شما و اتومبيل اتان


گرفتن گواهینامه کار سختی است :

گواهینامه رانندگی در سوئد

مقدمه :

روند گرفتن گواهینامه درایران مدتی است که دستخوش تغییر شده است ولی بنظرم وضعیت بهتر نشده است وقتی به شخصی گواهینامه داده می شود باید همه مراحل رانندگی صحیح به او آموزش داده شده باشد و از همه این موارد امتحان گرفته شود نه اینکه یک پارک دوبل را امتحان بگیرند وتمام شود . بد نیست نگاهی به وضعیت گرفتن گواهینامه در کشور سوئد بیندازیم که از کشورهای متمدن اسکاندیناوی است و مطمئناً خیلی بهتر از ما در این مورد عمل کرده اند چون کمترین تصادفات را دارندذ !

باید فیلم های مربوط به برخورد ماشین با مانع CRASH TEST   را به رانندگان نشان داد تا بفهمند نبستن کمربند ایمنی و نیز تند رانندگی کردن و تصادف چه عواقبی را دارد راننده های ما هنوز طریقه درست سبقت گرفتن و عبور از فرعی به اصلی را بلد نیستند!

وقتی در جاده ای حرکت می کنید خصوصاً جاده بیرون شهر و یک موتوری در حاشیه جاده حرکت می کند این موتوری به منزله یک خودرو حساب می شود وبرای سبقت گرفتن نباید از بغل او رد شوید بلکه باید به آن سوی خط وسط جا ده بروید و درست مثل اینکه می خواهید از یک ماشین سبقت بگیرید از موتوری سبقت بگیرید . فکر می کنید چند درصد راننده های ایران این موضوع را می دانند و با به آن عمل می کنند ؟!

یا وقتی از یک جاده فرعی وارد جاده اصلی می شوید باید کامل توقف کنید و اگر خودرویی عبور نمی کرد مستقیم به سمت راست جاده بروید نه اینکه از همان ابتدا وارد خط سبقعت شوید ! و خیلی موارد دیگر از جمله رعایت فاصله طولی با خودرو جلویی و نیز خودداری کردن از سبقت های غیر مجاز و نیز عدم عبور از سرعت مجاز .

رانندگی در جاده های لغزنده و برفی نیز باید آموزش داده شود واز رانندگان در این شرایط امتحان گرفته شود الان امتحانی که می گیرند مربوط به شرایط عادی است و آنهم نیمه کاره و نصفه امتحان می گیرند !

 

با یک حساب سرانگشتی اگر رانندگی بلد باشید  حدود هفت‌هزار کرون و اگر تئوری و عملی را با آموزشگاه کار کنید و تنها 10 جلسه از جلسات آموزش رانندگی آموزشگاه استفاده کنید حدود 13هزار کرون هزینه می‌کنید.

 

گرفتن گواهینامه کار سختی است :

گرفتن گواهینامه در سوئد دشوار، وقت‌گیر و‌گران است و شرایط آن روز‌به‌روز دشوارتر می‌شود به طوری که درصد جوانان بین ١٨ تا ٢٢ سال که گواهینامه رانندگی دارند از ۵٠درصد در دهه 80 اکنون به ٢۵درصد رسیده است و جوانان ترجیح می‌هند از وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه که در سوئد فراگیر هستند، استفاده کنند. طبق آمار تصادفات رانندگی در سوئد، پرخطر‌ترین رانندگان، مردان جوان ١٨-24 ساله هستند. دشواری روزافزون گرفتن گواهینامه به‌تدریج باعث شده که این جوانان پرشور و شر و خطرساز مجبور شوند چند سالی این کار را به تاخیر بیندازند و شاید این تاخیر باعث می‌شود این افراد زمانی رانندگی کنند  که از پختگی بیشتر شخصیتی و روانی برخوردار شده‌اند.

گواهینامه پایه دو = B
گواهینامه‌ای است که در ایران پایه دو و در سوئد گواهینامه B یعنی رانندگی با اتومبیل شخصی نامیده می‌شود. اولین مرحله  گرفتن گواهینامه، پر کردن درخواست مجوز اخذ گواهینامه در سایت اداره حمل‌و‌نقل سوئد است که پنج روز بعد آن را در خانه دریافت می‌کنید با گرفتن این مجوز شما اجازه دارید آموزش رانندگی ببینید.

هزینه مجوز :
این مجوز از تاریخ صدور چهار سال اعتبار و ٢٢٠ کرون هزینه دارد. در صورت اتمام اعتبار این مجوز شما دیگر اجازه ندارید حتی با حضور مربی پشت رل بنشینید تا زمانی که دوباره با پرداخت هزینه این مجوز را دریافت کنید. در صورتی که بخواهید می‌توانید با در دست داشتن مجوز اخذ گواهینامه به آموزشگاه رفته و معاینه چشم را آنجا انجام می‌دهید.


کلاس آموزشی5/3ساعته را در آموزشگاه رانندگی بگذرانید. هزینه این کلاس ٣٧۵ کرون برای هر نفر است. این مبلغ شامل کتاب و بروشور مخصوص مربیگری برای یک نفر است. پس از گذراندن این کلاس، مربی شما گواهی مربیگری برای آموزش شخص شما را دریافت می‌کند که اعتبار آن پنج سال است.


هزینه معاینه صد کرون است. آموزش رانندگی می‌تواند با خودرو آموزشگاه‌های رانندگی و مربی حرفه‌ای یا با استفاده از اتومبیل شخصی و توسط والدین یا دوستان باشد که در صورت دوم، مربی خصوصی‌تان باید قبل از شروع آموزش، توسط سازمان حمل‌و‌نقل تایید شود. مربی خصوصی شما (اعضای خانواده یا دوست) باید حداقل ٢۴ ساله بوده، حداقل پنج سال گواهینامه رانندگی معتبر صادره از یکی از کشور‌های اتحادیه اروپا داشته و دوره آموزشی مربیگری را گذرانده باشد و در سه سال اخیر به دلیل تخلف رانندگی گواهینامه‌اش توسط پلیس ضبط نشده باشد.


همزمان، باید در یک کلاس سه‌ساعته شناخت عوامل خطر «ریسک مرحله١» شرکت کنید که شامل مطالب تئوری و نمایش فیلم است. فیلم‌های نشان داده‌شده برای من بسیار تکان‌دهنده و تاثیرگذار بودند.
شرکت در کلاس «ریسک مرحله ١» صرف‌نظر از اینکه تئوری را در آموزشگاه گذرانده باشید یا خودتان در منزل خوانده باشید اجباری و هزینه آن۶۵٠ کرون است. هنگامی که قسمت اعظم آموزش عملی رانندگی را نیز پشت سر گذاشتید و مربی تشخیص داد که شما به اندازه لازم مسلط هستید. باید در مرحله دوم شناخت عوامل خطر (ریسک مرحله ٢) شرکت کنید. این مرحله عملی است و نام دیگر آن «مسیر لغزنده» است. در این مرحله شما و سه نفر دیگر به همراه یک مربی با یک خودرو به محلی مخصوص همین کار که در یکی از شهر‌های اطراف ساخته شده است می‌روید و در طول مسیر دو نفر به نوبت رانندگی کرده و سبقت گرفتن به روش درست را در مسیر رفت آموزش می‌بینند.

در محل، پس از شرح کوتاه مراحل کار برای اولین بار اجازه می‌یابید به تنهایی رانندگی کنید و به هر نفر یک خودرو داده می‌شود که با رادیو با مربی که در اتاق فرمان ایستاده مرتبط است و شما با دستورات مربی با سرعت‌های مختلف در پیست رانندگی می‌کنید و ترمز ناگهانی می‌گیرید و طول خط ترمز را با سرعت‌های مختلف (که بار‌ها در تئوری آن را محاسبه کرده‌اید) در عمل می‌بینید. علایم نصب شده، طول خط ترمز را در سرعت‌های مختلف به خوبی نشان می‌دهند و تشخیص این مطلب که افزایش سرعت از 30 به 90 کیلومتر در ساعت، خط ترمز را نه سه برابر که ٩ برابر افزایش می‌دهد، کاملا ملموس می‌شود. همین کار در مسیری که با روغن کاملا لغزنده شده تکرار می‌شود تا شما ببینید که در جاده لغزنده، سرعت، همه چیز را از کنترل خارج می‌کند. کنترل خودرو در پیچ‌‌های لغزنده شده با روغن و سراشیبی‌های تند با دید کم، از دیگر آموزه‌های این دوره است.

شاید فکر کنید این آموزش‌ها فقط در شرایط آب و هوایی سوئد کاربرد دارند، ولی این‌طور نیست و شما در شرایط اقلیمی ایران نیز به این آموزش نیاز دارید. سپس از خودرویی بازدید می‌کنید که با برخورد با گوزن غول‌پیکر درهم پیچیده شده و گوزن  خشک شده (تاکسی درمی ‌شده)، برای عبرت شما با تمام قامت روی سقف و جلو خودرو جا خوش کرده است.

تجربه کردن تصادف ساختگی :
افراد تا از نزدیک وضعیت تصادف را نبینندباورشان نمی شود که تصادف کردن و چپ کردن ماشین چه حالتی دارد ! اگر  بخواهید، می‌توانید در خودرویی که حول یک محور می‌گردد، بنشینید و وارونه شدن خودرو در اثر تصادف و نحوه آزاد کردن خود را تجربه کنید و از اینکه لحظاتی که به صورت آویزان زیر کمربند در خودروی وارونه قرار داشتید و به نظرتان بسیار طولانی رسیده تنها چند ثانیه بوده است، شگفت‌زده شوید.

در مسیر بازگشت به آموزشگاه، روش درست سبقت گرفتن، توسط دو نفر دیگرتمرین می‌شود. آموزش «ریسک مرحله ٢»‌ اجباری و هزینه آن دوهزارو۵۵٠ کرون است. در صورت موفقیت در تمام این مراحل و در صورتی که مربی‌تان تشخیص داد که آماده‌اید، اکنون می‌توانید در آزمون نهایی شرکت کنید. آموزشگاه آزمون را برای شما رزرو می‌کند. در صورتی که با آموزشگاه ارتباط نداشته‌اید، می‌توانید خودتان به صورت آنلاین وقت بگیرید.

برای آزمون به سازمان ترافیک رفته و با کارت شناسایی عکس‌دار خود را معرفی می‌کنید و با پرداخت٨٠ کرون با دستگاه اتوماتیک برای گواهینامه عکس می‌گیرید. شما باید آزمون تئوری و عملی را در یک یا دو روز پی‌درپی بدهید. اگر در یک امتحان رد و در دیگری قبول شوید باید آزمون دیگر را قبل از دو ماه تکرار کنید و اگر دوباره رد شدید باید هر دو آزمون را با پرداخت هزینه تکرار کنید. آزمون تئوری به مدت۵٠ دقیقه با رایانه انجام می‌گیرد و شما باید به ۶۵ سوال پاسخ دهید.


پنج سوال آزمایشی هم هست که تاثیری در امتحان ندارد. از این تعداد باید دست‌کم به ۵٢ سوال (٨٠درصد) پاسخ درست بدهید

نتیجه آزمون را بلافاصله دریافت می‌کنید. برای آزمون عملی اگر بخواهید با خودرو آموزشگاه که با آن آموزش دیده‌اید و به آن عادت دارید امتحان دهید باید ١١٠٠ کرون تنها برای امانت گرفتن خودرو به آموزشگاه بپردازید و همراه با مربی‌تان به سازمان ترافیک، محل امتحان بروید. این مبلغ شامل ۴٠ دقیقه تمرین نهایی با مربی‌تان نیز می‌شود.

امتحان عملی ۴۵ دقیقه است و دربرگیرنده چهار بخش است.

1 - شناخت خودرو و انجام مانور‌های مختلف

 2- محیط‌زیست و راندن با کمترین مصرف سوخت

 3- شناخت و پیروی از قوانین

 4- رعایت ایمنی و نحوه رفتار.

هر یک از چهار بخش فوق دارای زیرگروه‌هایی هستند که به صورت یک چک‌لیست در دست ممتحن است. آزمون با کنترل ایمنی خودرو و سپس رانندگی در شهر و انجام مانور‌های مختلف آغاز شده. توجه به قوانین، احترام به دیگران و هماهنگی با سایر رانندگان، نگهداری حاشیه امن در رانندگی، آمادگی برای واکنش سریع، راندن زیست‌محیطی و در خارج شهر و بزرگراه همچنین رعایت قوانین ورود و خروج درست به بزرگراه و تنظیم سرعت و... قسمتی از چک‌لیست ممتحن شما را تشکیل می‌دهد.

رانندگی در بیرون شهر

رانندگی در بیرون شهر دلیل آنکه سرعت مجاز در این جاده‌ها بالاتر است، اغلب تصادفات منجر به مرگ و معلولیت در این جاده‌ها رخ می‌دهد به همین دلیل قسمت بزرگی از آموزش رانندگی شما در خارج شهر و ٧۵درصد آزمون عملی نیز مربوط به رانندگی در جاده‌های بین شهری است. وقتی در پایان، به سازمان ترافیک بازگشتید و خودرو را پارک کردید، ممتحن به شما می‌گوید که قبول یا رد شده‌اید. در صورت قبولی، به شرطی که قبلا آزمون تئوری را هم قبول شده باشید، همان لحظه به شما برگه‌ای داده می‌شود که تا یک سال به‌عنوان گواهینامه معتبر است.

هزینه امتحان عملی ٧٠٠ کرون و هزینه استفاده از خودرو اداره راه ۴٠٠ کرون و جمعا ١١٠٠ کرون است که به سازمان ترافیک پرداخت می‌شود. گواهینامه اصلی را هم که چند روز بعد صادر می‌شود از پست تحویل می‌گیرید. هزینه صدور گواهینامه ١۵٠ کرون است که به سازمان حمل و نقل پرداخت می‌کنید. مبارک باشد حالا می‌توانید نفس راحتی بکشید ولی تا یک سال این گواهینامه آزمایشی است. بعد از آن هم مراقب باشید که با برخی خطا‌ها گواهینامه شما مصادره می‌شود و ناچارید هر دو امتحان را تکرار کنید.


..................مقدمه و تحقیق از محمد توکلی – 11 اسفندماه 1391 – ممکو

 


mohammad tavakoli

چرا زنان بد رانندگی می کنند

چرا زنان بد رانندگی می کنند

تجربه شخصی من نشان داده است که هر موقع راننده ای در جاده درون شهر ویا بیرون شهر دارد بد رانندگی می کند  وقتی خوب دقت می کنم یا خانوم است و یا راننده دارد با موبایل حرف می زند و در  برخی از موارد هم پیرمردی است که شاید بدلیل ناتوانی هایی که دارد دیگر قادر به درست رانندگی کردن نیست و

به همین جهت باید به خانم ها آموزش داد که درست رانندگی کنند گ

هنگام رانندگی کار کردن با موبایل ممنوع شود

و نیز از رانندگی کسانی که خیلی مسن هستند جلوگیری شود

همینم الان طبق گزراشاتی که توسط پلیس تهران داده شده است بخشی از مشکلات ترافیک  در تهران ناشی از نوع رانندگی خانم‌ها در این شهر است. نحوه رانندگی آنها ممکن است مشکل‌زا شود  باید دراین خصوص آموزش‌هایی برای این قشر در نظر گرفت.
 در فصل پاییز و زمستان شرایط ترافیکی شهر فرق می‌کند

8 هزار و 540 نفر در مسائل ترافیکی در کشور کشته شده‌اند تصادف‌هایی در سطح شهر موجب ترافیک شدید می‌شود هنوز در شهر تهران جا نیافتاده است که باید بعد از تصادف خودروهای صدمه دیده را به کنار خیابان ببرند.
 زنان شاید بدلیل اینکه در اقلیت هستند ویا شاید بدلیل نداشتن مهارت کافی  هنگام رانندگی آهسته تر از حد معمول رانندگی می کنند خیلی اوقات توانایی انجام یک پارک کردن معمولی را ندارند .

...............نوشته محمد توکلی – 11 اسفندماه 1391 – ممکو


mohammad tavakoli

رامبلر = غرنده = RUMBELER = شیارهای لرزاننده و هشدار دهنده حاشیه جاده ها

رامبلر = غرنده  = RUMBELER  = شیارهای لرزاننده و هشدار دهنده حاشیه جاده ها

مقدمه :

چند سال پیش یکی از دوستان ما تعریف می کرد که دیدیم گاهی از ماشین صدای زوزه مانندی شنیده می شود ماشین را به اولین تعمیرگاه رساندیم و وقتی ماجرا را تعریف کردیم تعمیرکار لبخندی زد و گفت ماشین شما سالم است این صدا بخاطر شیارهای کنار جاده است سعی کن دیگه روی اون شیارها حرکت نکنی ! وتازه ما فهمیدیم داستان از چه قراره ؟

ولی این شیارها ایراداتی هم دارنداز جمله اینکه برای لاستیک خودرو فوق العاده مضر هستند و اگر مدت زیادی روی آنها بروید حتی باعث ترکیدن لاستیک ها می شوند .

 

ساخت این شیارها  به هنگامی که آسفالت هنوز گرم و نرم است از ابداعات ایرانی هاست حالا تا چه حد با استانداردهای جهانی جاده مطابقت دارد باید مورد تحقیق واقع شود/

هدف از رامبلر چیست ؟

ایجاد شیارهای لرزاننده و صدا دار هشدار دهنده در حاشیه جاده‌‌ها طراحی شده اند تا جهت پیشگیری از تصادفات ناشی از انحراف به راست و خروج وسیله نقلیه از جاده مورد استفاده قرار گیرد اجرای این شیار‌ها روی جاده، سبب خواهد شد اگر راننده‌ای به دلیل خواب آلودگی انحراف به راست داشته باشد، با عبور چرخ‌‌های وسیله نقلیه از روی این شیارها، صداهای بلندی تولید ‌شود و همزمان اتومبیل نیز کمی بلرزد که همین امر موجب توجه راننده و عدم انحراف به راست خواهد شد.

دستگاهی که این کار را انجام می دهد  قادر است شیارهای لرزاننده وسیله نقلیه و تولید کننده صدا را در حین اجرای آسفالت و رویه‌های آسفالتی اجرا کند.

دستگاه‌های قبلی ‌تولید این شیارها قادر بودند پس از اجرای کامل آسفالت، تنها آن را بتراشند، ولی چون  تراشیدن آسفالت خشک به کندی انجام می‌شد و صدمات زیادی به اسفالت وارد می‌کرد؛ همچنین اجرای این کار به پرسنل زیادی نیاز داشت و به تولید ضایعات فراوانی می‌انجامید. و  از خارج کشور خریداری می‌شوند که همین امر موجب خروج ارز از کشور می‌شدروش جدید ابداع شده است

روش ایجاد رامبلر  :

پس از اجرای آسفالت گرم، دستگاه مذکور به سرعت شیارهای حاشیه جاده را ایجاد می‌کند، همزمان پس از آخرین مرحله ریختن آسفالت که به ان اصطلاحاً = اطوکشی گفته می شود  شیارها توسط این دستگاه نوین در حاشیه جاده ایجاد می‌شود

........................نوشته : محمد توکلی – 10 اسفندماه 1391 – ممکو کافی نت سناتور

 


mohammad tavakoli

داستان پراید در ایران

داستان پراید

مقدمه

وقتی قرار شد سازندگان دولتی خودرو در ایران بالاخره رضایت دهند و پیکان را که فناوری اش مروبط به 40 سال پیش بود را جمع کنند اول قرار بود ال 90 بعنوان خودرو ملی انتخاب شود و جای پیکان را بگیرد پراید جای پیکان را در ایران گرفت . حالا شما کافی است نگاهی به خیابانهای اغلب شهرهای ایران بیندازید تا ببینیدهمه جا پراید های بی کیفیت و ضعیف پخش شده اند خودرویی که فرسنگها از استانداردهای جهانی خودرو دور است و با قیمیت گزاف عرضه می شود  حالا بار اصلی حمل و نقل و مسافرکش های شهری و بین شهری و تاکسی رانی را به دوش می کشد که اتفاقا اصلاض مناسب تاکسی شدن نیست چون توان کافی را ندارد و کافی است چهارتا آدم با جثه متوسط سوار آن شوند و می بینید که پراید به زور حرکت می کند ! ضمن اینکه ایمنی و راحتی یک خودرو مناسب حمل و نقل شهری و بی شهری را هم ندارد .

 در ایران اما پراید همچنان با همان سبک و سیاق و طرح و ساختاری تولید می‌شود که در سال ۱۹۸۲ در آمریکا تولید می‌شده است.ولی ناقص تر چون آقایان زجمت کشیده اند و ان را مختصر کرده اند آینه هابی برقی آن را دستی کرده اند آنتن برقی اش را دستی کرده اند گذاشته اند بالای سقف ! و شیشه های برقی را نیمه برقی کرده اند چون شیشه هی عقب دستی هستند ! و خلاصه هرچی امکان خوب بوده از ترمز ABS تا فرمان هیدرولیک و تا حتی همین کیسه هوا که جزء ایمنی های اجباری ماشین محسوب می شوند را کنار گذاشته اند ! آن را بصورت آپشنال ( اختیاری ) درآورده اند خوب شد معنی آپشنال OPTIONAL  را  هم فهمیدیم ! همین موضوع نشان می‌دهد که پرتولید ترین خودروی کشور تا چه میزان می‌تواند از تاریخ و تکنولوژی به دور باشد.

ابتدای داستان از خودرو سازی فورد

فستیوا روی ناو های آمریکایی

جالب است بدانید که سفارش‌دهند و سازنده این خودرو شرکت آمریکایی فورد بود که خودروهای ساخت آن جزء باکیفیت‌ترین خودروهای دنیا ست و جالب تر اینکه خودرو پراید که فورد آنرا فستیوا نامیده بود در ابتدا در ناو و ناوچه‌های نظامی آمریکا مورد استفاده بود چون  آمریکایی‌ها نیاز داشتند که در ناوهای پهناور خود وسیله‌ای نقلیه داشته باشند که هم سبک باشد و هم سوخت اندکی استفاده کند. همچنین این خودرو باید توانایی سرعت‌گیری سریع را می‌داشت. البته نه سرعتی که نتوان دیگر آنرا کنترل کرد! برای همین خودرویی ساخته شد که در ابتدا فستیوا و بعد پراید نام گرفت.

فورد فستیوا در ابتدا به صورت هاچ‌بک طراحی شده بود و پس از چندی که از روی ناوهای جنگی به شهرها  منتقل شد برای آن صندوقی طراحی کردند و اینگونه بود که  فورد فستیوا تبدیل به خودرویی شهری شد.

سال 1986 فورد موتورز آمریکا  در مقام رقابت با جنرال موتورز و برای دستیابی به بازارهی آسیایی  اقدام به تولید یک خودروی شهری در اندازه کوچک کرد که در ضمن قیمتش هم ارزان باشد

از فستیوا تا پراید

ابتدا نام این خودرو  Festiva نام گرفت طراحی ابتدایی آن به عهده مزدای ژاپن بود اما در حقیقت همکاری خودروساز بزرگ آمریکایی با طرف آسیایی، بیشتر به دلیل گسترش بازار خودروهای ارزان‌قیمت آن بود.

اندک زمانی پس از رونمایی فستیوا، شریک کره‌ای فورد یعنی کیا موتورز نیز اقدام به مونتاژ و عرضه آن کرد. آغاز فروش نسخه کره‌ای این هاچ‌بک سال 1988 بود. کره‌ای‌ها آن را با نام آشنای Pride معرفی کردند. مدل‌های اولیه پراید با همان پیشرانه 1.3 لیتری بودند. جعبه‌دنده نیز بدون تغییر 5 سرعته انتخاب شد. به واسطه حضور فورد در پشت پروژه، مصر، چین و تایوان نیز مونتاژ آن را شروع کردند. حتی در سال 1988 هم این خودرو با رینگ‌های واقعی عرضه می‌شد و نه قالپاق. در حالی که خودروساز آمریکایی به مشکل برمی‌خورد،‌ طرف کره‌ای تیراژ تولیدی آن را به مرز 350 هزار دستگاه در سال رسانده بود.

وقتی تولیدکنندگان ژاپنی و آمریکایی از دایره خارج شدند، کیا ماند و پرایدش. اما حتی این خودروساز نوظهور و نوپا نیز پی برد که برای رشد و توسعه نیاز به پیشرفت دارد. بنا بر این سال 2000 تولید پلت‌فرم پراید متوقف شد و از آن ایام مدل معروف Rio جایگزین آن شد.

سال 1990 بود که نسخه آمریکایی این خودرو یک FaceLift (تغییر چهره) جزئی را تجربه کرد. از سال 1992 به بعد تمام فستیواها با فرمان هیدرولیک از خط تولید خارج شدند. حتی سال 1993 نیز یک پکیج اسپرت نیز به لیست فروش اضافه شد. سال 1994 فورد خط تولید این خودرو در کارخانه استرالیایی‌ خود را جمع کرد. روند تولیدات این خودرو با برند Ford تا سال 2002 ادامه یافت و بعد از آن به کلی متوقف شد.

در ژاپن هم که خودش غول خودرو سازی  است پراید موفقیتی کسب نکرد چون  پروژه مشترکی که با فورد آغاز شده بود، یک سال به تاخیر افتاد و ژاپنی‌ها آن را در سال 1987 به اسم Mazda 121 راهی بازار کردند. بازار سخت‌گیرانه ژاپن از همان ابتدا برای عرضه 121 مشکل‌سازی کرد. تا حدی که این خودرو اصلاً در بازار این کشور عرضه نشد. مزدا121 سال 1990 از خط تولید مزدا جمع‌آوری شد. به مجرد اینکه فورد تولید فستیوا را متوقف کرد،‌ مزدا نیز به پیروی از شریک خود سال 2002 ساخت 121 را از برنامه خود خارج کرد.

حالا پرایدی را که در سال 2000 یعنی 13 سال پیش توسط کره  کنار گذاشته شده و پلت‌فرمش جمع شده است  و جای آن را  مدل معروف Rio گرفته تازه دارند درایران به مردم عرضه می کنند و قیمت این خودرو تا مرز 20 میلیون تومن هم رفت .

و اما پراید در ایران. رکورددار فروش و صادرات. محصولی که گفته می‌شد ناجی خودروسازی کیا موتورز کره‌جنوبی بود. خودرویی با بیش از 85 درصد داخلی‌سازی. سال 2001 میلادی نخستین مدل‌هایش که اصالتاً کره‌ای بود وارد ایران شد. هاچ‌بکی که در زمان خودش یکی از محبوب‌ترین و با کیفیت‌ترین‌‌ها بود. سایپا با استفاده از پلت‌فرم پراید، انواع و اقسام مدل‌ها را بدون تغییر در مشخصات فنی روانه بازار کرد. فغان منتقدین حوزه خودرو از افت دایمی کیفیت این محصول پرفروش است. از نسیم و صبا گرفته تا نام‌گذاری‌های این اواخر که روی اعداد مانور می‌دهد. مثل 141 لیفت‌بک، 132، 111 هاچ‌بک و 131 به اصطلاح بهینه‌سازی شده. سایپا  هم سرمست از این همه سودهای باد آورده  پراید،که به ضرب و زور پول ها گرفتن پول مردم و خواباندن آن در حساب خودش و به اصطلاح پیش فروش خودروها به مردم کوچه و بازار صورت گرفته بود کارش به جایی کشید که پاداش های چندین میلیونی به کارکنان و مدیران بی کفایت دولتی اش می داد و حتی  خط تولیدهایی را در عراق و ونزوئلا تاسیس کرد. . شایعات زیادی بود که این خودرو با قیمتی بسیار ارزان تر از ایران در کشورهای خارجی از جمله برادر سوریه فروخته می شود !

و همه اینها در حالی  بود که تولیدکنندگان اصلی پراید سال‌هاست عرضه آن را متوقف کرده‌اند، ایرانی‌ها بدون حق انتخاب، آن را به عنوان ارزا‌ن‌ترین خودروی داخلی مقابل خود می‌بینند. در سه ماه نخست سال جاری،‌ این خودرو نیز با کاهش محسوس فروش و تولید مواجه شد. مثل اینکه عادت ما شده است که هر چه خودرو بنجل و از رده خارج غرب و شرق است را وارد ایران کنیم و به مردمی که چاره ای جز خرید اینها ندارند غالب نمائیم . بله در این بازار بی رقابت که خریدار ایرانی چاره ای جز خرید این خودرو ها ندارد معلوم است که چه کسی برنده می شود!

 

.........تحقیق از محمد توکلی – 10 اسفندماه 1391 – ممکو

 

 


mohammad tavakoli

مشکلات تسمه تایمینگ

مشکلات تسمه تایمینگ

وقتی تسمه تایمینگ جابجا شود اگر این جابجایی زیاد باشد که اصلاً موتور خودرو روشن نمی شود نمونه اش ماشین سمند همکارم بود که چندوقت پیش دچار مشکل شد و روشن نمی شد همه چیزهایی را که به ذهن امان می رسید چک کردیم ولی ماشین روشن نشد که نشد .

دست آخر آن را بکسل کردیم و به تعمیرگاه بردیم در آنجا معلوم شد که تسمه تایمش به اصطلاح رد کرده است و بعد از اصلاح ماشین روشن شد .

همین هفته پیش ماشین پراید همکار ما دچار مشکل شد به این معنی که قدرت نداشت و ریپ می زد و به اصطلاح خودش ماشین از نفس افتاده بود . بعد از بررسی معلوم شد که تسمه تایم به مقدار چند درجه جابجا شده است با تصحیح آن موتور جان گرفت و با وجودیکه ماشین مدل 1379 بود شتاب و قدرت فوق العاده ای پیدا کرد !

اینها تنها نمونه های کوچکی که از اشکالاتی است که تسمه تایم می تواند پیدا کند .

............محمد توکلی – 3 خرداد ماه 1391 – ممکو  bipc  خوارزمی بانک ماشین آلات


mohammad tavakoli

باتری شارژ

باتری شارژ

 

 

برای از سرویس خارج کردن  دستگاه شارژ کننده باتری ؛  منبع برق متناوب AC  باید خاموش شود علاوه بر آن مدار قطع کننده برق مستقیم  DC یا همان (MCB2) هم باید قطع گردد .

 

 

THE AC SOURCE SHALL BE SET OFF TO SUSPEND THE OPERATION OF THE BATTERY CHARGER, AND, MOREOVER, THE DC CIRCUIT BREAKER (MCB2) SHOULD BE CUT OFF.

 

SUSPEND =   معلق کردن از سرویس خارج کردن

CIRCUIT BREAKER = قطع کننده مدار

 

...................ترجموه از محمد توکلی – 19 آذرماه 1391 -  BIPC خوارزمی .


mohammad tavakoli