شما و اتومبيل اتان


پراید مدل 85 مقدار جزیی آب کم می کنه.

پراید مدل 85 مقدار جزیی آب کم می کنه.

 

سلام . دروود/ عرض شود که

 پراید مدل 85 مقدار جزیی آب کم می کنه. واتر پمپ تعویض شده و اتصالات هیچ نشتی نداره و هیچ بدروشنی حتی در یخبندان زمستون هم نداره و با نیش استارت روشن میشه و موتور هم خوب کار میکنه. درب موتور هم روغن کاملا معمولی و طبیعی دیده می شود. می خواستم بدونم این تبخیر به ویژه در زمستان طبیعی است؟ به چه میزان؟ یعنی مثلا یک لیوان در هفته با کارکرد متوسط رانش طبیعی است؟! ممنون از شما

 پاسخ:

سلام آقا احمد ...

نه دوست من تبخیر آب رادیاتور اونم در فصل زمستون ! که هوا سرده اصلا طبیعی نیست ... چند نکته وجود داره ... چون ماشین شما قدیمیه می تونه علت ها مختلفی داشته باشه

اولا آْب رادیاتور رو باید هر سال بدون استثناء عوض کنی و آب مقطر و ضد یخ به نسبت دوسوم آب و یک سوم ضد یخ بریزی

امکان داره که رادیاتور ماشین شما نشتی خیلی ریز داشته باشه

این نشتی ریز می تونه در پولک های بدنه موتور هم باشه

امکان خیلی کمی هم هست که نشتی جزیی از واشر سرسیلندر به درون سیلندر باشه که اگه واشرت فابریکه این احتمال بیشتره ... ولی خب چون خیلی جزییه محسوس نیست و مثلا به قول شما هفته ای یه لبوانه ... ولی همون هم نباید باشه چون سیستم آب رادیاتور بسته است

مخزن ذخیره آب رادیاتور رو هم چک کن که هم سالم باشه تا خط ماکزیمم آب داشته باشه

این موارد رو چک کن و نتیجه اش رو به من اطلاع بده ... درب رادیاتور رو حتما نگاه کن و اکه فنرش مشکل داره یا پوسیدگی داره عوضش کن

 

نویسنده: احمد فیاض [ahmad_fayyaz90@yahoo.com]

 

 

 


mohammad tavakoli

نشتی پنهان آب رادیاتور و کم کردن آب ماشین

خرابی واشر سرسیلندر

نشتی پنهان آب رادیاتور و کم کردن آب ماشین

نکته :

این نشتی پنهانی بیشتر بخاطر خرابی واشر سرسیلندر و نیم سوز شدن اونه

بهتره هر 5 سال یه بار واشر سرسیلندر عوض بشه

از واشر سر سیلندر مرغوب استفاده کنید .

مقدمه :

سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.

ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.

 

سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.

در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.

شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.

•کم شدن کمپرس موتور

 

یه قانون کلی در مورد ماشین های ایرانی مثه 405 و سمند و پرشیا هست که بعد از گذشت حداقل  5 سال حتی اگه ماشین هیچ مشکلی هم نداشته باشه لازمه که سرسیلندر باز بشه و واشرش رو عوض کنید وگرنه همین مشکلاتی که در زیر آمده براتون ممکنه پیش بیاد ...

 

سلام مهندس پرشیا 86 دارم 200 تا کار کرده.6 ماه پیش واشر عوض کردم.ماشین صبح ها بعد از روشن شدن 20 ثانیه تک کار میکنه،بعضی از روزا هم وقتی روشن میشه چند ثانیه بعد خاموش میشه پمپ بنزین و شمع رو هم تازه عوض کردم هفته ای نیم لیتر آب کم میکنه چند بار هم وقتبی ماشین گرم بوده خاموش کردم،موقع روشن کردن مجدد احساس کردم موتور گیر کرده و استارت نمیتونه موتور رو بچرخونه. ممنون میشم راهنماییم کنید.

 نویسنده: بهبود

سلام بهبود ... این کم کردن آب رو باید کاملا جدی بگیری ... چون اگه محل نشتی آب مشخص نیست یعنی اتصالات و رادیاتور و بفیه قسمت ها بی عیب هستن باید به مشکل دار بودن واشر سر سیلندر مشکوک شد ...

چون همه این علائمی رو که میگی نشون دهنده نشتی آب به داخل سیلندره ...

بنظرم باید یه بار دیگه سر سیلندر رو باز کنی و مطمئنا واشرت مشکل ساز شده .

البته  قبلش برای اینکه توی خرچ بیخودی نیفتی بهتره که ماشین رو تنظیم موتور ببری و یه دیاک یزنی تا اگه عیب و مشکل دیگه ای داره مشخص بشه ... واتر پمپ و ترموستات هم یه نگاهی بنداز ... درب قالپاق بالای موتور رو باز کن ببین داخلش سفیدک نزده باشه ... چون این نشونه  سوختن و خرابی واشر سرسیلندره ...

خب همینکه ماشین مدتی بدون آب بمونه و دماش بالا بره واشر سرسیلندر نیم سوز میشه  حالا ممکنه که قبلا که واشر رو عوض کردن هم سرسیلندر رو خوب نبسته باشن

تجربه من میگه که مهمترین مشکل از واشر سرسیلندره این بار یه واشر سرسیلندر جنس خوب و اصلی استفاده کن چون واشر قبلی ممکنه از اجناس تقلبی و نامرغوب بوده باشه

 سرسیلندر تاب دارد.

•موتور بیش از اندازه گرم کرده است.

•پیچ های سرسیلندر شل شده است.

•سرسیلندر ترک برداشته است.

۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟

•شل بودن پیچ های سرسیلندر  اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن میشه ولی در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کنه

 موقع روشن کردن ماشین و تک کار کردن ببین کدوم سبلندر کار نمی کنه ... زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.

سر شمع ها رو بیرون بیاری مشخص میشه شمع همون سیلندر رو عوض کن اگه درست نشد این دیگه نشون میده که واشر سرسبلندر از همون قسمت دچار مشکل شده ... این تشخیص منه ... غیر از اینها دیگه چیز دیگه ای بنظرم نمی رسه ... خوشحال میشم که وقتی مشکل رو حل کردی به منم اطلاع بدی که بدونم داستان چی بوده ؟

 

 

Behbood.hp@Gmail.com

 


mohammad tavakoli