شما و اتومبيل اتان


فرق آلترناتور با دینام

Tuesday, June 19, 2007

 

فرق آلترناتور با دینام

 

درآلترناتور که حوزه مغناطیسی آن دوار است و سیم پیچ های آن  حوزه را قطع می کند و در آن جریان القایی ایجاد می گردد

درست بر عکس دینام. زمانی که ما سوئیچ را باز می کنیم جریان باطری از طریق لامپ شارژ و آفتامات به ذغال های روتور رسیده و در هسته آن ایجاد حوزه مغناطیسی می نماید به طوری که قطب های روتور یکی در میان N و s مي شوند.با زدن استارت و حرکت روتور میدان ایجاد شده توسط سیم پیچ های استاتور قطع شده و در آن ولتاژ القا می گردد.

 

فرق آلترناتور با دینام:

آلترناتور در دور آرام می تواند برق ماشین را تامین و حتی باطری را شارژ میکند.آفتامات آن ساده تر است و حجم و نگهداری آن کمتر است.

حال شاید بپرسید که آفتامات چی هست؟ افتامات مجموعه ای از دیود هاست که کار تنظیم ولتاژ خروجی آلترناتور را به عهده دارد

حال اگر سیستم آلترناتور نتواند به خوبی برق ماشین را تامین کند ماشین با مشکل کمبود برق مواجه می شود. که می توان با بازدید ذغال ها و دیودها مشکل را پیدا کرد.حتی در بعضی مواقع به علت شل بودن تسمه- آلترناتور نتواند خوب بچرخد و برق را تامین کند.در پیکان در موقع نوع بودن ذغال ها طول آن 6/12 میلی متر است و همچنین نیروی فنر ذغال باید اندازه گیری شود که در حدود 368 تا 255گرم است.

..............................................

 

 

 


mohammad tavakoli

طرز کارباطری خودرو

 

Tuesday, June 19, 2007

 

طرز کارباطری خودرو

 

مقدمه :

 

باطری از جمله مهم ترین بخش های خودرو است اگر باطری درست کار کند روشن کردن و حرکت دادن خودرو مشکل است و اگر این اتفاق در شب بیفتد اصلا ممکن است استفاده از ماشین راذ غیر ممکن کند .

اما باطری های قدیمی که دریچه های برای ورود آب دارند نیاز به تعمیر و نگهداری دارند به این معنی که هر چند ماه یکبار باید سطح آب و  الکترولیت های آنها چک شود چون اگر سطح آب  , پائین تر از صفات بیاید امکان سوختن و صدمه دیدن صفحه ها زیاد است .

ضمنا باید میزان اسیدیته آب باطری هم با دستگاه چک شود که به اصطلاح آب آن شیرین نشده باشد .

خصوصا در مناطق گرمسیر مانند خوزستان و ممکو که هوا گرم و برخی روزها خشک است میزان تبخیر آب باطری بیشتر است و باید دفعات چک کردن را بیشتر کرد .اگر باطری بدون آب بماند سوختن آن قطعی است .

باطری هر چقدر از نظر شارژ ؛  بیشتر خالی و پر شود دوام بهتری دارد از همین روست که اگر مدتها از ماشین استفاده نشود باطری آن صدمه می بیند .

اما حتی اگر مراقبت های لازم را هم بعمل آورید یعداز سه چهار سال ؛ عمر باطری تمام می شود و باید عوض شود .

این روزها هم نسل جدیدی از باطری ها روی کار آمده اند که نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند و به اصطلاح : maintenance free  به آنها می گویند که در زبان عامه با باطری ها ی اتمی مشهورند ! ( اما باور کنید هیچ ربطی به اتم و انرژی هسته ای ندارند !)

این باطری بصورت بسته بندی package  می باشند و فقط دریچه ای بر روی آنها وجود دارد که رنگ ان نشان دهنده وضعیت باطری است

* اگر سبز باشد باطری شارژ و آماده استفاده است

* اگر سیاه باشد باطری نیاز به شارژ دارد

* اگر سفید باشد باطری را باید دور انداخت !

 البته این علائم ممکن است که متفاوت باشند و گاهی با هم فرق کنند .

این باطری های کار را راحت کرده اند و اصولا ساخت قطعات خودرو و خود ماشین هم به این سمت پیش می روند به گونه ای که کمترین میزان تعمیرو نگهداری را داشته باشند چون هزینه های تعمیرو نگهداری بالاست و فرصت انجام آن هم در زندگی پر شتاب کنونی وجود ندارد .

اما باطری به هر صورتی که باشد چه زا نوع اتمی اش و چه از نوع معمولی اش بهرحال نکاتی وجود دارد که با رعایت آنها می توان کارآیی و عمر مفید باطری را زیادتر کرد برخی از آنها بشرح زیر است :

 

هر روزه میلیونها نفر از مردم با  استفاده از  با باطری های اسیدی – سربی  میلیونها خودرو را روشن می کنند تا برای جابجایی های هر روزه اشان مورد استفاده قراردهند . با وجودیکه موتور خودورها دچار تحول و دگرگونی شده و فن آوری پیچیده ای پیدا کرده است اما هنوز بنظر می رسد تحول چشمگیری در زمینه ارتقاء کیفیت باطری ها به وقوع نپیوسته است ضمن اینکه افراد اطلاع کمی از چگونگی تعمیر و نگهداری باطری های دارند باطری خودرو از سرب و پلاستیک و الکترولیت تشکیل شده است تا بتواند نیروی زیادی را در مدت کوتاه برای راه اندازی موتور و نیز مصارف دیگر تامین کند .

اما چک کردن سطح آب و اسید باطری چگونه است و باطری های بدون نگهداری "maintenance-free" چه هستند ؟

 اینکه گفته می شود برخی از باطری هایی که بدون نگهداری ( اتمی هستند نیز باید حداقل سالی یکبار سطح الکترولیت آنها چک شود .  این موضوع صحت ندارد چون باطری اتمی هیچ نیازی به نگهداری و بازدید ندارد . معمولا باطری ها دارای برچسب هایی هستند که دستورات لازم را روی آن نوشته اند مثلا روی باطری اتمی نوشته شده است که نباید باطری باز شود چون درپوش های آن با چسب و یا وسیله دیگری در جای خود محکم شده اند و فشار دادن آنها می تواند باعث صدمه دیدن دائمی باطری شود .

اما در مورد باطری های معمولی که نیاز به بازدید دارند در برخی شرایط مثل آب و هوای خیلی گرم و سوزان و. و حرارت زیاد ممکنم است نیاز به افزودن آب , انهم آب مقطر باشد  .

به شکلهای مختلف می توان سطح آب الکترولین را چک کرد از طریق دیواره شفاف باطری translucent case  که گاهی خطی هم برای حداقل و حداکثر با علامت های   MIN  و MAX  در نظر گرفته شده است و یا اینکه درپوش هر یک از خانه های باطری را باز کرده وبطور مستقیم سطح آب روی صفحات را چک کنیم . که باید در صورتی که روی حداقل است آب اضافه کنیم .

برخی باطری ها هم دارای یک چشم جادویی "magic eye," که یک حفره گرد و کوچک است که بر روی الکترولیت شناور است.

همه باطری ها بعد از مدتی کار کردن قابلیت خود را از دست می دهند و باید عوض شوند و اگر سیستم برق خودرو دچار اشکال باشد می تواند باعث از کار افتادن دائمی باطری شود .

باید دقت کرد که از باطری استفاده شود که اصل باشد و آمپر ساعت آن با میزان مصرف برق خودرو هماهنگی داشته باشد..

 

باطری  بايـد در مقابـل گرماي حاصل از فعل وانفعـالات باطري وعوامـل شيميـايي  درون خود ، ضربه و ارتعـاشـات حاصل ازحـركت اتومبـيل مقـاوم  بوده و در برابر عبورجريان برق عايق خوبي باشد اين جعبه معمولاً به شكل معكب مستطيـل وبه صورت خانـه، خانـه ساخته شده و كف هرخانه داراي تيغه هاي برجسته اي است كه تكيه گاه صفحـات باطري است و نيزهرگاه مواد شيميـايي صفحـات باطـري ريـزش نـمود بـه داخل شيارها رسوب مي كند وازاتصال صفحات به يكديگر جلوگيري مي شود.زيـرا اگراين رسوبات يا لجن ها سطح شـان بالا بيـايد باعـث اتصال كوتـاه صفحـات باطري شده ، افت داخل آن زياد مي شود وباعث تخليه شـدن وكاهـش قدرت باطري مي گردد.هر خانه ي باطري  مي تواند حدود 2 ولت برق توليد نمايد لـذا يك باطري 6ولت داراي 3خانه و12ولت داراي 6 خانه است.  

 

نكته: هیچگاه نباید باطری را سر و ته کرد چون همین رسوبات بین صفحات گیرکرده وباعث اتصال کوتاه آنها می شوند .

البته هرخانه باطري درحدود2/1تا2/2ولت برق توليد مي كندوليكن مقدار0/1يا0/2معمولا صرف مقابله بامقاومت داخلي مي شودپس درنتيجه ولتاژكسـب شده همان 2ولت است.

 

انواع صفحات باطری :

 

باطری های دارای صفحات متعددی هستند که از سه نوع می باشند

 

1-صفحات مثبت

 

2-صفحات منفي  

 

3-صفحات عايق

 

پلیت های باطری :

 

این صفحات مثبت يا مـنفي را اصطلاحا :  پليت plate   مي گويند.

مثلا: دريك باطري 19پليت هرخانه داراي9 صفحه مثبت،10 صفحه منفي و18 صفحه عايـق مي باشد .

تعداد صفحات منفي يكي ازصفحـات مثـبت بيشتربوده و تعداد صفحـات عايق يكي كمترازمجموع صفحات مثبت ومنفي است

نكته:تعدادصفحات يك باطري،معمولا عددی فرد مي باشد.

 

1- صفحات مثبت:

 

صفحـات مثـبت از جنس دي اكسيد سرب PBO2  که بصورت  اسفنجي فعال شده مي باشند درست شده است  كه براي باطريهاي بزرگ به طريق الكتروشيميايي تهيه مي شود وهزينه زیادی هم دارد .

 

اكثراً درباطريهاي اتومبيـل، اسكلت صفحـات را به صورت شبـكه اي از آلياژ سرب وآنتيموان مي سازند(درصدي ازآنتيموان دوام اين شبكه ها رادرمقابل ضربه وخورندگي اكسيدبيشترمي شود).

 اما این روزها با آمدن باطری های اتمی به بازار و افزایش  استفاده از آنها ،توليدسريع واقتصادي شبكه هاي كلسيم- سرب موردتوجه قرارگرفته است و همین امر باعث شده است که  توليدگازكمتر شده ودرنتيجه نيازكمتري به افزودن آب وجود داشته باشد  درنتيجه به داخل اين شبـكه ها كه شبيه پرده هاي توري مي باشند را از اكسيد سرب فعال شده، پر می کنند .   توجه داشته باشیدکه صفحات مثبت سالم بايد به رنگ قهوه اي شكلاتي باشند.                                                                                     

 

2- صفحات منفي:

 

اين صفحات كاملا شبيه صفحات مثبت بوده با اين تفاوت كه ماده فعال شده آن،سرب  اسفنجي(pb)است كه درحالت شارژكامل،خاكستري رنگ مي باشد.

 

3- صفحات عايق:

 

صفحات عايق به منظوركوتاه كردن وجلوگيري ازموادفعال رشدكرده(سولفاته كردن)وريزش آنها وهمچنين جلوگيري ازانتقال نمونه هاي غيرضروري بين دوصفحه،نظيرآنتيموان ازعايق ها استفاده مي شود .

 

براي انواع معيني از باطريها ، عايـق هاي پاكتي شكل استـفاده مي شود كه باعـث مي - گردند،جمع كننده هاي جريان (شبكه) به خوبي مواد فعال را نگهداري كنند.       

نوع عایقی  كه درباطري هاي اسيدي-سربي مصرف مي شوند بستگي به نوع عمليات فرق مي كنند دربيشتر حالات ازمشتقات سلولزي،موادپليمري باتخلخل ميكروسكپي مثل pvc، پلي اتيلن ، پلي استرها ، لاستيك يا مواد فشرده شده نظيرpvc، پلي اتيلن ساخته  مي شوند در گذشته از  مخلوطي ازكاغذورزين ميكا،پشم شيشه ئيترعايق ها داراي برجستگي هاي طولي بروي سطح عايق مي باشند، برای این کار استفاده می شد

 

به  هنگام چيدن صفحات،بايدبه طرف صفحات مثبت باشدهمچنين ميدان فعاليت بهتري براي صفحات مثبت ايجاد نماييد.علاوه براين ذرات جداشده ازصفحات مثبت بتوانندبه سهولت به كف جعبه ي باطري هدايت شده و از اتصال صفحات به يكديگر جلوگيري شود ونيزگازهاي ايجادشده درزمان شارژخارج شوند كه باعث ميشوند فضاي مناسب براي جابجايي الكتروليت به وجود آيد تا غلظت ودرجه ي حرارت به حداقل خودبرسد.

 

باطری های اتمی :

 نوع دیگر از باطری که قبلا هم به آن اشاره شد باطری های بی نیاز به  تعمير یا همان اتمی هستند  كه ازشبكه هاي بدون آنتيموان استفاده مي شود.صفحات مثبت داراي ريزش بيشتري هستند.عايق هاي پاكتي باتخلخل ميكروسكوپي بيشترمورداستفاده قرارمي گيرد.اين عايق ها اطراف صفحه ي مثبت را احاطه كرده تا بتوانند مواد فعال بيشتري تأمين كنند

 اهميت يك عايق در باطريهاي باشبكه هاي سرب - آنتيموان، بيشتر جلوگيري ازحركت آنتيموان صفحه  مثبت به صفحه ي منفي است.

 فعل وانفعالات شيميايي درصفحات مثبت هنگام شارژشدن ودشارژشدن بيشتربوده وريزش موادفشرده دراين صفحات بيشتراست.

صفحات باطري بايدحالت اسفنجي داشته باشند چون به این ترتیب اسيد به خوبي درآن نفوذكرده وسطح تماس بيشترشود وفعل وانفعالات بيشترانجام گيرد.

 

    Other maintenance tips

سایر نکته های تعمیر و نگهد اری :

رانندگان باید ترمینالهای باطری را گهگاهی چک کنند تا مطمئن شوند اتصال برقی ترمینال وباطری بصورت درست و محکم وصل شده است و شل نشده باشد یا سولفاته نشده باشد . و عاری از هر گونه زنگ زدگی باشد .

با یک برس فلزی می توان ترمینالها را تمیز نمود . واز محلول جوش شیرین و آب می توان برای این کار استفاده کرد . حتی مسواک کهنه هم برای این کار می تواند مناسب باشد .

این کارها باعث می شود که مجبور نباشید از نیروی بدنی خودتان برای روشن کردن ماشین استفاده کنید !

 

 

کلمات کلیدی :

باتری بدون تعمیر و نگهداری – باتری اتمی – باتری سربی قدیمی – maintenance free battery  - آب اسید – آب مقطر -

"Lead-acid batteries

 

........................مقدمه ترجمه و تحقیق از : محمد توکلی – تیرماه 1386 – ماهشهر – Bipc

منبع :

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories.pl?ACCT=104&STORY=/www/story/11-30-2005/0004224792&EDATE

http://www.intota.com/viewbio.asp?bioID=615855&perID=717048&strQuery=maintenance%2Dfree+battery

 

 


mohammad tavakoli

خودروی ضد ملی

 Wednesday, June 06, 2007

 

خودروی ضد ملی !!

  

 دوست بسیار عزیزم جناب آقای مهندس  عرفانی :

 

با تشکر از مطلبی که فرستادی ؛ اما این مطلب قبل از اینکه جالب باشدتاسف انگیز است ! تاسف برای این اینکه چگونه صنایع خودروسازی که گل سر سبد تمامی صنایع در همه دنیاست چگونه در این دیار به این وضع فلاکت بار تبدیل شده است بطوریکه من آرزو می کردم که آن جوان مشهدی که ماشین ها را می شست همان لنگ اش را نگه می داشت و از خیر تاسیس کارخانه خودروسازی می گذشت .

واقعا چرا ما باید برویم و قطعات کهنه و فرسوده  کارخانه  ورشکسته تالبوت انگلیس را بخریم ؟ خیلی از تکنوکراتها اعتقاد دارند که از طریق صنعت مونتاژ است که می توان به دروازه های صنعت دست پیدا کرد . اما این دلیل نمی شود که ما مصرف کننده اجناس بنجل واز رده خارج غرب باشیم همین کاری که الان هم کم و بیش در حال انجام آن هستیم متاسفانه !  و من به عنوان کسی که سالها دارای اولین مدل پیکان بوده است  ! و زجرها زیادی از دست این خودرو ملی کشیده است ! به خود حق می دهم که اظهار کاملی در این مورد کنم البته این ها را فراموش کرده بودم ولی شما با این مطلب اتان دوباره داغ ما را تازه کردید .

ولی جدای از همه این حرفها یک نکته مسلم است و آن اینکه طبق قانون همواره  پایداری که می گوید : حق همیشه با مشتری است . توده مردم این حق را دارند که از بهترین و آخرین فن آوری های موجود در دنیا استفاده کنند در هر زمینه ای که باشد و فرقی نمی کند که آن زمینه , صنایع خودروسازی باشد یا لوازم خانگی ؟ ما که نمی توانیم صبر کنیم و بگذاریم که مردم جان بدهند تا مثلا خودمان دستگاه MRI   را درداخل بسازیم ! این موضوع را شما به همه زمینه ها می توانید تعمیم بدهید .

صنعت اتومبیل سازی

 

از بعد از انقلاب ایران صنایع اتومبیل سازی پیشرفت مهمی نکرده اند و همان اتومبیلهای گذشته و بعضی از اتومبیلهای جدید اروپایی مانند پژو و کیا را مونتاژ کرده اند؛ تا چند سال پیش که کارخانجات اتومبیل سازی شروع به طراحی اتومبیلهای جدید کرده اند.

 

تاریخچه مختصر خودروسازی در ایران

ماشین دودی :

می گویند خشت اول چون نهاد معمار کج  ... تا ثریا می رود دیوار کج !

 

 همان اولین ماشینی که وارد ایران شد دودزا بود و این روند هنوز هم ادامه دارد . ماجرا از این قرار بود که  در زمان سلسله بی کفایت قاجاریه و زمان  مظفرالدین شاه قاجار بود که اولین از نوع  فوردکه  از کشور بلژیک خریداری شده بود. وارد ایران شد

 این ماشین که در موقع حرکت دود زیادی از خود میکرد توسط مردم به ماشین دودی یا ارابه دودی تغییر نام داده شد. با شروع شهرسازی بصورت مدرن در سال 1300، واردات ماشین به ایران افزایش یافت. بیشترین اتومبیلها در آن سالها از کشورهای آمریکا و انگلستان به ایران وارد می شد.

تا اینکه  اولین کارخانه اتومبیل سازی در ایران شرکت سهامی ایران ناسیونال بود که به تولید ماشینهای پیکان، با مجوز از شرکت تالبوت انگلستان، اولین تولیدات خود را در سال 1346 روانه بازار کرد. بعداً شرکت ایران ناسیونال به تولید وانت، مینی بوس و اتوبوس هم اقدام کرد .

 

 جالب است که همان موقع هم محصولات انحصاری نبود یعنی درشرایطی که همه نوع خودرویی را براحتی می شد وارد کرد در همان  سال دو مدل از ماشینهای آمریکایی بنام " آریا " و " شاهین "  که در واقع مونتاژ نمونه  رامبلر آمریکایی بودند  توسط کارخانه پارس خودرو روانه بازار شد؛ و یکسال بعد در سال 1347 یک مدل از ماشین فرانسوی سیتروئن بنام " ژیان " توسط شرکت سایپا وارد بازار شد تا حتی فقیرترین اقشار جامعه هم بتوانند خودرویی از خوشان داشته باشند !

 

در سال 1351، شرکت پارس خودرو نام خود را به شرکت " جنرال موتورز ایران " تغییر داد و شروع به ساخت دو مدل از ماشینهای شورولت ( اپل ) 2500cc، 2800cc و همین طور سه مدل دیگر با مجوز از کارخانه آمریکایی جنرال موتورز بنامهای : بیوک، کادیلاک، شولت نوا. تولیدات این ماشینها تا سال 1360 ادامه داشت. تولید ماشینهای ژیان که متعلق به کارخانه سایپا بود در سال 1359 متوقف شد. ولی  قبل از آن تولید ماشینهای رنو 5 که در سال 1354 آغاز شده بود ادامه یافت. این همه تنوع و آزادی انتخاب آن هم در آن زمان واقعا جالب است .

 

خودروسازی در ایران :

الان وضعیت خودروسازی درایران در یک کلام فاجعه آمیز است . چند کارخانه انحصاری بنجل ترین محصولات  را که فرسنگها با استانداردهای جهانی فاصله دارند را با قیمت گزاف به مردم تحمیل می کنند و مردم بینوا که دست اشان از همه جا کوتاه است چاره ای جز خریدن این بنجل ها ندارند  خودروهایی که نه تجهیزات ایمنی دارند نه از نظر مصرف سوخت استاندارد هستند و تمامی مشخصه های فنی آنها از رده خارج است .

کافی است به این نکته اشاره کنم که هم اکنون بیش از 50% خودروهای  سواری تولیدی در اروپا و بخش عمده ای از خودروهای سواری آمریکایی و سایر نقاط جهان مجهز به موتور دیزلی هستند . چیزی که در ایران هنوز حتی مهندسین مکانیک ما از آن بی اطلاع هستند !

الان خودرویی که کیسه هوا و ترمز ای بی اس نداشته باشد در اروپا و آمریکا تولید نمی شود چون اینها جزء تجهیزات ایمنی اساسی خودرو هستند ولی در ایران این وسایل فقط بر روی خودروهای لوکس و آنهم گاهی با سفارش مشتری و در مدلهای خاصی نصب می شود خوب شد که معنی اپشنال را هم در ایران فهمیدیم ؟ در کجای دنیا تجهیزات ایمنی جزء آپشنال ها هستند ؟!!

مثل اینکه دردیار همه چیز معنی دیگری دارد همانگونه که لیزینگ در اینجا معنی ای دارد که فقط مختص کشور ماست 1

خلاصه اینکه تولید پیکان حتی اگر هم کار درستی بود و شاید آغاز خوبی داشت اما مثل تمام چیزهای دیگر بزودی از مسیرش درست اش منحرف شد و نتیجه اش این شد که طی 40 سال تولید این خودرو تفاوتی بین اولین مدل و آخرین مدل آن وجود دارد جز تفاوتهای اندکی در شکل چراغها و سپر ها و اینگونه لوس بازیهایی که مطلقا جنبه فنی و طراحی ندارند .

جالب است بدانید که شرکت تویوتای ژاپن که از برجسته ترین شرکتهای ساخت خودرو در دنیاست هر ساله حدود 8 میلیون خودرو در بیش از 80 مدل مختف تولید می کند !! و البته نیازی به گفتن نیست که مثلا مدلهایی مثل کامری , کرولا -  کارینا و .. که در ایران هم وجوددارند تا چه اندازه با مدلهای مشابه ایرانی تفاوت دارند . و با همین مقایسه کوچک است که می توان به عمق فاجعه پی برد .

حالا ما از ژاپن صرف نظر می کنیم که اصلا قیاس آن با ایران بیمورد است ! همین کره جنوبی فسقلی را در نظر بگیرید که تا  چه اندازه در زمینه خودورسازی پیشرفت کرده است . بطوریکه ما باید برویم و کیا موتورز را که شاخه ای از فورد آمریکاست بیاوریم و با نام پراید در ایران مونتاژ کنیم . واقعا ما تا چه حد سقوط کرده ایم ؟

درصورتیکه جالب تر این است که بدانید همان کارخانه  هیوندایی کره  زمان تاسیس اش  کم و بیش مصادف با شکل گیری ایران ناسیونال ( ایران خودرو فعلی ) بوده است اما خودتان قضاوت کنید که هیوندایی کجاست و پیکان کجا ؟!

 

 

...........................................م.ت خرداد 1386 -

 


mohammad tavakoli

از زانتیا تا C5

Sunday, June 03, 2007

از زانتیا تا C5

 واردات  سیتروئن C5 :

 

مقدمه :

واقعیت این است که خودروهای سیتروئن اغلب طراحی بدنه زیبایی ندارند از همان زمانهای قدیم شکل ظاهری این خودرو متفاوت با دیگر خودروها بود و همیشهد بنظر می رسد که طراحی این خودرو حالتی قدیمی و از مد افتاده دارد نمی دانم چرا اینگونه است شاید این فقط  برداشت من باشد و درست نباشد ولی بهر حال من از این جور طراحی ها خوشم نمی آید . شما کافی است همان ژیان معروف خودمان را بخاطر آورید که اولین ماشین سیتروئنی بود که در ایران مونتاژ می شد و اگر چه مدلهای مختلف آن خیلی طرفدار داشت خصوصا قیمت ارزان آن که همه مردم و فقیرترین آنها هم می توانستند این ماشین را خریداری کنند ولی شکل و قیافه ظاهری آن کاملا متفاوت از همه ماشین ها بود چیزی شبیه فولکس قورباغه ای که خودرویی کاملا شاخص از نظر قیافه بود .

اما از حق نباید گذشت که مشخصات فنی این خودرو و قدرت و شتاب آن واقعا قابل توجه است همان خودروهای ژیان قدیمی بقدری راحت بودند که حد نداشت مصرف کم بنرین و ارزانی قیمت و رینگ های با قطر بزرگ و بدنه سبک و سیستم فنربندی خاصی که داشت همه و همه باعث شده بود که این خودرو در نوع خود بی نظیر باشد . حالا هم که نسل مدرن تر آن با نام زانتیا مدتهاست  وارد ایران شده است و نیز مدل  وc5  که قرار است بزودی وارد شود نیز مشخصات خوبی دارند بدنه بزرگ و جادار و موتوری با حجم بالا باعث شده است که امکان رانندگی با سرعت های زیاد و راحتی و  ایمنی و نسبتا بالا را فراهم کند ( حیف که ما در ایران جاده های درست و حسابی نداریم و این خودرو بیشتر مناسب همان جاده های استاندارد فرانسه است !)

همین زانتیا اگر چه ظاهر زیاد جذابی ندارد ولی ماشینی با ایمنی بالا و سرعت و قابلیت زیاد است ترمزهای ای بی اس , کیسه هوا و بدنه آئرودینامیک که کاملا نشت بندی شده است و صندلی های راحت  همه و همه از مزایای آن است برای کسانی که 23 میلیون تومان برای آنها مبلغ زیادی نیست وتوانایی  خرید این خودرو را دارند خردی این ماشین می تواند امکان استفاده از یک خودروی استاندارد را در جایی که هیچ چیز استاندارد نیست را فراهم کند . از جمله ویژگیهای زانتیا فنربندی بادی  آن است که امکان بالا و پائین کردن ارتفاع خودرو را می دهد که این قابلیت خصوصا درایران که برخی جاده ها را نمی توان با خودروهای معمولی رانندگی کرد خیلی جالب است .

 

سیتروئن C5 یک اتومبیلی  بزرگ و جادار است که همین بزرگی و جادار بودن سبب می شود که رانندگی راحتی را برای راننده و سر نشین ها  خصوصا  در مسیرهای طولانی ,ایجاد کند  .  قیمت  این ماشین نیز در مقایسه به همتایانش مثل   پژو 407 نیز ارزان تر است .

 

واردات سیتروئن آغاز شده است و  سیتروئن C5 دارای موتورهای 8/1 لیتری با قدرت 117 اسب بخار و 2 لیتری با 143 اسب بخار و 3 لیتری با قدرت 210 اسب بخار است. قیمت آن نیز حدود  25 تا 30 میلیون تومان می باشد .

 

خودروی سیتروئن C5

 برای اینکه بدنبال خودروی بزرگ و راحت هستند  انتخاب این ماشین مناسب است چون سیتروئن به ویژه در مدل های بزرگ بیش از هر چیز یک اتومبیل راحت است تا  اینکه بخواهد خودرویی با قابلیت های اسپورت باشد .

 

نسل نخست سیتروئن C5 در سال 2000 و در دو گونه پنج در لیفت بک و استیشن به بازار آمد. این اتومبیل جایگزین سیتروئن زانتیا در بازار اروپا شد. نسل دوم C5 که مدل Facelift شده این اتومبیل است در ماه های پایانی سال 2004 به بازار آمد. این مدل به ویژه در گونه پنج در لیفت بک در نماهای جلو و عقب مورد یک بهینه سازی گسترده که شاید بتوان آن را با یک جراحی پلاستیک پیروزمندانه نیز سنجش کرد قرار گرفت. بدین روی چهره نو این اتومبیل از چراغهایی زیبا و مارک جذب شده سیتروئن در جلو پنجره بهره مند شد.

 

کابین: جادار سیتروئن C5 برآورده کننده هدف طراحان این ماشین در طراحی کابین برای رانندگی در مسیرهای طولانی بوده است. صندلی های جلوی این ماشین بزرگ و پهن و به ویژه نرمتر از صندلی های دیگر همکلاسان سیتروئن C5 هستند. پهنای این ماشین فضای مناسب برای نشستن سه بزرگسال را در قسمت عقب کابین فراهم کرده و بلندای قسمت عقب کابین برای سرنشینان تا قد190 سانتیمتر مناسب است.

 

بدین روی طراحان کابین این ماشین با به کار گیری نشان دهنده هایی زیباتر با قاب های کروم کاری شده و تغییر اندکی در کنسول میانی و دستگیره دنده و روکش صندلی ها به زیبایی های کابین C5 افزودند.از این گذشته سیتروئن C5 به گونه استاندارد در همه مدل ها از ایرکاندیشن فول اتوماتیک کامپیوتر سی دی گردان با شش بلندگو سیستم قفل مرکزی با کنترل از راه دور فرمان با تنظیم چهار گانه شیشه بالابر های الکتریکی و آیینه های قابل تنظیم الکتریکی نیز سود می برد.گنجایش صندوق  عقب  نوع  لیفت بک این ماشین 471 لیتر  که می توان آن را  تا 1315  لیتر نیز افزایش داد .

 

سیتروئن C5 با کمک سیستم های الکترونیکی خود از یک سیستم فنربندی هوشمند بهره مند است.بدین روی ارتفاع کف این اتومبیل تا زمین بسته به سرعت اتومبیل به گونه ای خودکار تنظیم می شود.بر این پایه در هنگام رانندگی با C5 با سرعت 110 کیلومتر در ساعت ارتفاع این اتومبیل به گونه اتوماتیک کم می شود. این کار نه تنها پایداری اتومبیل را بالاتر می برد بلکه مقاومت بدنه ماشین نسبت به باد مخالف را پایین تر می آورد.از این گذشته راننده C5 خود نیز می تواند به تنظیم دستی فنرها در چهار وظعیت گوناگون بپردازد.

 

موتور و گیربکس:

 

موتور  اتومبیل مورد آزمایش از گونه 4 سیلندر 2 لیتری با توان 138 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه و گشتاور 320-340 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه است. همچنین شتاب صفر تا100 این خودوردر حدود  8/9 ثانیه و بیشترین سرعت آن 205 کیلومتر در ساعت است.

وزن این خودروی فرانسوی 1475 کیلوگرم می باشد. سیتروئن C5 با یک گیربکس پنج سرعته دستی و نوع  دو گیربکس 4 و 6 سرعته نیز خودکار نیربه سفارش مشتری قابل تولید است .

 

تجهیزات ایمنی

 

فرانسوی ها از آنجا که میدانند خریداران اروپایی خواهان خرید اتومبیل های امن هستند اتومبیل های خود را با آخرین سیستم های امنیتی به بازار اروپا می فرستند. درهای این ماشین پس از گذشتن از سرعت 10 کیلومتر به گونه اتوماتیک قفل می شود. C5 از هفت ایربگ(کیسه هوا) سیستم پایداری الکترونیکی ESP  چراغ های زنون قابل گردش با گردش فرمان و سیستم روشن کردن چراغهای جلو با تاریک شدن هوا به گونه اتوماتیک سود می برد. سیتروئن C5 از سنسور رانندگی بر روی خط نیز بهره می برد. این سیستم از یک حسگر فراسرخ بهره مند است در این هنگام اگر راننده ای آگاهانه یا به گونه ای ناخوداگاه از روی خط (خط کشی روی خیابان) براند این سیستم با لرزاندن صندلی راننده به وی هشدار می دهد.

 

پس از نشستن بر روی صندلی راننده نخست بزرگی پهنی و نرمی صندلی و سپس جاداری کابین بیش از هر نکته ای به چشم می آید. سیستم فنربندی این خودرو بسیار نرم عمل کرده ولی در هنگام راندن از روی ناهمواری های نسبتا بزرگ چون خودروهای اسپرت کمی سفت عمل می کند. این سیتروئن از یکی از آخرین سیستم های ترمز ABS نیز بهره مند است که در هنگام ترمز گیری های سنگین نیروی ترمز را با نیروی بیشتری به پشت هر چهار چرخ می رساند.

 

 


mohammad tavakoli

معرفی مدلهای مختلف سمند

Sunday, June 03, 2007

 

معرفی مدلهای مختلف سمند

ال ایکس – سریر – سورن و ...

 

مقدمه :

 

معرفی کوتاهی از محصولات سمند و انواع مدلهای آن داریم

 لابد این جملات "سمند، خودروی ملی، افتخار ملی"  را  زیاد شنید ه اید و   خوانده اید

قبلا تنها خودروهای تولیدی کشور پیکان، رنو، سیمرغ و بیوک  بود که آنهم  به صورت مونتاژ و تعداد بسیار پایین تولید می شدند.

 

اما از  سال 1372  ایران به فکر  افتاد که خودروی مستقلی بسازد

 و از  سمند شروع کردند و  سمند ماشینی است که  چون به اسم ایران ثبت شده و برخلاف  پژو، رنو، هیوندا و دیگر نام ها ایران اجازه  تغییر در طراحی، موتور و یا تولید مدل های جدید را دارد.

 بنابراین می توان از خلاقیت ایرانی بهره گرفت. وقتی حدود چهار ، پنج سال پیش رئیس جمهور سوار سمند شد حتما احساس غرور می کرد و در تعجب از این بود که این خودرو را متخصصان ایرانی تولید کرده اند. همیشه کسانی بوده اند که منفی بافی و ناامید کردن در ذاتشان  وجود داشته و همان افراد همیشه توی سر تولید داخلی میزنند انگار که دیگر کشور ها شاخ و دم دارند. درست است که ما نسبت به انها خیلی عقب هستیم ولی از اکثر آنها نزدیک به 20 سال دیرتر شروع به کار کردیم و در حد خودمان خوب رشد کرده ایم. حالا دیگر سمند را اکثر مردم پذیرفته اند و شرکت ایران خودرو مدل های جدید آن را عرضه کرده است.

 

 

-                  سمند معمولی

-                  که در واقع  همان سمندهای اولیه هستند که  ایران خودرو تولید کرد و  نام خودروی ملی را بر آن گذاشتند. ظاهرش به نظر من بسیار جذاب است و به خاطر جسه تپل و بیضی شکلش به انسان احساس فدرت و امنیت می دهد. اگر دقت کرده باشید چراغ های جلوی آن بر خلاف اکثر خودروهای تولید داخل حالتی لنز مانند دارد، جلو پنجره ای و آرم آن واقعا طراحی خوبی دارد ولی از عقب سمند هیچ تعریفی نمیتوان کرد، با چراغهای بزرگ و بد رنگی که دارد به کلی ظاهر خودرو را به هم ریخته. قالپاقهاش هم خیلی بهش می یاد.

موتور سمند معمولی از نوع XU7JP/L3 انژکتوری و با حجم 1761 cc و تعداد 4سیلندر قدرتی در حدود 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و سرعت 180 کیلومتر در ساعت را دارد. موتور سمند در واقع همان موتور پژو GLX است، گیربکسی هم که در سمند استفاده شده متعلق به همین خودرو است. چند وقت پیش ایران خودرو اعلام کرده بود که ممکن است از موتور پژو 206 در سمند استفاده کند. گیربکس سمند مدل BE3/5 معمولی 5 دنده دستی جلو و تمام سنکرون است و شتاب صفر تا صد آن حدود 12 ثانیه است.  سمند دارای فرمان هیدرولیکی با قطر دایره چرخش 11متر است، لاستیک های این خودرو185/65r  1588h است. برخی از دیگر مشخصات سمند در زیر آورده شده است:

× ترمز هیدرولیکی بوستردار دو مداره

× تعلیق جلو: سیستم مستقل جلو از نوع مک فرسون و تعلیق عقب: سیستم تعلیق نیمه مستقل عقب

× حجم صندوق عقب : نزدیک 500 لیتر

× نوع سوخت: بنزین سوپر با اکتان 95

× میانگین مصرف سوخت: هشت و نیم لیتر (داخل و خارج شهر)

برخی امکانات سمند به صورت ذیل می باشد:

× شیشه بالابر برقی هر چهار درب

× آینه های برقی

× فرمان تا شونده

× سیستم دزدگیر و عیب یاب الکترونیکی سخنگو

× قفل مرکزی

× سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع اضطراری

× آنتن برقی (در محل درب صندوق عقب)

× کانال های انتقال هوا برای سرنشینان صندلی عقب

× چراغ های مه شکن

داشبورد سمند معمولی به طرز بسیار زیبایی طراحی شده و بر حسب سلیقه مشتری می تواند مشکی یا کرم باشد. صفحه با طرح چوب هم از بالای آن می گذرد که واقعا جلوه خاصی را به خودرو می دهد. در داشبورد از برخی قطعات پژو 405 استفاده شده است مثل اهرم های تنظیم گرمی و سردی هوا. سیستم هشداردهنده و دزدگیر سمند هم یکی از مواردی است که مزیتی برای این خودرو محسوب می شود(البته نه در موارد خارجی!) وقتی که روغن موتور یا  بنزین کم شود، یکی از درها باز شود، ترمز دستی کشیده باشد، موتور جوش بیاورد یا سرعت از حد معینی بگذرد به صورت صوتی و نوشتاری از طریق سیستم هشدار دهنده خود شما را مطلع می کند. بوق سمند هم مثل اکثر اتومبیل های جدید روی فرمان است. در قسمت پشت صندلی های عقب دو بلندگوی نسبتا بزرگ نصب شده است و بر روی آنها دو پوشش بزرگتر که باعث زیبایی قسمت عقب خودرو شده اند.

 

______________________

- سمند LX

سمند LX در واقع همان سمند معمولی است با چند تفاوت که بهتون میگم. اول اینکه از نظر ظاهری تنها فرقی که کرده، چراغ های عقب خیلی باریک تر شدن و به خاطر به کار بردن نوع جدید چراغ ها در آن (لنز روشن) بسیار زیبا به نظر می رسند و باعث رفع اشکال در شکل ظاهری عقب خودرو شده اند، همچنین آنتن برقی نیز تعویض شده و به گفته ایران خودرو نوع بهتر آن استفاده شده که در هنگام برخورد با مانع (مثل کسانی که تا از راه می رسند پرتی می پرند روی ماشین و احتمالا روی آنتن بیچاره!) می ایستد و نصب رینگ های آلومینیومی که زیاد هم زیبا نیستند (حتی قیافه ماشین رو بدتر هم کردن!) . از نظر موتوری هم هیچ تغییری ایجاد نشده، ترمزها به سیستم ABS مجهز شده اند که بعد از اشکالات پبش آمده در ترمزها(قفل ترمزها) در سری اول تولید سمند به فکر نصب این سیستم افتادند اما به علت بالا رفتن هزینه های ساخت همان ترمزهای معمولی را اصلاح کردند ولی در این مدل از این نوع ترمز استفاده شده.

در داخل خودرو تغیراتی انجام گرفته مثلا می توان گودی و بالا و پایین بودن صندلی را به صورت برقی تنظیم کرد، باز کردن درب جعبه عقب به وسیله کلید روی داشبورد و کلید روی سوویچ، رادیو و پخشCD، پس زمینه آبی برای پخش و ساعت و کیلومتر. همچنین در صندلی عقب یک زیر دستی تعبیه شده که وقتی ان را باز کنید می توانید به جعبه عقب دسترسی داشته باشید. قیمت سمند LX نزدیک 2 میلیون بیشتر از سمند معمولی است.

 

______________

- سمند سریر

به دلیل عدم وجود یک خودروی تشریفاتی در کشور، ایران خودرو به فکر ساخت یک خودروی تشریفاتی(که باز هم از تغییر در همان سمند معمولی به وجود می آید!) افتاد. البته با تغییراتی در پژو 405 آن را به عنوان تشریفاتی و در تعداد بسیار کم تولید کردند ولی جوابگوی نام یک خودروی تشریفاتی نبود. سمند سریر از نظر ظاهری دقیقا مثل سمند LX است با این تفاوت که بر طول خودرو حدود 30 سانتیمتر اضافه شده که در بین درب جلو و عقب و برای ایجاد فضای بیشتر سرنشین عقب است. همچنین رینگ آلومینیومی و تایر پهن برای حفظ تعادل در سر پیچ ها به آن اضافه شده. در داخل خودرو از چرم استفاده شده که نمای زیبایی به آن می دهد. در قسمت عقب خودرو و در پشت هر صندلی جلو، یک مانیتور LCD کوچک وجود دارد که با استفاده از سیستم پخش VCD و MP3 که در قسمت عقب تعبیه شده می توان فیلم های مورد نظر را در داخل اتومبیل تماشا کرد. همچنین بر حسب سفارش در قسمت عقب یک یخچال نیز نصب می شود. دو عدد سینی باز شو هم برای سرنشینان عقب درون صندلی نصب شده. رنگ دستگیره درب ها به رنگ نقره ای تغییر کرده و یک جعبه سی دی در قسمت عقب وجود دارد. طول سمند سریر(لیموزین) 471 سانتیمتر و عرض آن 172 سانتیمتر است.

 

___________________

- سمند پردیس، زوبین و سورن

سمند پردیس

 

که جزء   سه مدل سمند است که در آینده به بازار عرضه میشه و دارای موتور از نوعXU7JP4 با قدرت 110 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و سرعت 185 کیلومتر در ساعت است. از نظر ظاهری با سمند معمولی بسیار فرق دارد، چراغ های جلو و عقب با استفاده از طرح لنز نوری و قرار دادن چراغ راهنما در اینه های بغل و همچنین رینگ و لاستیک اسپورت زیبایی خاصی را به آن داده است. امکاناتی که تابحال اعلام شده است به شرح ذیل می باشد:

× یک عدد تلویزیون از نوع LCD با قابلیت پخش برنامه های تلویزیونی

× سیستم پخش DVD و MP3 با قابلیت دریافت برنامه های رادیویی

× سیستم Cruise control یا کنترل گشت

× صندلی های برقی

 

________________

 

سمند زوبین

 

که  ظاهری شبیه به پردیس دارد و تفاوت فاحشی بین این دو دیده نمی شود اما از نظر موتوری، سمند زوبین دارای موتور از نوع XU9-J4Z با قدرت 148 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه و سرعت 215 کیلومتر در ساعت می باشد (حجم موتور 1905 cc). قابلیت های این خودرو به شرح ذیل است:

× قابلیت تنظیم ارتفاع

× سیستم انتقال قدرت 4WD (هر چهار چرخ متحرک) که باعث می شود توان خودرو در عبور از مسیرهای خاص بسیار بالا رود

× درب صندوق ریموت دار

× شتاب صفر تا صد نه و سه دهم ثانیه

طول این خودرو 477 سانتیمتر و عرض آن 172 سانتیمتر(آینه های بغل حساب شده) و وزن آن 1245 کیلوگرم است.

 

__________________

سمند سورن

 

این نوع سمند کاملا  متفاوت از موارد بالا است. این خودرو در کلاس خودروهای دو درب تولید خواهد شد. ظاهر آن قابل توصیف نیست، واقعا شیک و جوان پسند است. موتور آن از نوع XU7JPL3 است. در نمای داخلی از چرم طبیعی استفاده شده. از قابلیتهایی که اعلام شده می توان موارد زیر را نام برد:

  • سیستم Car PC یا همان کامپیوتر خودرو که قابلیت Bluetooth را داراست

  • قابلیت پخش انواع سی دی و دریافت برنامه های تلویزیونی را نیز دارد .

 

 

.......................................تحقیق : م.ت 13 خرداد 1386

 


mohammad tavakoli