شما و اتومبيل اتان


علل جوش آوردن موتور خودرو

علل جوش آوردن موتور خودرو

سوختن فیوز پروانه خنک کردن رادیاتور

 

واقعاً بهترین روش برای خبره شده و مهارت پیدا کردن در اتومکانیک داشتن یک خودرو معیوب آنهم از نوع ایرانی اش است . گ

همین دیروز برای یک سفر درون استانی به همراه زن دایی عازم شدم که خودرو شروع به داغ کردن کرد . قبلاً هم چند بار اینطور شده بود فکر کردم چون آب رادیاتورش را عوض کرده ام لابد هواگیری نشده است چند بار هواگیری اش را انجام دادم بازهم مشکل ادامه پیدا کرد اول صبح که حرکت کردم مشکلی نبود لابد بخاطر خنکی هوا و بخاطر اینکه در جاده بیرون شهر رانندگی می کردم یک ساعت بعد درجه حرارت بالت رفت و مجبور به توقف شدم /

خوب که دقت کردم دیدم فن های رادیاتور کار نمی کنند سریع به یک برق کارا نشانش دادم با یک چراغ تست در دست آمد و متوجه شد فیوز فن ها سوخته است فیوز عوض شد و مشکلی که چند روز مرا مشغول کرده بود حل شد .

خلاصه وقتی سیستم خنک کننده خودرو ایراد داشته باشد مصیبتی است چون رانندگی غیر ممکن می شود حالا ممکن است  علتی ساده داشته باشد یا علتهای پیچیده که من با توجه به تجربه ای که در این همه سال داشته ام خلاصه ای از آنها را فهرست وار در اینجا می آورم :

1-      نشتی از شلینگها و یا رادیاتور که با کم کردن آب همراه است

2-      ریختن آب معمولی و بدون ضد یخ ( حتماً باید آب بدون املاح DM = همون آب مقطر به همراه ضد یخ که در عین حال ضد جوش هم هست در به نسبت 3 به یک در رادیاتور ریخته شود .

3-      پاره شدن تسمه پروانه برای خودروهای قدیمی و خرابی فن ویا سوختن فیوز آن در ماشینهای جدید که باعث می شود پروانه کار نکند و خودرو جوش بیاورد .

4-      هوا گرفتن سیستم خنک کننده – برای این کار لازم است حتماً پیچ بالای شلینگ رادیاتور باز شود و تا هواهایی که در سیستم خنک کننده وجود دارند تخلیه شوند .

5-      خرابی ترموستات – که ممکن است گیر کرده باشد و اجازه ورود آب به رادیاتور را نمی دهد .

6-      خرابی و مسدود بودن لوله های رادیاتور – که این در حالت هم می توان لوله ها را سیخ زد و باز کرد و هم می توان رادیاتور را عوض کرد . که عوض کردن بهترین مورد است برای خودتان دردسر درست نکنید !

7-       

 

................نوشته : محمد توکلی – 28 آبان ماه 1390 – BIPC – خوارزمی


mohammad tavakoli

تدارک برای مسافرت های زمستانی در جاده

تدارک برای مسافرت های زمستانی در جاده

How to Prepare for a Winter Road Trip

 

 

  • مقدمه :
  • برخی تمهیدات وآماده سازی های ابتدایی می تواند از بروز خطرات جدی جلوگیری کند و مانع از این شود که در جاده سرگردان شوید . مطالبی که در زیر آمده است اگر چه برای جاده های آمریکا نوشته شده است ولی بسیاری از نکته های آن برای ایرانی ها هم قابل استفاده است واقعیت این است که با این ماشین های غیر استانداردی که ما داریم که حتی نمونه های نو و تازه از کارخانه آمده اش دچار مشکل می شوند باید تمام این نکات را رعایت کرد .
  • خصوصاً رفتن در جاده های سرد و نا ایمن با این ماشین های غیر استاندارد که ترمز ای بی اس که استاندارد اجباری است در آنها بصورت آپشنال! نصب می شود باید زیاد دقت کنیم که اسیر جاده و بیابان نشویم . خراب شدن ماشین در بیرون شهر هزینه زیادی برای شما خواهد داشت و وقت شما را می گیرد و اعصابتان را خرد می کند .
  • مطالعه این مطالب را به همگان توصیه می کنم نکته های ساده و در عین حال مهمی است در میان پرانتز هم هر جا لازم بوده توضیحات خودم را داده ام !
  • Power Steering Fluid = مایع هیدرولیک فرمان
  • Triangle Reflectors= مثلث منعکس کننده نور برای ایمنی در جاده
  • Children's Books= کتابهای کودکان
  • 1 Or 2 Warm Blankets= یک با دو پتوی گرم
  • Antifreeze = ضد یخ
  • Car Trash Bags = کیسه زباله مخصوص خودرو
  • Small Shovels = بیلچه کوچک
  • Windshield Wiper Fluid= مایع شیشه شور
  • Wire Brushes- برس سیمی
  • Bottled Water= بطری آب
  • Baking Soda = جوش شیرین
  • Kitty Litters =
  • Roadside Emergency Cards = کارت های اظطراری کنار جاده = شبرنگ
  • Paper Towels حوله های کاغذی
  • Emergency Flares- چراغ اضطراری
  • Automatic Transmission Fluid= روغن جعبه دنده
  • Booster Cables کابل های بالا برنده
  • Brake Fluids = روغن ترمز
  • Flashlights- چراغ چشمک زن
  • Tire Chains= زنجیر چرخ
  • Tire Gauges= درجه نشان دهنده باد لاستیک
  • Child Safety Seats= صندلی ایمنی کودک
  • Paper towels = حوله های کاغذی

Suggest Edits

  1.  
  • 1 – ابتدا از گزارشات هواشناسی و وضع جاده ها آگاهی پیدا کنید .
  • 2 – یک سرویس کامل از خودرو بعمل آورید لازم است این کار را هر 30 هزار مایل = تقریباً هر 50 هزار کیلومتر یک بار انجام دهید. مثلاً انژکتورها را باید هر 40 هزار کیلومتر یک بار تمیز کنید یک یا دو هفته قبل از مسافرت این کار را انجام دهید این کار را به روزهای آخر موکول نکنید . ( چون هم فرصت ممکن است از دست برود و هم در آخرین لحظه ممکن است ماشین مشکلاتی داشته باشد که به شروع سفر این مشکلات بروز کنند )
  • 3 – ترمینالهای باتری ماشین را چک کنید ترمینالها باید تمیزباشند اگر سولفاته شده اند با برسی که در جوش شیرین وئ آب فرو برده اید آنها را تمیز کنید. ( شل بودن ترمینالها می تواند برای شما دردسر ساز باشد و ماشین به یکباره بین راه خاموش شود اتفاقی که برای خودم رخ داد وقتی با 206 از تهران به ماهشهرو ممکو  برمی گشتم )
  • 4 – اگر باتری شما عمری بیشتر از 4 سال کرده است بد نیست یک تست زیر بار "load tested" از باتری داشته باشید  داشته باشید هوای سرد می تواند به شکل قابل توجهی باعث کاهش توانایی باتری شده و زمان نگهداری شارژ آن را کم کند یک باتری ضعیف در هوای سرد می تواند شما را به دردسر بیندازد .
  • ( اصولا عمر مفید اغلب باتری ها چیزی حدود 3 سال است حتی باتری های بدون تعمیر و نگهداری ( که اصطلاحاً و به غلط اتمی نامیده می شوند!  به این مسئله اکتفا نکنید که باتری در هوای عادی خوب کار می کند اگر با همین باتری به گردنه زالیان اراک و یا گردنه زاغه خرم آباد در یک روز برفی و یخبندان بروید ممکن است به یکباره کارآِیی آن کاهش پیدا کرده و از بین برود .(

Have the battery "load tested" if it's more than 4 years old. Cold weather greatly decreases a battery's ability to hold a charge - a weak battery may give up in very cold weather.

  • 5 لازم است که لاستیکها را از نظر سائیدگی بررسی کرده و فشار باد لاستیکها را در حد مناسبی که سازنده گفته است  نگه دارید لاستیکهای کهنه و سائیده شده را تعویض کنید
  • و از لاستیکهای چهارفصل و یا یخ شکن snow tires or all-weather tires استفاده کنید .برخی مکانها ( مثل مناطق کوهستانی و رشته کوهها و گردنه ها ) نیاز به استفاده از زنجیر چرخ دارند.

. Some places (such as many mountain passes in the Sierra and Rockies) require tire chains in heavy snow. Purchase chains to keep in your trunk - and know how to install them beforehand.

  • 6 - تسمه ها وئ شلینگ ها  را بررسی کنید و مطئن باشید که هیچگونه ترک  و نشتی ندارند .

Examine all belts and hoses to make sure there are no cracks or leaks.

  • 7 – وضعیت ضد یخ رادیاتور و مخزن سرریز آن را با استفاده از هیدرومتر hydrometer چک کنید. ضد یخ باید تمیز باشد و در سطح مناسبی قرار داشته باشد و به اندازه کافی برقدرتمند باشدذ تا بتواند در دمای 36 درجه فارنهایت زیر صفر مقاومت کند و یخ نزند .

Check your antifreeze strength in the radiator overflow reservoir with a hydrometer. The antifreeze should be clean, up to the proper level, and strong enough to provide protection at 36 degrees below zero F.

  • 8 – آب رادیاتور را تعویض کنید بعد از هر 15 هزار مایل تقریباً 24 هزار کیلومتر این کار را انجام دهید .

Replace the coolant and/or flush the cooling system if this hasn't been done in the last 15,000 miles.

  • 9 – سیالات ماشین را چک کنید که شامل آب رادیاتور ؛ روغن ترمز ؛ روغن هیدرولیک فرمان و روغن دنده روغن کلاچ می باشد .

Check all the car's fluids: oil, coolant, brake fluid, power steering and automatic transmission fluid (if applicable), hydraulic clutch fluid (if applicable).

  • 10 – مخزن آب شیشه شور را پر از آب کنید و در آن مقداری ضد یخ هم بریزید آب خالی کافی نیست باید مایع تمیز کننده ( چند قطره از همین ریکا یا مایع ظرفشویی را هم می توانید در آن بریزید )

Keep your washer-fluid reservoir filled. Use windshield washer fluid that has windshield antifreeze in it, not just water.

  • 11 – اگر تیغه های برف پاکن ترک برداشته اند  یا معیوب شده اند و با بخوبی شیشه را تمیز نمی کنند آنها  را تعویض کنید

Replace your windshield wipers if they're split, cracked, streaking or skipping.

  • 12 – مطمئن باشید که چراغهای جلو چراغهای عقب و راهنماهای سمت چ÷ و راست بخوبی کار می کنند و اگر لامپهای آنها سوخته است آن را تعویض کنید .

 

Be certain your headlights, taillights, brake lights and turning signals work, and replace bulbs as necessary.

  • 13 – به همراه  خود یک یا دو پتوی گرم داشته باشید .

Pack one or two warm blankets in the trunk of your car.

  • 14 – هرگاه به منطقه ای برفی مسافرت می کنید با خودتان بیلچه ای  کوچک برای مواقع گیر کردن در برف داشته باشید 

If you're traveling to an area with snow, bring a small shovel and kitty litter in case you get stuck in the snow.

  • 15 – از پلیس محلی و یا کلانتری بخواهید که وضعیت خانه شما را چک کند ( اینها مربوط به آمریکاست که دولت بابت گرفتن مالیات از شهروندان این خدمات را ارائه می دهد نه ایران که فقط مالیات می گیرند!)

Ask your local police or sheriff's office to check your home while you're away.

  • 16 – بعد از هر دو تا سه ساعت رانندگی ماشین را متوقف کنید بخصوص وقتی که به همراه بچه ها دارید به مسافرت می روید.

Stop once every two or three hours, especially if you're driving with children.

  • 17 – نقشه محلی را کیه می خواهید به آنجا بروید با خود داشته باشید تا بدین ترتیب مناسب ترین و بهترین مسیر را انتخاب کنید. این نقشه ها را می توانید از شرکت های بیمه و یا پمپ بنزین ها تهیه کنید ( البته این مربوط به آمریکاست!)

 

Tips & Warnings

  • Put a temporary stop on your newspaper and mail delivery. When thieves spot a front lawn with too many papers or a mailbox that's too full, your house can become a target.


...................................مقدمه و ترجمه و توضیح از محمد توکلی – 26 آبان ماه 1390 – bipc  خوارزمی

منبع :


Read more: How to Prepare for a Winter Road Trip | eHow.com http://www.ehow.com/how_5240_prepare-winter-road.html#ixzz1dwUczfWV

 


mohammad tavakoli

رعایت نکات ایمنی به هم رانندگی

رعایت نکات ایمنی به هم رانندگی

می توان با رعایت یک سری نکات ساده از بروز حوادث بزرگ و مصیبت بار جلوگیری کرد مثلا راننده باید آگاه باشد که صندوق عقب اتومبیل همواره در معرض خطر تصادف می باشد به همین جهت باید سعی کند هیچگاه  ظروف محتوی بنزین و سیلندرهای گاز پیک نیکی و اینجور چیزهایی را که قابلیت انفجار دارند در داخل صندوق عقب اتومبیل قرار ندهد یا مثلاً افتادن بار و اثاثیه از باربند اتومبیل ها همیشه در جاده ها حوادثی را بوجود آورده است به همین جهتد دقت کنید وسایل محکم باشند یا رعایت فاصلی طولی با خودروی جلویی می تواند بسیار اهمیت داشته باشد که باید رعایت شود .  یا مثلاً کسانیکه دارای حساسیت و آلرژی هستند  هنگام عبور از کنار مزارع و یا کارخانجات امکان دارد با  بوها ی مختلفی مواجه شوند که سبب شود بلافاصله دچار عطسه های طولانی و ممتد می شوند که این مسئله در حال رانندگی در جاده های کوهستانی و شلوغ می تواند حوادث تلخی را بدنبال داشته باشد.  یا برای مثال بهع هنگام رانندگی از نشاندن اطفال در بغل راننده خودداری شود اصولاً اطفال را نباید در صندلی جلو نشاند و اگر نمی توانند کمربند ببندند حتماً باید آنها را در صندلی مخصوصی که برای این کار وجود دارد قرار داد . و خیلی موارد ساده و در عین حال مهم که باید رعایت شوند .

 پس لطفاٌَ این کار را بکنید و توصیه های زیر را مد نظر داشته باشید :

1-      بررسی وضعیت کلی خودرو و سالم بودن آن :  ترمزها، میل گاردان،( البته برای ماشین های قدیمی ، چون خودروهای جدید دیفرانسیل جلو هستند و میل گاردان ندارند !)  چرخها و سیستم برق، لوله های بنزین .  کمربندهای ایمنی را چک کنید که سالم باشند

2-      بهمراه داشتن آچار و لوازم یدکی و روغن ترمز و تسمه پروانه و علائم هشداردهنده و چراغ قوه

3-      زنجیر چرخ و زاپاس

4-      چک کردن کمربند ایمنی

5-      آزمایش چراغهای اتومبیل و فلاشر و راهنما و مه شکن و سیستم روشنایی خودرو

6-      کپسول آتش نشانی

7-      کیف محتوی لوازم کمکهای اولیه

8-      گرفتن معاینه فنی اتومبیل ( قبلاً باید کلیه نقایص موجود در اتومبیل خود را برطرف کنید )

9-       

بهمراه داشتن عینک دودی و آماده نمودن آفتابگیر اتومبیل در مواقع مناسب هنگام رانندگی درهوای آفتابی.

شماره تلفن های حوزه انتظامی، ایستگاه آتش نشانی و امداد و نجات و آگاهی وسایر شماره تلفن های مربوط به سازمان های امدادی و خدماتی هم چون آب وفاضلاب، بر ق و گاز را در دسترس داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید سریعا با این مراکز تماس بگیرید.

اگر خودرو خود را در هنگام مسافرت در داخل حیاط منزل پارک کرده اید حتما از بسته بودن درب های آن اطمینان حاصل کرده و مضافأ سیستم برق آن را به طور کامل قطع نمائید. به فرزندان خود گوشزد نمائید که از بیرون آوردن دست و یا سرخود از پنجره خودداری نمایند.در زمان سبقت گرفتن مخصوصا از تریلی ها به علت متراژ زیاد دقت فرمائید فاصله متناسبی با اتومبیل روبرو داشته باشید.

هیچ گاه در زمان خسته بودن رانندگی ننمائید.

سعی نمائید هر چند کیلومتر یکبار در محلی مطمئن پارک نموده و با بستن چشم های خود خستگی دید را برطرف نموده و در ضمن به موتور اتومبیل خود هم استراحت داده اید.

دقت نمائید در پشت شیشه عقب اتومبیل اجناسی مانع دید شما نشود قرار ندهید.

در زمان رانندگی دقت نمائید که با دو دست خود فرمان را گرفته و این عمل در زمان ترکیدن لاستیک و یا فرار از حادثه های احتمالی کمک مؤثری است.

آئینه جلو و بغل های اتومبیل خود را کاملا چک نمائید.

در هنگام شب حتی المقدور از نور پائین استفاده نمائید.

در هنگام حرکت در مه چنانچه قادر به دیدن نیستید از حرکت خودداری نمائید.

در جاده های بارانی مواظب لغزیدن اتومبیل باشید.

دقت نمائید شیشه های اتومبیل همیشه تمیز و سیستم برف پاک کن آن همیشه آماده باشد.

در زمان توقف در استراحتگاههای میان جاده ای مواظب تردد فرزندان خود در کنار جاده باشید.

چون پارک کردن اتومبیل در جای نامناسب تا کنون چندین مورد حادثه آفریده است لذا توصیه می شود به منظور جلوگیری از سقوط اتومبیل از پارک کردن در شانه خاکی جاده های کم عرض اطراف سدها و رودخانه ها که معمولا از شیب تندی نیز برخوردار هستند اکیدا خودداری فرمائید زیرا به علت شنی بودن زمین سطح تماس لاستیک با زمین بسیار کم بوده و عبور یک کامیون یا اتوبوس می تواند اتومبیل را از جای خود حرکت داده و حتی به دره سقوط نماید.

در داخل تونل ها بخاری اتومبیل را خاموش نموده و در راه بندان های داخل تونل که اتومبیل شما باید مدتی طولانی تر از حد معمول در داخل تونل بماند از گاز دادن بی مورد اتومبیل اکیدا خودداری و در صورت امکان کلیه اتومبیل ها لازم است موتور اتومبیل خود را حتما خاموش نمایند. توجه داشته باشید غلطیدن بطری و اشیای مدور دیگر از زیر صندلی به زیر پدالها باعث حوادث تلخی خواهد شد زیرا هنگام ترمز زدن اتومبیل در مواقع اضطراری بطری مانع از پائین رفتن

پدال شده و اتومبیل از کنترل خارج خواهد شد. از پارک کردن اتومبیل در شانه خاکی جاده های شیب دار مشرف به دره ها جدأ خودداری نمائید. زیرا سطح اتکای لاستیک با اتومبیل مخصوصأ در زمین های شنی بسیار کم بوده و با حرکت اتوبوس و کامیون های بزرگ از کنار اتومبیل ممکن است جابجایی هوا رفته رفته اتومبیل را به دره پرتاب نماید.

هر اتومبیل برا ی تعداد معدودی سرنشین ساخته و برنامه ریزی فنی شده است لذا از سوار کردن سرنشین اضافه به بهانه های مختلف اکیدا خودداری کرده و با سوار کردن اطفال در صندوق عقب اتومبیل به بهانه نزدیکی راه و غیره جان خود و همراهان را به خطر نیندازید.

ورود ناگهانی زنبور و حشرات دیگر به داخل اتومبیل و شلوغ کردن سرنشینان جهت بیرون راندن آن گاها به محدود کردن دید راننده و اختلال تمرکز و ایجاد سانحه کمک کرده است.

روشن کردن گاز پیک نیک و چراغ های نفتی در داخل وسایط نقلیه عمومی کاری بسیار خطرناک و حادثه ساز است در هر شرایط آب و هوایی از انجام این عمل ممانعت جدی به عمل آورید.

جهت رفع نقایص جزئی اتومبیل تعدادی تجهیزات لازم و لوازم یدکی ضروری به همراه داشته باشید.

در طول مسیر مسافرت سرنشینان جلوی اتومبیل ها حتما از کمربند ایمنی استفاده نمایند.

................نوشته : محمد توکلی – 26 آبان ماه 1390 – BIPC – خوارزمی

 

 

 


mohammad tavakoli

مخزن سرریز آب رادیاتور : Radiator Overflow Tank

مخزن سرریز آب رادیاتور : Radiator Overflow Tank

 

یکی از همکاران در باره آب سرریز رادیاتور از من پرسید ایشان پرسیدند آیا آب داخل مخزن سر ریز باید همان آب داخل رادیاتور باشد ؟

جواب مثبت است اساساً اینها از یک جنس هستند یعنی آب درون مخزن سرریز همان آبی است که در رادیاتور است وبه هنگام گرم شدن وارد آن می شود و به هنگام سرد شدن به درون رادیاتور و موتور مکیده می شود چون این یک سیستم بسته است و در خودروهایی چون 206 نباید آن را باز کرد بازکردن بی مورد درب این مخز می تواند باعث هواگرفتن اش شود این مخزن دو خط دارد :

خط MIN که سطح مایع نباید از این خط پائین تربیاید

خط MAX که سطح مایع نباید از این خط بالاتر رود تا جا برای تنفس وسرریز وجود داشته باشد این سطح را بایدهر از چند گاهی چک کرد .

  مطلب زیررا در پاسخ به او نوشته ام

مراقبت از مخزن سر ریز رادیاتور Looking for Radiator Overflow Tank?

 

 

سیستم خنک کننده یکی از مهم ترین بخش های خودرو است چون باعث خنک نگه داشتن موتور و قرار دادن آن در درجه حرارت مطلوب می شود و این امکان را می دهد که با موتور با کارآیی بهتری کار کند .

چون موتور با مخلوطی از هوا و سوخت کار می کند به همین علت قطعات آن شروع به گرم شدن می کنند و موتور را مستعد آسیب دیدن می کنند.

سیستم خنک کننده با جذب گرمای موتور از این صدمه دیدن موتور جلوگیری می کند . مایع درون رادیاتور  با گردش در اطراف موتور ؛ گرمای موتور را گرفته و آن را به رادیاتور برده وبا تبادل با هوا در رادیاتور آن را  خنک می کندو مجدداً به اطراف موتور می فرستد.

ماده خنک کننده = coolant = مبرد ؛

مخلوطی از آب و ضد یخ است water and anti-freeze ضد یخ محلولی شیمیایی است که معمولاً حاوی اتیلن گلیکول و مواد شیمیایی ضد خوردگی anticorrosion است .

وقتی گرما به مبرد ( مایع خنک کننده = آب رادیاتور ) می رسد آن را گرم و منبسط می کند به همین جهت اغلب خودروها دارای یک مخرن انبساطی expansion tank برای نگهداری این آب اضافی که در اثر منبسط شدن تولید شده است می باشند .

مخزن انبساطی معمولاً از جنس پلاستیک است واز طریق لوله سرریز overflow tube به رادیاتور متصل شده است .

از این جهت به مخزن انبساطی ؛

 مخزن سرریز رادیاتور radiator overflow tank  و نیز

 مخزن جمع آوری آب رادیاتور coolant-recovery tankو

مخزن مایع خنک کننده = coolant reservoir و بطور ساده همان

مخزن سرریز overflow tank  یا

قوطی canister هم گفته می شود

 

اینها اسامی هستند که به عملکردی که این سیستم  دارد داده شده است بدین معنی که  مخزن اضافی مایع خنک کننده = آب رادیاتور را به هنگام داغ شدن موتور جذب می کنند

 

البته همه خودروها دارای مخزن سرریز نیستند اما داشتن این مخزن می تواند برای سیستم خنک کننده مفید باشد بدون آن آب رادیاتوری که منبسط و داغ شده است از طریق لوله سرریز به بیرون از خودرو ودر خیابان  ریخته می شود .

ولی داشتن منبع انبساط  یا همان مخزن سرریز می تواند این آب اضافی را نگه دارد و تا هنگامی که موتور دوباره سرد شد و سطح آب رادیاتور آن پائین رفت آن را مجدداً به رادیاتور برگرداند .

یکی دیگر از کارهای که این مخزن سر ریز انجام می دهد این است که می تواند حبابهای هوایی را که در آب رادیاتور جمع شده است را خارج می کند . و به این جهت امکان جذب سریعتر گرما را می دهد .

بعلاوه وقتی که خودرو مخزن سرریز داشته باشد رادیاتور همیشه پر از آب است و سطح آبش کاهش پیدا نمی کند .

به هنگام کار کردن موتور  تنها  آن میزان  آب که لازم است  بعد از  گرم شدن به رادیاتور می رود  و دوباره به موتور برمی گردد تا مجدداً گرما را جذب کند هنگامی که موتور خنک است بعلت بسته بودن سیستم ایجاد مکش می کند و این مکش باعث می شود که بخشی از آب مخزن سرریز به درون سیستم حنک کننده مکیده شود

 

 

Select Radiator Overflow Tank Make

•      Acura Radiator Overflow Tank

•      Honda Radiator Overflow Tank

•      Infiniti Radiator Overflow Tank

•      Jeep Radiator Overflow Tank

•      Mazda Radiator Overflow Tank

•      Mitsubishi Radiator Overflow Tank

•      Nissan Radiator Overflow Tank

•      Toyota Radiator Overflow Tank

 

.کلمات کلیدی :

•      * مخزن سر ریز رادیاتور = Radiator Overflow Tank

•      * مخزن سرریز overflow tank

•      *

•      برای دیدن انیمیشن به سایت زیر مراجعه کنید :

http://auto.howstuffworks.com/cooling-system7.htm

 

..............مقدمه و ترجمه از محمد توکلی 16 آبان ماه 1390 – BIPC خوارزمی

منابع :

http://www.carpartswholesale.com/cpw/radiator_overflow_tank.html

http://www.carpartswholesale.com/cpw/radiator_overflow_tank   

http://www.carpartswholesale.com/cpw/radiator_overflow_tank.html

 


mohammad tavakoli

هدف از باتری اتومبیل :

هدف از باتری اتومبیل :

Automotive battery

 

 

12 V75 Ah Lead-acid car battery

یک باتری 12 ولت 75 آمپر ساعت برای خودروهایی چون پژو 405 و سمند مناسب است .

باتری خودرو An automotive battery توعی از باتری قابل شارژ است که برای تامین انرژی الکتریکی ماشین ساخته شده است که معمولا ً به باتری اس ال آی معروفند  SLI battery (starting, lighting, ignition) چون جهت تامین نیروی لازم برای استارت کردن موتور ؛ روشنایی و نیز احتراق موتور به این باتری ها نیاز داریم

An automotive battery is a type of rechargeable battery that supplies electric energy to an automobile.[1] Usually this refers to an SLI battery (starting, lighting, ignition) to power the starter motor, the lights, and the ignition system of a vehicle’s engine. An automotive battery may also be a traction battery used for the main power source of an electric vehicle.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Photo-CarBattery.jpg/220px-Photo-

...............ترجمه از محمد توکلی – 10 آبان ماه 1390 0 bipc  خوارزمی

منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_battery

 


mohammad tavakoli

وظیفه استاپر در خودروهای سواری

وظیفه استاپر در خودروهای سواری

استایر چیست و چکار می کند ؟

استاپر وظیفه اش  تنظیم میزان وارد شدن سوخت به موتوراست

اگر خراب یا کثیف بشود خوب کار نمیکند و بعد از قطع کردن گاز موتور خاموش می شود

یعنی وقتی ماشین سرد است  راحت روشن میشود  ولی وقتی گرم باشد  باید پدال گازو تا آخر نگاه دارم تا روشن بشود در این حالت  مشکل از همین استاپر هست

محل اش : دقیقا بالای وایر های شمع هست و شکلش یه لوزی که زیرش یه استوانه هست

در اکثر خودروهایی  که ECU  دارند و از از نوع ساژم و مارلی هست این قطعه در تمام خودروهای تولید ایران خودرو و سایپا وجود دارد. البته مشکل اصلی مربوط به پیکان است. زیرا بلوبای موتور یا به عبارتی بخار روغن آن زیاد است و موجب کثیف شدن زودتر مسیر هوا می شود. باید بگویم که موقع آیدل هوا از کنار استپر موتور عبور می کند و سرعت آیدل موتور توسط آن تنظیم می شود. استپر موتور ربطی به بنزین ندارد و تنها با هوا ارتباط دارد که چون بخار روغن موتور پیکان زیاد است آنرا کثیف می کند و بهتر است آنرا تمیز کنید.

یک مشکل عمده وجود دارد  استاپر موتور هست چون وقتی کثیف می شود سوخت رسانی به موتور بخوبی صورت نمی گیرد و درست کار نمیکند و وقتی پا را از روی پدال گاز برمی دارید ماشین خاموش می شود به همین جهت باید  هر 3  یا 4 ماه یک بار استاپر موتور رو باز کنید و  تمیز نمائید گاهی هم استاپر کش می آید و خراب می شود که برای ماشین های ارزان مثل آردی و پراید 20 هزا رتومن و برای ماشین های گران چیزی حدود  و 50 یا 60 هزار تومن براتون آب می خوره

استپر موتور وظیفه دارد سرعت مطلوب برای  موتور را تنظیم کند. این قطعه درست در کنار تراتل بادی نصب شده است. تراتل بادی قطعه ای استکه که دریچه گاز درون آن قرار دارد و سیم گاز هم به آن وصل می شود. پس به راحتی می توانید تراتل بادی را پیدا کنید. اما بر روی تراتل بادی قطعه استوانه ای شکل سیاه رنگی وجود دارد که یک سوکت سیم چهار رشته به آن متصل است. این قطعه توسط دو عدد پیچ چهارسو یا ستاره ای در محل خود محکم می شود. بهتر است همانطوریکه دوست عزیزمان اشاره کردند هر چهار ماه یکبار آنرا باز کرده و درون سوراخ آنرا به دستمال تمیز کنید.

کلا سوییچ را قطع کرده و بعد این کار را انجام دهید. مواظب باشید پیستون استاپر موتور از جایش بیرون نپرد که جا انداختن آن دردسر دارد.

 فراموش نکنید که ریست کردن کامپیوتر را انجام دهید. برای این کار بعد از بستن استاپر موتور به مدت حدود 10 دقیقه کانکتور کامپیوتر را جدا کنید و بعد از 10 دقیقه آنرا وصل کنید تا حافظه آن ریست شود. بعد سوییچ را بچرخانید ولی موتور را استارت نزنید. یعنی سوییچ را روشن کنید و به مدت 10 ثانیه صبر کنید. بعد سوییچ را خاموش کنید . بعد از آن می توانید موتور را با خیال راحت روشن کنید.

..................محمد توکلی – 4 آبان ماه 1390 – BIPC خوارزمی

 


mohammad tavakoli