شما و اتومبيل اتان


علت کاهش توان موتور در حالت گاز سوز

Saturday, January 17, 2009

 

علت کاهش توان موتور در حالت گاز سوز

 

 این روزها با تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگازسوز (بنزین – گاز طبیعی فشرده) حرف و حدیث هایی مطرح می شود که نشان از معایب استفاده از سوخت گازی دارد از جمله اینکه این نوع سوخت می توان باعث کاهش توان موتور شود و یا حتی بدتر از آن سبب صدمه دیدن قطعات موتور شود .

یکبار که با یک تاکسی به سمت شمال تهران می رفتم راننده سوخت گاز را به سوخت بنزین تبدیل کرد و می گفت با سوخت گازی نمی تواند از این شیب های تند بالا رود !

البته برای پیکان که ماشینی از رده خارج است و موتورش اساسا برای بنزین آن هم از نوع دهه 1960  طراحی شده است این شاید طبیعی باشد .  ضمنا خودرو سازان ایرانی بطور کلی جفای زیادی در حق مشتریان می کنند بدین مفهوم که همه قیمت های تمام شده و حتی بیشتر از آن را از جیب مشتریان خود هزینه می کنند و این رسم مشتری مداری و جوانمردی نیست ! قانونی هم نیست تا از این اجحاف ها جلوگیری کند و رقیب خارجی و با حتی داخلی جدی هم که ندارند  این است که این چند خودرو ساز انحصاری یکه تاز بازار خودرو هستند و تنها چیزی که اصلا اهمیت ندارد حق و حقوق مشتری است . به امید روزی که این وضع نابسامان و ناعادلانه تغییر کند و مصرف کننده ایرانی خودروی استاندارد و مطابق فناوری روز دنیا را با قیمت عادلانه سوار شود و از این بنجل هایی که بنام خودرو به مردم تحمیل می کنند خبری نباشد !

 حالا به بحث کمی علمی تری در این زمینه می پردازیم تا زیاد هم مطلب را سیاسی  نکرده باشیم چون باید بطور علمی و خارج از این بحثهای عامیانه کوچه بازاری به این موضوع توجه شود در اینجا اشاره کوتاهی به این مطلب صورت گرفته است

 

تجربه شخصی من از خودرو دوگانه سوز برمیگرده به شورولت نوا 6 سیلندر ،

شخصاً مدتی هم از راننده تاکسی ها خصوصاً اون دسته که تازه از پیکان به سمند نرسیده بودند در این باره تحقیق میکردم... %70 ناراضی بودند . ،

از اونجائی که شنیدهای من تجربیات شخصیم در این بحث قابل اثبات نبودند ، پس به مقاله مجله ماشین در شماره اسفند 84 استناد کردم ، اگر دقت کرده باشید مقاله یک صفحه ای را به چند سطر خلاصه کرده بودم ، چرا که دقیقاً به همین جمع بندی رسیده بودم ،

دوستانی هم که متقدند بین سوخت گاز و بنزین در توان حرکتی و قدرت موتور خصوصاً در دراز مدت هیچ گونه تفاوت و تأثیری نیست میتوانند در سر بالائی کوی فراز یا ولنجک یا جردن با سوخت گاز از خودرو خود تستی بگیرند ،

از شتاب اولیه هم نباید غافل شوند و از همه مهمتر بعد از مدتی کارکرد به تأثیرات نامطلوب سوخت گاز بر روی موتور خودرو پی خواهند برد

 

 مثلا سمند دو گانه سوز از نظر توانایی های حرکتی ضعیف تر از گونه بنزین سوز است ، صدای موتور آن واقعاً نا امید کنندست ،

حتی زمانی که خودرو را در حالت بنزین سوز قرار دهید تغییر خاصی در توانایی آن رخ نمیدهد ، برخلاف تبلیغات سازنده هیچ گونه تغییری در وضعیت مجموعه تعلیق عقب و توان ترمز ها به انجام نرسیده و این مسئله در زمان حرکت کاملاً مشهود است !

 

 دو گانه سوز کردن خودرو باید حساب شده انجام گیرد و به گونه ای نباشد که باعث کاهش توان موتور شود مثلا حجم صندوق عقب اینگونه خودروها  کمتر از نمونه های بنزین سوز است و این با توجه به اهمیت فضای صندوق برای یک خودروی سدان یک نقطه ضعف بزرگ است ، با قرار گیری سر نشینان و بار اگر از وضعیت گاز سوز استفاده کنید در مسیر های سر بالائی خودرو جداً دچار مشکل در کشش خواهد شد !

در این حالت ترجیح خواهید داد از وضعیت بنزین سوز استفاده کنید که البته در چنین حالتی وزن مخزن گاز به معنای اضافه وزنی برابر با یک سرنشین است

در حالت بنزین سوز نیز با توجه به توان پایین تر خودرو نسبت به مدل های معمولی باز هم مشکل کششی خودرو به طور کامل حل نخواهد شد !

 

کلید تبدیل وضعیت گاز سوز به بنزین سوز و با لعکس فوق العاده ضعیف طراحی شده و هیچ نشان دهنده ای نیز در مجموعه نشان دهنده های مقابل راننده وجود ندارد تا او را از وضعیت گاز موجود مطلع سازد و اگر راننده دائماً به کلید کوچک بخش میانی داشبورد نگاه نکند تنها با ریپ زدن های خودروست که متوجه اتمام ذخیره گاز میشود .

 

با توجه به آن که اگر در طول یک سال حدود 30 هزار کیلومتر از خودرو استفاده کنید ، صرفه جویی صورت گرفته از تفاضل قیمت نرخ گاز و بنزین مبلغی در حدود سیصد هزار تومان میشود یعنی داگر اتومبیلی 120 هزار کیلومتر طی کند تازه اگر تمام این مدت را ازگاز استفاده کرده باشد هزینه بیش از یک میلیونی گاز سوز کردن مستهلک می شود و ناگفته پیداست که در چنین شرایطی خود ماشین هم فرسوده و مستهلک شده است یعنی سازنده هزینه گاز سوز شدن را به تمام و کمال از خریدار گرفته است !

و با در نظر گرفتن قیمت بالاتر مدل گاز سوز سمند نسبت به مدل معمولی و هزینه های نگه داری بیشتر آن هیچ توجیهی برای خرید مدل گاز سوز وجود ندارد. :

 

در پایان :

باید گفت که شرکت های سازنده خودروهای دو گانه سوز لازم است  دو هدف عمده را مد  نظر داشته باشند:

اولاً کاهش توان حالت گازسوز نسبت به بنزین سوز حداقل باشد،

 ثانیاً کمترین میزان پخش آلاینده ها در محیط زیست را موجب شود.

 

  و برای این کار باید عمده این تغییرات در رگولاتور و میکسر در سیستم های میکسری  صورت گیرد تا در این  خودروهای گاز بصورت تزریق وارد موتور  شود .

 انژکتورها بخوبی تنظیم و کالیبره شده باشند .  در این مقاله تاثیرات قطر دهانه میکسر بر الایندگی خودروهای مختلف و افت توان خودرو در حالت دوگانه سوز نسبت به حالت بنزین سوز بدون میکسر بررسی شده است و استفاده از سیستم جبران کننده هوار ورودی به موتور جهت جبران سطحی مقطع پوشیده شده توسط میکسر پیشنهاد می شود.

 

کلمات کلیدی:

CNG  - خودروی دو گانه سوز -  ، میکسر ، آلایندگی ، جبران کننده هوا-

 

.......................تحقیق از محمد توکلی – 28 دیماه 1387 – ماهشهر

 

 


mohammad tavakoli