شما و اتومبيل اتان


مزاياي استفاده از موتورهاي ديزل :

Saturday, April 09, 2005 

 

مزاياي استفاده از موتورهاي ديزل :

مقدمه :

زماني از موتورهاي ديزل تنها در كاميونها و اتوبوسها و وسايل نقليه سنگين نظير قطارها كشتي ها و جرثقيل ها استفاده مي شد اما با پيشرفتهاي عظيمي كه در زمينه فنآوري موتورهاي ديزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مكاترونيك كه با كمك و ياري مهندسي برق و كنترل الكترونيك موتورها ،  در حال حاضر شاهد روي كار آمدن نسل جديدي از خودروهاي سواري ديزلي در اروپا و  تا اندازه اي در آمريكا هستيم كه به دلايل مزيت هاي عمده اي كه اين موتورهاي از نظر بازدهي بيشتر و آلايندگي كمتر دارند كاربرد آنها روز بروز گسترده مي شود .

 باشد كه در كشور ما ايران نيز در كنار خودروهاي گاز سوز از خودروهاي مدرن ديزلي هم استفاده شود و خودروهاي بنزيني نه بتدريج بلكه بسرعت هر چه تمام تر از رده توليد خارج شوند . هر چند شواهد فعلي  خلاف اين را نشان مي دهد ولي اميدواريم كه اين  امر هر چه زودتر  تحقق پيدا كند .

مطلب زير براي آگاهي خوانندگان با خودروهاي سبك ديزلي و تحولاتي كه طي سالهاي اخير در اين زمينه حاصل شده است  ترجمه شده است :

 

يك سوم از خوردوهاي  سوار ي جديدي كه در اروپا فروخته مي شود با استفاده از موتور ديزل ساخته شده اند كه اين رقم بطور فزاينده اي در حال افزايش است . رانندگان تاكسي و ساير خريداران اتومبيل در اروپا به دليل مزيتهايي كه استفاده از خودروهاي ديزلي دارد از جمله كارآيي بيشتر سوخت ، توان بالاتر و دوام بيشتر به سوي استفاده از  اين نوع خودروها  روي آورده اند . در اين ميان اما تعداد اندكي از آمريكايي ها هستند كه  از اين پيشرفتها تازه و مزاياي آن  آگاه  باشند  . فنآوري كه نه تنها باعث كاهش انتشار گازهاي آلاينده مي شود بلكه سودمندي هاي فراوان ديگري هم دارد .  

 

در اروپا هم اكنون استفاده از سواري هاي ديزلي در  بخش حمل و نقل شهري و تاكسي ها عموميت يافته است و به به طرف خودروهاي لوكسي مانند  :

BMW  و AUDI و MERCEDES BENZ  و SAAB و VOLVO نيز كشيده شد ه است و خودروهاي ديزلي با عملكرد بالاو دوام زياد دراين شركت ها در  حال ساخته شدن مي باشند .

مزيت افزايش عملكرد خودرو:

موتورهاي ديزل از يك مزيت ذاتي نسبت به خودروهاي بنزيني  برخوردار هستند كه عبارت است از عملكرد بالادر راندمان سوخت  ، دوام بيشتر ، و آلايندگي كمتر .

مزيتهايي كه موتورهاي ديزل داشته است باعث شده است تا سالها به عنوان موتوري مناسب براي نصب در  وسائل نقليه سنگين و كاميونها مورد استفاده قرار بگيرد و در سراسر دنيا و از جمله در امريكا كاربرد گسترده اي داشته باشد . هم اكنون با پيشرفتهايي كه در زمينه موتور ديزل صورت گرفته است  همان مزيت ها را براي  استفاده در خودروها سبك و سواري  كه  در  اروپا  توليد مي شوند نيز بكار گرفته اند .

كارآيي بهتر از نظر مصرف سوخت :

ديزل هاي مورد استفاده در خودروها ي سبك نسبت به خودروهاي بنزيني مشابه و با توجه به نوع رانندگي و نوع خودرو   بين 20تا 25% سوخت كمتري مصرف مي كنند . تاكسي هاي ديزلي لندن كه مدل آنها مربوط با سالهاي 2002/2003 بوده است در شهربه ازاي هر 25تا 27 مايل يك گالن گازوئيل مصرف كرده اند كه اين رقم براي سفر هاي بيرون از شهر 32تا 34 مايل به ازاي هر يك گالن گازوئيل بوده است .

 توان بيشتر :

موتورهاي ديزلي در مقايسه با موتورهاي بنزيني ،  نيروي رانشي ( گشتا ور ) بيشتري را در دور پائين تري از موتور ايجاد مي كنند . اين مزيت گشتارو  بالاتر باعث مي شود كه فرآيند احتراق كه بنام احتراق تراكمي ناميده مي شود در اين موتورها بهتر صورت بگيرد .

دوام بيشتر :

موتورهاي ديزل نسبت به موتورهاي جرقه اي و بنزيني از دوام بيشتري برخوردار هستند . موتورهاي ديزل مورد استفاده در خودروها سبك هر گاه بخوبي تحت تعمير و نگهداري قرار بگيرند معمولا بيش از 500 هزار مايل مي توانند كار كنند . فواصل تعمير و نگهداري آنها نيز طولاني تر است . مثلا سازندگان موتور ديزلي مدل : فورد 4/2 ليتري توربو توصيه مي كنند كه هر 9000 مايل يك باربازديد و سرويس معمول  موتور انجام گيرد در صورتيكه اين رقم براي خودروهاي بنزيني هر 3000 مايل  يكبار بايد انجام گيرد .

حتي در اين عصر جهاني سازي كه ما در آن رندگي ميكنيم بازارهاي خودروهاي سبك ديزلي در اروپا و ايالات متحده از يكديگر  جدا مانده است . در حاليكه رانندگان تاكسي در اروپا به اهميت استفاده از خودروهاي سبك ديزلي پي برده اند و با تكنولوژي جديد ديزل وضعيت عملكرد خودروهاي خود را بهبود بخشيده اند و از ان بعنوان يك جايگزني قدرتمند براي خودروهاي بنزيتني قديمي استفاده مي كنند  در آمريكا اين گستردگي هنوز بوجود نيامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتي و افزايش آلاينده هاي محيط زيستي  هستيم .

كاهش انتشار آلاينده ها :

فنآوري جديد موتورهاي ديزل باعث شده است كه به ميزان بسيار وسيعي از انتشار آلاينده هاي : اكسيد نيتروژن NOx و PM كاسته شود . درحال حاضر با راه پيدا كردن بازارهاي آمريكاي شمالي به اروپا رانندگان تاكسي در  لندن از موتورهاي فورد ديزلي 4/2 ليتري كه بصورت تزريق مستقيم سوخت و با استفاده از توربوشارژر، اينتركولر   كار مي كند. استفاده مي كنند تعداد زيادي از  تاكسي ها و ماشينهاي حمل زباله از مزاياي زيست محيطي و صرفه اقتصادي كه اينگونه ديزل هاي دارند  بهره مي گيرند .

 

..................................................................................

منبع :

http://www.ltna.com/diesel.htm

مقدمه و ترجمه از  : محمد توكلي – ماهشهر 20 فرودين 1384

 

 


mohammad tavakoli

ديزل هاي توانمند

Sunday, April 10, 2005

 Performance Diesel

Opportunities for the Automotive Aftermarket

 

ديزل هاي توانمند

فرصتهايي كه سازندگان خودرو در  پيش رو دارند

مقدمه :

چالش عميقي كه بسياري از كشورهاي توسعه نيافته و از جمله ايران در پيش رو دارند اين است كه تا بيايد تكنولوژي روز  دنيا به اين كشورها راه پيدا كند و مستقر شود مدتها طول مي كشد و در طي اين مدت فن آوريهاي مدرن با چنان سرعتي تغيير كرده اند كه بايد دوباره به فكر عوض كردن مجدد بيفتند و به اين ترتيب ما هميشه نه يك فاز بلكه چندين فاز در بسياري از زمينه ها از فن آوري روز دنيا عقب هستيم .

صنايع خودرو سازي يكي از موادر است تازه ما  در ايران و در ايران خودرو و سايپا و ساير شركت هاي ريز و درشت ديگر ، شروع به مونتاژ خودروهاي دهه 70 و 80 اروپا مانند پژو 405 كرده ايم در صورتيكه اين خودروها مدتهاست در اروپا از گردونه توليد خارج شده اند و اصلا تغيير ماهيت داده اند بطوريكه در حال حاضر حدود نيمي از خودروهاي سواري اروپا با تكنولوژي ديزل هاي مدرن شاخته مي شوند كه مصرف سوخت كمتر آلايندگي كمتر و كارآيي بيشتري دارند اين در حالي است كه حتي شماره گذاري خودروي سواري ديزل از سال 1350 در ايران ممنوع بوده است و هنوز هم ممنوع است !

بهتر است بجاي اينكه مصرف كننده توليدات از رده خارج اروپا باشيم جديدترين فن آوري روز دنيا را به خدمت بگيريم ولو اينكه هزينه بيشتري بپردازيم چون حقيقتا ارزش آن را دارد . خاصه اينكه در ايران اين هزينه از جيب مشتري  پرداخت مي شود و مديران صنايع حتي با پول عامه مردم حاضر نيستند فن آوري جديد  و خودروي روز دنيا را در اختيار همان كساني كه سرمايه مورد نيازشان را تامين مي كنند بگذارند! چرا مردم نبايد از جديدترين خودروها استفاده كنند ؟ و به چه دليل مردم بايد بهاي توسعه صنايع خودروسازي را بپردازند ؟ تازه اگر توسعه باشد كه اينگونه نيست هيچيك از اين خودروسازان قادر نيستند حتي يك دستگاه از خودروهاي توليدي خود را نه در يك كشور اروپايي بلكه به كشوري مانند افغانستان يا پاكستان بفروشند !

يك اصل بديهي در اين ميان وجود دارد و هيچ عذر و بهانه اي هم در مورد آن پذيرفته نيست و آن اينكه توده مردم حق دارند از جديترين فن آوري روز در همه زمنيه ها از پزشكي و كشاورزي گرفته تا مهندسي و ساير بخش هاي تكنولوژي ، بهره مند شوند ... ما يا اين فن آوري را يا بايد بصورت بومي در اختيار داشته باشيم و  يا اگر نداريم به هر قيمتي كه شده فراهم كنيم و در اختيار توده مردمي كه مدام از خدمت به آنها دم مي زنيم قرار دهيم . راه حل سومي وجود ندارد !

 

مصرف كنندگان اغلب بدنبال اتومبيل هايي هستند كه سوخت كمتري را مصرف كنند و از نظر اقتصادي به صرفه تر باشند خصوصا بدنبال افزايش قيمت بنزين آنها بدنبال ماشينهايي هستند كه با سوخت هاي جايگزين بنزين كار كنند . هر چند اين روزها ماشينهاي بنزيني با سوخت دو گانه عموميت يافته اند اما اين ماشين ها قادر نيستند توان مورد نيازي را كه از آنها انتظار مي رود ارائه دهند  در ايم ميان اما ماشينهايي كه با موتور ديزل كار مي كنند قادرند كه گشتاور بالاتري را نسبت به موتور هاي بنزيني توليد كنند اكنون موتورهاي ديزلي با بازار آمده اند كه علاوه بر ارائه توان بالا قادرند كه سرعت مورد نيازي را هم كه در شاهراهها مورد نياز است تامين كنند .

نمونه آن اتومبيلي است كه شركت توربو ديزل دوج در داكوتاي آمريكا ساخته است و سرعت آن به 222 مايل در ساعت مي رسد . شركت مهندسي Gale bank  تنها يكي از شركت هاي تامين قطعات بعد از فروش است كه به قابليت هاي بالقوه  موتورهاي ديزل پي برده است .  

موتورهاي ديزل نه تنها راندمان  مصرف سوخت آنها 30% بهتر از موتورهاي مشابه بنزيني است بلكه به ميزان 25% هم  كمتر از موتورهاي بنزيني دي اكسيد كربن توليد مي كنند . . بسياري از شركت هايي كه ارائه دهنده خدمات پس از فروش هيتند از مدتها خود را درگير بازار موتورهاي ديزلي كرده اند و و مشاركت ارزنده اي در زمينه اين تكنولوژي انجام داده اند . در اين ميان شركت : گيل بانك با ارائه موتور توربو ديزل دوج توانسته ركورد سرعت را با 222 مايل در ساعت ( 355 كيلومتر در ساعت )  بشكند.

د رحال حاضر با پيشرفتهاي قابل توجهي كه در ساخت موتورهاي ديزل جديد حاصل شده است بازار فروش ديزل بر اساس عملكرد آن نامگذاري مي شود . پيشرفت فن آوري باعث شده است كه سوخت گازوئيل با مقدار گوگرد خيلي كم به بازار عرضه شود سيستم هاي تزريق شوخت كا در فشار بالا كار مي كنند ، مديريت الكترونيك سوخت و توربو شارژهايي  با ايعاد هندسي متغيير :

variable geometry turbocharging همه و همه منجر به ساخت موتورهاي ديزل قدرتمند تر ، تميز تر  و كارآتر گرديده است .

Innovations in Diesel Technology

نوآوري در فن آوري موتورهاي ديزل :

 استفاده از توربو شارژر يكي از مزايايي است كه در فنآوري ساخت خودرو مورد استفاده است و سبب شده است انقلابي در موتورهاي ديزل جديد بوجود آيد تا پاكيزه تر از گذشته كار كنند و توان و كارآيي ببشتري داشته باشند . در ديزل هاي مدرن نوعي  از توربو شارژر مورد استفاده است كه توربو با شكل هندسي متغيير ناميد ه مي شود . اين نوع آوري در شكل توربو شارژر باعث شده است كه توان بيشتري در طيف گسترده اي از دور موتور بدست آيد كه در مقايسه  با توربو شارژرهاي قديمي كه  متناسب با سرعت گازهاي خروجي دور انها تغيير مي كرد .

 در موتورهاي ديزل جديد تزريق سوخت از طريق يك تزريق كننده پر فشار و با كنترل كامپيوتري صورت مي گيرد در صورتيكه در موتورهاي قديمي سوخت بطور مستقيم به داخل سيلندر تزريق مي شد .  و همين امر باعث شده است كه 40% توان بيشتري بدست آيد و 30% كاهش در مصرف سوخت صورت گيرد .

تراشه كامپيوتري كه تزريق سوخت را  كنترل مي كند سبب مي شود با زمان بندي متغييري كه براي تزريق سوخت انجام مي دهد كارآيي مصرف سوخت را به حداكثر برساند و در مقايسه با ديزل هاي قديمي سر و صداي كمتري هم توليد كند .

تا سال 2006 كه استفاده از ديزل هاي با سوختي كه حداقل گوگرد ممكن را دشته باشد اجباري خواهد شد ميزان انتشار مواد آلاينده و از جمله ذراتي كه در مبدل هاي كاتاليستي به دام مي افتند كاهش پيدا خواهد كرد . و كاهش ميزان  اكسيدهاي نيتروژن  باعث خواهد شد كه  موتورهاي ديزل باز هم تميز تري به بازار عرضه شود .

بازار رو به رونق خودروهاي سبك ديزلي :

اين بازار روز به روز در حال گسترش است و بستر مناسبي را براي بسياري از شركتها فراهم مي كند تا در اين زمينه سرمايه گذاري كنند . .

در ژوئيه سال 2003 بيش از 1/3 ميليون وانت  در جاده ها وجود داشته اند كه از اين ميان 7/1 ميليون آن متعلق به شركت فورد بوده است . د.ج و شورولت هم به ترتيب با 700 هزار و 500 هزار وانت ديلزي رد رده هاي بعدي قرار داشته اند .

در بين تمامي شركت هاي سازنده وانت هاي ديزلي ، شركت فورد بتدريج تسلط خود را از دست داده است و اين سهم  نصيب ساير شركتهاي شده است . ( شكل 1 )

Diesel Light-Truck Market Share

 

چشم انداز سهم  شركتهاي  سازنده ديزل روند رو رشدي را نشان مي دهد كه در نمودرا زير آمده است :

 

 

 

.................................................................مقدمه و ترجمه از : محمد توكلي -21فرودين ماه 1384 ماهشهر

منبع  : http://www.sema.org/main/semaorghome.aspx?id=52557

 

 

 


mohammad tavakoli

نسل جديد موتورهاي ديزل براي خودروهاي سواري و سبك :

Saturday, April 09, 2005

 

نسل جديد موتورهاي ديزل براي خودروهاي سواري و سبك :

 

اگر چه در كشور ما فنآوري ساخت موتورهاي ديزل حدود 30 تا 40 سال از تكنولوژي روز دنيا عقب است ولي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي و خصوصا دراروپا  با پيشرفت هاي  شگرفي كه درزمينه ساخت و طراحي نسل جديد موتورهاي ديزل صورت گرفته است هم انكون تعداد زايادي از خودروهاي سواري . سبك با استفاده از موتور ديزل ساخته و مورد استفاده قرار مي گيرد چون اين نوع خودورها مزايا ي زيادي در مقايسه با موتورهاي بنزيني دارند از جمله اينكه بين 20 تا 65 % سوخت كمتري مصرف مي كنند بطوريكه در هر 100 كيلومتر 4 ليتر گازوئيل مصرف مي كنند و اين در حالي است كه بهترين خودورهاي بنزيني بيش از 6 ليتر بهه ازاي هر 100 كيلومتر مصرف مي كنند.

 ( در ايران كه كه اين ميزان حتي به 15 ليتر و بيشتر هم برا بسياري از خودروها مي رسد ) .

 

موتورهاي ديزلي 24% CO2  كمتري توليد مي كنند و 30% نيز گاز مونواكسيد كربن CO  كمتري را وارد جو مي كنند بنابراين از نظر آلايندگي محيط زيست هم باعث مي شوند كه كمتر محيط زيست آلوده شود . همه اينها در كنار يك سري مزيت هاي فني مثل توليد گشتاور بالاتر و راندمان كاري بيشتر باعث شده است كه هم اكنون در فرانسه 60% خودروهاي سواري از نوع ديزلي باشند اين رقم در آلمان حدود 50% است و در آمريكاا بهد علت عدم آشنايي كه با اين فن آوري وجود دارد و هنوز عموميت پيدا نكرده است اين رقم حدود 205 است كه در تمام اين كشورها رو به افزايش است .

 

 

جا ما هم اينجا در ايران از اين فن آوري  جديد به بهترين وجه ممكن استفاده كنيم  به چند دليل :

·        اولا ما هم از نظر بنزين هم اكنون د رمضيقه هستيم و مجبور به صرف مقادير هنگفت براي واردات بنزين مي باشيم كه باتغيير سوخت خودورها به گازوئيلي بخش زيادي از اين مشكل حل مي شود

·        توليد گازوئيل در كشور ما بيش از بنزين است

·        آلايندگي محيط زست مشكلي است كه اگر چه د رايران چندان جدي گرفته نمي شود ولي ما براي راه پيدا كردن به جامعه جهاني و حفظ سلامت محيط خودمان ناچاريم قوانين زيست محيطي را رعايت كنيم .

·         

آنهايي  هم كه مثل يوسف حجت معاون سازمان حفاظت از محيط زيست بهانه مي آورند كه در اروپا گاز وجود ندارد و ما با داشتن منابع گاز نيازي به خودروهاي ديزلي نداريم اساسا تخصصي در زمينه مكانيك و ساختار موتورهاي ديزلي ندارند و اظهارات آنها بيشتر سياسي كاري است تا  اينكه بخواهد مطلبي علمي و كارشناسي باشد و نبايد اين حرفها را جدي گرفت !

 

استفاده از موتورهاي ديزلي مدرن بايد در كنار خودورهاي گاز سوز توسعه پيدا كند چون ماهيت موتورهاي ديزل به گونه اي است كه اولا هيچ بديلي در حال حاضر ندارند ثانيا در آينده كه بهر حال سوخت هاي فسيلي رو  به پايان خواهند گذاشت مي توانند با استفاده از سوخت هاي گياهي و بيو فيول هم كار كنند .

 

ممنوعيت بي مورد شماره گذاري سواري هاي ديزلي :

در سال 1350 به بهانه  حمايت از خود روهاي بنزيني و در  واقع به دليل جلوگيري از واردات خودروهاي بنز سواري گازوئيلي  كه باعث بي رونقي خودروهاي وارداتي آمريكايي شده بود ، شماره گذاري خودروهاي سواري گازوئيلي را ممنوع كردند كه اين قانون غير منطقي تا به امروز بر جا مانده است و يكي از موانع استفاده از سواري هاي گازوئيلي همين قانون است ولي مسئله به همينجا ختم نمي شود .

 

پالايشگاههاي قديمي در ايران :

در ايران گازوئيلي كه توسط پالايشگاهها توليد مي شود بدليل قديمي بودن فرآيند تصفيه داراي مقادير بالايي از گوگرد است اين گوگرد علاوه بر اينكه براي  همان موتورهاي قديمي هم زيان آور است و با تشكيل اسيد سولفوريك باعث خودگي قطعات داخلي موتور مي شود اساسا  در موتو رهاي ديزلي جديد غير قابل استفاده است اين موتو رها به گازوئيلي  نياز دارند كه ميزان گوگرد آن طبق استاندارد يور- 4 فقط PPM 50 باشد در صورتيكه چنين گازوئيلي در هيچيك از پالايشگاههاي ايران توليد نمي شود تنها پالايشگاه تهران و بندر عباس مقداري محدودي گازوئيل با ميزان گوگرد PPM  500 توليد مي كنند كه اين فقط مي توان استاندارد يورو -2 را پاس كند

بنابراين  براي توسعه و  گسترش استفاده از موتورهاي ديزلي لازم است پالايشگاههاي ايران نوسازي شوند و فرآيند  پالايش در انها مدرن گردد . و اين رشته سر دراز دارد !..............ادامه دارد

..............................................................................نوشته : محمد توكلي   20فروردين 1384ماهشهر

 


mohammad tavakoli