شما و اتومبيل اتان


دنده ماشین را به موقع عوض کنید

دنده ماشین را به موقع عوض کنید

عوض کردن به موقع دنده ماشین خیلی اهمیت دارد و در طولانی شدن عمر موتور تاثیر دارد به وفور در همین ممکوی خودمان می بینم که خانم ها و آقایان و خصوصاً خانم ها در سرپیچ با دنده 4 می پیچند بطوریکه شما صدای ناله سوپاپها را می توانید بشنوید این کار خیلی غلط است باید دنده را به موقع تعویض کرد و بالا برد و یا معکوس کرد این یکی از الزامات اولیه رانندگی است

‫نحوه تعویض دنده ها:

‫سرعت هر یک از دنده ها، به شرح زیر می باشد.

‫دندة 1 به 2: 25 کیلومتر در ساعت

‫دندة 2 به 3: 50 کیلومتر در ساعت

‫دنده 3 به 4: ‫75 کیلومتر در ساعت

‫دنده 4 به 5: حدود 80 به بعد

اینها البته به تعداد سرنشین های ماشین هم بستگی داره وقتی ماشین سبک هست باید سریعاً تعویض دنده را انجام داد تا دور موتور بالا نرود یک راننده ماهر همواره چشم به دور موتور دارد و نمی گذارد دور بیشتر از 3000 و 3500 RPM بالا بره که به موتور فشار نیاد

‫توصیه می شه که  به منظور عمر بیشتر قطعاتموتور و گیربکس، این سرعت ها را رعایت نمایید

طریقه تعویض دنده معکوس :

 

تعویض دنده از بالا به پایین چطوره ؟ یعنی از 5 به 4 یا از 5 به 2 . به این عمل میگن دنده معکوس

مثال: وقتی دور موتور کاهش پیدا میکنه مثه وقتی دارید از یک سربالایی بالا می روید  قدرت ماشین کم میشه و برای جبران

باید یک دنده کم کنید تا زور ماشین دوباره برگرده این کار رو تا زمای که دور موتور و سرعت ماشین

به حد قابل قبول برسه باید ادامه بدین.

فرض کنید تو جاده دارین با دنده 5 با سرعت 120 کیلومتر رانندگی میکنید به پیچ یا مانع یا خودرویی دیگر

یا سینه کشی و هر عاملی که باعث میشه شما سرعت ماشین رو کم کنید برخورد میکنید

مسلما وقتی سرعت ماشین از 120 به 80 یا 70 کاهش پیدا میکنه خودرو توان اینکه با همون دنده 5

این کاهش رو جبران بکنه نداره و اینجا باید دنده معکوس بدین یعنی از 5 به 4 و اگر نیاز باشه از 4 به 3

یادتون باشه دنده معکوس هم به ترتیب انجام میشه و اگر مثلا بخوای از دنده 5 به 3 بری یا از 4 به 2

بری به موتور و گیربکس خودرو آسیب جدی وارد میشه. ضمن اینکه این دنده معکوس کار یک ترمز ایمن رو هم بازی می کنه رانندگان حرفه ای کمتر از ترمز استقاده می کنند و ماشین رو با دنده کنترل می کنند .


mohammad tavakoli

استانداردای اجباری اروپا و سرویس های آپشنال ایران !

 

 استانداردای اجباری اروپا و سرویس های آپشنال ایران !

سالهای متمادی است که در اروپا و آمریکا و اغلب کشورهای صنعتی و حتی غیر صنعتی نصب تجهیزاتی چون ترمزهای ABS  ترمز ضد قفل شدن و  نیز کیسه هوا = ایربگ = AIR BAG  اجباری است و اجازه حرکت به خودروهایی که این تجهیزات را ندارند نمی دهند ولی در ایران شرکتهای خودروسازی با سواستفاده از حقوق مشتری این تجهیزات را بصورت اختیاری یا سفارشی و صد البته با پرداخت مبلغ گرانتر و بصورت آپشنال عرضه می کنند! آخر کجای دنیای ترمز و کیسه هوا آپشنال است ؟ خوب شد معنی آپشنال را هم فهمیدیم !!

بتازگی مقامات از خواب بیدار شده اند و فرموده اند که بله مثلاً باید سایپا 131 به دلیل نداشتن ایربگ شماره‌گذاری اش متوقف شود .و اندکی بعد با کدخدامنشی مقامات دوباره   نامه‌ای را به راهور ناجا ارسال کرده  و طی آن، خواستار تداوم شماره‌گذاری خودروهای فاقد ایربگ می شوند !

 و اینکه باید در جلسه آتی شورای عالی استاندارد، تصمیم نهایی در این مورد گرفته شود ! استاندارد جهانی نیاز به تصمیم گیری دارد ؟!

این در حالی است که معاون وزیر صنایع اعلام کرد از ابتدای سال 90 نصب کیسه هوا برای تمامی خودروهای سواری وارداتی یا ساخت داخل اجباری است! بابا دست شما دردنکند تو رو خدا این همه زحمت نکشید !

 


mohammad tavakoli