شما و اتومبيل اتان


15 نکته برجسته برای رانندگی زنان

15 نکته برجسته برای رانندگی زنان

Top 15 Car Driving Tips for Women

مقدمه :

البته از همین اول بگویم من جزء آن دسته از مردانی نیستم که فکر می کنند مردان در همه کارها حتی کارهایی چون آرایشگری و  آشپزی و خیاطی که در قلمروی زنان است از زنان برتر هستند ! به هیچوجه . اگر هم در عمل چنین وضعیتی وجود دارد دلیل اش خیلی ساده است مردها موقعیت ها وفرصت های شغلی و کاری بیشتری نسبت به زنان دارند. به همین سادگی ! به همین جهت اگر زنان هم همان موقعیت ها را داشته باشند به همان اندازه موفقیت کسب می کنند و دقیقاً به همین جهت است که فکر می کنم بویژه در ایران زنان راننده های خوبی نیستند . چون تمرین کمتری دارند و رانندگی در جامعه ای که اغلب قریب به اتفاق راننده ها مردهستند باعث می شود که آنها اعتماد به نفس کافی را نداشته باشند و به اصطلاح سر بزنگاه دست و پای خود را گم کنند ویا پائین تراز سرعت معمول رانندگی کنند و یا بیش از اندازه احتیاط نمایند و همین کارهای غیر عادی باعث رانندگی غیر معمول شده و گاه حتی به تصادف منجر می شود .

ولی همین زنان وقتی رانندگی اشان خوب شود از مردان زبده تر می شوند . ولی در حال حاضر با این بی تناسبی که بین رانندگان زن نسبت به مردان وجود دارد شاهد این گرفتاری هستیم .

بنده بارها بارها افرادی را مشاهده کرده ام که در جاده های درون شهری و یا خارج شهری خیلی بد رانندگی می کنند خوب که دقت کرده ام متوجه شده ام که یا پیرمرد هستند و یا دارند با گوشی تلفن همراه صحبت می کنند یا زن اند !!

همین چندی پیش که در بزرگراه اندیمشک خرم آباد رانندگی می کردم خانمی را دیدم که یک 405 را می راند و بقدری آهسته در میانه بزرگراه حرکت می کرد که هر لحظه امکان برخورد خودروهایی دیگر با او وجود داشت ! واقعاً این همه احتیاط می تواند نتیجه معکوس به همراه داشته باشد .

 انتظار داشتم متن زیر به موضوعاتی در همین زمینه اشاره کند ولی به نکاتی پرداخته است که زیاد هم ربطی به زنان ندارد . مثلاً تنها رانندگی برای همگان خطرناک است و زن و مرد ندارد . یامثلاً ریختن روغن با کیفیت در موتور ربطی به رانندگی زن و مرد ندارد و از این قبیل .

اما زنان باید بدانند که چیزی از مردان کم ندارند و با این رانندگی های غیرمعمول خود اعصاب دیگر رانندگان را خرد نکنند .

مردها هم باید این خودخواهی را کنار بگذارند و اجازه دهند خانم ها هم به اندازه آنها رانندگی کنند چون زنها این توانایی را دارند بنظرم همانگونه که الان خانم ها در تهران راننده تاکسی و اتوبوس های BRT شده اند هیچ ایرادی ندارد که راننده تریلی و کامیون و هلی کوپتر و هواپیما و قطار هم شوند . اگر قرار است برابری باشد باید در همه زمینه ها باشد !

در پایان باید گفت نکاتی هست که حتی مردها هم گاهی رعایت نمی کنند مثل دقت کردن به داشبرد و علائمی که جلوی راننده قرار دارد بعضی حتی نگاه نمی کنند که با چه سرعتی دارند رانندگی می کنند تا هنگامی که پلیس آنها را متوقف کند ویا مثلاً به درجه حرارت آب و میزان سوخت دقت نمی کنند خانم ها که اصلاً به این چیزها توجه ندارند ! بهرحال توصیه های ساده و در عین حال خوبی است . به خواندنش می ارزد !

 

 

 

در حال حاضر زنان برخلاف سابق در زمینه اتومبیل رانی بسیار فعال شده اند و بدین ترتیب صنعت اتومبیل را هم تحت تاثیر قرار داده اند . و مشاهده می کنیم که برخی از راننده های زن به رانندگانی بی پروا تبدیل شده اند . هر چند بعضی این موضوع را قبول ندارند ولی تفاوت هایی بین رانندگی زنان و مردان وجود دارد .

 

 یک سری ادعاهایی در مورد رانندگی زنان وجود دارد که ابراز می دارند زنان بیشتر از مردان باعث بروز حوادث رانندگی می شوند . ولی با وجود این زنان همچنان در جاده ها می رانند وبرخی نیز در زمینه رانندگی بسیار ماهر expertise شده اند . اما تعداد رانندگانی زنی که در رانندگی زبردست proficient باشند خیلی کم است . زنان حتی اگر بتوانند بهتر از مردان رانندگی کنند باید نکات و قوانینی را بشرح زیر رعایت کنند .



 

 

رعایت نکته های زیر می توان به زنان کمک کند که در هنگام رانندگی حوادث کمتری داشته باشند .

Given below is a list of driving tips for women that they can

implement in daily driving for a crash-less ride.

 

 

1-      از رانندگی در شب خودداری کنید اگر واقعاً ضرورت دارد که در شب مسافرت کنید از جاده های ناشناخته و محیط هایی که احتمال گم شدن و گرفتار شدن در تاریکی و جاده هایی که دید ندارند عبور نکنید .

2-       به هنگام رانندگی سعی کنید همراهی را با خود داشته باشید تنها سفر کردن برای زنان خطرناک است چون اگر حادثه ای رخ دهد ممکن است در موقعیتی قرار بگیرند که نتوانند از پس آن برآیند .

3-      با برنامه هوشمندانه می توانید از قبل  مسیرهایی را که باید  بروید طوری انتخاب کنید که  ایمن باشد و جاده را به خطار نروید تا در مصرف سوخت هم صرفه جویی کنید .

4-      لاستیک ها را از نظر مقدار بادی که دارند  بررسی کنید اگر باد لاستیکها کم باشد باعث افزایش مصرف سوخت می می شود و خطر ترکیدن لاستیک ها در میانه راه را هم بالا می برد . باید بیش از اندازه لاستیکها هم می تواند منجر به تصادف و عمده ترین علت تاخیر در ترمز کردن خودرو باشد .

5-      همراستایی و بالانس بودن چرخها را باید هر 4 ماه یکبار بررسی کنید همراستایی لاستیکها می تواند از سائیدگی پارگی  آنها جلوگیری کند و رانندگی صاف و یکدستی silky smooth drive.را برای شما به ارمغان آورد.

6-      از بهترین نوع روغن برای موتور ماشین استفاده کنید چون روغنهای بی کیفیت نه تنها باعث بروز مشکل در موتور می شوند حتی می تواند به موتور خودرو صدمه بزنند .

7-       ماشین را در فواصل منظم برای سرویسکاری به نزد یک کارشناس حرفه ای ببرید بخصوص قبل از رفتن به مسافرت های طولانی . کارهای تعمیراتی کوچک و ارزان قیمت شاید هزینه کمتری برای شما داشته باشد ولی می تواند باعث صدمه دیدن ماشین شما شود . اگر امکان چک کردن همه بخش ها در یک جلسه وجود ندارد در چند جلسه این مشکلات را برطرف کنید .

8-      همیشه شماره تلفن تعمیرکار و یا گروه امداد را به همراه داشته باشید و یا شماره دوستان و فامیل هایی که در صورت خراب شدن بتوانید به آنها زنگ بزنید تا به کمک شما بیایند .

9-      توصیه می شود که همواره یک بسته لوازم اضطراری حاوی غذا و آب در ماشین اتان داشته باشید تا در صورتی که خودرو شما دچار خرابی شد از این آب و مواد غذایی استفاده کنید و نیازی نباشد بدنبال آنها بگردید و یا گرسنه و تشنه بمانید .

10-   بهتر است که آموزش هایی را از تعمیرکاران در باره چگونگی تعویض چرخ خودرو و عیب یابی از باتری و مشکلاتی شبیه آن را ببینید

11-  توصیه می شود که لباس های راحت بپوشید که امکان تحرک شما را حین رانندگی فراهم کند . استفاده از لباس های

چسبان مانند دامن باعث می شود که حرکت شما را کند کرده حرکت ساق پای شما را به هنگام عکس العمل ترمز کند می کند.

12-  با سرعت استاندارد رانندگی کنید تا از گرم شدن و داغ کردن موتور جلوگیری شود رانندگی شتاب آمیز با ترمز کردن های شدید باعث ایجاد مشکل می شود برای دوری از این وضعیت دنده را به موقع عوض کنید .

13-  هرگاه ماشین بیش از اندازه سنگین شده است و یاصداهای اضافی می دهد این امر باعث افزایش مصرف سوخت شده و هدایت ماشین را هم دشوار می کند .

14-  کلاچ ؛ ترمز و دنده باید فقط به هنگام ضرورت فشار داده شوند در صورتی که نیازی نیست در میانه راه از ترمز استفاده نکنید ( منظور ترمزهای بیمورد است )

15-   به هنگام رانندگی مرتب با چشمانتان مراقب تجهیزات جلوی داشبرد باشید و عقربه های سوخت و مسافتی را که طی کرده اید و میز سرعت ماشین را در نظر داشته باشید .

 

..............مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 20 دیماه 1390 – ممکو

منبع :

http://www.carazoo.com/article/0603200901/Top-15-Car-Driving-Tips-for-Women

 


mohammad tavakoli

گرم کردن موتور خودرو قبل از حرکت

 

گرم کردن موتور خودرو قبل از حرکت

و شیوه درست رانندگی

استارت صبحگاهی خودرو

 جالب است بدانید که بیشترین استهلاک موتور یعنی بالای 90% سائیدگی  قطعات داخلی آن در همان استارت صبحگاهی است چون ماشین بعد از چندین ساخت توقف در پارکینگ همه روغنهایی که در قطعات موتور و از جمله پیستونها بوده است همگی در اثر نیروی جاذبه به کارتل برگشته است و موتور خشک شده است در چنین حالتی باید موتور را بدون گاز دادن روشن کرد و حداقل یک دقیقه صبر کنید تا روغن به همه بخش های ماشین برسد و موتور کمی گرم شود و سپس اقدام به حرکت کنید ولی اغلب راننده ها به محض روشن کردن ماشین یک گاز جانانه هم به آن می دهند که این کار کاملاً غلط است

بهترین شیوه برای گرم کردن موتور حتی در زمستان آن است که به محض خاموش شدن چراغ روغن و عادی شدن وضعیت کارکرد پیشرانه، با سرعت کم و دور موتور پایین، حرکت را آغاز کرده تا دمای خودرو به حالت عادی رسیده و تمامی قسمت ها در شرایط مناسب کار قرار گیرند، در این شرایط خودروی شما بهترین عملکرد را خواهد داشت حال در مقابله با کاهنده های سرعت و دست اندازها چه نکاتی باید رعایت شود.

عوض کردن به موقع دنده

در همین ممکوی خودمان رانندگانی را می بینم که با دنده سبک دارند از گذرگاهها عبور می کنند در حالی که سرعت خودرو کم است و براحتی می توان صدای سوپاپها را شنید . بویژه زنان که برخی اوقات خیلی بد رانندگی می کنند شاید دلشان نمی آمد و یا تنبلی می کنند دنده را سنگین کنند . ضمناً وقتی سراعت خودرو از 70 یا 80 گذشت باید سریعاً دنده 5 بروید تا دو موتور پائین بیاید  زیاد به موتور ماشین فشار نیاورید البته این بستگی به وضعیت ماشین هم دارد که تک سرنشین است و یا پر از بار و مسافر است .

حداقل استفاده از ترمز

بهترین روش رانندگی این است که تا جایی که امکان دارد از ترمز استقاده نکنید یعنی به شیوه ای رانندگی کنید که نیازی به این همه ترمز گرفتن نباشد بارها و بارها در همین ممکو افرادی را می بینم که در چند صد متری میدان ورودی ممکو هستند و با سرعت زیاد حرکت می کنند و  چندین ثانیه پایشان روی پدال ترمز است و این را از چراغ ترمزی که روشن شده است می توان فهمید و این کار غلط است باید قبل از رسیدن به میدان سرعت را کم کرد و حتی دنده را خلاص کرد  .

در ضمن با وجود این همه  دست اندازها و سرعت گیر ها، کم کردن سرعت، قبل از رسیدن به آنها ضروری است .

ولی اگر  موقع رسیدن به این موانع، ترمز شدید کنید و فشار آوردن بر پدال ترمز را ادامه دهید، با توجه به نیرویی که از سمت سیستم ترمز بر مجموعه زیربندی  و جلوبندی اتومبیل وارد می آید، همه آنها و از جمله  سیستم های فنربندی و تعلیق، ترمز و همچنین محور جلو اتومبیل فشاری بیش از حد معمول را تحمل می کنند این نوع رانندگی کردن باعث می شود که بعد از مدتی  صدمات زیادی در قسمت های مختلف و حتی در نواحی اتصال کمک فنرها به بدنه خودرو می شود. پس این کار را نکنید مطمئن باشید اگر درست رانندگی کنید تعداد مراجعات شما به تعمیرگاه خیلی کاهش پیدا می کند .

..................نوشته : محمد توکلی – 20 دیماه 1390 – ممکو


mohammad tavakoli

و شیوه درست رانندگی

و شیوه درست رانندگی

استارت صبحگاهی خودرو

 

گرم کردن موتور خودرو قبل از حرکت

و شیوه درست رانندگی

استارت صبحگاهی خودرو

 جالب است بدانید که بیشترین استهلاک موتور یعنی بالای 90% سائیدگی  قطعات داخلی آن در همان استارت صبحگاهی است چون ماشین بعد از چندین ساخت توقف در پارکینگ همه روغنهایی که در قطعات موتور و از جمله پیستونها بوده است همگی در اثر نیروی جاذبه به کارتل برگشته است و موتور خشک شده است در چنین حالتی باید موتور را بدون گاز دادن روشن کرد و حداقل یک دقیقه صبر کنید تا روغن به همه بخش های ماشین برسد و موتور کمی گرم شود و سپس اقدام به حرکت کنید ولی اغلب راننده ها به محض روشن کردن ماشین یک گاز جانانه هم به آن می دهند که این کار کاملاً غلط است

بهترین شیوه برای گرم کردن موتور حتی در زمستان آن است که به محض خاموش شدن چراغ روغن و عادی شدن وضعیت کارکرد پیشرانه، با سرعت کم و دور موتور پایین، حرکت را آغاز کرده تا دمای خودرو به حالت عادی رسیده و تمامی قسمت ها در شرایط مناسب کار قرار گیرند، در این شرایط خودروی شما بهترین عملکرد را خواهد داشت حال در مقابله با کاهنده های سرعت و دست اندازها چه نکاتی باید رعایت شود.

عوض کردن به موقع دنده

در همین ممکوی خودمان رانندگانی را می بینم که با دنده سبک دارند از گذرگاهها عبور می کنند در حالی که سرعت خودرو کم است و براحتی می توان صدای سوپاپها را شنید . بویژه زنان که برخی اوقات خیلی بد رانندگی می کنند شاید دلشان نمی آمد و یا تنبلی می کنند دنده را سنگین کنند . ضمناً وقتی سراعت خودرو از 70 یا 80 گذشت باید سریعاً دنده 5 بروید تا دو موتور پائین بیاید  زیاد به موتور ماشین فشار نیاورید البته این بستگی به وضعیت ماشین هم دارد که تک سرنشین است و یا پر از بار و مسافر است .

حداقل استفاده از ترمز

بهترین روش رانندگی این است که تا جایی که امکان دارد از ترمز استقاده نکنید یعنی به شیوه ای رانندگی کنید که نیازی به این همه ترمز گرفتن نباشد بارها و بارها در همین ممکو افرادی را می بینم که در چند صد متری میدان ورودی ممکو هستند و با سرعت زیاد حرکت می کنند و  چندین ثانیه پایشان روی پدال ترمز است و این را از چراغ ترمزی که روشن شده است می توان فهمید و این کار غلط است باید قبل از رسیدن به میدان سرعت را کم کرد و حتی دنده را خلاص کرد  .

در ضمن با وجود این همه  دست اندازها و سرعت گیر ها، کم کردن سرعت، قبل از رسیدن به آنها ضروری است .

ولی اگر  موقع رسیدن به این موانع، ترمز شدید کنید و فشار آوردن بر پدال ترمز را ادامه دهید، با توجه به نیرویی که از سمت سیستم ترمز بر مجموعه زیربندی  و جلوبندی اتومبیل وارد می آید، همه آنها و از جمله  سیستم های فنربندی و تعلیق، ترمز و همچنین محور جلو اتومبیل فشاری بیش از حد معمول را تحمل می کنند این نوع رانندگی کردن باعث می شود که بعد از مدتی  صدمات زیادی در قسمت های مختلف و حتی در نواحی اتصال کمک فنرها به بدنه خودرو می شود. پس این کار را نکنید مطمئن باشید اگر درست رانندگی کنید تعداد مراجعات شما به تعمیرگاه خیلی کاهش پیدا می کند .

..................نوشته : محمد توکلی – 20 دیماه 1390 – ممکو


mohammad tavakoli