شما و اتومبيل اتان


حذف ماده افزودنی "ام.تی.بی.ای " MTBE

حذف ماده افزودنی "ام.تی.بی.ای "  MTBE

 

TOXIN: Methyl Tertiary Butyl Ether (MTBE).

مقدمه :

ام تی بی ایی ماده ای است که بجای تترا اتیل سرب به بنزین افزوده می شود تا عدد اکتان آن را  بالا ببرد این ماده سالهاست که بخاطر سرطان زا بودن از جریان بنزین ایالات متحده و نیز بقیه دنیا خارج شده است ولی ما چندی پیش تازه ساخت واحد تولید MTBE را آنهم با ظرفیت 500 هزار تن در سال شروع کردیم و هم اکنون به بنزین اضافه می شود .

حالا شنیدم که قرار شده است  مواد افزودنی MTBE در بنزین تا پایان سال 1393 حذف و به جای آن طرح‌های منتهی به تولید بنزین با درجه اکتان بالا در کشور مورد بهره‌برداری قراربگیرد انشاء اله که اینطور شود

با راه‌اندازی واحد‌های HSE در مجموعه صنعت نفت و گاز کشور انتظار داشتیم که  تا حد قابل توجهی میزان نشتی خطوط و آلودگی‌های ناشی از بهره‌وری از منابع، کاهش یابد و شاهد  این اشتباه کاری ها نباشیم
از آنجا که بنزین تولیدی کشور به لحاظ کیفی احتیاج به تقویت درجه اکتان دارد در مسیر فرآورش ماده افزودنی MTBE به بنزین تولید اضافه می‌شود اما در پی کاهش آلودگی ناشی از این نوع بنزین در کشور راهکارهای زیادی تعریف شده است که یکی از آنها تأمین بنزین EURO 5   است
به دلیل بالا بودن تبعات استفاده از بنزین‌های با مواد افزودنی سرب و MTBE  لازم است هر چه زودتر  تولید بنزین با درجه اکتان بالا بدون ترکیب شدن با مواد افزودنی در کشور فراهم و از تولید بنزین بی‌کیفیت جلوگیری شود. و منبعد این اشتباهات فاحش در صنعت پتروشیمی و نفت کشور اتفاق نیفتد راستی هزینه احداث این واحد و ضررهای ناشی از آن بر عهده چه کسی است ؟

..................

منبع :

zeest.persianblog.ir/

 

 

 


mohammad tavakoli

چهل و هفتمین کشور جهان از لحاظ شاخص تعداد خودرو به جمعیت

ایران چهل و هفتمین کشور جهان از لحاظ شاخص تعداد خودرو به جمعیت


واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست اعلام کرد، ایران از لحاظ نسبت خودروی سواری به کل جمعیت در رتبه چهل و هفتم جهان در پایان سال 2005 قرار گرفت.
به طوری که به ازای هر هزار نفر، 63 خودروی سواری در ایران وجود داشت که از این لحاظ ایران چهل و هفتمین کشور جهان محسوب می شود.
بر اساس این گزارش، در سطح جهان مردم کشور زلاندنو دارای بیشترین تعداد خودروی سواری هستند، به طوریکه به ازای هر هزار نفر مردم این کشور 618.8 خودروی سواری در این کشور وجود دارد.
در سطح خاورمیانه نیز بالاترین شمار خودروهای سواری به اسرائیل تعلق دارد که به ازای هر هزار نفر، 241.2 خودروی سواری در آن وجود دارد.


در سطح کشورهای قاره آمریکا بالاترین شمار خودروی سواری به کشور کانادا و در سطح آسیا نیز به ژاپن تعلق دارد که به ازای هر هزار نفر در کانادا 565 و در ژاپن 467 خودروی سواری وجود دارد.
آلمان نیز در سطح اروپا دارای بالاترین شمار خودروهای سواری می باشد و به ازای هر هزار نفر از جمعیت این کشور، 554.4 خودروی سواری در این کشور وجود دارد.
واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست همچنین تعداد خودروی سواری در آفریقای جنوبی به ازای هر هزار نفر جمعیت آن را 113 خودرو، عربستان 101، نیجریه 7.5، الجزایر 133، اوکراین 121، انگلستان 517، ترکیه 77، سوئیس 521، سوئد 460، اسپانیا 500، اسلوواکی 261، روسیه 162، رومانی 186، پرتقال 403، نروژ 443، هلند 437، قزاقستان 116، ایتالیا 594، ایرلند 386، یونان 302، فرانسه 514، فنلاند 442، دانمارک 360، آذربایجان 51، اتریش 510، تایلند 37، تایوان 246، سریلانکا 19، کره جنوبی 223، سنگاپور 123، پاکستان 9، مالزی 246، اندونزی 18، هندوستان 9، چین 9، هنگ کنگ 50، استرالیا 536، ونزوئلا 145.9، آمریکا 480، و برزیل 101 خودرو اعلام کرده است.
بنابر همین گزارش، در سطح جهان نیز به ازای هر هزار نفر به طور متوسط 260.6 خودروی سواری وجود

 


mohammad tavakoli

نسبت خودرو به جمعیت در ایران :

نسبت خودرو به جمعیت در ایران  :

امروز در راه شرکت  بحثی با یکی از همکاران داشتیم ایشان مدعی است که در ایران 30 میلیون خودروی سواری وجود دارد ! یعنی به ازای هر دو ایرانی یک خودرو !! ( آقا بفرما ایران با اروپا  برابر شده است !؟) در حالی که تعداد خودروهای ما خیلی پائین تر از این حرفهاست .

نسبت خودرو به فرد در ایران بسیار پائین می باشد .هم اکنون در آمریکا تقریبا به ازای هر نفر یک خودرو و در اروپا تقریبا به ازای هر دو نفر یک خودرو وجود دارد که این آمار برای شش تا هفت سال پیش در ایران، یک خودرو به ازای هر 17 نفر بود که امروزه به حدود یک خودرو برای هر 12 تا 13 نفر رسیده است. اما به دلیل تراکم بالای خودروها در بعضی نقاط مانند کلان شهرها، و حتی خرده شهرک هایی چون ممکو  تعداد خودروها زیاد بنظر می رسد

تازه این در حالی است که کیفیت خودروهای غربی با ایرانی اصلاً قابل مقایسه نیست خودروهای ما پراید و پژو و سمند است که همه از رده خارج اند . مگر چند درصد ایرانی ها مزدا تری و کمری و بنز و ب ام و دارند ؟! تازه  ظرفیت  جاده و خیایانهای ما هم کم است و استاندارد نیست تهران و شهرهای بزرگ تبدیل به پارکینگ های بزرگ خودرو شده اند ترافیک و راه بندان غوغا می کند ما حتی زیرساخت های لازم در بخش حمل ونقل از قبیل راه سازی و جاده سازی  پارکنیگ سازی و خیلی کارهای دیگر را نکرده این در هر ساله 12 هزار نفر در جاده های کشته می شوند و تعداد زیادتری لت و پار می شوند .

 

 


mohammad tavakoli