شما و اتومبيل اتان


مزایا ی استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

مزایا ی استفاده از  گاز نیتروژن در لاستیک خودرو:

سابقه استفاده از گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیکها به ماشین های سنگین ارتشی و هواپیماها برمی گردد . از نیتروژن در لاستیک ماشین های مسابقه ای هم استفاده می شده است چون با تغییرات دما فشار باد لاستیک تغییر نمی کند و نیز در پیچ های تند که ماشین های مسابقه ای می پیچند میران تغییرات فشار به نصف کاهش پیدا می کند . هر خودرو وقتی با هوای معمولی پر شود هر ماه حدود 5% هوای آن به بیرون نشت می کند ولی این درصد برای نیتروژن خیلی کمتر است .

وقتی قرار است لاستیک خودرو را با نیتروژن پر کنید باید به چند نکته توجه کنید :

1-      اولا این نیتروژن باید خالص باشد یعنی بالای 90% خلوص داشته باشد یا مثل نیتروژن تولیدی در واحد ازت UT-400  شرکت آب نیروی بندرامام BIPC 99% خلوص داشته باشد

2-      ثانیاً این نیتروژن باید خشک باشد

3-      هوای قبلی لاستیک کاملاً تخلیه شود تا رطوبت موجود در آن بیرون آید .

4-      حتی اگر هوای داخل لاستیک  پیش از تزریق نیتروژن بطور کامل تخلیه نشود مشکلی وجود نمی آید فقط خلوص نیتروژن کمتر می شود

 

ازمهمترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو می توان به این چند نکته اشاره کرد :

1-       افزایش عمر لاستیک و رینگ

2-      جلوگیری از خوردگی رینک ها

3-      ترمز کردن بهتر خودرو

4-      فرمان گیری و هدایت بهتر خودرو

5-      ثابت ماندن فشار باد لاستیکها

6-      کاهش مصرف سوخت خودرو ناشی از همان تنظیم بودن باد لاستیکها  تنظیم درست باد لاستیک حدود 5% مصرف سوخت را کاهش می دهد

7-       

ترکیب اتمسفر  :

هوای اتمسفر  دارای 21% اکسیژن و 78% نیتروژن و 1% گازهایی همچون اوزون،آرگون و نیز مقداری رطوبت  و دی اکسیدکربن  دارد .

 

از دیگر مزایای استفاده از گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیکها :

1-      افزایش قابلیت ترمز گیری خودرو چون این لاستیکها  نرم تر هستند فرآیند ترمزگیری خودرو با اطمینان و کاملتر صورت می گیرد .

2-       در رانندگی با سرعت بالا مانند پیست های مسابقه و نیز در ترمز گیری های شدید تایر های پر شده با نیتروژن بدلیل نرمی عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و بنابر تحقیقات به عمل آمده ترمز گیری خودرو ها با این تایر ها تا 30 درصد افزایش می یابد که رانندگی ایمن تری را به همراه دارد .

3-      نرمی لاستیک و بهتر کار کردن کمک فنر ها موجب سالم ماندن جلوبندی خودرو می شود

4-       

5-      لاستیکهایی که با ازت = نیتروژن پر شده اند وقتی روی آسفالت داغ مثل آسفالت جنوب ایران و ماهشهر و ممکو حرکت می کنند  نرمتر از تایر های معمولی عمل می کنند که این وضع کاملا قابل  احساس است .

6-      از هوای معمولی کاهش دمای تایر است گاز نیتروژن سریعتر از هوای معمولی گرما را از دست می دهد

7-      تغییرات حجمی نیتروژن در مقابل گرما بسیار کمتر از هوای معمولی است

8-      . میزان انعطاف پذیری تایرها در تماس با جاده نرمی خودرو و راحتی سرنشینان را به همراه داد

9-      نیتروژن سبکتر از هوای معمولی است و وزن لاستیکها کمتر می شود

10-  چون  نیتروژن خشک رطوبت کمتری دارد وبا فلزات هم واکنش نشان نمی دهد و خنثی است  و رینگ و لاستیک از خوردگی حفظ می شوند

11-  چون مولکولهای نیتروژن بزرگتر هستند دیرتر از لاستیک خارج می شوند و نشتی باد کمتر است !

12-  سرعت کاهش فشار گاز نیتروژن حدود 3 برابر نسبت به هوای معمولی کمتر است . کاهش مصرف سوخت در خودروهایی که لاستیک  آنها با گاز نیتروژن پر شده است نیز قابل توجه است .

 

 

مشکلات استفاده از نیتروژن :

1-      قیمت بالای استفاده کردن از نیتروژن

2-       تجهیزات تولید نیتروژن در مقایسه با پمپ های تولید هوای فشرده گران قیمت تر هستند (4500 تومان برای هر لاستیک )

3-       

4-      خلوص 93 تا 95 درصد قابل قبول است ولی هیچ راهی برای چک کردن این خلوص توسط مشتری وجود ندارد !

...............نوشته : محمد توکلی – 4 شهریورماه  1393 – ممکو خوارزمی – bipc بانک ماشین آلات .

 


mohammad tavakoli