شما و اتومبیل اتان


لزوم وجود کروز کنترل

Sunday, December 18, 2016

کروز کنترل

همه این چیزهایی که خارجی ها روی ماشین های سواری قرار دادن نیازه بوده و از روی حساب و کتاب قرار دادن ... منظورم اینه که برخلاف اون چیزی که ما خیال می کنیم ( و پندار غلط خودروسازان وطنی هم همینگونه است ) اینها وسایلی لوکس و تجملی نیستن ..! از جمله این وسایل ضروری جنبی ماشین ، کروز کنترل است که این امکان رو فراهم می کنه که ماشین رو روی یه حداکثر سرعت تنظیم کنید و ماشین دیگه سرعتش از اون مقدار بالاتر نمی ره و اگه ماشین هایی که من سوار میشم این کروز کنترل رو داشتن جریمه نمی شدم ...

همین جمعه گذشته که داشتم با پرشیا ELX که ماشین برویی هست و موتور زانتیاییه می رفتم گناوه و من پشت فرمون بودم  بین راه دیلم و گناوه یه سرازیری هست که یه لحظه سرعت ماشین رفت روی 125 و من متوجه نشدم و پلیس علامت زد و نگه داشتم و 60 هزار تومن جریمه ام کرد ! پلیس گفت که حداکثر سرعت مجاز 110 کیلومتر بوده و همین  10 کیلومتر ناقابل اضافی برام دردسر ساز شد ... ( خب اگه ماشین کروز کنترل داشت این اتفاق رخ نمی داد چون من اساساً  آدمی نیستم که سرعت برم و از اون گذشته قانون مندم و با هر نوع قانون شکنی مخالفم ولی نمیشه که جاده رو ول کنی و  چهارچشمی کیلومتر ماشین رو نگاه کنی که سرعت تو محدوده مجاز باشه ... اگه این کار امکان پذیر بود دیگه کروز کنترل رو ابداع نمی کردن ... اینو باید به اون ببخشین ها ( گاگول های ) مسئول در خودروسازهای داخلی گفت که یه پرشیا 12 میلیون تومنی رو میدن 40 میلیون تومن و بعدش یه دستگاه کروز کنترل روش نمیذارن ؟! مگه قیمت این دستگاه چقدره ؟

عید گذشته هم که داشتم  از تهران به سمت  چغاخور می رفتم تو اتوبان کاشان توی یه سرازیری ؛ ناخواسته ی سرعت ماشین 5 کیلومتری بالای حد مجاز(120 کیلومتر )  رفت و بازم جریمه شدم  ( بخاطر همینه که همه ماشین های خارجی کروز کنترل دارن تا از این مسائل پیش نیاد ) حالا جالبه که همه مسیر رو از تهران تا قم و از اونجا تا میانه راه کاشان زیر سرعت مجاز حرکت می کردم ... منم که دیدم پلیس بیخودی منو جریمه کرده گاز ماشین رو گرفتم و بقیه مسیر رو با هر سرعتی که دوست داشتم رفتم ( کمی عصبی بودم و آدم هم موقع عصبانیت کارهای غیر منطقی می کنه ) و این شد که دوربین هایی که تو جاده بودن و هر چند دقیقه یه بار منو جریمه کرده بودن و خلاصه یه 350  تومنی پیاده شدیم ( همه هزینه اقامت در ویلاهای چغاخور از این مقدار کمتر شده بود !)

حالا جالبه که این جریمه ها اغلب شامل افرادی مثه من میشه که بیشتر مسیر رو زیر سرعت مجاز حرکت می کنیم و مثلا توی یه سرازیری ناخوداگاه سرعت برای لحظه ای بالا میره و گرنه اونایی که حرفه ان می دونن کجاها پلیس هست که یواش برن و کجاها نیس که بالای سرعت مجاز برن ... !  گاهی ماشین هایی رو می بینم که دور از چشم پلیس بالای 150 کیلومتر هم از کنارم رد میشن ... ! واقعیت اینه که باید تمام مسیر های بیرون شهر رو مجهز به دوربین های گنترل سرعت کنن ...

و این روش سنتی که پلیس پائین یه سرازیری یا پشت یه پیچ که سبقت ممنوعه کمین می کنه رو کنار بذارن ... چون این روش کارآیی لازم رو نداره و فقط اون راننده هایی رو که زیاد هم مقصر نیستن گیر میندازه وگرنه اونایی که خطاکار حرفه ای هستن و کمین گاههای پلیس رو هم می شناسن که دم به تله نمیدن ...

 

................محمد توکلی – 28 آذرماه 1395 – ممکو


mohammad tavakoli

پراید مدل 85 مقدار جزیی آب کم می کنه.

پراید مدل 85 مقدار جزیی آب کم می کنه.

 

سلام . دروود/ عرض شود که

 پراید مدل 85 مقدار جزیی آب کم می کنه. واتر پمپ تعویض شده و اتصالات هیچ نشتی نداره و هیچ بدروشنی حتی در یخبندان زمستون هم نداره و با نیش استارت روشن میشه و موتور هم خوب کار میکنه. درب موتور هم روغن کاملا معمولی و طبیعی دیده می شود. می خواستم بدونم این تبخیر به ویژه در زمستان طبیعی است؟ به چه میزان؟ یعنی مثلا یک لیوان در هفته با کارکرد متوسط رانش طبیعی است؟! ممنون از شما

 پاسخ:

سلام آقا احمد ...

نه دوست من تبخیر آب رادیاتور اونم در فصل زمستون ! که هوا سرده اصلا طبیعی نیست ... چند نکته وجود داره ... چون ماشین شما قدیمیه می تونه علت ها مختلفی داشته باشه

اولا آْب رادیاتور رو باید هر سال بدون استثناء عوض کنی و آب مقطر و ضد یخ به نسبت دوسوم آب و یک سوم ضد یخ بریزی

امکان داره که رادیاتور ماشین شما نشتی خیلی ریز داشته باشه

این نشتی ریز می تونه در پولک های بدنه موتور هم باشه

امکان خیلی کمی هم هست که نشتی جزیی از واشر سرسیلندر به درون سیلندر باشه که اگه واشرت فابریکه این احتمال بیشتره ... ولی خب چون خیلی جزییه محسوس نیست و مثلا به قول شما هفته ای یه لبوانه ... ولی همون هم نباید باشه چون سیستم آب رادیاتور بسته است

مخزن ذخیره آب رادیاتور رو هم چک کن که هم سالم باشه تا خط ماکزیمم آب داشته باشه

این موارد رو چک کن و نتیجه اش رو به من اطلاع بده ... درب رادیاتور رو حتما نگاه کن و اکه فنرش مشکل داره یا پوسیدگی داره عوضش کن

 

نویسنده: احمد فیاض [ahmad_fayyaz90@yahoo.com]

 

 

 


mohammad tavakoli

نشتی پنهان آب رادیاتور و کم کردن آب ماشین

خرابی واشر سرسیلندر

نشتی پنهان آب رادیاتور و کم کردن آب ماشین

نکته :

این نشتی پنهانی بیشتر بخاطر خرابی واشر سرسیلندر و نیم سوز شدن اونه

بهتره هر 5 سال یه بار واشر سرسیلندر عوض بشه

از واشر سر سیلندر مرغوب استفاده کنید .

مقدمه :

سیلندر یا بدنه موتور قطعه ی سنگینی است که در آن مجراهای آب و روغن و سوراخ های صاف و صیقلی به نام سیلندر برای عبور (حرکت عمودی بالا به پایین) پیستون ها تعبیه شده است.

ساختمان و ابعاد سرسیلندر کاملاً تابع نوع سیلندر است و در روی سیلندر قرار گرفته و بین آنها واشر مخصوص نسوز به نام واشر سرسیلندر قرار دارد؛ که از خارج شدن کمپرس و قاطی شدن آب و روغن جلوگیری می کند. سوپاپ ها و متعلقات آن و مجاری آب و روغن در سرسیلندر قرار دارند و مانیفولدها یا پنجه اگزوز دود و بنزین در کنار سرسیلندر به وسیله واشر نسوز پنجه ای شکل بسته می شوند.

 

سیلندر و سرسیلندر با هم اتاق احتراق را تشکیل می دهند و جنس هر دو از آلومینیوم یا چدن می باشد.

در زیر سیلندر تشتکی قرار دارد به نام کارتر، که در آن روغن می ریزند و در قسمت انتهای کارتر (کف کارتر) پیچ کارتر قرار دارد که به وسیله آن روغن تخلیه می شود. پمپ بنزین (اویل پمپ) در داخل کارتر قرار دارد. برای اندازه گیری روغن در کارتر میله ای به نام گیج در یک طرف بدنه موتور تعبیه شده است.

شل بودن پیچ های سرسیلندر و یا باز کردن سرسیلندر در حالی که گرم است.

•کم شدن کمپرس موتور

 

یه قانون کلی در مورد ماشین های ایرانی مثه 405 و سمند و پرشیا هست که بعد از گذشت حداقل  5 سال حتی اگه ماشین هیچ مشکلی هم نداشته باشه لازمه که سرسیلندر باز بشه و واشرش رو عوض کنید وگرنه همین مشکلاتی که در زیر آمده براتون ممکنه پیش بیاد ...

 

سلام مهندس پرشیا 86 دارم 200 تا کار کرده.6 ماه پیش واشر عوض کردم.ماشین صبح ها بعد از روشن شدن 20 ثانیه تک کار میکنه،بعضی از روزا هم وقتی روشن میشه چند ثانیه بعد خاموش میشه پمپ بنزین و شمع رو هم تازه عوض کردم هفته ای نیم لیتر آب کم میکنه چند بار هم وقتبی ماشین گرم بوده خاموش کردم،موقع روشن کردن مجدد احساس کردم موتور گیر کرده و استارت نمیتونه موتور رو بچرخونه. ممنون میشم راهنماییم کنید.

 نویسنده: بهبود

سلام بهبود ... این کم کردن آب رو باید کاملا جدی بگیری ... چون اگه محل نشتی آب مشخص نیست یعنی اتصالات و رادیاتور و بفیه قسمت ها بی عیب هستن باید به مشکل دار بودن واشر سر سیلندر مشکوک شد ...

چون همه این علائمی رو که میگی نشون دهنده نشتی آب به داخل سیلندره ...

بنظرم باید یه بار دیگه سر سیلندر رو باز کنی و مطمئنا واشرت مشکل ساز شده .

البته  قبلش برای اینکه توی خرچ بیخودی نیفتی بهتره که ماشین رو تنظیم موتور ببری و یه دیاک یزنی تا اگه عیب و مشکل دیگه ای داره مشخص بشه ... واتر پمپ و ترموستات هم یه نگاهی بنداز ... درب قالپاق بالای موتور رو باز کن ببین داخلش سفیدک نزده باشه ... چون این نشونه  سوختن و خرابی واشر سرسیلندره ...

خب همینکه ماشین مدتی بدون آب بمونه و دماش بالا بره واشر سرسیلندر نیم سوز میشه  حالا ممکنه که قبلا که واشر رو عوض کردن هم سرسیلندر رو خوب نبسته باشن

تجربه من میگه که مهمترین مشکل از واشر سرسیلندره این بار یه واشر سرسیلندر جنس خوب و اصلی استفاده کن چون واشر قبلی ممکنه از اجناس تقلبی و نامرغوب بوده باشه

 سرسیلندر تاب دارد.

•موتور بیش از اندازه گرم کرده است.

•پیچ های سرسیلندر شل شده است.

•سرسیلندر ترک برداشته است.

۸) علت وجود آب در سر پیستون چیست؟

•شل بودن پیچ های سرسیلندر  اگر واشر سرسیلندر نیم سوز باشد، موتور روشن میشه ولی در صورتی که آب سر پیستون ها نیامده باشد، دیر روشن می شود و بد کار می کنه

 موقع روشن کردن ماشین و تک کار کردن ببین کدوم سبلندر کار نمی کنه ... زمانی که اتومبیل روشن است، وایرهای شمع ها را تک تک در می آوریم و هر بار اگر تغییری در صدای موتور به وجود نیامد، مربوط به همان سیلندر می باشد.

سر شمع ها رو بیرون بیاری مشخص میشه شمع همون سیلندر رو عوض کن اگه درست نشد این دیگه نشون میده که واشر سرسبلندر از همون قسمت دچار مشکل شده ... این تشخیص منه ... غیر از اینها دیگه چیز دیگه ای بنظرم نمی رسه ... خوشحال میشم که وقتی مشکل رو حل کردی به منم اطلاع بدی که بدونم داستان چی بوده ؟

 

 

Behbood.hp@Gmail.com

 


mohammad tavakoli