شما و اتومبيل اتان


اهمیت روغن موتور ماشین

 

اهمیت روغن موتور ماشین

پایه اصلی سلامت موتور روغن موتور تمیز و مناسب است بطوریکه تجزیه این روغن می تواند نشان دهنده وضعیت ماشین شما باشد درست مثل آزمایش خون که می تواند برخی بیماریهای شما را آشکار کند !

  وظیفه اصلی روغن موتور کاهش  اصطکاک بین قطعات متحرک موتور است. ضمناً همین  روغن موتوراست که  باعث شست‌وشوی رسوبات  و تخلیه آنها از بین قطعات می‌شود ونیز به خنک کردن قطعات موتور کمک می کند پس روغن موتور وظایفی چند گانه و حیاتی را برعهده دارد .

 

 همانگونه که می دانید روغن موتور دارای مشخصاتی است از قبیل گرانروی و به همین جهت  روغن موتورها در هوای سرد سفت و غلیظ تر می شود به همین جهت باید در زمستانهای سرد بویژه در محلهای یخبندان و برفی حتما باید از روغن موتور استفاده کرد که در هوای سرد هم به آن اندازه رقیق باشد که کارآیی داشته باشد .

 حرف Wای که قبل از اعداد روی بطری روغن موتور نوشته می‌شود، نشان‌دهنده زمستانی بودن آن است.

  فیلتر روغن را هم باید در هر دو بار تعویض روغن عوض کرد حداکثر زمان کارکردن آن  حدود 6 ماه است روغن ماشین هم نباید بیشتر از یکسال در ماشین باشد ولو اینکه ماشین راه زیادی را نرفته باشد ! آب رادیاتور هم باید هر ساله تعویض شود .

چه نوع  روغن موتوری استفاده کنیم ؟

اغلب  ماشین‌های سواری حدود 3 تا 4 لیتر روغن لازم دارند به همین جهت اعلب ظروف حاوی روغن چهارلیتری هستند همیشه مقداری روغن موتور اضافی در ته ظرف داشته باشید تا در صورت نیاز آن را به موتور اضافه کنید همیشه باید سطح روغن موتو را چک کنید  برای این کار میله چک کردن روغن = DIP STICK  نامیده می شود و کنار موتور قرار دارد را بیرون بکشید  که  سطح روغن باید روی حرف F یعنی FULL یا پر باشد اگر وسط بود نیم لیتر و اگر روی L=LOW بود باید یک لیتر روغن به ماشین اضافه کنید ! برای چک کردن سطح روغن باید موتور به مدت 30 دقیقه خاموش بوده باشد و در سطح افقی هم پارک شده باشد ضمناً اول روغن روی آن را تمیزکنید سپس آن را در موتور فرو کنید وبیرون بکشید تا مقدار حقیقی روغن را نشان دهد !

گاهی هم روی این میله کلمات  Max و Min نشان داده شده که میزان روغن از Max و Min به ترتیب نباید بیشتر و کمتر باشد.

 اگر دقت کنید داخل کاپوت هم برچسب درجه مناسب روغن موتور نصب شده است. برای ماشین‌های پرشیا، زانتیا و پژو باید از درجه SL یا SG ،برای پیکان از SE یا SF و برای پراید از SF یا SG استفاده کنید.

...............نوشته : محمد توکلی – 2 بهمن ماه 1390 – ممکو BIPC

َ


mohammad tavakoli

تعامل با ماشین

تعامل با ماشین

با گسترده شدن شهرها و تمدن ؛ بشر مجبور است از اتومبیل و بطورکلی خودرو  استفاده کند چون نمی تواند این همه مسافتهای طولانی را پیاده طی کند ولی همین ماشین را که او برای رفاه خود ساخته است گاهی اوقات آسایشش را به هم می زند و باع دردسرش می شود

الان در شهرهای بزرگ بخش عمده ای از عمرمان ازدحام ترافیک می گذارد و به جای آدم‌ها، با ماشین‌ها سروکار داریم. حتی اگر ماشین‌ هم نداشته باشیم ناچار به استفاده از اتوبوس و مترو و تاکسی هستیم . این را وقتی در کلان شهری چون تهران هستم بخوبی حس می کنم .

 وقتی با ماشین سرو کارت فتاد لاجرم باید زبان ماشین را هم یاد بگیری و بد نیست مختصر اطلا عاتی از نحوه کارکرد ماشین وتعمیرات آن بدانیم .

این خیلی بد است که حتی برخی نمی دانند که کاپوت ماشین‌ را  چطور باز کنند ؟

یک عده فقط سوار ماشین می شوند کاری به این حرفها ندارند ( هر چند به گفته مکانیک ها این آدمها گاهی خیلی هم خوش شانسند و هیچ وقت بین راه گیر نمی کنند ! البته این اغراق است و همیشه هم اینگونه نیست !)

ولی وقتی ماشین خراب شد آن را همان کنار خیابان رها می کنند و می روند .

داشتن اطلاعات در باره اتومکانیک

اتومکانیک به مجموعه تخصص هایی که برای تعمیر خودروها مورد نیاز است گفته می شود و شما حتی اگر  هم مهندس مکانیک باشید تا از اتومکانیک اطلاع نداشته باشید نمی توانید حتی عیب های جزیی ماشین را هم برطرف کنید بنابراین بد نیست که همگان اطلاعات مختصری از اتومکانیک داشته باشند .

جالب است بدانید که برای رفع خیلی از عیب‌های  جزیی ماشین، خودتان می توانید دست بکار شوید .

این موضوع خصوصاً وقتی درکوه و بیابان گیر کرده باشید خیلی ارزشمند است .

 ضمن اینکه وقتی شما از مکانیک خودرو بی اطلاع باشید بازیچه دست تعمیرکاران می شوید و برخی از آنها از این بی اطلاعی شما سوء استفاده کرده و حسابی شما را توی خرج می اندازند .

به صداهای غیر عادی ماشین حساس باشید

وقتی صدایی غیرعادی از ماشین می شنوید صدای رادیو پخش ماشین را کم کنید وشیشه ها را بالا بکشید دقت کنید که صدا از مجا می آید شاید بست های  اگزوز ول شده اند و یا پولوس ها دچار اشکال اند و یا اینکه بلبرینگ چرخ ها صدای غیر عادی می دهند و یا شاید کمک فنر های شما خراب شده اند ؟! بهرحال باید این منبع تولید صدا مشخص شده و سریعاً جهت رفع عیب آن اقدام کنید . چون این صداها یعنی یک جای کار می‌لنگد و جایی از ماشین دچار مشکل شده است .

علت‌ صداهای غیرعادی ماشین :

  معمولا علت اصلی خیلی از این صداها شل شدن پیچ و مهره‌هایی از ماشین است.

  حالا که دارید پیچ و مهره‌ درها را چک می‌‌کنید بد نیست یک نگاهی هم به لولای درها بیندازید.

  ممکن است صدا از دستگیره‌ها باشد که دلیلش همان شل بودن مهره‌‌هاست.

  حالا که چرخ‌ها هم به صدا درآمده  بلبرینگ و گریس شان  را چک کنید.

  بعضی از صداها خیلی جدی است؛

مثل صداهایی که از داخل موتور می‌شنوید. علت آن هم خراب شدن سوپاپ‌ها یا " شکستن رینگ پیستون" است.

وقتی بوهایی به مشام می‌رسدچیزی دارد می‌سوزد

این بویی که توی ماشین به مشام می‌رسد نه بوی ادکلن سه تا هزاری‌‌تان است نه بوی عرق بغل‌دستی.  باید سرعت ماشین را بیاورید پایین و یک گوشه نگه دارید تا ببینید بوی چی می‌آید.

حتی باید به بوهایی که از ماشین می آید حساس بود مثلاً وقتی بوی لنت می آید یک ساعتی هست که دارید با ترمز دستی بالا رانندگی می‌کنید !

  البته برای شما که خیلی راننده هستید، بوی لنت‌ها یک معنی دیگر هم دارد و آن این است که لوازم سیلندر چرخ‌ها خراب شده. اغلب بوهایی که می آید ازذ چرخهاست ممکن است لاستیک‌ها کم باد باشند یا ساییدگی آنها بیش از حد باشد.علت دیگر بوی چرخ‌ها ممکن است از سوختگی گریس یا خرابی کاسه نمد باشد.

 بوی روغن‌سوزی هم می تواند مشکل ساز باشد چون یکی از علت‌هایش، شکستگی رینگ پیستون های موتور است.

 بوی بنزین به این معنی است که  در برخی ماشین های مثل پژوی 206 و 405 شاید واشربالای پمپ بنزین مشکل برداشته و باید عوض شود یا در برخی ماشین ها مثل پراید بدلیل کثیف بودن فیلتر برگشت بنزین به باک است .

 بعضی‌ از بوها از نوع خیلی خطرناکه حسن است مثل بویی که از سوختگی سیم‌های برق ماشین به مشام می‌رسد.

علت روشن نشدن ماشین

علت‌ها:

 وقتی استارت ماشینتان عمل نکرد،  اغلب اوقات معنی‌اش این است که باتری‌اش یا خراب شده یا ضعیف شده است

 البته دلیل دیگری هم دارد که آن زنگ زدن کابل‌های باتری یا خرابی سیستم جرقه  است.

 یکی از دلایلی که باعث شده شتاب ماشینتان کم باشد، نشتی در لوله‌ مکش یا تنظیم سوخت است

 گاهی وقت‌ها می‌بینید به غیر از دود، آب هم از اگزوز خارج می‌شود که این یعنی واشر سرسیلندرها یا سوخته یا ترک برداشته است.

 وقتی رادیاتور ماشینتان مرتبا آب کم می‌کند یعنی نشتی دارد که معمولا محل نشت راحت پیدا می شود چون  شوره می‌زند.

 

 


mohammad tavakoli