شما و اتومبيل اتان


پائین و بالا شدن دمای موتور پژو 206

 

پائین و بالا شدن  دمای موتور پژو 206

مقدمه :

 

موتورهای گرم warm motor

موتور های tu5 و tu3  از دسته موتورهای گرم هستند به این معنی که برای بالا بردن راندمان آنهاو احتراق کامل تر طوری طراحی شده اند که  دمای آنها بالا و مثلا 90 درجه باشد

سوختن واشر سر سیلندر الزاما بدلیل کم آبی و داغ شدن بیش از حد موتور نیست جنس واشر سرسیلندر در اغلب خودرهایی که بعد از 1388 ساخته شده اند خوب نیست کما اینکه برد نمایشگر درجه ها هم چینی است چون دمای آب را ننوشته و فقط خط گذاشته ( در صورتیکه گیج = درجه نشون دهنده آب در 206 فرانسوی شماره داره و نوشته 90 درجه )

دمای طبیعی 206

دمای طبیعی ماشین 206 همون 90 درجه است حالا اگه یه مقدار پایین هم بیاد بخاطر خنکی هوا یا سرد بودن موتور به هنگام روشن شدن اولیه است . ولی موقع روشن کردن کولر وبویژه در مناطق گرم و سوزانی چون ماهشهر و ممکو گاهی دما یه مقدار از 90 بالاتر میره که باید دقت کنید زیاد بالا نره

 

اما همونطوریکه که گفتم 206  بدلیل اینکه طراحی اش نسبت به بقیه خودرهای قدیمی موجود در ایران به روز تر است  در دمای بالاتری کار می کنه

این دما در  شهر معمولا حدود 90 درجه است و در جاده ممکن تا 80 درجه هم پایین بیاید .

ولی خب از این حدود نباید بالا و پائین تر شود

-           اگر دما از حدود 92 درجه بالاتر رود دور کند فن  خنک کننده روشن می شود

-          و اگر دما به 110 درجه برسد دور تند (جت فن) شروع می شود.

اگر دما مثلا به 80 درجه کاهش پیدا کند زیاد نباید نگران بود چون در جاده های مستقیم وبدون سربالایی و در سرازیری  دمای موتور 206 تا 80 درجه هم کاهش پیدا می کند و این نشانه خرابی نیست .

گیر کردن ترموستات و عمل نکردن آن می تواند مخارج سنگینی را به شما تحمیل کند

مهم تر از آن تعویض هر ساله یا دو سال یکبار آب رادیاتور است چون ضد یخ موجود در رادیاتور در اثر حرارت خاصیت اش را از دست می دهد و آب بدون املاح هم ممکن است در تماس با بخش های موتور خاصیت خالص بودنش را از دست دهد . خیلی از مشکلات بزرگ و پر هزینه را می توان با همین اقدامات کوچک و کم هزینه پیشگیری کرد

-          ترموستات 206 باید بطور دوره ای مثلا هر چند سال تعویض شود. چون اگر ترموستات خراب شود و عمل نکند و موتور جوش بیاورد احتمال سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد حتی اگر قمقمه آب رادیاتور پر بوده باشد و آب هم کم نکرده باشد چون همین عمل نکردن ترموستات می تواند باعث عدم چرخش آب و بالارفتن دمای موتور گردد .

-          ............................محمد توکلی 18 آبان ماه 1394 – ممکو


mohammad tavakoli

پژو پارس ELX = موتور زانتیایی

 

پژو پارس ELX = موتور زانتیایی

پژو پارس ELX با موتور زانتیا خودرو پژو پارس که در ابتدا با موتور 1.8 عرضه می شد و بعد از مدتی ایران خودرویی ها با عرضه و روانه خودرو پژو پارس با موتور L4 که در میان دوست دارانش به موتور زانتیا معروف شد و نسبت به پژو پارس اولیه دارای امکاناتی نظیر ترمز ABS و دیسکی برای هر 4 چرخ و صندلی های است

این  دوست ما احسان یه دونه از این ماشین های پارس موتور زانتیایی داره که خیلی هم بهش افتخار می کنه و منم بخاطر اون این مطلب رو نوشتم  ... یه چند بار هم تو ممکو باهاش رانندگی کردیم و یه بار هم رفتیم آبادان برای دیدن ماریا .... بگذریم ...  چون این نوع پژو کمیاب هست و موتورش  XU7JP4  پژو-سیتروئن است که در اروپا به ان  LFY  و در ایران L4  میگن  موتورش ۴ سیلندر خطی و حجم 1800 سی سی 1.8  لیتر و  تزریقی چند نقطه‌ای است که دارای دو ردیف میل سوپاپ در بالای سر سیلندر است که اصطلاحا به آن DOHC گفته می شود.

 در این موتور ۱۶ سوپاپ با تنظیم خودکار هیدرولیکی استفاده شده حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن بر متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه است. این موتور  توسط یک ECU Bosch از خانواده Bosch Motronic MP 7.3 کاربری و هدایت می‌شود.

 این موتور قبلا  توسط پژو-سیتروئن در پژو ۴۰۶ LX 1.8 I سیتروئن زانتیا SX 1.8I شانزده سوپاپ و سیتروئن سارا VTS 1.8 I شانزده سوپاپ بکار رفته است این موتور بهمراه مبدل کاتالیزوی اصلی دارای سطح استاندارد یEuro III است.

استفاده از سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD از دیگر تجهیزات این خودرو است بطوریکه دیسک‌ چرخ جلو پره‌دار و هوا-خنک و دیسک‌چرخهای عقب توپُر است.

پارس ELX در ابتدای تولید با نام پارس اِگزک  که مخفف  executive  بمعنی خودروی مدیران است  به بازار عرضه شد، که با تولید بیشتر و افزایش تقاضا اسمش به elx تغییر کرد .

حرفE در ابتدای نام ELX کماکان اشاره به گروه خودروهای تجملی مدیران دارد.

در مقایسه با پارس، امکانات اضافی پارس ELX  شامل امکانات مختلف از جمله:

سنجش مصرف سوخت لحظه‌ای

 دزدگیر،

حسگرهای کمک به پارک،

صندلی‌های برقی  بهمراه گرم‌کن و سردکن،

 داشبورد طرح چوب،

موتور پر قدرت‌تر ۱۶ سوپاپه،

ترمزهای دیسکی در هر ۴ چرخ بهمراه ABS  و EBD  

 رینگ‌های آلومینیومی

.....................


mohammad tavakoli