شما و اتومبيل اتان


مزاياي استفاده از موتورهاي ديزل :

Saturday, April 09, 2005 

 

مزاياي استفاده از موتورهاي ديزل :

مقدمه :

زماني از موتورهاي ديزل تنها در كاميونها و اتوبوسها و وسايل نقليه سنگين نظير قطارها كشتي ها و جرثقيل ها استفاده مي شد اما با پيشرفتهاي عظيمي كه در زمينه فنآوري موتورهاي ديزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مكاترونيك كه با كمك و ياري مهندسي برق و كنترل الكترونيك موتورها ،  در حال حاضر شاهد روي كار آمدن نسل جديدي از خودروهاي سواري ديزلي در اروپا و  تا اندازه اي در آمريكا هستيم كه به دلايل مزيت هاي عمده اي كه اين موتورهاي از نظر بازدهي بيشتر و آلايندگي كمتر دارند كاربرد آنها روز بروز گسترده مي شود .

 باشد كه در كشور ما ايران نيز در كنار خودروهاي گاز سوز از خودروهاي مدرن ديزلي هم استفاده شود و خودروهاي بنزيني نه بتدريج بلكه بسرعت هر چه تمام تر از رده توليد خارج شوند . هر چند شواهد فعلي  خلاف اين را نشان مي دهد ولي اميدواريم كه اين  امر هر چه زودتر  تحقق پيدا كند .

مطلب زير براي آگاهي خوانندگان با خودروهاي سبك ديزلي و تحولاتي كه طي سالهاي اخير در اين زمينه حاصل شده است  ترجمه شده است :

 

يك سوم از خوردوهاي  سوار ي جديدي كه در اروپا فروخته مي شود با استفاده از موتور ديزل ساخته شده اند كه اين رقم بطور فزاينده اي در حال افزايش است . رانندگان تاكسي و ساير خريداران اتومبيل در اروپا به دليل مزيتهايي كه استفاده از خودروهاي ديزلي دارد از جمله كارآيي بيشتر سوخت ، توان بالاتر و دوام بيشتر به سوي استفاده از  اين نوع خودروها  روي آورده اند . در اين ميان اما تعداد اندكي از آمريكايي ها هستند كه  از اين پيشرفتها تازه و مزاياي آن  آگاه  باشند  . فنآوري كه نه تنها باعث كاهش انتشار گازهاي آلاينده مي شود بلكه سودمندي هاي فراوان ديگري هم دارد . 

 

در اروپا هم اكنون استفاده از سواري هاي ديزلي در  بخش حمل و نقل شهري و تاكسي ها عموميت يافته است و به به طرف خودروهاي لوكسي مانند  :

BMW  و AUDI و MERCEDES BENZ  و SAAB و VOLVO نيز كشيده شد ه است و خودروهاي ديزلي با عملكرد بالاو دوام زياد دراين شركت ها در  حال ساخته شدن مي باشند .

مزيت افزايش عملكرد خودرو:

موتورهاي ديزل از يك مزيت ذاتي نسبت به خودروهاي بنزيني  برخوردار هستند كه عبارت است از عملكرد بالادر راندمان سوخت  ، دوام بيشتر ، و آلايندگي كمتر .

مزيتهايي كه موتورهاي ديزل داشته است باعث شده است تا سالها به عنوان موتوري مناسب براي نصب در  وسائل نقليه سنگين و كاميونها مورد استفاده قرار بگيرد و در سراسر دنيا و از جمله در امريكا كاربرد گسترده اي داشته باشد . هم اكنون با پيشرفتهايي كه در زمينه موتور ديزل صورت گرفته است  همان مزيت ها را براي  استفاده در خودروها سبك و سواري  كه  در  اروپا  توليد مي شوند نيز بكار گرفته اند .

كارآيي بهتر از نظر مصرف سوخت :

ديزل هاي مورد استفاده در خودروها ي سبك نسبت به خودروهاي بنزيني مشابه و با توجه به نوع رانندگي و نوع خودرو   بين 20تا 25% سوخت كمتري مصرف مي كنند . تاكسي هاي ديزلي لندن كه مدل آنها مربوط با سالهاي 2002/2003 بوده است در شهربه ازاي هر 25تا 27 مايل يك گالن گازوئيل مصرف كرده اند كه اين رقم براي سفر هاي بيرون از شهر 32تا 34 مايل به ازاي هر يك گالن گازوئيل بوده است .

 توان بيشتر :

موتورهاي ديزلي در مقايسه با موتورهاي بنزيني ،  نيروي رانشي ( گشتا ور ) بيشتري را در دور پائين تري از موتور ايجاد مي كنند . اين مزيت گشتارو  بالاتر باعث مي شود كه فرآيند احتراق كه بنام احتراق تراكمي ناميده مي شود در اين موتورها بهتر صورت بگيرد .

دوام بيشتر :

موتورهاي ديزل نسبت به موتورهاي جرقه اي و بنزيني از دوام بيشتري برخوردار هستند . موتورهاي ديزل مورد استفاده در خودروها سبك هر گاه بخوبي تحت تعمير و نگهداري قرار بگيرند معمولا بيش از 500 هزار مايل مي توانند كار كنند . فواصل تعمير و نگهداري آنها نيز طولاني تر است . مثلا سازندگان موتور ديزلي مدل : فورد 4/2 ليتري توربو توصيه مي كنند كه هر 9000 مايل يك باربازديد و سرويس معمول  موتور انجام گيرد در صورتيكه اين رقم براي خودروهاي بنزيني هر 3000 مايل  يكبار بايد انجام گيرد .

حتي در اين عصر جهاني سازي كه ما در آن رندگي ميكنيم بازارهاي خودروهاي سبك ديزلي در اروپا و ايالات متحده از يكديگر  جدا مانده است . در حاليكه رانندگان تاكسي در اروپا به اهميت استفاده از خودروهاي سبك ديزلي پي برده اند و با تكنولوژي جديد ديزل وضعيت عملكرد خودروهاي خود را بهبود بخشيده اند و از ان بعنوان يك جايگزني قدرتمند براي خودروهاي بنزيتني قديمي استفاده مي كنند  در آمريكا اين گستردگي هنوز بوجود نيامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتي و افزايش آلاينده هاي محيط زيستي  هستيم .

كاهش انتشار آلاينده ها :

فنآوري جديد موتورهاي ديزل باعث شده است كه به ميزان بسيار وسيعي از انتشار آلاينده هاي : اكسيد نيتروژن NOx و PM كاسته شود . درحال حاضر با راه پيدا كردن بازارهاي آمريكاي شمالي به اروپا رانندگان تاكسي در  لندن از موتورهاي فورد ديزلي 4/2 ليتري كه بصورت تزريق مستقيم سوخت و با استفاده از توربوشارژر، اينتركولر   كار مي كند. استفاده مي كنند تعداد زيادي از  تاكسي ها و ماشينهاي حمل زباله از مزاياي زيست محيطي و صرفه اقتصادي كه اينگونه ديزل هاي دارند  بهره مي گيرند .

 

..................................................................................

منبع :

http://www.ltna.com/diesel.htm

مقدمه و ترجمه از  : محمد توكلي – ماهشهر 20 فرودين 1384

 

 


mohammad tavakoli

توسعه صنعت خودروسازي از طريق مونتاژ قطعات

Tuesday, November 07, 2006

 

CKD = سي.كي.دي

توسعه صنعت  خودروسازي  از طريق مونتاژ قطعات نيمه منفصل وكاملا منفصل :

 

واژه هاي كليدي :

SKD = Semi Knocked Down قطعات نيمه مجزا

CKD = Complete, Knocked Down قطعات كاملا مجزا

Knocked Down kd= قطعات مجزا (بصورت بسته هاي تفكيك شده )

مقدمه :

اين روزها بطور مكرر كلماتي را چون CKD و SKD از راديو و تلويزيون مي شنويم  متن زير توضيحي مختصر در مورد اين دو واژه ارائه داده است .ضمن اينكه شما را با يكي از روشهاي توسعه صنعتي در كشورهاي غير صنعتي هم آشنا مي كند و آن چيزي نيست جز صنعت مونتاژ كه لابتدا با سرهم كردن قطعات از پيش آمادده شروع مي شود و بتدريج كه كشور پيشرفت مي كند قطعاتي بيشتري را درداخل مي سازند و در نتيجه بعد از گذشت مدت زماني ، كشور دوم بصورت مستقل قادر به ساخت و طراحي قطعات خودرو  و ساختن خودرو مي كند . اين كاري بود كه ما در اوايل دهه 1340 شروع كرديم اما بدلايل عديده اي جامعه عمل به خود نگرفت و با بروز تغييرات سياسي در صحنه كشور ، متوقف شد .

اما كرده جنوبي كه تقريبا همزمان با ما شروع كرده بود اكنون به مرحله اي رسيده است كه ساخت دو طراحي خودرو را خودش انجام مي دهد و به بسياري از توليدات خود را به ساير كشورهاي خارجي صادر مي كند . اينگونه است كه كشوري مي تواند به صاحب صنعت و فن آوري شود . راهي كه ما اكنون با تاخير فراوان و از طريق واسطه هاي دست چندم انجام مي دهيم و بي دليل نيست كه چرا صنعت خودروسازي در اينجا تا  اندازه از دانش روز دنيا و فن آوري مدرن عقب مانده است و هنوز ما خودروهايي را سوار مي شويم كه كمترين استانداردهاي ايمني و زيست محيطي را هم رعايت نمي كنند و خودروهايي كه نه تنها قادر نيستند جان سرنشينان را حفظ كنند بلكه با مصرف زياد سوخت و آلودگي محيط زيست هر ساله خسارات هنگفتي را به كشور وارد مي كنند . راه برون رفت از اين مشكل اين چيزي نيست كه الان در حال انجام گرفتن است . بلكه نياز به بازنگري كامل دارد . و تا هنگامي كه انحصار در عرضه خودرو وجود دارد و مردم حق انتخاب ندارند و بازاري بدون رقابلت داريم اميدي به بهبود كيفي خودرو نداريم .

 

اما در صنعت اين عبارت سه حرفي : ckd مخفف كلمات : Complete, Knocked Down (قطعات كاملا منفصل )  مي باشد كه به معني بسته كامل قطعاتي است كه براي ساخت يك دستگاه (مثلا يك خودرو ) مورد نياز است . اين موضوع در مورد سازنده هاي خودروها بيشتر صادق است . كه بيشتر به منظور فرار كردن از دست مالياتهاي سنگيني است كه براي ورود خودرو دربرخي كشورها وضع مي شود . و اينكه دستمزد كارگران در كشر سازنده  بقدري بالاست كه  مونتاژ كردن خودرو به صرفه نيست .

واژه ديگري كه بكار گفته مي شود : skd است كه مخفف كلمات : Semi Knocked Down (قطعات نيمه كامل ) مي باشد .

 واحدهايي كه بسته هاي تفكيك شده Knocked Down: kd= را روي هم سوار مي كنند بندرت از روبات براي اين كار استفاده مي كنند بلكه اين كار را با استفاده از نيروي انساني انجام مي دهند كه به مراتب ارزان تر از هزينه اي كه در كشور سازنده تمام مي شود چون حجم توليداتي كه آنها استفاده مي كنند كم است .

مفهوم ckd اين امكان را به شركتها مي دهد كه به گونه اي به  گسترش بازارها يشان بپردازند كه بتوانند در صنايع خاصي از تخصص بهره مند شوند . در عين حال استفاده از روش : ckd به شركت سازنده اين امكان را مي دهد كه همچنان به فروش كالاهاي خود ادامه بدهد چون اگر غير از اين روش عمل كند ممكن است كه بازار فروشش را از دست بدهد .

رايج ترين شكل خودرو به صورت قطعات تفكيك شده به اين شكل است كه بسته ارسالي تنها فاقد : موتور – باطري و جعبه دنده است . كه يا بصورت بسته كامل و يا شكل سوم يعني قطعات نيمه كامل ارسال مي شود . چرخها و ساير لوازم داخلي خودرو از قبل در كارخانه اصلي نصب شده است . سازندگان خودرو براي اينكه بتوانند كمترين مقدار هزينه گمركي را پرداخت كنند مجبور هستند تا جايي كه امكان دارد خودرو را بصورت محلي در آورند . بدين معني كه سهم توليد كنندگان و سازندگان محلي را در ساخت قطعات خودرو بالا ببرند وقطعاتي چون لاستيكها ،چرخ ها ، صندلي ها ، لامپ هاي جلوي خودرو ؛ شيشه جلوي خودرو و ساير شيشه هاي بكار رفته در خودرو ، باطري هاي ، بخش اي پلاستيكي داخل خودرو ، و قطعاتي نظير آن تا موتور و جعبه دنده را  را از طريق سازندگان بومي تامين كنند . در برخي نقاط حتي بدنه فولادي خودرو نير با استفاده دستگاههاي پرس محلي شكل گرفته مي شود د جوشكاري و رنگ آميزي مي گردد . . اين كارها باعث مي شود كه مونتاژ قطعات منفصل بصورت مجموعه اي از مراحل در كنار توليد كامل خودرو در آيد .

مثال :

مثلا شركت ماهيندر و ماهيندرا در هند كار خود از سال 1947 يا مونتاژ خودرو جيپ بصورت CKD شروع كرده است . سپس فعاليت ها يخود را گسترش داده و خودروهاي جيپ را با مشاركت بيشتر و توسط توليد كنندگان محلي و تحت امتياز موسسه كايزر جيپ( كه بعدها به نام موتور آمريكا : American Motors (AMC).   ادامه داده است . درسال 2005 شركت ماهيندرا بزرگترين توليد كننده خودروهاي اسپورت در هند بوده است .

همين كار را شركت آمريكايي مزبور در مورد رنو انجام داده است كه از سال 1962 شروع بكار كرده است و در سال 1967 قطعات خودرو را بصورت CKD براي ساخت خودرو سواري در اختيار اين شركت قرار مي داده است . آنها قطعات رنو را در بلژيك مونتاژ مي كردند و در كشورهاي الجزاير ، اطريش ، بلژيك ، فرانسه ، و هلند و لوكزامبورگ  مي فروختند . اين امر براي شركت آمريكايي از اين جهت مفيد بود كه بدون اينكه لازم باشد سرمايه گذاري اضافي انجام دهد مي توانست نحصولات خود را در بازارهاي خارجي بفروش برساند .

از طرفي اين وضعيت براي سازندگان خودرو در فرانسه هم سود آور بود چون ميزان توليد آنها بالا نوبد و نياز به يك مدل تجربي براي كارشان داشتند .

.. همين كار در آلمان و ساير كشورها هم صورت گرفت .

جديدترين نمونه از اين دست در مورد كشور اوكراين است . كه بدليل عوارض گمرگي بالا ، بسياري از خودروهاي از جمله : لادا ، اوپل ، مرسدس بنز ، و دوو را بصورت CKD در اوكراين مونتاژ مي كند . مثلا مدل دوو لانوس را بصورت كامل و با استفاده از موتور ساخت اوكراين مونتاژ مي كند .

. به روشي مشابه شركت هاي سوئدي اقدام به خريد اتوبوسهاي دست دوم مي كنند و آنها را از روي هم باز كرده و و سپس به بصورت قطعات يدكي به اوكراين صادر مي كنند . و سپس اين قطعات بصورت اتوبوس كامل در واحدهاي ساخت خودرو در اوكراين مونتاژ مي شوند .

در روسيه هم قطعات منفصل خودروهاي : هامر اچ 2 ب ام و سري 5 در كالنينگراد و رنوي مدل لوگان هم در مسكو مونتاژ مي گردند .

........................

چند توضيح :

مونتاژ قطعات بصورت سي كي دي و اس كي دي  مختص به ساخت خودرو نمي شود ودر مورد ساير توليدات از جمله گوشي موبايل نيز صدق مي كند

مونتاژ قطعات در گوشي‌هاي همراه (موبايل) عمدتا به دو صورت انجام مي شود، در روش

 ، = CKDقطعات به صورت كاملا مجزا وارد مي‌شوند و در جايي جداگانه به يكديگر مي‌پيوندند كه اين روش مستلزم  صرف هزينه و سرمايه‌گذاري بسيار زيادي است.

 = SKDقطعات در ابعاد بزرگتر بوده و طبعيتا مونتاژ آن‌ها وقت و هزينه كمتري را مي‌طلبد.

درايران نيز قرار است  كه طي مدت زمان مشخصي خط توليد اول به صورت ‪ SKDو سپس ،CKDراه اندازي شود .

......................

البته ckd  در پزشكي مفهوم ديگري دارد وبه معني بيماري مزمن كليه مي باشد :

chronic kidney disease.

بيماري مزمن كليه :

.................................................................مقدمه و ترجمه از محمد توكلي 16 آبانماه 1385 ماهشهر

منبع :

http://en.wikipedia.org/wiki/CKD

 

 


mohammad tavakoli