شما و اتومبيل اتان


ماجرای خرابی های بی انتهای ماشین آردی

 

ماجرای خرابی های بی انتهای ماشین آردی

واقعاً اگر می خواهید که به عمق فاجعه اتومبیل سازی در ایران پی ببرید باید یک ماشین ایرانی از نوع پژوی آردی و یا پراید و حتی 405 و سمند و نظائر آن بخرید و ببینید که با مشکلاتی مواجه خواهید.

نمونه اش همین آردی به اصطلاح انژکتوری مدل 1383 که من دارم و همیشه هم در پارکنیگ خوابیده است . ولی همان یکی دو باری هم که قرار است از آن استفاده کنم همیشه خدا یک مشکلی دارد . علتش این است که یک طراحی درست و حسابی در ایران نیست یک روز موتور پژو را روی بدنه پیکان می گذارند ( پیکان پژویی ) یک روز موتور پیکان را روی بدنه پژو می گذارند ! ( پژوی آردی !) ماشین های وطنی هم مثل پراید یک مونتاژ ناقصی از از کیاموتورز کره است که مدلهای مختلفش فقط فرقشان این است که لامپ هایشان با هم فرق می کند یا جلوی داشبردش فرق می کند یا صندوق اش را برمی دارند و هاچ بک اش می کنند . همین دیروز دوستم حمید به من گفت با سرعت می رفتم یک ماشین جلویم پیچید زدم روی ترمز ولی چه ترمز ABS ای لرزید و به زحمت ترمز گرفت ! این هم از ترمز ABS پراید 111 که آن را به قیمت 10 میلیون 500 هزار تومان می فروشند دوستم گفتش حتماً این مطلب را در وبلاگ ات بنویس که تا چه اندازه این ترمز ای ابی اس پراید مزخرفه ! جالب است بدانید که  خودروسازی تویوتا رد سال 2010 با تولید هشت میلیون و 600 هزار ماشین مقاوم اول تولید ماشین را در دنیا داشته است و جنرال موتورز و فولکس واگن در رتبه های دوم و سوم قرار داشته اند و جالب تر اینکه این تعداد اتومبیل را در بیش از 80 مدل مختلف تولید می کند !

اینها  را گفتم تا آن سازندگان خودرویی که با افتخار از خودرو ملی و پیشرفتهای شگرف و شگفت انگیز خودروسازی در ایران دم می زنند و همگان می دانند که همه اش حرف مفت است  بدانند که این خودروسازی اگر فایده ای داشته باشد همانا پاداش های چند میلیونی و حقوق های گزافی است که آنها به ناحق می گیرند وگرنه این خودروسازی ملی ! هیچ نفعی برای این ملت فقیر و مفلوک ندارد و تنها خاصیت اش این است که ما را از سوار شدن به خودروهای روز دنیا و فناوری نوین که در سالهای نه چندان دور در اختیارمان بود محروم کرده است . بله در بازار بی رقابت دم لاف و گزاف زدن و یکه تازی کردن کارساده ای است . شما اگر راست می گوید درهای مملکت را باز بگذارید و اجازه دهید خودروهای خارجی وارد ایران شوند در آن حالت اگر شما توانستید حتی یک دستگاه از این ماشین های قراضه های بقول تهرانی ها " لگن " خود را به خلق الله غالب کنید من اسمم را می گذارم صغرا و همه حرفهایم را هم پس می گیرم یک پاسپورت هم می گیرم و از این مملکت می روم !!

مثلاً به نمونه های زیر توجه کنید.

1-      مدتها چراغ های هشدار دهنده جلوی داشبرد روشن و خاموش می شدند . گاهی ماشین خاموش می شد و دیگر روشن نمی شد . بعد از بارها مراجعه به تعمیرگاه بالاخره مشخص شد که  ECU ایراد دارد تمام شهر را گشتم ولی ECU مدل ماشین ام را پیدا نکردم . سفارش دادم که  از تهران بفرستند فرستادند و مال وانت پیکان بود که با آردی تطابق ندارد و این را حتی مکانیک هم نمی دانست من برایش توضیح دادم که وانت پیکان فن برقی ندارد ولی آردی دو تا فن دارد که با برق کار می کنند و از ECU  فرمان می گیرند و او هم متعجبانه تصدیق کرد و این را پس فرستادم ( حتی فروشنده تهرانی هم خبر نداشت یا داشت ولی خواست کلک بزند ! نمی دانم ) خلاصه تا ECU  اصلی رسید چیزی حدود 350 هزار تومان برایم آب خورد .

2-      ولی باز گرم کردن های موتور ادامه داشت . بعد از مدتها رفت و آمد به تعمیرگاه مشخص شد که پروانه پلاستیکی فن اش افتاده است ! آن را نصب کردند و مدتی مشکل حل شد .

3-      وقتی ماشین را استارت می زدم روشن نمی شد اول فکر می کردم لابد بخاطر این است که ماشین زیاد در پارکینگ خوابیده است و باتری اش خوابیده . رفتم 100 هزار تومن دادم باتری اش را عوض کردم یکی دو هفته ای خوب بود تا دوباره استارت نمی زد !  بعد از مراجعات مکرر اول دینام اش را باز کردند ذغالهایش را عوض کردند یه سی چهل تومنی برایم آب خورد  رفتم ولی باز مشکل حل نشد . با هشیاری و دقت برقکار ( استاد بابک ) معلوم شد که سیم رابط بین دینام و باتری ضعیف است و باید با سیم قوی تری تقویت شد ؛ شد و مشکل حل شد !

4-      ماشین دوباره گرم می کرد .  دادم به یکی از دوستانم که ببرد تعمیرگاه  . بین راه ماشین گرم می کند چون آب رادیاتورش کم می کرد بخاطر همان جوش آوردن . و این هم وارد نبوده زده بود واشر سر سیلندر ماشین سوخته بود !

بازکردن سر سیلندر تراش آن و نصب مجدد و لوازم اش مثل واشر سرسیلندر و گاید سوپاپ و اشر قالپاق و ... به اضافه دستمزد 50 هزار تومانی استادکار مکانیک روی هم حدود 250 تا 300 هزار تومن برایم خرج برداشت .

بعد که رویش کار کردند معلوم شد سوئیچی که مسئول فن خنک کننده است ایراد داشته و فن ها به موقع در سرویس قرار نمی گرفتند ! و همین باعث سوختن واشر سرسیلندر شده است همه مردم که مثل من اطلاعات مکانیکی ندارند هر کس دیگری جای این دوست من بود همین ماجرا برایش اتفاق می افتاد !

5-      چندی پیش داشتم در خیابان با ماشین می رفتم و خانمی هم همراهم بود که یک مرتبه ماشین شروع به لرزیدن کرد و تک کار می کرد یک سیلندرش از کار افتاده بود و سروصدای زیادی هم می داد سریع آن را پیش استاد علی تعمیرکار بردم گفت میل رابط زیر اسبک در رفته است وقتی قالپاق را باز کرد معلوم شد همین است میله را جا زد و ده هزار تومن گرفت . گفت اگر دوباره خراب شد گاید سوپاپش گشاد کرده باید  عوض شود ! یعنی باز باید سر سیلندر باز شود و باقی قضایا .

6-      دوباره دو سه روز پیش تا آمدم ماشین را استارت کنم همان ماجرا تکرار شد چون تا از خانه ام تعمیرگاه راه زیادی است تصمیم گرفتم خودم درست اش کنم ( با وجودیکه سالهاست به خودم قول داده ام دستم را با این کارها کثیف نکنم ! ) آچاربکس را آوردم ولی باور کنید این قالپاق بالای موتور را به گونه ای ساخته اند که به پیچهای سمت راست آن اصلاً امکان دسترسی نیست باید یک بکس با دسته رابط و نازک را گیر بیاوری و با چه زحمتی آن را باز کنی چون مانیفولد هوا جلوی آن را گرفته است ! خب آخر این چه روش ماشین ساختن و طراحی موتور است ؟! که دسترسی به قطعات و باز کردن یک قالپاق اش باید  این همه سخت باشد

8-      دیفرانسیل ماشین از همان ابتدا صدا می داد و هنوز هم صدا می دهد با این تفاوت که آن صدا اکنون به زوزه تبدیل شده است ! و چاره اش این است که یک دیفرانسیل تویوتایی روی آن بگذارم که همین هم  حداقل حدود 300 هزار تومنی آب می خورد .

9-      و داستان خرابی های این آردی را پایانی نیست .... حالا مسئولین بیایند و پاسخگو باشند .

 


mohammad tavakoli

موتورهای دیزلی پاک

موتورهای دیزلی پاک

از زمانی که مهندس رودلف دیزل آلمانی اولین موتور دیزل را ابداع کرد چیزی حدود 118 سال می گذرد در این مدت بخش عمده ای از حمل و نقل جاده ای و انتقال مسافر و کالا و نیز تولید جریان برق بر عهده همین اختراع شاهکار دیزل قرار داشته است و هم اکنون نیز با پیشرفتهایی که در ساخت موتور های دیزل انجام شده است شاهدبه بازار آمدن خودروهای سواری دیزلی در اروپا و آمریکا هستیم و چندی پیش هم اعلام شد قرار است ایران خودرو  سمند دیزلی را نیز به بازار عرضه کند که اگر چه این کار خیلی دیر صورت گرفته است ولی باز جای خوشحالی است بشرط اینکه فناوری آن مثل موتورهای بنزینی از رده خاج اشان نباشد !

سیکل دیزل :

همه کسانی که اندکی آشنایی با ترمودینامیک دارند بخوبی می دانندکه سیکل موتورهای بنزینی با دیزلی تفاوت عمده دارد در موتورهای بنزینی مخلوط سوخت و هوا با استفاده از "چرخه  اتو"  و جرقه ای که شمع می زند احتراق صورت می گیرد  ولی موتور دیزل هم  یک  اگر چه موتور درونسوز هستند  با این تفاوت که  با استفاده از چرخه دیزلی که  رودلف دیزل طراحی  کرده بود کار می کند بدین صورت که  احتراق در موتور دیزل ابتدا هوا در سیلندر فشرده می شود و سپس گازوئیل با انژکتور به درون سیلندر پاشیده می شود و همان گرمای حاصل از فشرده شدن هوا باعث احتراق شده و این موتورها نیازی به شمع و کویل و دلکو ندارند بنابراین ساده ترند !

انواع موتورهای  دیزل :

 به دو صورت دو زمانه و چهارزمانه وجود دارند 

 از این موتور ابتدا به‌عنوان جایگزینی  برای موتور بخار استفاده شد.

 در 1910 زیردریایی‌ها و کشتی‌ها به موتور دیزل تجهیز شدند.

 در 1930 برای اولین‌بار در لوکوموتیو، کامیون‌های بزرگ و کارخانه‌های تولید برق، به‌کار گرفته شد.

بتدریج این موتورها  بر روی خودروهای سواری نیز نصب شدند.

 از 1970، استفاده از خودروهای دیزلی در بزرگراه‌ها در ایالات متحده امریکا افزایش یافت.  جالب است بدانید که از سال 2007 حدود 50درصد از فروش خودروی اروپا اختصاص به خودروهای دیزل داشته است این در حالی است که الان در اوایل سال 2012 هنوز یک خودروی دیزلی سواری ساخت ایران نداریم حتی  به خودمان زحمت نداده ایم که وارد کنیم ! این را هم لابد به پای پیشرفت های شگرف صنایع خودروسازی ایران گذاشت .

علت روی آوردن به موتورهای دیزلی :

این روزها در همه جای دنیا خصوصاً در اروپا و آمریکا دغدغه دولت و ملت شده است  چون  آلودگی هوا که بشدت سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند

انسان برای  روزانه 5/17مترمکعب هوا استنشاق می‌کند. این میزان برای جمعیت 6میلیاردی جهان، حدود 108میلیارد مترمکعب در روز است. در تهران که یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیاست با جمعیت کاری 15میلیون‌نفر روزانه افزون‌بر 270میلیون مترمکعب هوا موردنیاز است. اگر در این شهر، 4میلیون دستگاه خودرو در تردد باشند و هر خودرو به‌طور متوسط 5/2 لیتر بنزین بسوزاند، روزانه 12میلیون‌لیتر بنزین و درنتیجه 96میلیون مترمکعب هوا موردنیاز است.

در این شهر، مصرف روزانه سوخت‌های دیزلی حدود 3میلیون‌لیتر است.  برطبق آمار، هر روز حداقل 5900 تن منواکسیدکربن (CO)، تن هیدروکربن نسوخته (HC)، تن اکسیدهای ازت (NOx)، تن اکسید گوگرد و 209 تن ذرات معلق در هوا پخش می‌شود. این درحالی است که در برخی روزها، میزان مونواکسیدکربن به 50 جزء در میلیون (PPM) می‌رسد که تقریباً 6 برابر حد استاندارد است.

ولی  سهم مصرف سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل کشور، فقط 30درصد بوده و 28درصد اختصاص به صنایع و 42درصد مربوط به مصارف خانگی و تجاری دارد .

برطبق تخمین‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست، 75 تا 80 درصد از آلودگی هوای تهران، توسط خودروها ایجاد می‌شود. از لحاظ اقتصادی نیز بررسی‌ها نشان داده‌اند که باید به‌سمت سوخت‌های ارزان و در دسترس حرکت کرد.

سوخت دیزل  محتوای انرژی بالاتری نسبت به بنزین، دارد یعنی انرژی حاصل از احتراق هر 13/1 لیتر بنزین، معادل 1 لیترسوخت دیزل است.

علتش این است که مولکول سوخت دیزل نسبت به بنزین سنگین تر است و از همه مهمتر تصفیه و پالایش گازوئیل راحت تر و ارزان تر از بنزین است .

بدین ترتیب خودرویی با مخزن سوخت 60 لیتری بنزینی به‌اندازه یک خودروی دیزلی با باک 53 لیتری می تواند مسافت معینی را طی کند .

و این به منزله کاهش مصرف سوخت است و همین امر باعث شده است هم اکنون بخش عمده ای از خودروهای سواری آمریکا و بیش از 50% از خودروهای سواری در اروپا دیزلی باشند ولی در ایران هنوز خودروی سواری دیزلی نداریم !

البته موتور دیزلی داشتیم !  وقتی ما بچه بودیم در زمان شاه سواری های بنز 190 دیزلی بودند ! و از آنها بعنوان تاکسی در آبادان و خرمشهر استفاده می شد این اواخر هم مسافربرهای مسیر  تهران به چالوس از این خودروها استفاده می کردند ولی دیگراز آن خودروهای عتیقه خبری نیست !

...............محمد توکلی – 16 فروردین ماه 1391 – bipc خوارزمی


mohammad tavakoli