شما و اتومبيل اتان


گلگیر یا کاپوت ماشین

پاسخ به یک پرسش :

چگونه می توان تشخیص داد که گلگیر یا کاپوت ماشین عوض شده است ؟

جناب آقای شهروز :

  فهمیدن اینکه گلگیر یا کاپوت ماشینی عوض شده یا رنگ خورده گاهی برای متخصصین هم دشوار است تا چه رسد به مردم عادی

ولی اگر کمی دقت کنید می توانید از روی علائم زیر ان را بفهمید :

رنگی که بر روی این قسمت ها زده شده است گاهی تفاوت خیلی کمی با رنگ اصلی ماشین دارد

این رنگ چون تازه است معمولا زیر تر است هر چند گاهی با پولیش کردن ان را برطرف می کنند اما اگر با سر انگشتان دست که خیلی حساس است این رنگ را لمس کنید و بعد رنگ قسمت های دیگر ماشین را هم لمس کنید متوجه این تفاوت می شود البته این کار را باید بعد از پاک کردن غبار روی ماشین انجام داد

معمولا خودروهایی که کاپوت اشان تعویض می شود چون تصادف شدید داشته اند لامپ های جلو انها هم صدمه دیده و سپرشان خرد  شده و اگر دقت کنید می توانید از روی این قطعات تعویض شده به این موضوع پی ببرید .

گاهی حتی اثر رنگ پاشیده شده روی کاپوت هنوز بر روی چراغها و سپر باقی مانده است . ( بصورت خیلی اندک )

·        جفت و جور بودن چراغها و سپر با بدنه هم می تواند در این مورد کمک کند 

·        گلگیر های قدیمی چون جوش دادنی بودند از روی جوش انها می شد فهمید که عوض شده اند ولی  حالا اغلب این خودروها به گونه هستند که گلگیر با پیچ و. مهره به بدنه متصل می شود

·        همین وضعیت باعث شده است که تشخیص این که قطع ای  عوض شده یا نه ؟ مشکل باشد

·        در پایان اگر چه در ایران بر روی این مسادل خیلی حساسیت دارند ولی اگر ماشین تصادف شدید نداشته است عوض شدن گلگیر یا کاپوت , موضوع چندان مهمی نیست . مهم این است که ماشین سالم باشد و عیب و ایرادی نداشته باشد .

·        جالب است که در ایران بقدری در این مورد مهارت دارند و حیله گری می کندد که گاهی متخصصین هم گول می خورند

·        من خودم سالها پیش ماشین داشتم که تازه وقتی موتورش را پیادذه کردیم و خواستیم شیر تخلیه آب بدنه سیلندر را ببریم متوجه شدیم که سیلندر آن دوخته شده بود و با چنان مهارتی آن را رنگ زده بودند و بتونه کاری کرده بودند که هیچکس متوجه نمی شد

·        از یک نفر اردبیلی آن را خریدم که اتفاقا خود را خیلی مقید و مذهبی هم وانمود می کرد ولی آدم شیادی بود ضرر زیادی به من زد

·        شما یادتان باشد که در دام این گونه شیادان نیفتید خرید خودرو دست دوم در ایران یک ریسک است اگر خودتان در این زمینه تخصص ندارید حتما زا یک کارشناس مکانیک کمک بگیرید و یا از دوست و آشنایی که می دانید مطمئن است ماشین بخرید

·        برای شما آرزوی موفقیت دارم

·        اگر پرسشی داشتید برایم ایمیل بزنید


mohammad tavakoli



مروری بر شمع ها :

2007-07-07

Tech Info - Spark Plugs Overview

مروری بر شمع ها :

شمع های خودرو یکی از اجزای موتور  است که بیشترین بدفهمی در مورد آن وجود دارد . پرسش های زیادی در طی سالها وجود داشته است که باعث سردرگمی مردم شده است . در اینجا مطالبی آمده است که برای تعمیرکاران و مکانیک ها و نیز علاقه مندان به خودرو می تواند مفید واقع شود . و برای همه انواع موتورهای احتراق داخلی که دارای شمع هستند مفید است .

شمع ها در واقع پنجره هایی  به درون موتور هستند ومی توانند بعنوان ابزارهای تشخیصی بسیار ارزشمندی مورد استفاده قرار گیرند . درست مانند دماسنجی که با آن می توان درجه حرارت بیمار را اندازه گیری کرد . به همین ترتیب از طریق شمع ها می توان شرایط و وضعیت داخلی موتور را مورد بررسی قرار داد . تنظم کنندگان ماهر و با تجربه خودرو می توانند با تجزیه و تحلیل این نشانه ها و علائم به ریشه بسیاری از مشکلات موتور پی ببرند و نیز نسبت هوا / سوخت موتور را تعیین کنند .

SPARK PLUG BASICS:

اصول کار شمع :

شمع ها دو وظیفه اصلی را بر عهده دارند :

  • محترق کردن مخلوط هوا و. سوخت

  • انتقال حرارت از محفظه احتراق به بیرون

شمع ها حاوی جریان برق هستند و توسط همین برق , جرقه ای را ایجاد می کنند که باعث می شود سوخت محترق شود . به همین جهت لازم است که میزان کافی ولتاژ در دو سر شکاف شمع فرستاده شود تا بتواند جرقه قوی و لازم رابرای احتراق سوخت فراهم کند . این کار را عملکرد الکتریکی شمع می نامند . Electrical Performance."

اما برای اینکه نوک شمع زیاد داغ نشود و اقدام به احتراق پیش از موعد pre-ignition  نکند لازم است که حرارت آن پائین نگه داشته شود ولی اگر حرارت خیلی  هم کم شود باعث ایجاد رسوب بر روی شمع ها می شود . این وضعیت را عملکرد حرارتی شمع می نامند . Thermal Performance", و از طریق طیف حرارتی  که شمع درآن محدوده کار می کند تعیین می شود .

بخاطر داشتن این نکته مهم است که شمع ها هیچ حرارتی تولید نمی کنند بلکه به دفع حرارت از موتور هم کمک می کنند و به همین جهت است که شمعها همانند که مبدل حرارتی عمل می کنند وانرژی حرارتی  نا خواسته  را از محفظه احتراق خارج می کنند . و به این ترتیب با انتقال حرارت باعث خنک شدن موتور می شوند . این توانایی شمعها در خنک کردن حرارت موتور را با نام توانایی خنک کنندگی شمع ها dissipate heat. تعریف می کنند این میزان انتقال حرارت را عوامل زیر  تعیین می کنند :

  • طول دماغه عایق شمع

  • حجم گازی که در اطراف این دماغه عایق در جریان است

  •  جنس موادی که عایق شمع ها و نیز الکترود مرکزی شمع از آن مواد ساخته شده است .

http://static.howstuffworks.com/gif/ignition-system-spark-plug.gif

عکس شمع

A spark plug's heat range has no relationship to the actual voltage transferred through the spark plug. Rather, the heat range is a measure of the spark plug's ability to remove heat from the combustion chamber. The heat range measurement is determined by several factors; the length of the ceramic center insulator nose and its' ability to absorb and transfer combustion heat, the material composition of the insulator and center electrode material.

Heat rating and heat flow path of NGK Spark Plugs

The insulator nose length is the distance from the firing tip of the insulator to the point where insulator meets the metal shell. Since the insulator tip is the hottest part of the spark plug, the tip temperature is a primary factor in pre-ignition and fouling. Whether the spark plugs are fitted in a lawnmower, boat, or a race car, the spark plug tip temperature must remain between 500C-850°C. If the tip temperature is lower than 500°C, the insulator area surrounding the center electrode will not be hot enough to burn off carbon and combustion chamber deposits. These accumulated deposits can result in spark plug fouling leading to misfire. If the tip temperature is higher than 850°C the spark plug will overheat which may cause the ceramic around the center electrode to blister and the electrodes to melt. This may lead to pre-ignition/detonation and expensive engine damage. In identical spark plug types, the difference from one heat range to the next is the ability to remove approximately 70°C to 100°C from the combustion chamber. A projected style spark plug firing tip temperature is increased by 10°C to 20°C.

 

برای دیدن وضعیت های مختلف شمع ها و حقایقی که از موتور بیان می کنند به آدرس زیر مراجعه کنید .

http://www.theautoist.com/spark_plug_tips.htm

......................

منبع :

http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/techtips.asp

http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/overviewp2.asp?nav=31000&country=US

http://www.centuryperformance.com/spark.asp

http://www.inct.net/~autotips/plugwire.htm

 


mohammad tavakoli

چهارشاخه گاردان= UNIVERSAL JOINT

Sunday, July 01, 2007

 

چهارشاخه گاردان= UNIVERSAL JOINT

 

 

مقدمه :

اگر چه در خودرو های مدرن و امروزی , نیروی محرکه موتور مستقیم به چرخهای جلو منتقل می شود و دیگر نیازی به میل گاردان نیست و به همین جهت به چهارشاخه گاردان هم که در دو سر میل گاردان متصل می شود احتیاجی وجود ندارد . اما هنوز هم  اغلب خودروهای سنگین و کامیونها و برخی از خودروهای سواری قدیمی از این روش انتقال قدرت به چرخهای عقب استفاده می کنند و به همین جهت لازم است که با جزئیات اینگونه قطعات آشنایی لازم را داشته باشیم . در ایران نه تنها هنوز هم همه کامیونها از میل گاردان استفاده می کنند بلکه حتی خودروهایی چون پیکان و حتی آردی نیز به همین ترتیب حرکت را به چرخهای عقب منتقل می کنند . اساسا نام  خودرویی که با موتور پیکان و بدنه پژو , مدتی است که در ایران مونتاژ می شود و بنام آر دی نامیده می شود بر گرفته از همین مسئله است .

RD= REAR DRIVE  حروف R و D  بر گرفته از کلمات رانش از عقب است یعنی همان خودرویی که بر خلاف پژو که با چرخهای جلو حرکت می کند این خودرو با چرخهای عقب حرکت می کند و بدین گونه باید در کنار همه معایبی که ماشین آر دی دارد این خصوصیت را هم به عنوان عیب دیگری به آنها افزود . چون خودروهایی که دارای گاردان هستند با مشکل بالانس نبودن این محور طولانی روبرو هستند که خودش می تواند در سرعت های بالا مسدله ساز شود و باعث لرزش خودرو در دورهای معینی که همان دور بحرانی باشد می شود ضمن اینکه وجود چهارشاخه گاردان در دو طرف آن هم مزید بر علت است و اغلب دچار خرابی و اشکال می شود که باید تعویض شود .

گشاد کردن قطعات چهارشاخه گاردان باعث می شود که ماشین به هنگام تعویض دنده که با گرفتن کلاچ همراه است ضربه ای تقه مانند بزند . اساسا دریک خودرو هر چقدر که تعداد قطعات چرخنده و طولانی نظیر میل گاردان کمتر باشند بهتر است . ضمن اینکه خودروهایی که با چرخ جلو حرکت می کنند کنترل بهتری دارند و بکسواد هم نمی کنند  .

در شکل زیر ریز قطعات مورد استفاده در چهارشاخه گاردان نشان داده شده است دانستن نام آنها باعث می شود که تعویض و تهیه قطعات به آسانی صورت گیرد .

اما موضوع خیلی جالب این است که چرا اساسا به این چهارشاخه کاردان نیاز است ؟

خودرو وسیله ای است که در جاده های ناهموار حرکت می کند ضمن اینکه چه خودروهای سواری و چه خودروهای باری گاهی بدون مسافر و بدون بار هستند در چنین شرایطی فشار وارده به فنر های خودرو تغییر می کند و به همین جهت اتاق خودرو و درنتیجه موتور و گیربکس که شاسی خودرو  هم بالا و پایئن می شوند در چنین شرایطی لازم است که طول میل گاردان کم و زیاد شود و در ضمن میله مزبور توانایی حرکت در دو محور عمودی و افقی ( محور X و محور Y ) را داشته باشد از همین روست که این آزادی  ها را  به ترتیب : هزارخاری و  چهارشاخ گاردان ایجاد می کنند .

 

 

 

اسامی قطعات :

1-     میل گاردان =PROPELLER SHAFT

2-     خار = BUSHING RETAINER

3-     کاسه نمد =  SEAL

4-      خار نشت بند = SEAL RETAINER

5-     سر صلیبی = CROSS

6-     بوش و یاتاقان غلطکی=BUSH AND RPLLERS

7-     هزار خاری =SLIDING YOKE

 

 

منبع عکس

 

.......................

منبع :

http://www.dippy.org/svcman/image/0018.jpg

 


mohammad tavakoli

شرح دو اصطلاح آوانس و ریتارد

Thursday, June 28, 2007

 

شرح دو اصطلاح آوانس و ریتارد در موتورهای بنزینی :

بنا به خواست یک شاگرد قدیمی بنام م.م.م

مقدمه :

زمان بندی در موتورهای بنزینی اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر و یا دیرتر از موعد لازم , جرقه زده شود آوانس کردن موتور در دورهای بالا باعث شتاب گرفتن سریع خودرو و بهبود وضعیت احتراق می شود همانگونه که ریتارد کردن زمان جرقه شمع ها در هنگامی که دور موتور پائین است می تواند باعث کاهش فشار و حرارت تولیدی در سیلندرهای شود وبه کاهش میزان انتشار آلایند ه های کمک نماید

 لازم است هر 100 هزار کیلومتر یکبار موتور خودرو را تنظیم نمایند ( البته این مربوط به خودروهای پیشرفته است و در مورد خودروهای قدیمی و فرسوده این زمان کوتاه تر است ) تا هم در مصرف سوخت و هم بازدهی موتور بیشتر شود .

تنظیم نبودن موتور باعث ایجاد آلودگی و مصرف سوخت بیشتر و کم شدن توان موتور می شود .

 

 

زمان بندی جرقه زدن در موتورهای بنزینی از اهمیت زیادی برخوردار است  . چون زمان جرقه زدن می تواند جلوتز از موعد مقرر باشد advanced و یا اینکه دیتر از موعد مقرر باشد که به آن retarded گفته می شود .

زمانی که لازم است تا سوخت محترق شود معمولا ثابت است . اما سرعت پیستون همزمان با افزایش سرعت موتور افزایش می یابد . این بدان مفهوم است که هر چقدر سرعت موتور سریع تر شود لازم است که جرقه زودتر از موعد مقرر شده انجام گیرد به این کار آوانس  شدن جرقه می گویند. هر چقدر که سرعت موتور بیشتر باشد مقدار آوانس کردن آن نیز باید بیشتر شود .

 

اهداف دیگری که برای این کار وجود دارد کنترل میزان آلودگی است در هنگامی که حداکثر توان مورد نیاز نمی باشد مثلا با به تاخیر انداختن زمان جرقه زدن ( نزدیک کردن جرقه به زمانی که پیستون به بالا ترین نقطه تراکم خود می رسد سبب می شود که حداکثر فشردگی بین هوا و سوخت  و درجه حرارت می تواند کاهش پیدا کند . پائین آمدن درجه حرارت کمک می کند که از تشکیل اکسیدهای نیتروژن  NOx (  (N2O2- N2O4 جلوگیری بعمل می آید که اینها از آلاینده های مهم زیست محیطی هستند .

بتاخیر انداختن زمان جرقه ( ریتارد کردن ) باعث حذف ضربه های وارد به موتور knocking نیز می شود . برخی از خودروها دارای حس کننده های خودکار ضربه هستند که این کار را بصورت خودکار انجام می دهد

 

..................... مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – ماهشهر – BIPC

منبع :

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system1.htm

 


mohammad tavakoli