شما و اتومبيل اتان


بالا رفتن دمای موتور پژو 206

بالا رفتن دمای موتور پژو 206

 

موتور 206 بخاطر طراحی خوبی که دارد باید در دمای 90 درجه سانتی گراد کار کند یکی از عللی که مصرف سوخت در 206 پائین است همین کارکردن در دمای بالاست که باعث می شود راندمان مکانیکی بالاتری داشته باشد و این دما نسبت به خودروهای دیگر بالاست  بطوریکه در شهر همیشه این دما روی 90 درجه است هر چند در جاده های بیرون  شهر این دما ممکن است  تا 80 درجه هم  پایین بیاید .

ضمناً  از حدود 92 درجه که دما بالاتر می رود پروانه خنک کننده =fan  با دور آهسته  روشن می شود و اگر دما به 110 درجه برسد دور تند جت فن=  jet fan    روشن می شود .

در بعضی از ماشین ها  مثل 405 وقتی  که موتور خاموش می شود فن آن تا چند دقیقه کار می کند، 206 معمولا این طور نیست  مگر اینکه دما به 110 رسیده باشد که خیلی بندرت پیش می آید برای همین تصور می شود 206 چنین قابلیتی ندارد.

در جاده صاف یا جاده ای که  شیب سر پایین دارد  دمای موتور 206 تا 80 درجه پایین می آید.

 روزی که هوا زیاد هم گرم نبود در جاده می رفتم. کم کم دمای موتور آنقدر بالا رفت که چراغ STOP روشن شد. نگه داشتم و آب روی رادیاتور ریختم و کمی خنک شد و حرکت کردم کمی بعد دوباره جوش آورد طوری که آب رادیاتور از زیر در قمقمه رادیاتور بیرون میزد! دستم را بردم پشت رادیاتور و دیدم خنک است! خوب که وارسی کردم دیدم لوله آب = joint که از موتور به رادیاتور  می آید جوش است و لوله ای که از پایین رادیاتور به موتور می رود خنک. پس باید در رادیاتور گرفتگی بوده باشد. سنگی برداشتم و فقط چند بار روی قاب پلاستیکی رادیاتور زدم ناگهان فن خاموش شد و دما پایین آمد.!

ترموستات 206 باید بطور دوره ای مثلا هر سال تعویض شود.

 در تعمیرگاه یک 206 دیدم که واشر سرسیلندر آن سوخته بود. صاحبش تعجب کرده بود که چطور با پر بودن قمقمه آب رادیاتور این اتفاق افتاده؛ عمل نکردن ترموستات باعث عدم چرخش آب و بالارفتن دمای موتور می شود. یکی از دلایل عمده داغ کردن موتور و جوش آوردنش از کار افتادن فن خنک کننده است که یا فنت خراب شده و یا فیوزش سوخته و بهرحال باید سریعاً رفع عیب شود

یادتان باشد که مشکل دمای بالا موتور خیلی جدی است و در مورد  206 خیلی جدی تر است و حتما"  باید موردتوجه قرار گیرد هر سال یا حتی هر 6 ماه ترموستات رو عوض کنید من به خاطر یک سهل انگاری ساده بدجوری نقره داغ شدم. چون جوش آوردن موتور مساوی با سوختن واشر سرسیلندر و تاب برداشتن سرسیلندراست که چیزی حدود 700 تا یک میلیون تومان برایتان ممکن است خرج بردارد !

به همین جهت دقت کردن به دمای آب و نیز تعویض ترموستات یک پیشگیری بسیار خوب قبل از درمان است

در این شرایط حتما ماشین  را سریع خاموش کنید البته ماشین های جدید مثل 206 بطوراتوماتیک خودشان خاموش می شوند چون خاموش نشدن و ادامه جوش آوردن می تواند منجر با گریپاژکردن موتور ( چسبیدن پیستونها در داخل سیلندر ها می شود ) که حسابی شما را توی خرج می اندازد .

تشخیص این وضع هم بدین ترتیب است که  لوله بعد از  ترموستات خنک و رادیاتور هم خنک است   ولی سر سیلندر حسابی داغ کرده است !

در این شرایط یا باید خودتان ترموستات را باز کنید و یا ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا یک مکانیک این کار را برای شما انجام دهد . گاهی ضربه زدن به ترموستات هم می تواند مفید باشد .

آخرین باری که موتور ماشین جوش آورد بخاطر خرابی فن خنک کننده آن بود که باعث شده بود واشر سر سیلندر بسوزد آن را باز کردیم سر سیلندر را برای تراش به تراشکاری فرستادم و فن خنک کننده هم اشکال داشت که تعمیر شد .

................نوشته : محمد توکلی – 15 اسفندماه 1390 – bipc  خوارزمی .

http://www.mynrma.com.au/images/motoring-car-makes-peugeot/peugeot-206-xt-2001.jpg

 


mohammad tavakoli

دلایلی که باعث جوش آوردن موتور ماشین شما می شوند

Reasons That Could Cause Your Car to Overheat


Posted: Tuesday, March 04, 2008

نوشته برندا ویلیامز

مترجم : محمد توکلی

مقدمه :

جوش آوردن ماشین سواری آنهم در حالی که در جاده بیرون شهر و یا حتی ترافیک داخل شهر گیر کرده باشید چیزی شبیه فاجعه است چون هم ماشین را از حرکت باز می دارد و هم ممکن است به فاجعه ای بزرگتر یعنی سوختن واشر سر سیلندر و حتی تاب برداشتن آن شود که باید سر سیلندر باز شود و برای کف تراشی به تراشکاری برود و واشرهای سر سیلندر و اگزوز و کارتل و ترموستات .. را عوض کنید خلاصه اگر پیکان یا آردی و پراید باشد حداقل 150 تومنی پیاده می شوید و اگر 206 باشد خرجتان می رود بالا و شاید به 500 ششصد تومن هم برسد ! تازه این در صورتی است که در شهر باشید و اگر بیرون از شهر باشید که هزینه بکسل را هم باید اضافه کرد .

خلاصه هیچ چیز بدتر از آن نیست که ماشین اتان جوش بیاورد همان طوری که وقتی بدن تب می کند امکان تشنج و مرگ هست ماشین هم امکان سوختن موتور و حتی گریپاژ کردنش هست البته ماشین های جدید بطوراتوماتیک متوقف می شوند ولی بازهم خطر وجود دارد .

 

داشتن ماشینی که داغ می کند و جوش می آورد یکی از بدترین تجربیات در دنیا می باشد ! دارید در جاده رانندگی می کنید به یکباره متوجه می شوید که بخار از زیر کاپوت بیرون می زند و یا درجه حرارت بالا رفته است . این وضعیت می تواند باعث صدمه زدن به موتور خودرو شود .

بخصوص اگر شما از خانه دور شده باشید و در بیابان و یا جای دوری گرفتار شده باشید و امکان کمک رسانی به شما هم نباشد . در این حالت تنها کسی که می تواند به شما کمک کند یک شخص با تجربه است که دلایل داغ کردن موتور را بخوبی می داند . وگرنه دچار تجربه ای  وحشتناک  و اضظراب  آور می شوید .

در این حالت خیلی اهمیت دارد که بتواند ماشین را رفع عیب کنید و بطور منطقی بتوانید از پس این مشکل برآئید .

 

در این جا چندین دلیل که می تواند برای گرم کردن بیش از حد موتور overheat وجود دارد آمده است. اغلب این دلایل می تواند مرتبط با سیستم خنک کننده و آب رادیاتور باشد مثلاً کم شدن آب رادیاتور می تواند بسرعت باعث جوش آوردن موتور شود . ماهیت موتور این است که حرارت زیاید تولید می کند که این حرارت باید سریعاٌ دفع شود .

1-      یکی از دلایل می تواند خرابی درب رادیاتور باشد . وقتی بدون هیچ علتی ماشین جوش بیاورد درب رادیاتور مشکل دارد . چون همین درب رادیاتور است که فشار آب را نگه می دارد و  وقتی درست کار نکند آب رادیاتور جوش می آورد و بیرون می ریزد . و موتور جوش می آورد .

2-      علت دیگر نشتی از سیستم خنک کننده است همان جوش آوردن آب که قبلاً ذکر شد می تواند باعث کم شدن آب رادیاتور شود . به دفعات مشاهده شده است که شلینگ های رابط ( جنت ها ! joint= ) که صدمه دیده اند و سوراخ شده اند باعث نشتی آب رادیاتور و جوش آوردن موتور می شود .

3-      گاهی ممکن است واتر پمپ از کار افتاده باشد یک مکانیک با دیدن وضعیت گردش آب می تواند بفهمد که واتر پمپ سالم است یا از کار افتاده است ؟

4-       خروجی اگزوز هم باید چک شود .

5-      پروانه های خنک کننده رادیاتو باید درست کار کند در غیر اینصورت ماشین سریع جوش می آورد به همین جهت مهم است که از درست کردن موتور این فن اطمینان حاصل کنید .

6-      اطمینان حاصل کنید که ترموستات درست کار می کند . ترموستات معمولاً اولاً اخطاری است که نشان از جوش آوردن موتور ماشین شماست باز کردن ترموستات می تواند کمک کند تا ماشین را به تعمیرگاه برسانید .


کلمات کلیدی:

  • ·         گرم کردن بیش از حد موتور = engine overheating
  • ·         درست کار کردن ترموستات = thermostat is working properly
  •  

 

...........مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 14 اسفندماه 1390 – ممکو

  


mohammad tavakoli

3 دلیل عمده جوش آوردن موتورخودرو

3 دلیل عمده  جوش آوردن موتورخودرو     

جوش آوردن موتور می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد ولی سه دلایل عمده جوش آوردن عبارتند از :

1-    از کار افتادن پروانه خنک کننده

2-    نشتی از سیستم خنک کننده

3-    هوا گرفتن رادیاتور

به‌طور کلی گرفتن بار زیاد از موتور خودرو به هر طریق مانند ترافیک سنگین، حرکت در سر بالایی، روشن کردن کولر، اضافه بار خودرو و امثال آن موجب افزایش دمای موتور و جوش آوردن خودرو می‌شود. در تابستان نیز گرمای هوا بار مضاعفی بر موتور خودرو وارد کرده و زمینه را برای جوش آوردن خودرو فراهم می‌کند. همچنین درست کار نکردن پروانه یا فن خودرو، نداشتن ضد‌یخ، نشتی و کم‌آبی رادیاتور و وجود رسوب در لوله‌های آن نیز موجب جوش آوردن خودرو می‌شود. مهم‌ترین موضوع در این زمینه پر بودن آب رادیاتور خودرو است. در صورت جوش‌ آوردن رادیاتور نباید خودرو را خاموش کرد بلکه باید آن‌ را متوقف کرده تا خودرو درحالت درجا کار کند. پس از متوقف کردن خودرو باید با ریختن آب روی بدنه رادیاتور، در جهت کاهش دمای آن اقدام کرد. در این مرحله و پس از کاهش دمای آمپر آب به حد مجاز، می‌توان خودرو را خاموش کرد.

...................محمد توکلی – 14 اسفندماه 1390 –bipc خوارزمی

 

 

 

 


mohammad tavakoli