شما و اتومبيل اتان


ماشین دست دوم

Thursday, March 29, 2007

 

توصیه های برای خرید ماشین دست دوم

مقدمه :

 

خریدن ماشین یکی از کارهایی است که بسیاری از خانواده ها با ان سروکار دارند نه تنها آنهائیکه برای اولین بار می خواند خودرو بخرند بلکه حتی کسانی که برای بار چندم این کار را انجام می دهند باید بدانند که لازمه این کار داشتن تجربه و اطلاعات کافی است که اگر خودشان چنین اطلاعی ندارند لااقل با کسی که ان اطلاعات را دارد می توانند مشورت کنند متاسفانه بنگاهها و موسسات خرید و فروش ماشین بجای اینکه مشاور و دلسوز مشتریانت خود باشند بیشتر حالت دلال و واسطه را دارند دلالانی که اغلب آنها اطلاعات فنی در مورد خودرو ندارند واگر هم داشته باشند آن را در اختیارمشتری  قرار نمی دهند .

به همین جهت در این آشفته بازاری که هر کسی سعی دارد دیگری را فریب دهد بایدخرید ماشین خیلی دست دوم و حتی نو با ریسک زیادی همراه است و باید  خیلی مواظب باشید که پولی را که با زحمت فراوان بدست آورده اید بسادگی از دست ندهید .

 همانگونه که گفتم خرید اتومبیل دست دوم یکی از بزرگترین ریسک هایی است که ممکن است هر کس در زندگی به آن دست بزند . مثلا  خریداران تازه کارمعمولا شیفته وضع ظاهری خودرو می شوند به همین جهت هم فروشندگان خودرو سعی دارند ظاهر ماشین را بزک و به اصطلاح مشتری پسند کنند البته یک مشتری آگاه و با اطلاع هیچگاه فریب این چیزها را نمی خورد اما آنکه اطلاعات فنی و تجربه ندارد براحتی در این دام گرفتار می شود و خیلی سریع هم  مکافات این زودباوری را نیز پس خواهد داد .

به همین جهت در این جا یک سری توصیه های کلی در مورد خرید ماشین بطور کلی و خودرو های دست دوم بطور اخص آمده است :

 

 

1- بدنه خودرو :

اولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد بدنه خودرو است که نباید مشکل داشته باشد . علت اش هم ساده است اگر موتور خودرو ایراد داشته باشد می توان در یکی دو روز آن را تعمیر اساسی کرد و مشکل حل است اما اگر بدنه اشکال داشته باشد و مثلا پوسیدگی اشته باشد شما باید هفته ها و حتی ماهها گرفار صافکار و رنگ آمیز و بدقولی های همیشگی آنها شوید و ضمن صرف هزینه ؛ مقدار زیادی هم وقت و انرژی خود را هدر دهدید و اعصاب تان هم خراب شود !

ضمن اینکه بدنه ماشین می تواند به شما نشان دهد که آیا ماشین تصادف داشته است یا نه ؟ چپ شده است یا نه ؟

به همین جهت است که توجه به بدنه اهمیت دارد اول دقت کنید که گلگیر ها یا کاپوت تعویض نشده باشند و نیز سقف ماشین بتونه کاری نداشته باشد چون اغلب نشان دهنده چپ شدن ماشین است .

 خوردگی بدنه :

 موضوع مهم دیگرمسئله  خوردگی و زنگ زدگی بدنه ماشین است که باید مورد توجه قرار گیرد اغلب این خوردگی های قابل رفع کردن و ترمیم نیستند و همانگونه که گفته شد هزینه ها و وقت سنگینی را از شما می گیرند .  راه تشخیص آن حرکت دادن آهن ربا روی بدنه ماشین است .اگر آهن ربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبد نشانگر آن است که این قسمت به خاطر تصادف از بین رفته و با بتونه پر شده است اگر قسمتهایی از بین رفته زیاد باشد ازخریدن ماشین صرف نظر کنید. خصوصا اگر ماشین دست دومی که می خواهید بخرید از نوع خارجی باشد مثل ماشین های شورولت و یا بنز و ب .ام. و  و  تویوتا یا سایر ماشین های خارجی ؛ چون تعویض قطعات اینگونه خودروها یا اساسا امکان پذیر نیست چون قطعه یدکی ندارد و یا اینکه خیلی گران تمام می شود و مقرون به صرفه نیست .

 

 

2-  چک کردن فنرها و کمک فنرهای خودرو :

در طی بررسی  ، به همه جای بدنه  ماشین به صورت عمودی فشار زیادی وارد کنید در حالت طبیعی باید ماشین به شکل اولیه خویش بازگردد اما اگر ماشین شروع به لرزیدن کرد نشانگر آن است که سیستم تعلیق (فنر بندی )  اتومبیل نیاز به تعمیر دارد. برای چک کردن کمک فنر های عقب جلوی خودرو که معمولا جزء اقلامی هستند که خیلی سریع فرسوده می شوند آنهم با این جاده های پر  دست اندازی که در ایران داریم کافی است به هریک از چهار گوشه ماشین ( بر روی گلگیر های چپ و راست عقب و جلو ) بطور جداگانه فشار وارد کنید اگر کمک فنرها سالم باشند خودرو پائین می آورد و بالا می آید و می ایستد اما اگر شروع به نوسان کند یعنی چند بار بالا و پائین برود معلوم می شود که کمک فنر آن قسمت نیاز به تعویض دارد در این میان کمک فنر های عقب ارزان تر هستند و تعویض آنها هم ساده تر است حتی خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید قیمت هر کم فنر عقب هم حدود 20 تا 30 هزار تومان بیشتر نیست . اما اگر کمک فنرهای جلو مشکل داشته باشند هزینه بالاتر است و نیاز به تعمیرکار فنی دارد .

اگر به هنگام فشار دادن خیلی سفت باشد معلوم می شود که فنر های اصلی هم مشکل دارند .

 

 

3-  چک کردن درهای خودرو :

به هنگام خرید ماشین  حتما باید تمامی درها و پنجره ها و در کاپوت جلو و صندوق عقب را چک کنید مطمئن شوید که  به راحتی باز و بسته میشوند و کلیدها راحت در قفل ها می چرخند. ضمن اگر شیشه ها را هم اگر برقی هستند چک کنید که سالم باشند و اگر دستی هستند ببینید که آیا براحتی بالا و پائین می شوند یا نه ؟ اینها مسائل مهمی هستند که بعدا می توانند برای شما مشکلات زیادی ایجاد کنند

 

4- چک کردن فضای داخلی خودرو :

لازم است که  صندلی ها ی ماشین را بررسی کنید که ساالک باشند و فنرها و روکش آنها سالم باشد امروزه اغلب خودروها دارای روکش اضافی بر روی صندلی ها هستند قیمت برخی از این روکشها گاهی بالای 50 هزار تومان است اینکه خودرو روکش داشته باشد یا نه هم اهمیت دارد .

ضمنا می توانید کفی ماشین را کنار بزنید اگر قسمتی از کف ماشین زنگ زده باشد این به آن معناست که آب به زودی به داخل ماشین نفوذ می کند.کف ماشین از نظر سالم بودن اهمیت زیادی دارد و نباید زنگ زنده و فرسوده باشد .

 

5- چک کردن سیستم روشنایی :

سالم بودن سیتم برق خودرو خیلی اهمیت دارد .از این جهت است لازم است بررسی کنید که خصوصا  چراغهای جلوی ماشین  ,راهنماهای سمت چپ و راست  ,  و نیز بوق ماشین سالم باشند و برف پاکن ها باید چک شوند که سالم باشند و نیز پمپ آب پاش ماشین که شیشه را می شوید سالم باشد . ضمنا امروزه اغلب خودرو ها دارای سیستم های صوتی و حتی تصویری هستند که قیمت آنها گاهی بالای 100هزار تومان است ببینید که اینگونه وسایل روی خودرو هستند و آیا سالم اند وقتی برای اولین بار خودرو خریدم رادیو ضبط نداشت اما بلندگوهای عقب آن نصب بود ماهها بعد فهمیدم آنها هم خالی بوده اند و فقط پوسته بلندگو را به عنوان بلندگو به من فروخته اند از اینجور کارها زیاد مشاهده می کنید !

 هنگامی که فروشنده خودرویی را می فروشد معمولا تجهیزات گفته شده حتی اگر بصورت اضافی نصب شده باشند باید روی خودرو باشند. آنها را نیز بررسی کنید.

 

6- چک کردن سنسورهای و نشان دهنده ها خودرو :

ماشین دست دوم باید حنما نشان دهنده های جلوی داشبردش سالم است از قبیل نشان دهنده کیلومتر خودرو ، درجه نشان دهنده حرارت موتور و درجه نشان دهنده مقدار بنزین و نیز علائم هشدار دهنده روغن موتور خودرو .

بدون این نشان دهنده ها  اطلاع شما از وضعیت خودرو کاهش می یابد و خطر جدی شماو اتومبیل اتان را تهدید می کند .مثلا اگر درجه حرارت خودرو کار نکند شما از داغ کردن موتور اطلاع پیدا نمی کنید و ممکن است موتور خودرو بسوزد و شما متوجه نشوید . یا درجه فشار روغن می تواند راهنمای خوبی برای اطلاع از طریق روغن کاری موتور باشد و از یاتاقان زدن  و صدمه دیدن موتور جلوگیری کند

همین درجه نشان دهنده بنزین بقدری اهمیت دارد که شما تا با مشکل مواجه نشوید اهمت آن را نمی دانید من خودرویی داشتم که درجه بنزین آن کار نمی کرد چند بار هم آن را تعمیر کردم درست نشد به همین جهت دقیقا نمی دانستم چقد بنرین دارم و همیشه مقداری بنزین در صندوق عقب با خودم حمل می کردم که کار خطرناکی است با این وجود بارها مرا در بین راه گذاشت چون بنزین تمام کرده بود و مثلا یادم رفته بود که در صندوق عقب هم بنرین اضافی با خودم بیاورم !

 

مسافتی که خودرو طی کرده :

به کیلومتر شمار نگاه کنید و ببینید که کیلومتر نسب شده با ظاهر ماشین مطابقت میکند بطور معمول یک خودرو  در سال 12 هزار کیلومتر مسافت را طی می کند  اما اتومبیلی که در خدمت شرکت های خصوصی و یا دولتی  است ممکن است  در سال 40 هزار کیلومتر راه می پیماید باید ظاهر اتومبیل با کیلومتر ثبت شده فرقی نکند زیرا هر کسی می تواند کیلومتر شمار را دستکاری کند . و در ایران اغلب برای اینکه مشتری نفهمد ماشین چقدر کار کرده است و یا برای حفظ گارانتی خودرو ؛ سیم کیلومتر آن را از گیربکس جدا می کنند اینکار در مرد ماشین های چون پراید انجام می گیرد اما در مورد برخی خودروها مانند پژوی 206 امکان پذیر نیست بهر حال دقت کنید که کیلومتر واقعی باشد .

 

7-چک کردن موتورخودرو

البته بررسی موتور خودرو نیاز به تخصص بیشتری دارد اما می توانید موتور را بررسی کنید تا هر گونه علامت تعمیری را در آن بیابید این علامات عبارتند از: وجود چسب ها یا گسکت های مایع liquid gasket  كه در ایران  غالبا از نوع پرماتکس هستند و به رنگ نارنجی تند می باشند .ضمنا هر گونه روغن ریزی از خودرو باید بررسی شود چون گاهی این وضعیت بسیار وخیم است و نشان از خرابی ها کاسه نمدها است بخصوص روغن ریزی از سر میل لنگ که اگر چه با تعویض کاسه نمد ممکن است درست شد اما هزینه زیادی را به شما تحمیل می کند اساسا یک ماشین سالم نباید هیچگونه چکه روغنی در زیرش داشته باشد .

 

8 )مکانهایی را که آب به بیرون ترشح میکند به دقت بررسی کنید تعویض شیلنگ آب کار آسانی است اما اگر آب از رادیاتور ترشح کند باید آن را تعویض کنید و این کار هزینه سنگینی در بر دارد .

 

9)موتور را روشن کنید و بگذارید به آرامی حرکت کند (بچرخد)دیده شده که بعضی از بنگاه داران متقلب روغن غلیظ در موتور و جعبه دنده میریزند تا مانع شنیده شدن صداهای ناهنجار موتور شوند .

 

10- چک کردن رینگ پیستونها :

ما معمولا اطلاعی از درون موتور نداریم چون قابل دیدن نیست البته عملکرد درست خودرو می تواند نشانه سالم بودن درون آن باشد مثلا خودرویی که کشش خوبی دارد زود شتاب می گیرد و از سراشیبی ها بخوبی بالا می رود قاعدتا نباید مشکلی داشته باشد این نشان می دهد که موتور و صفحه کاچ و دیسک آن سالم هستند اما برای اطمینان بیشتر می توان از راههای دیگری هم وارد شد که به قرار زیرهستند 

- میله اندازه گیری روغن :

 این میله را که معمولا در کنار موتور قرار دارد بیرون بیاورید و آن را بررسی کنید اگر روی آن مسیرهای  مایل به خاکستری رنگ مشاهده کردید و یا اینکه  یا قطرات آب دیدید نشانه خرابی رینگ پیستون است.

- بررسی دود اگزوز :

 دود اگزوز نباید چرب سیاه باشد سیاه بدن ان نشانه تنظیم نبودن سخت است و چرب بودن حاکی از روغن سوزی موتور . ضمنا اگر موتور به هر علتی روغن سوزی داشته باشد ( بخاطر خرابی رینگ ها یا پیستونها یا گشاد بودن گایدهای سوپا پ و نظایر آن ) روغن به محفظه احتراق راه پیدا می کند و خودرو دود آبی رنگ بیرون می دهد و این جدی ترین نشانه خرابی موتور است که می تواند هزینه های سنگینی در پی داشته باشد و گاهلازم است موتور تعمیر اساسی شود .

بررسی وضعیت شمع ها :

باز کردن شمع های ماشین کار ساده ای است که می تواند اطلاعات ارزشمندی از شیوه کار موتور در اختیار ما بگذارد . شمعها بطور طبیعی باید خشک و به رنگ کرم روشن باشند سیاه بودن آنها نشانه تنظیم نبودن سوخت موتور و چرب بودن آنها نشانه نشت روغن به داخل محفظه احتراق است که یا گاید های سوپاپ خراب هستند و یا از آن بدتر بعلت خرابی رینگ و پیستونها می باشد که گاهی حتی با تعویض رینگ ها مشکل حل نمی شود و باید پیستونها را هم عوض کرد گاهی تعویض پیستون هم به همراه تراش دادن سیلندر ویا تعویص بوش سیلندر است که در واقع نوعی تعمیر اساسی موتور است و چند صد هزارتومان هزینه دارد .

 - چک کردن بخارات خروجی از قالپاق  بالای موتور :

برای این کار باید در قالپاق بالای موتور  را بر دارید  وجود بخار یا دود نشانگر خرابی اساسی موتور است چون موتور کمپرس را رد می کند و  باید موتور را تعویض کنید

 

11- چک کردن باطری خودرو :

لازم است باطری خودرو را هم بررسی کنید . باطری های معمولی دریچه هایی دارند که از آنجا آب مقطر و یا در صورت لزوم اسید به باطری اضافه می کنند چک کنید که آب آن بالای صفحات باشد و در خط ماکزیمم کنار باطری باشد با رشنکردن چراغهای جلو در حالتی که خودرو خاموش است و استات زدن مجدد می توان فهمید باطری چقدر توان دارد البته می توان با درجه اندازه گیر هم ولتاژ باطری را اندازه گرفت اساسا قیافه ظاهری باطری و اینکه قطب های آن سولفاته نشده باشند  اطلاعات زیادی در مورد سالم بودن باطری به ما می دهد . جدیدا هم باطری های اتمی یا درست تر بگوئیم باطری بدون تعمیر

 

 

13)ترمزها را امتحان کنید اگر مجبور باشید آن را تا آخر و یا ماشین هنگام ترمز گرفتن به این سو و آن سو مایل شود و یا صدایی از آن خارج شود نیاز به تعمیر فوری دارد زیرا این امور خطری جدی برای راننده به وجود می آورد.

 

14- توجه به صداهای خودرو :

یک راننده خوب و با تجربه همیشه با دقت به صداهایی که از ماشین می آید گوش می دهد و با شنیدن هر گونه صدای غیر عادی باید ماشین را متوقف کرد و بررسی کرد که مشکل چیست و در صورتی که مسئله مهمی نبود به راهش ادامه دهد وگرنه ماشین راباید تا رفع صدا  و اشکال متوقف کرد این صداها خیلی مهم هستند در واقع صدای ماشین همان زبانی است که خودرو با ما صحبت می کند و مشکلاتش را به ما می گوید بنابراین ما باید با این زبان آشنا باشیم و از همین رو به هر صدای غیر عادی داخل ماشین گوش کنید. در این میان صداهایی که از موتور می آید اهمیت زیادی دارد گاهی صدای یاتاقانهای خودرو است که باد بلافاصله ماشین را متوقف کرد و گرنه پیامد آن یاتاقان زدن و شاتون زدن  نهایتا ترکیدن و سوختن موتور است که هزینه های سنگینی را درپی دارد این موضوع بخصوص در مورد ماشین های دست دومی که کهنه هستند زیاد اتفاق می افتد . اما گاهی هم صدا ها زیاد اهمیتی ندارند مثل صدای پاره بودن اگزوز یا صداهایی که هنگام پیچیدن از چرخهای جلو  خارج می شود و می تواند نشانگر وجود مشکل در سیستم کمک فنر اتومبیل یا شل شدن پیچ های آن باشد .

 

15- چک کردن فرمان خودرو :

برای این کار لازم است در یک جاده مستقیم ماشین را برانید و سپس در سرعت زیاد مثلا سرعت 70 یا 80 کیلومتر و بالاتر دست خود را از روی فرمان بردارید اگر ماشین لرزید و یا به سمت چپ و راست کشیده شد  یا از خط مستقیم خارج شد فرمان ها نیاز به میزان شدن و تعمیر دارند. البته این کار باید بعد از تنظیم باد صورت گیرد چون اگر باد لاستیک های خودرو تنظیم نباشند خودرو معمولا به سمتی که چرخ کم بادتری دارد کشیده می شود . سپس فرمان را در سرازیری که شیبش تند و پر پیچ و خم باشد امتحان کنید و ببینید که صدایی از آن خارج نمی شود سپس ماشین باید در مسیر مستقیم به سرعت 100 کیلومتر در ساعت حرکت کند.

 

 

نکته پایانی :

 در پاپان توجه به این نکته مهم است که برای خرید خودرو دست دوم یا باید آن را از یک دوست و فرد مورد اطمینان بخرید یا اینکه اگر قرار است از افراد غریبه بخرید حتما یا باید خودتان اطلاعات فنی داشته باشید و یا از کسی که اطلاعات مکانیکی در مورد خرید ماشین دارد کمک بگیرید در غسر اینصورت خیلی بعید است که خودرویی را که خریده اید خوب از آب در آید چون لااقل در ایران اغلب خودروهایی که فروخته می شوند دارای عیب و علتی هستند و گرنه کمتر کسی است که خودرو سالم و با صرفه خودرو بخواهد بفروشد ( مگر اینکه واقعا نیازمادی داشته باشد یا اینکه خواسته باشد خودرو بهتر و گران تری را خریداری کند ) به همین جهت قبل از اینکه تصمیم نهایی را برای خرید ماشین دست دوم بگیرید بهتر است که خوب فکر کنید و با کمک از یک کارشناس ماشین را به دقت بررسی کند. و با چشم باز خودرو را خریداری کنید تا هم دچار ضرر و زیان مادی نشوید و هم اعصاب  و روان اتان راحت باشد و برنامه های مسافرتی شما دچار مشکل نشود . یادتان باشد که خودرو وسیله ای است که شما را از درون شهر با همه امکاناتش به بیرون شهر و مسیرهای دورافتاده ای می برد که ممکن است حی جان شما را بخطر بیندازد و حداقل اش اسن است که برنامه های شما را خراب می کند و هزینه های هنگفتی را به شما تحمیل می نماید .

 

..................................نوشته : محمد توکلی – 8 فروردین ماه 1386 – تهران

 

 


mohammad tavakoli