شما و اتومبيل اتان


تعویض کمک فنرهای عقب پژو 206

تعویض کمک فنرهای عقب پژو 206

شنبه 24 مهرماه صبح  رفتم ماشین رو بردم معاینه فنی ... همش فکر می کردم بخاطر روشن نشدن چراغ عقب راستش و خرابی بوقش ایراد بگیرن ... ولی با کمال تعجب دیدم که زده خرابی کمک سمت شاگرد( راست ) و عدم توازن ماشین

نگاه کردم دیدم که حلقه کمک فنر shock absorber  از جا در اومده سراغ بوش براش  گرفتم که پیدا نکردم ... ازیکی دو جا هم قیمت گرفتم نوع شرکتی هر عدد 75 هزار تومن و جمعاَ 150 هزار تومن ... یه جای دیگه هم یه کمک فنر مارک challenge که تو میرزابابایی داشت و می گفت 200 هزار تومن با دستمزد 230 هزار تومن

فرداش رفتم امیرکبیر – اکباتان و اونجا یه جفت کمک فنر مارک golden گرفتم با تخفیف 130 هزار تومن ( یه چراغ عقب سمت چپ 405 هم برای ماشین امین گرفتم 20 هزار تومن ) قیمت ها اینجا خیلی خوبه ولی باید از چند جا قیمت بگیرین و یه جنس خوب بخرین ...

تا از بازار برگشتم و کلی خریدهای دیگه کردم ساعت 5 بعداز ظهر بود و چون خسته بودم . تعویض کمک فنرها رو به روز بعد موکول کردم یه کاری که حداکثر یه ربع بیشتر وقت نمی گیره ... ماشین عالی شد قبلا مرتب صدای تلق و تلوق می داد که بخاطر همین ول بودم یه سر کمک فنر بود . و من فکر می کردم از داشبرد عقبه 206 هست !

خلاصه درست شد و دو شنبه 26 مهرماه رفتم و برچسب معاینه فنی را گرفتم .

.................محمد توکلی- 27 مهرماه 1395


mohammad tavakoli

چرا گاهی درجه حرارت ماشین (ْآمپر آب ) از خط وسط بالاتر میره ... ؟

چرا گاهی درجه حرارت ماشین (ْآمپر آب )  از خط وسط بالاتر میره ... ؟

شنبه، ۱٧ مهر ۱۳٩۵  - ۱۱:٠٧ ‎ب.ظ

علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

 سلام خیلی ممنون از راهنمایی های کاملتون من یک سمند سال 85 دارم با موتور  XU7JPL3 و سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی SIEMENS نزدیک به سه سال پیش ماشین آمپر آبش میرفت بالا و کلمه stop نمایان میشد که با مراجعه به تعمیرگاه و خرج بالای یک میلیون ماشین تعمیر شد و شرح تعمیراتشم تعویض واشر سر سیلند و تراشکاری و... بود

 تا الان مشکلی نبود که همین جمعه شب که از مسیر طولانی برمیگشتم تو پارکینگ متوجه شدم آمپر رفته بالا و دور تند فنها روشن شده و با خاموش کردن ماشین فنها با صدای زیاد داشتن کار میکردن فردای اون شب دیدم آب رادیاتور بشدت کم شده رفتم تعویض روغنی نزدیک منزل گفت آب خالی میریزم اگه بعد دو سه روز کم نکرد بیا ضد یخ ضد جوش بریزم

ولی بعدش بازم آمپر نه مثل قبل ولی گاهی از خط وسط بالاتر میره بنظر شما مشکل از کجاست ممنون میشم راهنماییم کنید با سپاس فراوان نویسنده:

سمیرا [samira_daee@yahoo.com]

 پاسخ:

سلام سمیرا خانم . مرسی از لطفتون

ماشین شمال مدل 1385 است یعنی دقیقا ده سال از عمرش می گذره و این معمولا زمانی است که ماشین به اصطلاح تو خرج می افته و علتش هم اینه که عمر مفید ماشین همین مدته و در کشورهای غربی که هزینه تعمیر و نگهداری بالاست خودروها رو  بعد از ده پونزده سال از رده خارج می کنن . حالا حساب کنید توی ایران که  تعمیر و نگهداری خودرو خوب نیست و قطعات و لوازم خودروهای ساخت داخل هم چندان مرغوب نیستند همینکه ماشین ده سال کار کنه جای شکرش باقیه .

ولی بعد از این مدت باید یه تعمیر اساسی روی ماشین صورت بگیره از جمله اینکه موتور باز بشه و تعمیر اساسی بشه ( رینگ پیستونها ویاتاقا نها و حتی پمپ روغن  عوض بشن و ) جلوی بندی ماشین و کمک های جلو و عقب عوض بشه دینام و باتری سرویس بشن . پمپ بنزین چک و در صورت مشکل دادشتن تعویض بشه در صورت لزوم رادیاتور عوض بشه ... و خیلی کارهای دیگه ... که متاسفانه تو جامعه ما حتی  تعویض آب رایاتور که باید هر ساله صورت بگیره و ساده ترین کاره انجام نمیشه ...

مثلا ماشینی مثل سمند شما که ده سال سن داره چیزی حدود 300 تا 400 هزار کیلومتر باید راه رفته باشه شایدم بیشتر و این مسافت خیلی زیادیه و بسیاری ا قطعات موتور فرسوده شدند که باید تعویض بشن حالا اگه ماشین تو این مدت 150 هزار کیلومتر رقته باشه و به اصطلاح بیشتر مواقع خوابیده باشه وضع فرق می کنه و ممکنه خیلی تعمیرات رو نخواد

ولی جوش اوردن آب رادیاتور علل متفاوتی داره :

1-      کم شدن آب رادیاتور بدلیل نشتی که این نشتی می تونه از خیلی جاها باشه – جنت ( شلینگ های اتصال رادیاتور به موتور ) پولک های بدنه موتور گاهی سوراخ های خیلی ریزی پیدا می کنند که نشتی بصورت بخار صورت می گیره ..اگه بصورت ویژوالی visually  = چشمی اطراف موتور رو چک کنید جاهایی که نشتی داده بصورت شوره زدگی خودشو رو نشون میده . – درب رادیاتور ممکنه خراب باشه  گاهی این نشتی ها بقدری ریز هستند که حتی پیدا کردنشون مشکله ولی باید دقیق عیب یابی بشه

2-      دفعه قبل که واشر سرسیلندر سوخته نباید سرسیلندر رو تراش می دادین چون تراش دادن سرسیلندر باعث کم شدن حجم محفظه احتراق شده و دمای معمولی موتور رو بالا می بره بهتر بود که کل سرسیلندر رو عوض می کردین ... شاید علت گرم کردنش همین باشه .

3-      رادیاتور باید چک بشه که تمیز باشه  و مشکلی نداشته باشه

4-      ترموستات باید چک بشه و در صورت نیاز تعویض بشه

5-       

6-      ضمنا نگفتین که وقتی دوباره آب معمولی ریختین آب رادیاتور کم شده یا نه ؟ این خیلی مهمه  

7-      یادتون باشه با ماشینی که جوش میاره حتی تا سر خیابون هم نرید چون براتون هزینه ساز میشه و کمترین اثرش سوختن واشر سر سیلندره .

پیشنهاد من اینه که اگه حال و حوصله این کارها روندارین ماشین رو بفروشین و بذارین یکی که توان و فرصت این کار رو داره بره دنبال تعمیرات و شما یه ماشین مدل بالاتر بخرید . ولی امیدوارم مشکلتون حل بشه چون حل کردن مشکل خیلی سخت نیست مهم عیب یابی هست که عیب اصلی پیدا بشه .

بد تیست به این آدرس مراجعه کنید اگه جواب سوالتون را نگرفتین حتما  دوباره به من اطلاع بدین

این شماره تلفن منه : 09364604004

http://l90.persianblog.ir/

اینم مقاله ای که قبلا در این زمینه نوشتم :

علت داغ کردن = جوش آوردن موتور خودرو

به همان اندازه که تب  برای بدن می تواند خطرناک باشد و باعث تشنج و. آسیب به مغز شود داغ کردن موتور هم می تواند باعث آسیب دیدن شدید موتور گردد که کمترین آن سوختن واشر سر سیلندر و بیشترینش یاتاقان زدن و شاتون زدن و جام کردن موتور و در نهایت سوختن موتور خودرو است بنابراین هر گونه بالا رفتن درجه حرارت موتور را باید جدی تلقی کرد .

مهم ترین عامل گردم کردن بیش از اندازه موتور و یا به اصطلاح عوام " جوش آوردن موتو ر " وجود نقص در سیستم خنک کننده است ممکن است آب رادیاتور بخاطر نشت دادن کم شده باشد و یا رادیاتور نیاز به هواگیری داشته باشد و یا واتر پمپ خراب شده باشد و یا اینکه رادیاتور سوراخ و یا گرفته باشد و توانایی خنک کنندگی نداشته باشد بهرحال باید این عیب های شناسایی و برطرف شوند .

همکارامان تعریف می کرد که با خودرو از ماهشهر به تهران می رفته و بارها و بارها ماشین جوش اورده است و دست آخر هم معلوم شده است که بخاطر نشتی در اتصالات رادیاتور بوده که خودرو آب کم می کرده است و هوا می گرفته و جوش می آورده است !

هر گونه نشتی از سیستم خنک کننده و لوله های ارتباطی آن باید جدی گرفته شود و سریعاً رفع شود .

برای این کار راننده هر خودرو باید اطلاعات فنی اولیه ای درباره اتومبیل داشته باشد و به روش های رفع عیب های متداول خودرو آگاه باشد...

در غیر این صورت، بروز هرعیب جزیی می تواند برنامه های کار و زندگی او را با تاخیر مواجه کند. این آگاهی باعث می شود ایمنی خودرو افزایش یابد؛ اتومبیل بیشتر عمر کند و بهتر شما را به مقصد برساند. همه رانندگان خودرو با اصطلاح «جوش آوردن خودرو» آشنا هستند. در این نوشته، می کوشم اطلاعات لازم پیرامون دلایل جوش آوردن خودرو، راهکارهای پیشگیرانه و اقدامات ایمنی لازم در موقع اضطرار را در اختیارتان قرار دهم.

به طور کلی، گرفتن بار زیاد از موتور خودرو به هر طریق (مثلا به خاطر ترافیک سنگین، حرکت در سربالایی، روشن کردن کولر خودرو، اضافه بار خودرو و امثال آن) موجب افزایش دمای موتور و جوش آمدن خودرو می شود. رایج ترین علل و راه حل های جوش آوردن خودرو عبارتند از:

▪ پایین بودن سطح آب رادیاتور: سطح آب رادیاتور باید حداقل هفته ای یک بار بازدید شود. البته در سیستم خنک کننده خودرویی که مداربسته و تحت فشار است، باید با توجه به مندرجات کتابچه راهنمای خودرو عمل شود و در صورت نیاز به اضافه کردن آب، حداقل نیم ساعت صبر کرد تا آب رادیاتور خنک شود.

▪ کثیف بودن مدار رادیاتور: وجود املاح در آب معمولی و همچنین حرارت بالا سبب ایجاد رسوب در مدار رادیاتور می شود و این رسوبات باعث اختلال در گردش آب خواهد شد. در این راستا سازندگان خودرو اغلب توصیه می کنند که در سیستم خنک کننده از مواد افزودنی ضدزنگ رادیاتور استفاده شود. ضدیخ خاصیت ضدزنگ نیز دارد که ریختن آن در رادیاتور در تمام طول سال کاری مفید و مقرون به صرفه خواهد بود. البته بهتر است هر ۲ سال یکبار مدار داخلی رادیاتور شست وشو شود.

 

▪ کثیف بودن شبکه رادیاتور و گرفتگی شیارهای آن: بر اثر عبور هوا در سرعت بالا به مرور زمان شبکه های رادیاتور از برگ، حشرات مرده و کاغذ پوشانده شده و باعث اختلال در گردش هوا در شبکه ها می شود و در نتیجه می تواند افزایش دما را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می شود شبکه ها حداقل سالی یک بار با مایع حلال روغن و آب کاملا شست وشو داده و تمیز شوند و باید از تراشیدن با اجسام تیز یا برس سیمی خودداری کرد.

▪ پارگی تسمه دینام یا شل بودنش

تسمه پروانه یا واترپمپ مهم ترین نقش را در چرخش آب دارند که  اگر تسمه  پاره شود و یا حتی شل بوده و روغنی گردد  آب با سرعت لازم در شبکه خنک کننده نخواهد چرخید و در نتیجه موتور داغ می کند.

اگر مشاهده کردید که موتور خودرو آب کم می کند، فورا پمپ آب را بررسی کنید. در صورت مشاهده نشتی زیر پمپ آب، به احتمال قوی کاسه نمد داخل پمپ خراب است که در خودروهای جدید قابل تعمیر نیست و باید پمپ آب کامل تعویض شود.

▪ اشکال در  ترموستات:

ترموستات  در واقع یک شیر خودکار است که وقتی موتور سرد است مسیر جریان آب را به رادیاتور را بطور  موقت می بندد وقتی موتور با دمای لازم رسید آن را باز می کند برای مناطق سردسیر وجود ترموستاات ضرورت دارد زمان باز کردن بستگی به درجه حرارت ترموستات دارد  هر ترموستات در درجه حرارت معینی باز می شود که این عدد روی آن نوشته شده است و در بازار در ۲ نوع ۷۴ و ۸۲ درجه موجود است. اگر تروموستات درست  عمل نکند باعث افزایش دمای موتور می شود که در این حالت باید ترموستات را تعویض کرد.

▪ نشتی رادیاتور و اتصالات آن

استفاده از آب معمولی و نیز استفاده نکردن از ضد یخ ( که ضد جوش و ضد زنگ هم هست ) باعث  افزایش رسوب در رادیاتور و خوردگی آن می شود نیز پارگی شلینگ ها و اتصالات و سست شدن کلمپس ها  می تواند باعث نشت آب شود  در نتیجه، سطح مایع خنک کننده کاهش می یابد و با افزایش دمای آب مواجه می شویم.

 در این حالت، می توان با اضافه کردن نوعی ماده درزگیر به آب رادیاتور به طور موقت از نشتی آن جلوگیری کرد. پودرهایی برای این منظور در بازار وجود دارد ولی می توان در صورت ضررورت از  زردچوبه که  نوعی ماده درزگیر است  نیز استفاده کرد . من خودم به هنگام نشتی و سوراخ شدن رادیاتور این کار را انجام دادم و نتیجه گرفته ام .

▪علل کم اهمیتر داغ کردم موتور

نامیزانی دلکو، نامیزانی باد لاستیک، بار زیاد، استفاده طولانی از دنده های سنگین، سربالایی زیاد، نامیزانی سوپاپ ها، خرابی در رادیاتور، سفت بودن یا کار نکردن سوپاپ ها، سفت بودن چرخ ها، وزش باد مخالف، گیر کردن ترمز یکی از سیلندرهای چرخ، کثیفی بدنه موتور و ممانعت از تبادل حرارتی خوب، تنظیم نبودن سیستم جرقه و عمل نکردن فن اشاره کرد.

راه حل های پیشنهادی

وقتی موتور جوش می ـآورد خطرناکترین کار این است که موتور را خاموش کرده و درب رادیاتور را باز کنید !  چون به دلیل وجود بخار تحت فشار با دمای بسیار بالا امکان دارد که در اثر پاشیدن آب داغ، آسیب جدی به دست و صورت وارد شود و باعث سوختگی شدید دست و صورت شما شود .باید درب رادیاتور را با موتور روشن و نیز با احتیاط کامل باز کنید

پس از جوش آوردن خودرو باید سریعا ماشین را متوقف کتید و  بگذارید چند لحظه ای  موتور در حالت درجا کار کند. اولین اقدام پس از متوقف کردن خودرو، ریختن آب روی بدنه رادیاتور، برای کاهش دمای آن است. البته باید توجه کرد که آب باید روی بدنه رادیاتور ریخته شود، نه روی موتور؛ زیرا ریختن آب روی موتور ممکن است موجب ترک خوردگی بدنه آن شود. پس از خنک کردن بدنه رادیاتور، لازم است حدود ۲۰۰ متر خودرو را حرکت داد تا برخورد جریان هوا با رادیاتور خیس موجب کاهش سریع تر دمای آن شود.

بعد با احتیاط  باید در رادیاتور را با دستمال نیم دور چرخاند تا در صورت وجود بخار داخل آن، به تدریج تخلیه شود. پس از آن می توان در رادیاتور را کامل باز کرده و در صورت نیاز آب رادیاتور را اضافه کرد. باید توجه کنید که اگر در موقعیت اضطراری قرار دارید و آب مخصوص رادیاتور ندارید از آب معمولی هم می توانید استفاده کتید ولی بعداً باید همه آب را تعویض کرده و آن را با آب مقطر و ضد یخ به نسبت سه به یک پر کنید ( یک قسمت ضد یخ و سه قسمت آب مقطر )

............محمد توکلی – 18 مهرماه 1390 – پتروشیمی BIPC خوارزمی

 

 


mohammad tavakoli

روآ مدل 85

 

روآ مدل 85

داداش تموم نوشته ها تو خوندم.....فقط میتونم بهت بگم دستت طلا...ایول....تموم حرف های دلم رو گفتی... یه .روآ مدل سال 85 دارم کارکرد 98هزارتا .....فوق العاده تمییزه و عالی نگهش داشتن ...

منم خودم خیلی مراقبشم...اما متاسفانه منو جون به لبم کرده.....هی خراب میشه...خرابم نمیشه ها نمیدونم چه مرگشه که همش خرج میزاره رو دستم  درستم نمیشه......کاسه و لنت ها جلو و عقب و کلا عوض کردم.....

4تا لاستیک نو انداختم رو ماشین باز جلو میکوبه....رینگاشم تاب گیری کردم فقط دو روز نکوبید...کپی مال شما همش باتری خالی میکرد و الانم میکنه که به اجبار هر روز کابل باتری رو بر میدارم.....

میگن لاستیک14بنداز ،  فرمون زدنت درست میشه....حالا بیام 800تومنم بدم رینگ و لاستیک نو واسه این ماشین بی هویت؟!

میدونم به زور سر پا وایساده اگه رینگ 14بندازم فرمونش هم که به زور سالمه اونم خراب میشه و لق لق میکنه مصرف میره بالا ......

هربار خدا که ماشینو خاموش میکنم بعد چند دقیقه روشن میکنم اتیشی میشه موتورش فن ها با دور تند کار میکنن و پدر دینام و باتری ماشینمو در آورده.....هی فن چیک اتوماتیک میکنه  بابا آخه این قدرم فن کار میکنه ؟!

خوبه حالا منطقه کوهستانی هستم اگه قم بودم خدا به داد م بر نویسنده: منوچهر [manoochehr88tazeshahr@gmail.com]

 پاسخ:

سلام منوچهر خان و مرسی از لطفی که به من داری و تعریفی که  کردی ...

همه درد دلهات رو خوندم ...  اینا رو باید برای اون مدیران بی شعور و دزد ایران خودرو و سایپا فرستاد که فقط به فکر پر کردن جیب هاشون هستن و براشون رضایت مشتری ذره ای اهمیت نداره ..

وگرنه چرا باید خودرو سازهای ما  در قرن 21 این ماشین ها فکسنی و آشغال رو تولید کنند  در حالی که تو کشورهای پیشرفته دنیا ماشین ها ی خود ران و بدون راننده رو طراحی کردن و در حال ارائه به بازاره . با این اوصاف صنعت خودرو سازی ما نیم قرن از دنیا عقبه  و ساختن این ماشنین های و.طنی وافعا فاجعه است .

اما در مورد ماشین روآ ( یا همون آردی سابق . چون ایران خودرو فقط اسم عوض می کنه )

پیشنهاد من اینه که این  ماشین رو رد کنی بره واز دستش راحت بشی ...هر چند اینطوری که بنده خدای دیگه گرفتار میشه !

دیگه واقعا نمی دونم چی باید بگم جز ایتکه این خراب شدن های پی درپی رو پایانی نیست . یعنی همون عنوان مطلبی که نوشتم و مطلبش رو خوندی ...

حقیقتا  بخاطر این همه صبری که داری باهات همدردی می کنم.

نویسنده: mohammad tavakoli - ۳/٧/۱۳٩۵ -


mohammad tavakoli