شما و اتومبيل اتان


تعویض روغن های ترکیبی

Monday, June 23, 2008

The Valvoline Synthetic Oil Change

تعویض روغن های ترکیبی با مارک والوالین :

Words: Chad Antonio


Photos: Tung T. Le
Model: Rona

 

 

مقدمه :

با پیشرفت هایی که در زمینه ساخت خودرو صورت گرفته است عیب یای و تعمیر و نگهداری آنها هم بصورت مدرن تر درآمده واز وسایل جدیدتر برای این کار استفاده می شود که از جمله آنها همین روش تعویض روغن است که رد حال حاضر در اکثر تعویض روغن های جدید از یک پمپ مکنده برای این کار استفاده می شود که این امر علاوه بر اینکه به راحتی کار کمک می کند از ریختن روغن و آلودگی محیز زیست هم جلوگیری می کند ضمن اینکه نیازی به بردن ماشین روی چاله و یا جک زدن زیر ماشین و رفتن زیر آن وجود ندارد !

بهرحال فناوری کارها را راحت کرده است هر چند هنوز هم در خیلی از تعمیرگاههای ما از همان روش های سنتی و قدیمی استفاده می شود که باید هر چه زودتر با انواع جدید تعویض شوند . مطلبی را که در اینجا می خوانید شرح تعویض روغن توسط  چاد آنتونیو  است که گویا این کار را در همان گاراژ خانه اش و توسط همسرش یا بقول خودش مدلش که  شخصی بنام رونا است  انجام می دهد ( تا بحال نمی دانستم در غرب برای تعویض روغن هم از مدل های زنانه استفاده می شود !)  و به همین دلیل است که صحبتی از دستگاههای مکنده روغن نشده است وگرنه اطمینان دارم که در آمریکا از این پمپ های مکنده برای این کار استفاده می شود چون در تهران و شهرهای بزرگ که به وفور از این پمپ ها استفاده می شود و حتی چند سال پیش که به نمایندگی پژو در اصفهان رفته بودم این پمپ ها را داشت ! ... بنابراین در آنجا که حتما دارند

اما برگردان این متن ویژگی های داشت که دیدن بد نیست به اطلاع دیگران برسد ضمن اینکه در جای جای مطالب ترجمه شده دیدگاهها و تجربیات خودم را نیز ذکر کرده ام بنابراین اگر متن ترجمه شده با اصل مطلب زیاد همخوانی ندارد به همین علت است !

 زمان تعویض روغن موتور هر سه ماه یکبار یا به ازای پیمودن هر 3 هزار مایل (4800 کیلومتر ) است و صرف نظر از اینکه خودرویی که دارید  چه نوع ماشینی باشد ورزشی باشد یا سواری  و بزرگ باشد  یا کوچک و جمع و جور  - موتورسیکلت باشد یا توربو دار به هر حال لازم است مراحل زیر را طی کنید :

البته تفاوت هایی در بین مارک های مختلف روغن و خودروها وجود دارد ولی اساس کار یکی است . در اینجا خانم رونا مراحل تعویض روغن موتور را نشان می دهد .

STEP 1: Preparation

مرحله 1 : آماده سازی :

مثل همه وظایف دیگری که در زندگی باید انجام داد در این مورد نیز بهتر است تمهیدات لازم را فراهم کنیم همانگونه که به هنگام ملاقات با یک دختر باید مراحل گرم کردن را انجام دهید در اینجا نیز همین گونه است و باید قبل از تعویض روغن چند دقیقه ای با ماشین گشت بزنید تا موتورش کاملا  گرم شود و روغن موتور روان شود تا تخلیه آن بهتر صورت گیرد . در این حالت روغنی که در بخش های مختلف موتور وجود دارد براحتی تخلیه می شود بطوریکه  وقتی روغن را تخلیهع کردید بتوانید گرمی آن را با دست حس کنید ( البته دست زدن و تماس با روغن موتور سوخته خیلی خطرناک است چون این روغن موتورهای سوخته حاوی مواد سرطان زا و سمی هستند . و نباید روغن موتور را لمس نمود )


مرحله دو : بالا بردن خودرو

STEP 2: Raising

بهترین و مطمئن ترین روش برای رفتن به زیر خودرو این است که خودرو را روی چاله ببرید ولی برای جاهایی که چاله وجود ندارد ازاین جهت رونا سریعا یک جک دستی را آورد تا زیر خودرو بزند و آن را بالا ببرد .

بخاطر داشته باشید که وقتی شما خودرویی را می خواهید جک بزنید و از زمین بلند کنید حتما باید اقدامات ایمنی را برای جلوگیری از افتادن خودرو به زمین و روی خودتان به عمل آورید . به همین جهت بهتر است از پایه های مخصوص jack stands (خرک جک ) برای نگه داشتن وزن ماشین کمک بگیرید یا دست کم یکی از چرخهایی را که باز کرده اید یا چرخ زاپاس را زیر ماشین قرار دهید تا در صورت خراب شدن جک و افتادن ماشین ، این چرخ بتواند مانع از سقوط آن روی بدن شما شود . ( چون جک ها و خصوصا جک های هیدرولیکی اصلا قابلا اطمینان نیستند و امکان پائین رفتن آنها وجود دارد و به همین جهت بارها حوادثی اتفاق افتاده است و باعث کشته شدن بسیاری از افراد گردیده است

 

 


STEP 3: Draining

مرحله 3 :

رونا علاقه زیادی دارد که به پشت دراز بکشد و زیر ماشین برود برای این کار از یک رو روک استفاده می کند . و روی آن می لغزد تا پیچ تخلیه کارتل روغن را پیدا کرده  و آن را شل نماید .برای این کار از آچار بکس  socket wrench استفاده می کند و پیچ را باز می کند تا روغنهای سیاه و کثیف به داخل تشت جمع آوری روغن ریخته شوند . سپس فیلتر روغن را پیدا کرده و آن را باز می کند برای این کار از آچار مخصوص باز کردن فیلتر روغن استفاده می کند ( البته با استفاده از یک تسمه پروانه کهنه و کمک گرفتن از یک پیچ گوشتی در مواقع ضروری می توان فیلتر روغن را باز کرد یا کاری که تعویض روغنی های ایران می کنند یک پیچ گوشتی در بدنه فیلتر فرو می کنند آن را سوراخ کرده و می چرخانند و خلاص ! همیشه کارهای ما غیر استاندارد و من در آوردی است ! )  بخاطر داشته باشید که هر گاه فیلتر روغن را خارج می کنید قطرات روغن به داخل  چشم و صورت  شما نپاشد

 

STEP 4: Oil Filter

مرحله 4 :

بعد از اینکه روغن موتور بطور کامل تخلیه شد رونا از زیر خودرو بیرون آمد و آماده شد تا فیلتر روغن را ببندد . فیلترهای روغن را می توانید از قطعات یدکی فروشی ها و فروشگاه های لوازم ماشین بخرید سعی کنید که از فیلتر روغن هایی که کیفیت بالاتری دارند استفاده کنید . برخی خودرو ها فیلترهای خاص خودشان را دارند بعد از اینکه فیلتر روغن بسته شد رونا حدود چهار لیتر روغن موتور با مارک : والوالین Valvoline Synthetic 10W-30 Oil از نوع سنتتیک را آماده کرد تا داخل موتور بریزد . بهتر است قبل از اینکه فیلتر روغن را می بندید آن را با روغنی از همین نوع پر کنید و روی گسکت یا واشری که در اطراف آن قرار دارد نیز کمی روغن بزنید ( این کار باعث می شود که بعدا به هنگام تعویض فیلتر باز کردن آن خیلی راحت باشد و نشت بندی فیلتر روغن هم بهتر صورت گیرد ) ریختن روغن در داخل فیلتر هم برای آن است که بخشی از روغن موتور حدود یک چهارم تا نیم لیتر آن در مسیر فیلتر روغن جریان دارد به همین جهت هر بار که روغن موتور تعویض می شود اگر فیلتر آن را هم تعویض می کنید با باید نیم لیتر روغن اضافه بر آن 4 لیتر در موتور بریزید یا اینکه فیلتر را ژر راز روغن کرده و ببندید .

ضمنا واشر مسی زیر پیچ کارتل هم باید تعویض گردد  تا نشتی روغن نداشه باشید بدترین چیز برای یک ماشین این است که وقتی آن را در خیابان پارک می کنید زیر آن روغن موتور چکه کند البته ماشین های امروزی همه دارای یک سینی در زیر موتورشان هستند که می تواند مانع از چکیدن این روغن ها شود ولی وقتی چکه زیاد باشد از سینی هم عبور می کند مضاف بر اینکه بسیاری از مدل های قدمی دارای این سینی محافظ در زیر موتور نیستند .  

 

STEP 5: Valvoline Synthetic Oil

مرحله 5 ک روغن موتور سنتتیک والوالین :

گذشته از رفتن به زیر خودرو و نیز نکته هایی که در بالا به آنها اشاره شد . رونا بعد از انجام تعویض روغن موتور خودرو را روشن کرده و چک می کند که آیا نشتی از فیلتر روغن یا مسیرهای عبو روغن وجود دارد یا نه ؟ استفاده از روغن تمام سنتتیک والوالین Valvoline Full Synthetic 10W-30 Oil توصیه می شود چون این روغن مخصوص خودروهایی با عملکرد بالا طراحی ساخته و فرموله شده است . با استفاده از یک قیف مقدار روغنی را که سازنده دستگاه معین کرده است از قالپاق بالا به درون موتور می ریزد . مقدار روغنی را که در هر بار تعویض روغن باید در درون موتور ریخت متفاوت است و بستگی به حجم موتور دارد طبعا موتورهای کوچک روغن کمتری می گیرند که حدود 3 لیتر است و موتورهای بزرگ تر به روغن بیشتری نیاز دارند .

STEP 6: Check

مرحله 6 : چک کردن

بعد از اینکه رونا  پیچ کارتل روغن را درجای خودش بسته و سفت کرد ماشین را روشن کرده و چند لحظه می گذارد تا موتور گرم شود سپس موتور ماشین را خاموش کرده و مجددا برای  بررسی اینکه  که آیا مشکلی در مسیر روغن وجود دارد یا نه به زیر ماشین نگاهی می اندازد . ضمنا میله نشان دهنده مقدار روغن dipstick موتور را بیرون می کشد تا ببیند میزان روغنی که داخل موتور ریخته است به اندازه بوده است یا نه ؟ ( برای چک کردن روغن موتور خودرو علاوه بر اینکه باید موتور حدود 10 دقیقه ای خاموش شده باشد( چون باید روغنی که به بخش های مختلف موتور رفته است فرصت پیدا کند تا به کارتل برگردد )  خودرو باید در سطحی کاملا مسطح قرار گرفته باشد تا میزانی که نشن می دهد واقعی باشد

به این ترتیب رونا نشان داد که تعویض روغن خودرو کار ساده ای است و نباید مواقعی که لازم است این کار انجام گیرد از انجامش سر باز زد . و حالا ماشین اش آماده است تا همچنان در خیابانهای اورلاندو streets of Orlando. گاز بدهد

حالا پرسش باقی مانده این است که با این روغنهای سوخته موتور used oil  چکار کنیم ؟ بهتر است که این روغنها را در داخل همان  ظرفی که روغن نو را از آن خالی کرده بودیم بریزیم

این روغن باید مورد بازیافت قرار گیرد و اغلب تعویض روغنها این روغن های سوخته را مجانی می گیرند و آن را انبار می کنند .

ضمنا شما این امکان را هم دارید که روغن سوخته را چک کنید که آیا خرده ریزه و یا مواد شناور دیگری در آن وجود دارد یا نه ؟ موادی که در حالت عادی نباید وجود داشته باشند

سرانجام میزان روغنی که از خودرو خارج کرده اید یعنی همین روغن سوخته باید برابر با روغن تازه ای باشد که در موتور ریخته اید در غیر اینصورت معلوم می شود که موتور خودرو شما کمبود روغن داشته است

من و وینی دو انگشت امان را به نشانه پیروزی برای رونا نشان دادیم  چون دیگر وقت استراحت است ضمنا تشکر مخصوص از تونگ دارم که این تصاویر زیبا را گرفته اند و از وال هم بخاطر این  که در پیدا کردن مدل کمک ام کرد  قدردانی می کنم



 

..................مقدمه  و ترجمه از محمد توکلی – 3 تیرماه 1387 ماهشهر - BIPC

منبع :

http://www.jadecrew.com/tech_oil_rona.php

 


mohammad tavakoli

روغنهای ترکیبی (سنتتیک )

 

Saturday, June 21, 2008

Components of a Lubricant and How are

Synthetic Oils Different?

 

 اجزای تشکیل دهنده روان کننده ها و متفاوت بودن

روغنهای ترکیبی (سنتتیک )

 

مقدمه :

روغنهای سنتتیک یا ترکیبی دیرزمانی است که درکشورهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند اما متاسفانه استفاده از آنها در کشور ما آنچنان که باید رایج نشده است استفاده از اینگونه روغنها علاه بر اینکه باعث بهتر کار کردن موتور می شود ازهمه مهم تر از این همه آلودگی که ناشی از تعویض روغنهای مکرر در موتور خودرو و نیز روغنهای روان کننده توربین ها و کمپرسورها و سایر ماشین آلات دوار و صنعتی است و حجم زیادی را نیز تشکیل می دهند جلوگیری می شود . و از این طریق آن گرانی نیز جبران می شود . ولی در ایران علاوه بر اینکه استفاده داز روغنهای ترکیبی رواج نبافته است و فقط در برخی خودروهای مدل بالای خارجی ( آنهم به اجبار ) مورد استفاده قرار می گیرد از همین روغنهای معمولی هم بطرز افراط آمیزی استفاده می شود و دلیل آن هم ارزانی روغن موتور ( در مقایسه با کشورهای دیگر ) و نیز ترس رانندگان و صاحبان خودرو و تجیهرات صنعتی از خراب شدن تجیهرات اشان است که می تواند هزینه خیلی زیادی را به آنها تحمیل نماید . از این رو می بینیم که گاهی حتی کمتر از موعد معین روغن موتور یا دستگاههای صنعتی چون دیزل ژنراتور ها و توربین ها و ماشین آلات سنگین صنعتی چون کرین های و لیفتراک و نظائر آن را عوض می کنند که این عواقب زیست محیطی فراوانی را در پی دارد ضمن اینکه هدر دادن سرمایه هم محسوب می شود .

توجه به انی نکته موقعی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم دفع و بازیابی این روغنهای سوخته هم آنگونه که باید و بر طبق استاندارد های رایج در دنیا صورت نمی گیرد .

 

اگر چه هنوز هم ممکن است قیمت روغنهای ترکیبی بالا باشد اما با توجه به هزینه های تعویض روغنهای مکرر و

روان کننده عمدتا از دو دسته از مواد تشکیل شده اند :

 بخش اول یا همان روغن پایه که بین 75تا 95% محصول نهایی را تشکیل می دهد اغلب این روغنهای پایه را امروزه از نفت خام می گیرند . سایر روغنهای پایه نیز از مواد شیمیایی که با هم ترکیب شده اند گرفته می شود . که از آنها با عنوان روغتهای معدنی با روغنهای سنتتیک ( ترکیبی ) نام برده می شود .

اما به این روغن پایه base or stock ترکیبات شیمیایی دیگری هم اضافه می شود تا بدین ترتیب برخی خواص جدید را در آنها ایجاد کرده یا خواص موجود را بهبود ببخشند و روغنهایی با ویژگی های تازه را بوجود آورند . از این ترکیبات با عنوان  " افزودنی ها " additives نام برده می شود . استفاده از چنین ترکیبات شیمیایی خاصی راهی است برای کاهش مقدار اصطکاک و سایش . نقش اساسی این ترکیبات این است که حفاظت لازم را ارائه دهد در عین حال اجزای تشکیل دهنده اشان نیز حفظ شود .

 

How Are Synthetic Oils Different?

روغنهای سنتتیک چه تفاوتی دارند ؟

اگر چه ساخت و تولید هر یک از روغنهای پایه متفاوت بوده و بستگی به نوع روغنی که مورد استفاده قرار می گیرد دارد اما روغنهای سنتتیک را از طریق فرآیند واکنشی می سازند این فرآیند بطور قابل توجهی باعث بهبود سازگاری روغن پایه و یکنواختی مولکولهای آن می شود . . روغنهای با پایه معدنی از طریق فرآیند تقطیر بدست می آیند .

تقطیر باعث می شود که تا حدی از تنوع مولکولی موجود در روغن پایه  کاسته شود اما نمی تواند بطور کامل ساختار مولکولهای غیر اساسی را حذف نماید.  این مسئله مهم است چون ساختار مولکول های  غیر ضروری ( متفرقه ) باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد روغن پایه می شود .  یکی از ویژگیهای شیمیایی  مطلوب و ایده آل دراجزای تشکیل دهنده  روغنهای روان کننده آن است که دارای ساختاری یکسان باشند آنگونه که روغنهای سنتتیک هستند . و روغنهای ترکیبی  درمقایسه با روغنهای با پایه معدنی ( روغنهای معمولی ) به گونه ای ساخته شده اند  که مولکولهای یکنواخت داشته و حاوی کمترین مقدار مواد نامطلوب باشند .

یکسانی مولکولی بر روی خواص هر یک از فرآیندهای روان کننده تاثیر می گذارد . خواص روغنهای معدنی بخاطراینکه از نفت خام گرفته می شوند و حاوی موادی است که بخاطر  ناسازگاری هایی که با هم دارند تمایل به تغییر کردن دارند . از سوی دیگر  خواص و عملکرد مشخصه های روغنهای سنتتیک کاملا قابل پیش بینی است و همانگونه که قبلا ذکر شد این مسئله ناشی از یکنواختی و همسانی مولکولهای آن است . molecular uniformity.

یکی از این روغنهای ترکیبی آمس اویل  AMSOIL است که به گونه ای فرمول بندی شده است که همه مزایای روغنهای سنتتیک را داشته باشد . و خاصیت روان کنندگی عالی را ارائه می دهد و حفاظت خوبی در برابر سائیدگی قطعات از خود نشان می دهد وطوری طراحی شده است که در مقابل  فرآیندهای شکست شیمیایی  که باعث کاهش عمرکاری  روغنهای موتور با پایه معدنی ( معمولی ) می شوند مقاومت می نماید .

 

...................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 1 تیرماه 1387 – ماهشهر - BIPC

منبع :

http://www.oilsandlube.com/how-synthetics%20differ.htm

http://www.smartsynthetics.com/articles/components_of_a_lubricant.htm

 

 


mohammad tavakoli