شما و اتومبيل اتان


چه موادی در مبدل های کاتالیستی مورد استفاده قرار می گیرند ؟

Saturday, December 05, 2015

چه موادی در مبدل های کاتالیستی مورد استفاده قرار می گیرند ؟

What Materials are used in Catalytic Converters?

By G.P. Thomas = نوشته جی پی تامس

مترجم : محمد توکلی

مقدمه :

با وجودیکه استفاده از مبدلهای کاتالیستی در همه خودروهایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند ( بنزینی و دیزلی ) از سال 2010 در آمریکا اجباری شده است ولی هنوز این مبدلها در اغلب ماشین های وطنی وجود ندارند .

جالبتر اینکه استفاده از این مبدلها در غرب مختص خودرو و آنهم خودروهای سواری نیست و همه انواع وسایل نفلیه را در برمی گیرد . حتی هواپیما و لوکوموتیو های قطار ! ( حالا کی این گستره وارد وسایل حمل و نقل ما می شود معلوم نیست؟!)  اهمیت موضوع به حدی است که  حتی روی دودکش های اجاق ها هم آن را نصب می کنند !

بهرحال در این روزها که روز به روز دغدغه های زیست محیطی بیشتر می شود بهتر است سازندگان خودروهای وطنی در کنار ارتفاء سطح فنی خودروها به این موضوع هم توجه بیشتری کنند . هم برای اینکه خودروها آلایندگی کمتری داشته باشند و هم برای اینکه اگرروزی فناوری ما به آن حد رسید که امکان صادرات این خودروها باشد با استانداردهای جهانی همسان باشند .

ضمن اینکه مبحث مبدل های کاتالیستی بسیار جذاب است و فناوری پیشرفته ای دارد . بنظرمن اگر ما نتوانیم خودرو به خارج صادر کنیم دست کم می توانیم قطعات مهم و درعین حال قابل ساخت در داخل مثل همین مبدل ها را در بالاترین سطح بسیازیم و صادر کنیم .

Topics Covered

Introduction to Catalytic Converters = مقدمه ای بر مبدلهای کاتالیستی
Materials Used in Catalytic Converters = مواد مورد استفاده در مبدلهای کاتالیستی
Different Variations of Catalytic Converters = انواع مختلف مبدل های کاتالیستی
Environmental Impact of Catalytic Converters = اثرات زیست محیطی منابع دمبدل های کاتالیستی
Sources

-          از سال 2010 در ایالات متحده  استفاده از این مبدلها بر روی همه خودروها اجباری شده است .

-          واش کت = حاملی برای نگهداری مواد کاتالیستی است .  The catalyst washcoat is a carrier for the catalytic materials

-          قیمت این مبدلها بطور متوسط بین 543 دلار تا 875 دلار است که از این مقدار حدود 201 تا 254 دلار دستمزد نیروی کار می شود و 345 تا 621 دلار هم ارزش مبدل است .

-           

-           

-          The average cost for a catalytic converter replacement is between $543 to

-           $875. Labor costs are estimated between $201 to $254 while parts are priced between $342 to $621.

 

Introduction to Catalytic Converters

مقدمه ای بر مبدلهای کاتالیستی

مبدل کاتالیستی وسیله ای برای کنترل میزان آلایندگی خودرو = vehicle emissions control device است که برای تبدیل مواد سمی حاصل از احتراق ( که از اگزوز موتورهای دورن سوز بیرون می آید )  به مواد کمتر سمی تر از طریق انجام واکنش شیمیایی با این مواد عمل می کند . واکنش هایی که انجام می گیرد بستگی به نوع کاتالیست نصب شده دارد .

A catalytic converter is a vehicle emissions control device that is used to convert toxic byproducts of combustion (occurring in the exhaust of an internal combustion engine) to less toxic substances by performing catalysed chemical reactions. The reactions tend to vary depending upon the type of catalyst installed.

میدل کاتالیستی توسط مهندس مکانیک فرانسوی  یوژن هودری Eugene Houdry اختراع شده است که در کار پالایش روغن های کاتالیستی بوده . در سال 1973  رابرت استمپل رئیس اسبق شرکت جنرال موتور تصمیم گرفت که از این مبدلها در اتومبیل ها استفاده کند .

The catalytic converter was invented by Eugene Houdry, a French mechanical engineer involved with catalytic oil refining. In 1973 former General Motors President Robert Stempel decided to begin implementation of the catalytic converter in automobiles.

از آنجائیکه دانشمندان زیادی بر روی توسعه وپیشرفت این مبدلهای کاتالیستی کار کرده اند از سال 2010 در ایالات متحده  استفاده از این مبدلها بر روی همه خودروها اجباری شده است .

Since then many scientists have been working on the development of the catalytic converter and as of 2010, catalytic converters have become mandatory on all cars in the US.

اگر چه مبدلهای کاتالیستی عمدتا در اگزوز خودروها مورد استفاده قرار می گیرند ولی نوع اصلاح شده اش را هم برای کامیون ها ،اتوبوس ها لیفتراک ها و ماشین های معدن ، ژنراتورهای برق ، لوکوموتیوها ، موتورسیکلت ها و هواپیما و سایر موتورها هم مورد استفاده قرار می گیرد. از این مبدلها همچنین برای کنترل انتشار گازهای آلاینده در برخی بخاری های چوبی هم استفاده میشود .

Although catalytic converters are primarily used in exhaust systems in automobiles, it is also modified and used on trucks, buses, forklifts, mining equipment, generator sets, locomotives, motorcycles, airplanes and other engine-fitted devices. They are also used on some wood stoves to control emissions.

 

Materials Used in Catalytic Converters

مواد مورد استفاده در مبدلهای کاتالیستی

مبدلهای کاتالیستی از چندین ماده ساخته شده اند . هسته این مبدلها بر حسب نوع خودرو فرق می کند . مثلا مبدلهای کاتالیستی مورد استفاده در خودروی های سواری هسته ای از جنس مونولیت سرامیک ceramic monolith با ساختاری لانه زنبوری دارند

The catalytic converter is made up of several materials. The catalyst core or substrate varies according to the vehicle. For example, in automotive catalytic converters, the core is usually a ceramic monolith with a honeycomb structure.

به هنگام ساخت در مقیاس بزرگ ، هسته های سرامیکی می توانند ارزان تر باشند. ورقه های فلزی مونولیت از آلومینیم – کروم – آهن ساخته شده او در برخی از مورد کاربرد دارند .

هسته های فلزی وقتی در مقیاس های کوچکتر ساخته می شوند  مثلا برای ماشین هایذ اسپورت ارزان تر هستند که تحت بارهای ثابت که اساسی هستند  فشار برگشتی و قابلیت اطمینان  کمتری دارند . هر دوی این فلزات با سطوح گسترده ارائه شده اند تا بتوانند آن پوشش شستشو را حمایت کند.

 

When manufactured in large quantities, ceramic cores can be inexpensive. Metallic foil monoliths are made of iron-chromium-aluminum combination, and used in some applications. Metallic cores are less expensive when manufactured for use in small production runs, such as in sportscars in which low back pressure and reliability under constant high load is essential. Both these materials are designed to provide a high surface area to support the catalyst washcoat. Cordierite ceramic substrates can also be used in most catalytic converters.

پوشش شستشوی کاتالیست حاملی برای مواد کاتالیستی است که برای پخش کردن مواد روی سطح گسترده مورد استفاده است .

اکسید تیتانیم ؛ اکسید آلومینیم ، اکسید سیلیکون ، یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

The catalyst washcoat is a carrier for the catalytic materials, which is used to disperse the materials over a high surface area. Titanium dioxide, aluminium oxide, silicon dioxide, or a combination of silica and alumina can be used.

مواد کاتالیستی قبل از کاربرد هسته در پوشش شستشو معلق هستند . مواد پوشش شستشو درشت بوده و سطحی متخلل دارند تا باعث افزایش سطح شوند که به کوچک کردن مبدلهای کاتالیستی  که به واکنش با دود اگزوز می پردازند کمک می کند

 The catalytic materials are suspended in the washcoat before application to the core. Wash coat materials have rough, irregular surface to increase surface area, which helps to maximize the catalytically active surface available to react with the engine exhaust.

 

The catalyst used in the converter is mostly a precious metal such as platinum, palladium and rhodium. Platinum is used as a reduction catalyst and as an oxidation catalyst. Although platinum is a very active catalyst and widely used, it is very expensive and not suitable for all applications. Rhodium is used as a reduction catalyst, while palladium is used as an oxidation catalyst.

In some cases, cerium, iron, manganese and nickel are also used. However, some companies forbid the use of some of these.

Different Variations of Catalytic Converters

انواع مختلف مبدلهای کاتالیستی

انواع کلیدی مبدلهای کاتالیستی در زیر بطور خلاصه فهرست شده است :

The key types of catalytic converters are listed below with a brief introduction:

  • مبدل کاتالیستی اکسیداسیونی دو راهه – این مبدل کاتالیستی دو وظیفه مهم را بر عهده دارد اکسیدکردن مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و اکسید کردن هیدروکربن ها با دی اکسید کربن و آب . این تبدیل ها کاربردهای گسترده ای در موتورهای دیزلی دارد تا میزان هیدروکربن ها و مونواکسید کربن منتشر شده را کاهش دهد . اما این کار بخاطر ناتوانی در کنترل اکسیدهای نیتروژن مدت مدیدی در آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار نگرفت .

 

  • Two-way oxidation catalytic converter - The two-way oxidation catalytic converter performs two simultaneous tasks of oxidation of carbon monoxide to carbon dioxide and oxidation of hydrocarbons to carbon dioxide and water. This converter is widely used on diesel engines to reduce hydrocarbon and carbon monoxide emissions. However, this is no longer used in the U.S. and Canada due to their inability to control oxides of nitrogen.

 

  • مبدلهای کاتالیستی اکسیداسیون و احیاء سه راهه

این مبدل برای کنترل آلایندگی خودرو در اغلب نقاط دنیا و از جمله آمریکا و کانادا مورد استفاده است . قوانین سخت گیرانه محیط زیستی استفاده از این مبدل سه راهه را در خودروهایی با موتور بنزینی  اجباری اعلام کرده است.

این مبدلها یکی از مهم ترین اختراعات در تاریخ انومبیل است .این مبدل ها سه وظیفه بر عهده دارند : 1- تبدیل  اکسید نیتروژن به نیتروژن و  اکسیژن...2- اکسید کردن مونواکسید کربن به دی اکسید کربن . ... 3- و تبدیل هیدروکربن های نسوخته به دی اکسید کربن و آب .

 

  • Three-way oxidation-reduction catalytic converters - The three-way oxidation-reduction catalytic converters are used in vehicle emission control systems in most parts of the world including the U.S. and Canada. The strict vehicle emission regulations have almost made it mandatory to use the three-way converters on gasoline-powered vehicles. These converters have come to be recognized as one of the most important inventions in the history of the automobiles. These perform three simultaneous tasks, namely, reduction of nitrogen oxides to nitrogen and oxygen, oxidation of carbon monoxide to carbon dioxide, and oxidation of unburnt hydrocarbons to carbon dioxide and water.

 

  • کاتالیست اکسید کننده دیزل = Diesel Oxidation Catalyst (DOC)

این رایج ترین کاتالیست مورد استفاده برای موتورهای دیزلی – احتراقی تراکمی است . این مبدل از اکسیژن برای تبدیل مونواکسید کربن خروجی به دی اکسید کربن و تبدیل هیدروکربن به آب و دی اکسید کربن استفاده می کند . بازدهی این مبدل کاتالیستی تا 90% است . ضمن اینکه بوها را هم از اگزوز حذف کرده و ذرات قابل مشاهده visible particulates. را هم کاهش می دهد .

  • Diesel Oxidation Catalyst (DOC) - It is the most commonly used catalytic converter for compression-ignition such as diesel engines. This device uses oxygen in the exhaust gas stream to convert carbon monoxide to carbon dioxide and hydrocarbons to water and carbon dioxide. These converters are known to perform at 90% efficiency, wherein they manage to remove diesel odor and reduce visible particulates.

Environmental Impact of Catalytic Converters

اثرات زیست محیطی مبدل های کاتالیستی

مبدلهای کاتالیستی برای کاهش اثرات آلودگی  ناشی از انتشار گازهای هیدروکربن که از سوخت های فسیلی حاصل می شود اختراع شده اند . مطالعات نشان داده است که استفاده از مبدلهای کاتالیستی می تواند تقریباً تا 87% گازهای آلاینده را کاهش دهد .

-           85% مونواکسید کربن co

-          62% اکسید نیتروژن

 

و در مجموع در دوران عمر کاری خودرو تا 62% آلاینده های تولید را کاهش می دهد .

The catalytic converter was specifically invented to decrease harmful pollution caused by the combustion of hydrocarbon-based fossil fuels in cars. Studies reveal that catalytic converters can decrease hydrocarbon emissions by about almost 87%, carbon monoxide by 85%, and nitrous oxide by 62% during the expected life of a vehicle.

در سال 1985 موسسه حفاظت از محیط زیست آمریکا U.S. Environmental Protection Agency اعلام کرده است که استفاده از مبدلهای کاتالیستی می تواند ده برابر هزینه ای که برای خرید آن صرف شده است را باعث کاهش هزینه های درمانی شود .

In 1985, the U.S. Environmental Protection Agency stated that catalytic converters helped save 10 times more than the price of a catalytic converter in health costs.

کلمات کلیدی :

  • مونولیت سرامیک ceramic monolith
  • موسسه حفاظت از محیط زیست آمریکا U.S. Environmental Protection Agency
  •    = Wash coat

Sources

 

Date Added: Jan 29, 2013 | Updated: Dec 12, 2013

 

https://cdn.thinglink.me/api/image/616203152466640896/1240/10/scaletowidth

 

….............. مقدمه و. ترجمه از محمد توکلی – 14 آذرماه 1394

منبع :

http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=8094

 


mohammad tavakoli

چه موادی در مبدل های کاتالیستی مورد استفاده قرار می گیرند ؟

Saturday, December 05, 2015

چه موادی در مبدل های کاتالیستی مورد استفاده قرار می گیرند ؟

What Materials are used in Catalytic Converters?

By G.P. Thomas = نوشته جی پی تامس

مترجم : محمد توکلی

مقدمه :

با وجودیکه استفاده از مبدلهای کاتالیستی در همه خودروهایی که با سوخت های فسیلی کار می کنند ( بنزینی و دیزلی ) از سال 2010 در آمریکا اجباری شده است ولی هنوز این مبدلها در اغلب ماشین های وطنی وجود ندارند .

جالبتر اینکه استفاده از این مبدلها در غرب مختص خودرو و آنهم خودروهای سواری نیست و همه انواع وسایل نفلیه را در برمی گیرد . حتی هواپیما و لوکوموتیو های قطار ! ( حالا کی این گستره وارد وسایل حمل و نقل ما می شود معلوم نیست؟!)  اهمیت موضوع به حدی است که  حتی روی دودکش های اجاق ها هم آن را نصب می کنند !

بهرحال در این روزها که روز به روز دغدغه های زیست محیطی بیشتر می شود بهتر است سازندگان خودروهای وطنی در کنار ارتفاء سطح فنی خودروها به این موضوع هم توجه بیشتری کنند . هم برای اینکه خودروها آلایندگی کمتری داشته باشند و هم برای اینکه اگرروزی فناوری ما به آن حد رسید که امکان صادرات این خودروها باشد با استانداردهای جهانی همسان باشند .

ضمن اینکه مبحث مبدل های کاتالیستی بسیار جذاب است و فناوری پیشرفته ای دارد . بنظرمن اگر ما نتوانیم خودرو به خارج صادر کنیم دست کم می توانیم قطعات مهم و درعین حال قابل ساخت در داخل مثل همین مبدل ها را در بالاترین سطح بسیازیم و صادر کنیم .

Topics Covered

Introduction to Catalytic Converters = مقدمه ای بر مبدلهای کاتالیستی
Materials Used in Catalytic Converters = مواد مورد استفاده در مبدلهای کاتالیستی
Different Variations of Catalytic Converters = انواع مختلف مبدل های کاتالیستی
Environmental Impact of Catalytic Converters = اثرات زیست محیطی منابع دمبدل های کاتالیستی
Sources

-          از سال 2010 در ایالات متحده  استفاده از این مبدلها بر روی همه خودروها اجباری شده است .

-          واش کت = حاملی برای نگهداری مواد کاتالیستی است .  The catalyst washcoat is a carrier for the catalytic materials

-          قیمت این مبدلها بطور متوسط بین 543 دلار تا 875 دلار است که از این مقدار حدود 201 تا 254 دلار دستمزد نیروی کار می شود و 345 تا 621 دلار هم ارزش مبدل است .

-           

-           

-          The average cost for a catalytic converter replacement is between $543 to

-           $875. Labor costs are estimated between $201 to $254 while parts are priced between $342 to $621.

 

Introduction to Catalytic Converters

مقدمه ای بر مبدلهای کاتالیستی

مبدل کاتالیستی وسیله ای برای کنترل میزان آلایندگی خودرو = vehicle emissions control device است که برای تبدیل مواد سمی حاصل از احتراق ( که از اگزوز موتورهای دورن سوز بیرون می آید )  به مواد کمتر سمی تر از طریق انجام واکنش شیمیایی با این مواد عمل می کند . واکنش هایی که انجام می گیرد بستگی به نوع کاتالیست نصب شده دارد .

A catalytic converter is a vehicle emissions control device that is used to convert toxic byproducts of combustion (occurring in the exhaust of an internal combustion engine) to less toxic substances by performing catalysed chemical reactions. The reactions tend to vary depending upon the type of catalyst installed.

میدل کاتالیستی توسط مهندس مکانیک فرانسوی  یوژن هودری Eugene Houdry اختراع شده است که در کار پالایش روغن های کاتالیستی بوده . در سال 1973  رابرت استمپل رئیس اسبق شرکت جنرال موتور تصمیم گرفت که از این مبدلها در اتومبیل ها استفاده کند .

The catalytic converter was invented by Eugene Houdry, a French mechanical engineer involved with catalytic oil refining. In 1973 former General Motors President Robert Stempel decided to begin implementation of the catalytic converter in automobiles.

از آنجائیکه دانشمندان زیادی بر روی توسعه وپیشرفت این مبدلهای کاتالیستی کار کرده اند از سال 2010 در ایالات متحده  استفاده از این مبدلها بر روی همه خودروها اجباری شده است .

Since then many scientists have been working on the development of the catalytic converter and as of 2010, catalytic converters have become mandatory on all cars in the US.

اگر چه مبدلهای کاتالیستی عمدتا در اگزوز خودروها مورد استفاده قرار می گیرند ولی نوع اصلاح شده اش را هم برای کامیون ها ،اتوبوس ها لیفتراک ها و ماشین های معدن ، ژنراتورهای برق ، لوکوموتیوها ، موتورسیکلت ها و هواپیما و سایر موتورها هم مورد استفاده قرار می گیرد. از این مبدلها همچنین برای کنترل انتشار گازهای آلاینده در برخی بخاری های چوبی هم استفاده میشود .

Although catalytic converters are primarily used in exhaust systems in automobiles, it is also modified and used on trucks, buses, forklifts, mining equipment, generator sets, locomotives, motorcycles, airplanes and other engine-fitted devices. They are also used on some wood stoves to control emissions.

 

Materials Used in Catalytic Converters

مواد مورد استفاده در مبدلهای کاتالیستی

مبدلهای کاتالیستی از چندین ماده ساخته شده اند . هسته این مبدلها بر حسب نوع خودرو فرق می کند . مثلا مبدلهای کاتالیستی مورد استفاده در خودروی های سواری هسته ای از جنس مونولیت سرامیک ceramic monolith با ساختاری لانه زنبوری دارند

The catalytic converter is made up of several materials. The catalyst core or substrate varies according to the vehicle. For example, in automotive catalytic converters, the core is usually a ceramic monolith with a honeycomb structure.

به هنگام ساخت در مقیاس بزرگ ، هسته های سرامیکی می توانند ارزان تر باشند. ورقه های فلزی مونولیت از آلومینیم – کروم – آهن ساخته شده او در برخی از مورد کاربرد دارند .

هسته های فلزی وقتی در مقیاس های کوچکتر ساخته می شوند  مثلا برای ماشین هایذ اسپورت ارزان تر هستند که تحت بارهای ثابت که اساسی هستند  فشار برگشتی و قابلیت اطمینان  کمتری دارند . هر دوی این فلزات با سطوح گسترده ارائه شده اند تا بتوانند آن پوشش شستشو را حمایت کند.

 

When manufactured in large quantities, ceramic cores can be inexpensive. Metallic foil monoliths are made of iron-chromium-aluminum combination, and used in some applications. Metallic cores are less expensive when manufactured for use in small production runs, such as in sportscars in which low back pressure and reliability under constant high load is essential. Both these materials are designed to provide a high surface area to support the catalyst washcoat. Cordierite ceramic substrates can also be used in most catalytic converters.

پوشش شستشوی کاتالیست حاملی برای مواد کاتالیستی است که برای پخش کردن مواد روی سطح گسترده مورد استفاده است .

اکسید تیتانیم ؛ اکسید آلومینیم ، اکسید سیلیکون ، یا ترکیبی از سیلیکا و آلومینا می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

The catalyst washcoat is a carrier for the catalytic materials, which is used to disperse the materials over a high surface area. Titanium dioxide, aluminium oxide, silicon dioxide, or a combination of silica and alumina can be used.

مواد کاتالیستی قبل از کاربرد هسته در پوشش شستشو معلق هستند . مواد پوشش شستشو درشت بوده و سطحی متخلل دارند تا باعث افزایش سطح شوند که به کوچک کردن مبدلهای کاتالیستی  که به واکنش با دود اگزوز می پردازند کمک می کند

 The catalytic materials are suspended in the washcoat before application to the core. Wash coat materials have rough, irregular surface to increase surface area, which helps to maximize the catalytically active surface available to react with the engine exhaust.

 

The catalyst used in the converter is mostly a precious metal such as platinum, palladium and rhodium. Platinum is used as a reduction catalyst and as an oxidation catalyst. Although platinum is a very active catalyst and widely used, it is very expensive and not suitable for all applications. Rhodium is used as a reduction catalyst, while palladium is used as an oxidation catalyst.

In some cases, cerium, iron, manganese and nickel are also used. However, some companies forbid the use of some of these.

Different Variations of Catalytic Converters

انواع مختلف مبدلهای کاتالیستی

انواع کلیدی مبدلهای کاتالیستی در زیر بطور خلاصه فهرست شده است :

The key types of catalytic converters are listed below with a brief introduction:

  • مبدل کاتالیستی اکسیداسیونی دو راهه – این مبدل کاتالیستی دو وظیفه مهم را بر عهده دارد اکسیدکردن مونوکسید کربن به دی اکسید کربن و اکسید کردن هیدروکربن ها با دی اکسید کربن و آب . این تبدیل ها کاربردهای گسترده ای در موتورهای دیزلی دارد تا میزان هیدروکربن ها و مونواکسید کربن منتشر شده را کاهش دهد . اما این کار بخاطر ناتوانی در کنترل اکسیدهای نیتروژن مدت مدیدی در آمریکا و کانادا مورد استفاده قرار نگرفت .

 

  • Two-way oxidation catalytic converter - The two-way oxidation catalytic converter performs two simultaneous tasks of oxidation of carbon monoxide to carbon dioxide and oxidation of hydrocarbons to carbon dioxide and water. This converter is widely used on diesel engines to reduce hydrocarbon and carbon monoxide emissions. However, this is no longer used in the U.S. and Canada due to their inability to control oxides of nitrogen.

 

  • مبدلهای کاتالیستی اکسیداسیون و احیاء سه راهه

این مبدل برای کنترل آلایندگی خودرو در اغلب نقاط دنیا و از جمله آمریکا و کانادا مورد استفاده است . قوانین سخت گیرانه محیط زیستی استفاده از این مبدل سه راهه را در خودروهایی با موتور بنزینی  اجباری اعلام کرده است.

این مبدلها یکی از مهم ترین اختراعات در تاریخ انومبیل است .این مبدل ها سه وظیفه بر عهده دارند : 1- تبدیل  اکسید نیتروژن به نیتروژن و  اکسیژن...2- اکسید کردن مونواکسید کربن به دی اکسید کربن . ... 3- و تبدیل هیدروکربن های نسوخته به دی اکسید کربن و آب .

 

  • Three-way oxidation-reduction catalytic converters - The three-way oxidation-reduction catalytic converters are used in vehicle emission control systems in most parts of the world including the U.S. and Canada. The strict vehicle emission regulations have almost made it mandatory to use the three-way converters on gasoline-powered vehicles. These converters have come to be recognized as one of the most important inventions in the history of the automobiles. These perform three simultaneous tasks, namely, reduction of nitrogen oxides to nitrogen and oxygen, oxidation of carbon monoxide to carbon dioxide, and oxidation of unburnt hydrocarbons to carbon dioxide and water.

 

  • کاتالیست اکسید کننده دیزل = Diesel Oxidation Catalyst (DOC)

این رایج ترین کاتالیست مورد استفاده برای موتورهای دیزلی – احتراقی تراکمی است . این مبدل از اکسیژن برای تبدیل مونواکسید کربن خروجی به دی اکسید کربن و تبدیل هیدروکربن به آب و دی اکسید کربن استفاده می کند . بازدهی این مبدل کاتالیستی تا 90% است . ضمن اینکه بوها را هم از اگزوز حذف کرده و ذرات قابل مشاهده visible particulates. را هم کاهش می دهد .

  • Diesel Oxidation Catalyst (DOC) - It is the most commonly used catalytic converter for compression-ignition such as diesel engines. This device uses oxygen in the exhaust gas stream to convert carbon monoxide to carbon dioxide and hydrocarbons to water and carbon dioxide. These converters are known to perform at 90% efficiency, wherein they manage to remove diesel odor and reduce visible particulates.

Environmental Impact of Catalytic Converters

اثرات زیست محیطی مبدل های کاتالیستی

مبدلهای کاتالیستی برای کاهش اثرات آلودگی  ناشی از انتشار گازهای هیدروکربن که از سوخت های فسیلی حاصل می شود اختراع شده اند . مطالعات نشان داده است که استفاده از مبدلهای کاتالیستی می تواند تقریباً تا 87% گازهای آلاینده را کاهش دهد .

-           85% مونواکسید کربن co

-          62% اکسید نیتروژن

 

و در مجموع در دوران عمر کاری خودرو تا 62% آلاینده های تولید را کاهش می دهد .

The catalytic converter was specifically invented to decrease harmful pollution caused by the combustion of hydrocarbon-based fossil fuels in cars. Studies reveal that catalytic converters can decrease hydrocarbon emissions by about almost 87%, carbon monoxide by 85%, and nitrous oxide by 62% during the expected life of a vehicle.

در سال 1985 موسسه حفاظت از محیط زیست آمریکا U.S. Environmental Protection Agency اعلام کرده است که استفاده از مبدلهای کاتالیستی می تواند ده برابر هزینه ای که برای خرید آن صرف شده است را باعث کاهش هزینه های درمانی شود .

In 1985, the U.S. Environmental Protection Agency stated that catalytic converters helped save 10 times more than the price of a catalytic converter in health costs.

کلمات کلیدی :

  • مونولیت سرامیک ceramic monolith
  • موسسه حفاظت از محیط زیست آمریکا U.S. Environmental Protection Agency
  •    = Wash coat

Sources

 

Date Added: Jan 29, 2013 | Updated: Dec 12, 2013

 

https://cdn.thinglink.me/api/image/616203152466640896/1240/10/scaletowidth

 

….............. مقدمه و. ترجمه از محمد توکلی – 14 آذرماه 1394

منبع :

http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=8094

 


mohammad tavakoli