شما و اتومبيل اتان


مقایسه پیکان و پراید و پژوی 206

 

مقایسه پیکان و پراید و پژوی 206

 به نوعی مقایسه ایران خودرو و سایپا است.

 روزگاری ایران خودرویی ها با پیکان حکمران مطلق بازار بودند و حال سایپا با پراید سهم عظیمی از بازار خودرو کشور را در اختیار دارد.
    چندسالیه که بالاخره مسئولین ایران خودرو در حق ملت لطف کردند و این پیکان از رده خارج مزخرف رو کنار گذاشتن . ولی با همه جار و جنجال و تبلیغاتی که که کردن که می خواهیم پلت فرم فلان ماشین رو بیاریم از l90  دم می زنند نهایتاً پراید جایگزین پیکان شد !بله در زمان شاه که پیکان و ژیان تولید می شد اولا با فناوری اون روزاینها ماشینهای بدی نبودند وانگهی ایرانی ها دهها و صدها حق انتخاب دیگر هم داشتند از خودروهای مونتاژ داخلی مثل آریا و شاهین  گرفته تا  شورولت و کادیلاک و تا خودروهای بنز و ب ام و و صد البته انواع مدلهای بی نظیر تویوتا ...

 

-          پیکان انژکتوری با موتور 1600 cc  اش قدرتی برابر با 75 اسب بخار تولید می کند. شتاب صفر تا صدکیلومتر=3/14 ثانیه

-          پراید با حجم موتوری 1400cc توانایی تولید 63 اسب بخار قدرت را دارد. پراید هم همین شتاب پیکان را دارد

-          پژوی 206 با حجم 1360cc      توانی معادل 75 اسب بخار دارد.

-          پیکان در هر 100 کیلومتر سیکل برون شهری مصرفی برابر 9 تا 10لیتر دارد

-           اما پراید 3/5  تا 7 لیتر بنزین را در این سیکل می سوزاند

-          سیستم ترمز پیکان به مراتب بهتر از پراید عمل می کند بخصوص پیکانهای انژکتوری ۸۲ و ۸۳ .

-          امنیت در پیکان هم خیلی بیشتر و اتاق و بدنه ی آن هم محکمتر از پراید است

-          پیکان جادار تر است و . توی جاده هم رانندگی اش خیلی بهتر از پراید است !

-          206 اما از هردوی اینها بهتر است قدرت مانور خوبی دارد تند وتیز است و در سربالایی ها خیلی راحت بالا می رود

-          یکی از دلایل اصلی حذف پیکان از خط تولید ایران خودرو پرمصرف سوخت و آلایندگی بالای آن بود

-          استفاده از پیکان درگرمای طاقت فرسای جنوب واقعاً عذاب اور است چون کولر ندارد .

-          206هم در دو نوع موتور 1.4 و 1.6 لیتری ( تی یو 3 - تی یو 5 ) عرضه میشه که تکنولو‍ژی برتری رو به خودشون اختصاص دادند

 

 

در واقع کنار گذاشتن پیکان از بازار بدنبال بروز بحران سوخت و کمبود بنزین در داخل کشور بود و گرنه این آقایان حالا حالاها به صرافت از رده خارج کردن این ماشین منسوخ نیم افتادند  وسعی کردند موتور پژو را روی بدنه پیکان بگذارند ( پیکان موتور پژویی ) و یک بار هم موتور پیکان را روی بدنه پژو (پژوی آردی و اخیراً هم روآ )

  و به خودشان زحمت ندادند یک ماشین داخلی طراحی کنند .

پراید هم کم وبیش همین کار را کرده مدلهای مختلف آن فرق چندانی با هم ندارن   در حال حاضر پراید صبا که تیراژ بیشتری در مقایسه با مدل های دیگر دارد با قیمت 17 میلیون  تومان به فروش می رسد.

اما واقعیت اینه وقتی که حداقل هر سال در کشورهای خارجی ماشین جدید با تجهیزات ایمنی و رفاهی  جدید تولید می شه تولید خودروی از رده خارجی مثل مثل پیکان به مدت 40 سال چه توجیهی دارد ؟! حالا جالبه که سواری پیکان متوقف شده ولی وانت اش هنوز داره ساخته می شه !  واقعیت اینه که تا این مافیای حاکم بر تولید  خودرو وجود داره که هر محصول بنجلی رو در بازاری بی رقابت به مشتری تحمیل می کنند وضع از این بهتر نمیشه .

 و این پرسش همیشگی مطرحه که چه کسی مسئول حوادث ناگوار ناشی از ساخت این خودروهای غیر استاندارده ؟! خودروسازانی که جان مردم برایشان هیچ اهمیتی نداره و فقط به سود و منافع شخصی خودشون فکر می کنن وگرنه کیسه هوا و ترمز ABS و دهها  وسیله ضروری دیگه ماشین رو که در همه جا نصب اونهاروی ماشین اجباریه . اینجا اختیاریه = آپشنال نمی کردن که بابت اش از مشتری نگون بخت پول اضافی بگیرن .

طی یکسال گذشته قیمت اغلب ماشین ها دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده ! به قول معروف گل بود به سبزه هم آراسته شد . باید ورود خودروی خارجی آزاد بشه و بعد به این تولید کنندگان انحصارطلب داخلی گفت : حالا اگر مرد میدان هستین  ماشین بسازین و به هر قیمتی خواستین بفروشین ! دگه کمیته تنظیم قیمت و این جور کارها لازم نیست ....

...................محمد توکلی – 21 مردادماه 1392 – ممکو


mohammad tavakoli

آیا استفاده از سقفهای پانورامیک درخودرو مناسب است ؟

آیا استفاده از سقفهای پانورامیک درخودرو مناسب است ؟

مقدمه :

استفاده از خودورهایی که دارای سقف پانورامیک هستند هر چند هنوز در ایران معمول نشده است ولی در آمریکا 5 شش سالی است که استفاده می شود و خیلی ها از این سقف ها بخاطر سرما و گرما و تولید صدا شکایت دارند در اینجا چند نظر در این مورد امده است

این هم نظرات تعدادی از امریکایی ها در نقاط مختلف از شیکاگو گرفته تا ویرجینیا و ورمونت ... در مورداستفاده از سقف های پانورامیک در خودرو

 

 

  1. 1.      Marietta, GAHC  از ماریتا

من از این سقف ها متنفرم و هیچ وقت هم ماشین هایی اینجوری رو نمی خرم .

2- از آتلانتا = Atlanta, GA من ماشین هایی که سقف پانوراما دارند نمی خرم چون صدای باد زیاد است و سرو صدای زیادی وارد ماشین می شود قبلاً هم که راک مخصوص دوچرخه روی سقف ماشین  داشتم  صدای زیادی  تولیدمی کرد و صدای زیادی وارد اتاق این ماشین ها می شود و این وقتی است که پنجره کاملاً بسته است وقتی پنجره 95% باز است و دما بالای 75 فارنهایت است و در آتلانتا 8 ماه از سال هوا اینگونه است و فقط در بهار و تابستان می توان آنرا مورد استفاده قرار داد . و ماشین ام به اندازه کافی بزرگ است و نیازی به نصب راک برای حمل دوچرخه روی سقف آن ندارم .

3- از تگزاس : من هیچگاه این سقف پانوراما را باز نمی کنم وبا وجود این خیلی خوب است نگران آن نباشید.

4- از تاکوما Tacoma, WA:  پانوراما چیز بدی نیست نمای خیلی خوبی از مناظر بیرونی دارید و نمای خوبی از پشت ماشین .

5- از مینه سوتا Minnesota : درمینه سوتا نیمی از سال از این سقف نمی توانیم استفاده کنیم ضمن اینکه باز کردن آن آئرودینامیک ماشین را به هم می زند . و باعث سنگین شدن سقف می شود . صدای اضافه ای را من احساس نکرده ام .

 

....................مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – 16 مرداد ماه 1392 – ممکو

منبع :

 

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13252-Did-not-order-the-panoramic-roof-Big-mistake

http://www.autoweek.com/galleryimage/CW/20130113/DETROIT/113009999/PH/1/4/detroit-lincoln-mkc-overhead.jpg

 


mohammad tavakoli

اصطلاحات مورد استفاده در خودرو


اصطلاحات مورد استفاده در  خودرو


ABS :
Anti-Blocker System. سیستم الکترونیکی که قفل کردن چرخها را در هنگام ترمزهای شدید و ترمز روی سطوح لغزنده از قبل توسط سنسورها پیش بینی کرده و با شل و سفت کردن دیسکها در میلیونومهای ثانیه باعث میشود چرخها حداکثر چسبندگی را داشته باشند و بدین ترتیب در سختترین شرایط نیز حاکمیت فرمان دست راننده باشد.این سیستم در ترمزهای آنی نیز اجازه فرار از برخورد را نیز به راننده میدهد و امروزه بسیاری از تولید کنندگان اتومبیل انرا به صورت استاندارد روی محصولات خود ارائه میدهند و بعضی میز با درخواست مشتری آنرا روی اتومبیل خریدار نصب میکنند.

ABC :

Active Body Control. سیستم هیدرو الکترونیکی مرسدس بنز که جلوی خوابیدن بدنه اتومبیل به چپ و راست و جلو و عقب را میگیرد. (در پیچها و هنگام ترمز این سیستم کمک بسیاری به پایداری اتومبیل دارد)

  AC : مخفف ایرکاندیشن ( حتی روی پراید هم این کلمه را نوشته ! )
air condition ایرکاندیش , کولر. شبیه به یخچال کار میکند ,توسط یک کمپرسور ماده گازی تحت فشار قرار گرفته گرم و تبدیل به مایع شده و سپس سرد میشود. بعد از بخار شدن سریع خنک میشود.برای کارکرد کمپرسور مصرف سوخت اتومبیل کمی افزایش میابد.

ACC :
Adaptive Cruise Control سیستم که در ترافیک فاصله و سرعت اتومبیل را با اتومبیلهای دیگر تنظیم میکند.بخصوص این سیستم مانع تاثیر گذاری منفی وسایل نقلیه بار بر بر ایمنی جاده و ترافیک میشود. DaimlerChrysler سیستم دیگری را پیشرفت داده که علاوه بر این فاصله را با خطوط جاده نیز تنظیم میکند.

ADB :
Automatische Differantial Bremse. نوع الکترونیکی دیفرانسیلهای قفل دار

AIRODYNAMIC
علم جریان هوا یا همان علم باد که برای اتومبیلها خیلی مهم است چون با مقاومت کم در برابر هوا مصرف بنزین هم کاهش میابد.بهترین مقدار مقومت در برابر هوا برای اتومبیلها cw=0,26 میباشد و آیرودینامیک بد اتومبیلهای SUV هم تا 0.45 میتواند باشد.

AFS :
Active Fahrwerks Stabilierung. در اصل همان کار ABC را انجام میدهد.این سیستم در Citroen Xantia Activa مورد استفاده قرار گرفته است.

AIRBAG :
کیسه هوا. در برخوردها و تصادفات حداکثر محافظت و ایمنی را برای سرنشینان تامین میکند.
وقتی تصادف روی میدهد با اعلام سنسورها کیسه های هوا باز شده و جلوی وارد آمدن ضربات ناشی از تصادف را به سرنشینان میگیرند.(اگه زیاد بخوام توضیح بدم خودش یه مقاله میشه)

Air Filter :
فیلتر هوا. با عبور هوای ورودی به موتور از داخل این فیلتر که از معمولا از جنس کاغذ مخصوصی ساخته شده جلوی ورود ذرات و گرد و خاک به موتور گرفته میشود تا تحت اثر این ذرات در موتور ساییدگی ایجاد نشود و همچنین حرارت هوای ورودی تنظیم میشود و صدای مکش هوا نیز تا حد زیادی کاهش میابد.

Air Flow Meter :
در داخل هواکش دریچه ای وجود دارد که به نسبت شدت جریان هوا باز و بسته میشود و ECU نیز متناسب با این میزان پاشش سوخت را مشخص میکند.

AQUA  PLANNING :
عبور اتومبیل از آب بطوری که لاستیکها با زمین تماس نداشته باشند و آب از زیر پروفیل لاستیک خارج نشده بلکه به اطراف پخش شود.

Acceleration : شتاب.سرعت گرفتن خودرو از صفر تا 100 کیلومتر در مدت زمان معین

Active Safety :
تمام اجزایی که ایمنی اتومبیل را بالا میبرند. مانند ABS , ESP , لاستیکها , ترمزها , شکل آیرودینامیک اتومبیل و ...

ALB :
Anti-Lock Brakes. نوع ساده و اولیه سیستم ABS. سیستم ترمزی که در هنگام کشیده شدن لاستیکها بر روی زمین با ریتم مشخصی ترمزها را گرفته و ول میکند.

AMPERMETR:
ابزار اندازه گیری و نشان دهنده میزان جریان ورودی و خروجی باطری.

Anti-Frees :
ضد یخ. مایعی که از 50% گلیکول و 50% آب تشکیل شده.در هوای سرد آب داخل رادیاتور یخ زده و به سیستم خنک کننده آسیب برساند.با اضافه کردن ضد یخ به آب رادیاتور میتوان از یخ زدگی جلوگیری کرد.درضمن مانع مانع ایجاد زنگ و رسوب در داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده موتور میشود.

ASC+T :
Automatische Stabilitats Control+Traktion. سیستم که از سوی BMW مورد استفاده قرار گرفته و وضعیت چرخهای عقب را به طور دائم تحت نظر دارد.وقتی چرخهای عقب بلغزند یا چسبندگب خود را از دست بدهند ASC+T عمل کرده و ترمزها و موتور را به نحوی کنترل میکند که اتومبیل از مسیر خارج نشود.

ASR :
Anti-Schlupf-Regelung سیستم کنترل آنتی پاتیناژ.سیستم که جلوی هرز گردی چرخهای محرک را میگیرد و بدین ترتیب باعث حفظ پایداری میشود.این سیستم به دو نحو میتواند کار کند : یا به صورت الکترونیکی قدرت موتور را کاهش میدهد و یا بر روی چرخی که هرز گردی میکند ترمز اعمال میکند.ASR نام مخفف این سیستم است که از سوی مرسدس بنز مورد استفاده قرار میگیرد و و برایTraction Control از سوی تولید کنندگان مختلف نامهای مختلفی استفاده میشود.مانند ETC , TC و TSC.

ATF :
روغن گیرباکس اتوماتیک.برای فرمان هیدرولیک نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

AWD : یا همان 4WD
All Wheel Drive نام مخفف اتومبیلهای چهار چرخ محرک یا همان دو دیفرانسیل

AWS :
All Wheel Steering. سیستمی که فرمان میتواند هر 4 چرخ را یک جا کنترل کند.

AUTODIMMING:
شکست نور توسط آینه داخل اتومبیل. که با سیاهتر شدن آینه و پخش نور , نور بالای ماشین عقب باعث ناراحتی و کاهش دید و مزاحمت راننده اتومبیل جلویی نمیشود.

BAS :
سیستمی که در ترمزهای آنی فشار داخل هیدرولیک ترمز را زیاد کرده و باعث پخش یکسان قدرت ترمز به چرخها میشود

BI-LITRONIC :
نام اختصاری مورد استفاده BOSCH برای چراغهای Xenon.

XENON :
امروزه چراغهای BI-XENON پیشرفته ترین و قویترین نوع چراغ هستند.در این چراغها برای نور پائین و بالا 2 چراغ جدا استفاده میشود.چون طول موج و به عبارتی رنگ این چراغها شبیه نور خورشید است در شب باعث نارحتی چشم سایر رانندگان نمیشود و بازتاب را به حداقل میرساند.
نوری که از داخل گاز XENON عبور میکند توسط لنز متحرک 70 میلی متری بازتاب شده و تاثیر نور بالا را ایجاد میکند.

BLOW-BY:
نام گازهایی که در زمان احتراق به پیستونها میروند.

Brake DisC Wiping :
پاک کننده دیسک ترمز. در هنگام بارش شدید باران روی دیسک را یک لایه نازک آب میگیرد , این سیستم با ایجاد تماس بسیار خفیف لنت ترمز با دیسک با فواصل مشخص سطح دیسک را تمیز میکند.بدین ترتیب تاخیری در عکس العمل ترمز ایجاد نمیشود.
CAN :
Controller Area Network. شبکه رابط بین سیستم مرکزی کنترل اتومبیل (ECU) و سیستم کنترل محیطی اتومبیل (ABS , AIRBAG , کولر ....)

CATALYTIC CONVERTOR  
  مبدل داخل اگزوز که میزان گازهای آلوده کننده محیط زیست را کاهش میدهد.

CBC:
Cornering Brake Control. سیستمی که همرا ESP کار میکند و در بسیاری از اتومبیلهای BMW مورد استفاده است و جزو سیستمهای ایمنی فعال محسوب میشود. وظیفه CBC حفظ پایداری اتومبیل در هنگام ترمز در پیچ است. چون در پیچ سرعت چرخهای داخل و خارج پیچ با هم متفاوت هستند پس باید فشار ترمز این چرخها هم تفاوت داشته باشد. CBC توسط سنسورهای خود سرعت هر چرخ را حساب کرده و میزان فشار ترمز را ربای هر چرخ مشخص میکند.

CC : سی سی = سانتی متر مکعب . Cubic Centimeters واحدی برای اندازه حجم سیلندرهای موتور ماشین ./ اغلب ماشین ها از جمله همین پراید و و 206 حجمی حدود 1400 سی سی دارند یعنی حجم 4 سیلندر آنها روی هم می شود 1400سی سی یا 4/1 لیتر
حجم موتور مساحت بین بالاترین نقطه حرکت پیستون (محل قرار گیری سوپاپها نقطه مرگ بالا ) و پایین ترین نقطه حرکت پیستون ( پایین سیلندر= نقطه مرگ پائین ) در داخل سیلندر است.

Cubic Inch :

اینچ مکعب. یک Cubic Inch برابر 16.3870641 سانتی متر مکعب(CC) است. این واحد در گذشته برای اندازه گیری حجم موتور توسط انگلیس و آمریکا استفاده میشد.

CDI :
کمپانی Daimler-Chrysler اتومبیلهای دیزل مرسدس بنز را به این نام میخواند.CDI محفف Common Rail Diesel Injection System است.

Ceramic :
ماده ای سبک است که در Porsche Turbo و Mercedes CL 55 AMG برای ساخت دیسکهای ترمز مورد استفاده قرار گرفته است.از آوانتاژهای دیسکهای سرامیکی مقاومت آنها در برابر ساییدگی است که حدودا 300 هزار  کیلومتر عمر میکنند و همچنین نسبت به دیسکهای معمولی 60 درصد سبکتر هستند.

clutch:
تفاوت مشخص بین گیربکسهای اتوماتیک و دستی (manual) در کلاچ است.کلاچ اتصالی قابل جدا سازیو که رابط انتقال قدرت بین موتور و گیر باکس است.برای حرکت اولیه اتومبیل ابتدا کلاچ گشتاوری را که از موتور میگیرد را به شفت اصلی گیرباکس (که به صورت استاتیک ثابت است) میرساند.همچنین در زمان تعویض دنده ها انتقال نیرو باید قطع شود که کلاچ این کار را انجام میدهد.

compressor :
کاری شبیه به توربو نجام میدهد ولی قدرت خود را از موتور میگیرد.پمپی که فشرده کننده هوا یا مایع کولر است.Jaguar , مرسدس و سایر تولید کننده گان برای افزایش قدرت از کمپرسور استفاده میکنند.موتور برای به کار انداخت کمپرسور کمی بیشتر وخت مصرف میکند.

COUPE: ماشین های کوپه ماشین دو در
اتومبیلهایی که بین ستون A و C سقف فلزی دارند و فضایی برای 2+2 نفر و در بعضی موارد تعداد بیشتری سرنشین دارند.

Cryogen Tank :
تا منفی 253 درجه سانتیگراد از هیدروژن مایع محافظت میکند.باید خیلی خوب عایق بندی شده باشد در غیر اینصورت در یک روز 2 درصد ظرفیت مخزن سوخت کم میشود.

CRS:
.Common Rail System برای موتورهای دیزل ساخته شده و سیستمی است که با فشار بیشتری پاشش میکند .و تفاوت اصلی آن با سایر سیستمها اینست که عملیات ایجاد فشار و پاشش جدا از هم انجام میشود. این سیستم باعث کارکرد بهتر و مرتب و کارایی بیشتر و کاهش صدای موتورهای دیزل میشود.

  CO :
گاز کربن مونو اکسید که در هنگام احتراق ناقص سوخت ایجاد شده و گازی مضرر است.

CRUISE CONTROL: سیستم ثابت کننده سرعت


•         CVT :
Constantly Variable Transmission. گیرباکس با نسبت متغییر. این گیرباکس در دهه 50 توسط یک هلندی به نام Van Doorne ساخته شد. در این گیرباکسها فقط یک نسبت شروع و پایان وجود دارد و وابسته به دور موتور و سرعت اتومبیل نسبت انتقال تغییر میکند.

CVVT :
Continuously Variable Valve Timing, تکنولوژی زمان متغییر سوپاپ .Volvo, Kia و Hyundai این سیستم را به این نام معرفی میکنند.این سیستم توسط کمپانی های مختلف با اسامی متفاوت مورد استفاده قرار گرفته و استفاده از آن تا حد زیادی گسترش یافته و مرسوم شده است.این سیستم کنترل موتور با زمان باز شدن سوپاپها را با توجه به سرعت و میزان بار اتومبیل تغییر میدهد و بدین ترتیب کارایی موتور را بالا برده و میزان گازهای مضرر خروجی از اگزوز را کمتر میکند.

•         CW :
ضریب اصطکاک(مقاومت) در برابر هوا. میزان مقاومت اتومبیل در برابر هوا.

cylinder :
سیلندر مهمترین قسمت موتور است که داخل آنها پیستونها قرار میگیرند و محفظه احتراق را به وجود می آورند.

•         D4 :
نام اختصاری موتورهای 4 سیلندر بنزینی تویوتا.

D4D :
نام اختصاری موتورهای 4 سیلندر دیزل تویوتا.

•         DATENBUS :
تمام قسمتهای الکترونیک به هم وصل شده و از یک مرکز دستور بگیرند.از این فن آوری در مرسدس بنز CL نیز استفاده شده.

DE DION SYSTEM :
در سیستم DE DION آکس ثابت و کمک فنر مستقل به صورت پیچیده ای به هم وصل میشوند.
(توضیح نمیتونم بدم چون چیزی نمیدونم)

Detention :
به نا منظم کار کردن موتور (نا منظم شدن احتراق) بعد از احتراق ترکیب سوختی توسط جرقه شمع گفته میشود.

•         deflector :
به قطعات پلاستیکی یا فلزی گفته میشود که در اتومبیلهای سواری دور چرخها و در وسایل نقلیه تناژ بالا روی کابین راننده و روی قسمت بالای درها برای بهبود آیرودینامیک و سهولت عبور جریان هوا قرار داده شده اند.

DI :
Direct Injection. تزریق مستقیم سوخت در موتورهای دیزل و بنزینی که بدین شکل احتراق بهتر میشود.یکی از مشکلات موتورهای دیزل صدایی است که در زمان احتراق ایجاد میشود و Audi با استفاده از این روش ترکیب هوا و سوخت بهتری تولید کرد و تا حدی این مشکل را برطرف ساخت.

•         differential :
دیفرانسیل. در یک آکس دور چرخها را متعادل میکند به خصوص در پیچها که دور چرخها با هم متفاوت است.

differential lock :
قفل دیفرانسیل. در زمان از دست دادن چسبندگی یکی از چرخهای محرک جلوی هرز گردی آن چرخ را گرفته و باعث بهبود پایداری و همچنین چسبندگی میشود.محبوبترین نوع آن قفل دیفرانسیل مرکزی است که اگر یک چرخ هرز گردی کند از چرخهای جلو یا عقب حرکت ادامه پیدا میکند.

•         DIN :
(Deutsches Institut für normung) استاندارد اندازه گیری آلمان. 1DIN= 1.12 SAE

Dynamometr :
داینامو متر , وسیله ای که قدرت موتور را اندازه میگیرد.

Distributor: در ایران به دلکو معروف است که در واقع اسم تجارتی نوعی از این تقسیم کننده های برق است
دلکو, یکی از قطعات سیستم برقی که جریان برق ولتاژ بالا را به صورت تنظیم شده به شمعها میفرستد.

DISTRONIC و یا DYSTRONIC:
به آن به صورت مخفف DTR نیز گفته میشود.سیستم رادار هوشمند کنترل کننده فاصله که توسط مرسدس بنز ساخته شده. این سیستم الکترونیک توسط رادار خود فاصله را تا اتومبیل جلوی محاسبه میکند و چنانچه این فاصله تا حد خطرناکی کم شود با کاهش نیروی موتور و یا حتی ترمز کردن سرعت را کم کرده و فاصله را افزایش میدهد.

DOT :
کد استانداردی که از سوی اداره حمل و نقل آمریکا (US Department of Transportation) برای روغن ترمزهای هیدرولیک تعیین شده است.در بازار سه نوع روغن ترمز DOT3, DOT4, DOT5 وجود دارد. شماره DOT بزرگتر نشان دهنده بیشتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر آن است.

DOHC: موتور با دو میل بادامک بالای سیلندر
Double Over Head Camshaft موتوری که در بالا دو میل بادامک داشته باشد (و احتمالا 16 سوپاپ و 4 سیلند داشته باشد)

DSC:
نام سیستم ESP (سیستم پایداری الکترونیکی) در BMW.

DSP:
Dynamic Shift program گیرباکس اتوماتیک هوشمندی که متناسب با نحوه رانندگی دنده تعویض میکند (یا سریع و یا راحتی)

DSTC:
Dynamic Stability and Traction Control. این سیستم همراه با سیستمهای ESP (پایداری الکترونیکی) و ASR ( آنتی پاتیناژ) کار میکند و ولوو آنرا DSTC نامیده است.

DUMMY:
ماکتهای انسانی از جنس پلاستیک که در تستهای تصادف مورد استفاده هستند. بر روی این ماکتها سنسورهای متعددی قرار گرفته و بدین ترتیب میزان و نقاط آسیب احتمالی انسانها در تصادفات واقعی محاسبه میشود.

EBD-EBV :
سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز.

ECE:
Economic Commission for Europe

ECOTEC :
موتور ساخته شده توسط OPEL که به معنی اقتصادی , اکولوژی و تکنولوژی است.

EDC:
Electronic Diesel Control, سیستم کنترل موتورهای دیزل انژکتوری.

EDLS:
قفل الکترونیکی دیفرانسیل.

EHB :
سیستم ترمز الکتونیکی که در حال حاضر روی این سیستم تحقیق می شود.

EMV:
چگونگی عملکرد سیستم برق خودرو در محیط های الکترو ماگنتیک. عملکرد واقعی سیستم برق خودرو در محیطهای برق فشار قوی تست میشود.

EPS:
Electro Power Steering. سیستم فرمان هیدرولیک با موتور الکتریکی.

EON:
Enhanced Other Network, تبادل اطلاعات ترافیک

ESP :
Electronic Stability Program. سیستم پایداری الکترونیکی (و یا بهتر از آن سیستم ضد ناپایداری که جلوی از کنترل خارج شدن اتومبیل را میگیرد) . اساس کار این سیستم اینست که از سیستم ترمز برای کنترل و هدایت اتومبیل استفاده شود. سیستمهای آنتی بلوکه ABS و سیستم آنتی پاتیناژ در زمینهای لغزنده TSC ستونهای سیستم ESP هستند.سنسوری که به فرمان متصل شده هماهنگی بین میزان چرخش فرمان و جهت حرکت اتومبیل را کنترل میکند. در صورت عدم تناسب , ESP سریع وارد عمل شده و ابتدا میزان انتقال نیروی موتور به چرخها را کاهش میدهد.اگر باز هم اتومبیل در کنترل راننده نباشد روی چرخها مستقل از هم ترمز اعمال میشود. این عمل تا زمانی که اتومبیل تحت کنترل راننده در آید و در مسیر دلخواه راننده حرکت کند ادامه می یابد.

ETC :
Electronic Traction control

 FPS:

سیستم جلوگیری از آتش سوزی در اتومبیل.

ETS :
Electronic Stability System که با ASR رابطه دارد.

EURO NCAP :
مخفف European New Car Assessment Programmer که در سال 1997 تاسیس شد.موسسه ای که بسیاری از اتومبیلهای تولید شده در اروپا را تست تصادف میکند و با توجه به نتایج تست تصادف به اتومبیل امتیاز ستاره داده میشود که در حال حاضر حداکثر امتیاز 5 ستاره است.

FACE LIFT :
زیبا سازی ظاهر بیرونی اتومبیل (بزک اتومبیل)

FADING :
تضعیف عملکرد ترمز اتومبیل در نتیجه داغ شدن لنتهای ترمز. مشکلاتی مانند , ضرورت محکم تر فشار دادن پدال ترمز و طولانی شدن نقطه ترمز گیری پدال نیز در این وضعیت به وجود می آید.

FAN :
به طور متوسط 70% سوخت مورد استفاده موتور تبدیل به گرما میشود. وظیفه خنک کردن موتور نیز همراه سیستم خنک کننده آبی با FAN (پروانه) است. آب حرارت موتور را جذب کرده و حرارت خود آب بالا میرود. این آب وقتی از داخل رادیاتوری که در جلوی اتومبیل است عبور میکند خنک میشود. اگر حرارت آب بیش از حد مجاز بالا رود ترموستات FAN را که روی رادیاتور نصب شده به کار می اندازد تا حرارت پائین آید.

FIS :
نمایشگر اطلاعات که اطلاعاتی مانند مسافت پیموده شده , متوسط سرعت , میزان مصرف سوخت و دمای بیرونی را نمایش میدهد.

FLOATING CAR DATA:
اطلاعاتی که از اتومبیل در حال حرکت فرستاده میشود.

.........................................محمد توکلی – 16 مردادماه 1392 – ممکو – سناتور


 


mohammad tavakoli

مروری بر اصطلاحات خودرو BA، BAS و EBA\ ABS EBD

مروری بر اصطلاحات خودرو BA، BAS و EBA\ ABS  EBD

این روزها سیستم های نصب شده روی خودروها ( مخصوصاً خودروهای خارجی 9 بقدری پیشرفت کرده و تعدادشان زیاد شده که برای فهم و درک مشخصات این ماشین ها باید اطلاعات زیادی درمورد  ماشین داشته باشید  واژه ها و اصطلاحات جدیدی که حتی تحصیل کرده های ما هم با آنها آشنایی ندارند تا چه رسد به افراد عامی . کار از مخفف هایی چون ABS فراتر رفته است و به EBD (کمک ترمز اضطراری ) ESP ( سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ) BA، BAS و EBA و اصطلاحاتی چون :  و   Keyless Go Starterرادار و سقف پانورامیک ... منتهی می شود . در اینجا توضیح مختصری در مورد هر یک از این مخفف ها داده شده است :

1-      سیستم ترمز ABS: Anti-Lock Brake System = ترمز ضد قفل شدن

همه کسانی که با ماشین های قدیمی رانندگی کرده اند می دانند ک وقتی محکم ترمز می گرفتند ترمزها باعث قفل شدن چرخها می شد و لاستیک ها به طول ده پانزده متر خط سیاه روی جاده می انداختند و در واقع خودرو با چرخهای قفل روی جاده لیز می خورد و در این حالت برخورد و تصادف اجتناب ناپذیر می شد بویژه اگر جاده لیز بود که دیگر همه چیز از کنترل خارج می شد ولی ابداع ترمز ضد قفل ABS این امکان را می دهد که به هنگام ترمز کر دن چرخها قفل نشوند و ماشین درجا در محل خودش میخکوب شود این سیستم  با قطع و وصل کردن ترمزها، از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. در خودروهایی که این سیستم وجود ندارد، قفل شدن چرخ ها همانگونه ای که گفته شد باعث انحراف و سرخوردن خودرو می شود.

سیستم EBD:

این سیستم که  روی ترمز ABS نصب می شود در واقع نوعی کمک ترمز محسوب می شود که  وظیفه توزیع الکترونیکی نیروی بین ترمز بین چرخ ها را به عهده دارد.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP DSC= = ESC

اینها سیستم های کنترل پایداری " هستند که با کمک سنسورهای مختلف، شرایط خودرو را آنالیز کرده و به وسیله ایجاد تغییر در قدرت موتور، گشتاور چرخ ها، از سرخوردن اتومبیل در پیچ ها جلوگیری کرده و پایداری را بهبود می بخشد.

سیستم ترمزگیری اضطراری:

این سیستم با نام هایی مانند BA، BAS و EBA روی خودروها عرضه می شود و عملکرد آن به این صورت است که اگر در شرایط اضطراری، پدال ترمز را به طور ناگهانی و با شدت زیاد فشار دهید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو مهیا می سازد.

 

فرمان حساس به سرعت:

این سیستم در اکثر اتومبیل های امروزی دیده می شود و نقش بسزایی در جلوگیری از واژگون شدن خودرو دارد. در واقع عملکرد آن بدین صورت است که هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، فرمان آن نیز سفت تر می شود زیرا عملکرد فرمان هیدرولیک، بسیار نرم بوده و چرخش آنها در سرعت های بالا ممکن است موجب به هم خوردن تعادل خودرو شود.

جعبه دنده تیپ ترونیک:

گیربکس تیپ ترونیک، نوع کامل تری از گیربکس اتوماتیک بوده که امکان تعویض دنده به صورت دستی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. به این صورت که اهرم تعویض دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و با حرکت آن به صورت جلو و عقب و یا چپ و راست، دنده ها را به صورت دستی تعویض می نمایید.

پدال های تعویض دنده در پشت فرمان:

بعضی از اتومبیل هایی که گیربکس تیپ ترونیک داشته باشند از این سیستم نیز بهره می گیرند تا لذت رانندگی افزایش یابد. در این اتومبیل ها راننده می تواند با استفاده از پدال های تعبیه شده در پشت و یا روی فرمان، تعویض دستی دنده ها را انجام دهد. از این سیستم ابتدا در خودروهای فرمول یک استفاده می شد.

سیستم استارت و ورود بدون کلید:

این سیستم که Keyless Go Starter نام دارد در بسیاری از خودروها به صورت استاندارد یا آپشن عرضه می شود. عملکرد آن به این صورت است که راننده با دارابودن یک سوئیچ یا کارت هوشمند به فاصله یک متری خودرو رسیده و قفل درها به صورت اتوماتیک باز می شود. سپس بعد از بازکردن درها می تواند با فشاردادن دکمه Start و نگه داشتن پدال ترمز اتومبیل را روشن کند.

در خودروهایی که مجهز به این سیستم باشند، سرنشینان فقط دمای موردنیاز خود را انتخاب می کنند و سپس سیستم تهویه مطبوع با استفاده از سنسورهای حرارتی وظیفه تنظیم دما را عهده دار می شود. البته شما می توانید دور چرخش فن را نیز به صورت دلخواه تنظیم کنید. بعضی از خودروها دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم چندگانه هستند، یعنی هریک از سرنشینان به طور مستقل می توانند دمای موردنیاز محدوده خود و دور فن را تنظیم کنند.

سیستم حافظه صندلی، فرمان و آینه ها:

این سیستم برای خانواده هایی که همه اعضای آن از یک خوردو استفاده می کنند بسیار مناسب است و هریک از اع ضا می توانند باتوجه به تعداد حافظه ها، وضعیت صندلی، فرمان و زاویه آینه ها را تنظیم کرده و در یکی از حافظه های تعبیه شده، ثبت نمایند تا در صورت استفاده از خودرو، با فشاردادن کلید معین، وضعیت مطلوب خود را مهیا سازند.

سقف شیشه ای پانورامیک =  PANORAMIC

این روزها اگر به خودروهای هیوندایی سوناتا مدل 2012 و  بسیاری از اتومبیل های جدید نگاه کنید که مثل این است که سقف آنها تماماً شیشه ای است به این نوع سقف پانورامیک می گویند  با وجود سقف پانورامیک، فضای کابین بسیار روشن و دل باز می شود و خوبی اش این است که علاوه بر اینکه می توانید  آسمان را ببینید  اگر به مناطق توریستی رفته اید می توانید کوهها و مناظری را که بالای سرتان است را نگاه کنید و دیگر لازم نیست برای دیدن و عکس گرفتن از این مناظر و مثلاً کوهها و یا ساختمانهایی که بالای سرتان قرار دارند سرتان را از پنجره بیرون آورید !

این نوع سقف در واقع نوع پیشرفته تر همان سانروف های قدیمی است بدین ترتیب که از 2  سانروف تمام شیشه ای درست شده و یک ستون عرضی آنها را از هم جدا کرده است. بدین ترتیب امکان بازشدن سانروف برای سرنشینان جلو یا عقب فراهم شده و در مکانهایی که نو رآفتاب شید است مثل همین ممکو و ماهشهر می توانید با کشیدن یک محافظ پرده ای از ورود نور جلوگیری کنید

دکمه های چند منظوره  روی فرمان:

دکمه های مختلفی هستند که  روی فرمان خودرو نصب شده اند  و با استفاده از آنها می توانید تنظیمات سیستم صوتی و کامپیوتر را کنترل نمایید. هم اکنون روی ماشین های 206 این کنترل سیستم صوتی و رادیوی ماشین نصب هست و راننده بدون اینکه بخواهد دستش را حرکت دهد و حواسش پرت شود می تواند به آهنگ مورد علاقه و یا ایستگاهی رادیویی که می خواهد گوش دهد

سیستم نمایشگر مقابل چشم   Head Up Display

این سیستم ابتدا در هواپیماهای جنگی استفاده می شد بدین ترتیب اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، وضعیت دنده و دور موتور به وسیله لیزر روی شیشه جلوی خودرو و در مقابل چشمان راننده نمایش داده می شود و دیگر لازم نیست راننده جاده را رهاکردن و چشم به صفحه داشبرد بدوزد .

رادار:

رادار نصب شده روی اتومبیل ها وظیفه تشخیص فاصله با اتومبیل جلویی را برعهده دارد و گاهی با نصب رادارهای مختلف در دو طرف خودرو (سیستم تشخیص نقطه کور)، فاصله ای جانبی نیز بررسی می شود. سیستم رادار با کمک سیستم کروز کنترل پیشرفته، از برخورد خودرو با دیگر خودروها (در جلو و یا اطراف) جلوگیری می کند.

سنسورهای پارک=  park sensor

این سنسورها در بعضی از اتومبیل ها علاوه بر سپر عقب، روی سپر جلو نیز نصب می شوند و به هنگام پارک کردن با ایجاد آلارم صوتی متغیر، شما را از فاصله برخورد مطلع می سازند. البته بعضی از اتومبیل ها نیز علاوه بر این سیستم، دوربین دید عقب و سیستم کمک پارک را دارا هستند.

سیستم مکش درها

این سیستم روی اکثر ماشینهای چهار در = سدان های لوکس  دیده می شود و عملکرد آن بدین صورت است که بدون نیاز به نیروی اضافی، در را در جلوی قفل رها می کنید و سپس با استفاده از سیستم مکش، در به آهستگی و به طور اتوماتیک بسته می شود.

سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها:

این سیستم با کمک سنسورهای نوری و باتوجه به میزان تاریکی مسیر، چراغ ها را روشن می کند. البته در حال حاضر نوع هوشمندی از این چراغ ها نیز در بعضی خودروها دیده می شود که میزان تابش نور را در مقابل خودروهایی که از مقابل می آیند کمتر می کند و از آزار دیدن چشم راننده مقابل، جلوگیری می کند.

سیستم دید در شب یا نایت ویژن = Night vision

این سیستم در تاریکی شب با کمک دوربین مادون قرمز، تصویر روشن تری از مسیر را روی مانیتور خودرو نمایش می دهد، وبه راننده این امکان را می دهد که دیدی بهتر در تاریکی و شرایط آب و هوای نامناسب فراتر از آنچیزی که چراغ های جلوی اتومبیل نشان می دهند را داشته باشد  استفاده از این سیستم در حال حاضر اختیاری = آپشنال است و در برخی خودروهای گران قیمت  چون مرسدس بنز S-Class یا ب ام و سری 7  و نیز تویوتا این سیستم با کمک سنورهای حرارتی و رادارها، وجود اشیاء زنده و غیرزنده را در مقابل خودرو تشخیص داده و به وسیله سیستم های هشداردهنده و ترمز خودکار، از تصادف جلوگیری می کنند.

An automotive night vision system is a system to increase a vehicle driver's perception and seeing distance in darkness or poor weather beyond the reach of the vehicle's headlights. They are currently offered as optional equipment on certain premium vehicles.

دید در شب از سال 2003 روی خودروی لکسوس Lexus LX 470 درسال 2002 نصب شده است  تویوتا برای اولین بار ازاین سیستم دید در سب برای روی Lexus LX 470 و  لندکروز Cygnus استفاده کرده است . در این سیستم چراغهای جلوی خودرو نور مادون قرمز می تاباند و دوربین های CCD این انعکاس هارا دریافت می کند سپس این علائم در کامپیوتر پردازش می شوند وتصویری سیاه و سفید در پائین شیشه ماشین نمایش داده می شود .در سال 2008 تویوتا این مشخصه را به ماشین های هیبریدی مدل کراون خود اضافه کرد و در حال حاضر نمایشگر آن بصورت صفحه LCD   است

Night View system on the 2003 Lexus LX 470In 2002, Toyota introduced the first production automotive active night vision system or Night View on the Lexus LX 470 and Land cruiser Cygnus. This system uses the headlight projectors emitting near infrared light aimed like the car's high beam headlights and a CCD camera then captures that reflected radiation, this signal is then processed by computer which produces a black-and-white image which is projected on the lower section of the windshield In 2008 Toyota added a feature to the Crown Hybrid which highlights pedestrians and presents them in a box on an LCD

...............ترجمه از محمد توکلی – 16 مرداد ماه 1392 – ممکو – سناتور

منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_night_vision

http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/automotive/in-dash-night-vision-system3.htm

 


mohammad tavakoli