شما و اتومبيل اتان


گرم کردن و جوش اوردن موتور آردی RD- Hot Engine- causes & remedy

گرم کردن و جوش اوردن موتور آردی RD- Hot Engine- causes & remedy

 گرم کردن و جوش اوردن موتور آردی RD- Hot Engine- causes & remedy

 چند روز پیش دوباره موتور ماشین داغ می کرد و مرتب درجه حرارت تا بالای 90 درجه می رفت و چراغ stop ماشین روشن می شد هی باید مرتب نگه می داشتم و آب رادیاتور رو اضافه می کردیم . عمده ترین علتهای گرم کردن موتور ماشین اینها هستند :

1-      از کار افتادن فن خنک کننده رادیاتور برای ماشین هایی که فن دارن مثه 206 و 405 و آردی و تقریبا همه ماشین های جدید .

2-      کم شدن آب رادیاتور بدلیل نشتی از لوله های رابط بین رادیاتور و موتور – برای این این کار کافی است بصورت چشمی موتور و اطراف و رادیاتور و شلینگ های ان را چک کنید ببینید که کجا نشتی میده آثار این نشتی رو هم می تونید رو بخش های مختلف ماشین ببینید .

3-      خرابی ترموستات – گاهی ترموستات گیر می کنه و باز نمیشه و باید محفظه ترموستات رو باز کنید و ترموستات رو بندازین تو آب داغ ببینید عمل می کنه یه نه ؟

4-      کثیفی رادیاتور – گاهی رادیاتور جرم گرفته و خوب آب رو خنک نمی کنه .

یکی دو ماه پیش ماشین رو بردم و گاز سوزش کردم و تانک LPG گذاشتن روش ولی استاد کار وقتی می خواست شلینگهای متصل به ریگولاتور رو که آب داغ رو برای گرم کردن گاز مایع مورد استفاده قرار میده وصل کنه از سه راهی های نامرغوب استفاده کرده بود که اطرافش نشتی میداد و همین باعث کم شدن آب رادیاتور و جوش اوردن موتور می کرد !  و منو شلینگها رو عوش کردم و سه راهی جنس مرغوب گذاشتم و نشتی برطرف شد .

ولی دیدم باز ماشین جوش میاره و چراغ STOP   روشن میشه ! خوب دقت کردم دیدم فن خنک کننده رادیاتور روشن نمیشه بردمش پیش استاد بابک دادم جعبه فیوز کالسکه ای رو کلا عوض کرد و فیوز نو گذشت و فن ها اومدن تو سرویس .

دیگه از اون موقع جوش اوردن ماشین متوقف شده . حالا فقط مونده که برم رادیاتور رو با محلول شستشوی رادیاتور بشورم و آبش رو عوض کنم آب رادیاتور تازه به همراه ضد یخ توش بریزم ...

ضمنا یادتون باشه که حتی اگه ماشین اتون جوش هم نمیاره و سالمه و حتی اگه مدل بالاو خارجیه ... هر سال باید آب رادیاتور رو بطور کامل عوض کنید و توش آب تازه  مخصوص رادیاتور بریزید و به نسبت 75% آب و 25% ضد یخ باهاش ترکیب کنید . چون آب رادیاتور هم عمری داره و بعد یه سال منقضی میشه و عوض کردنش باعث میشه که قطعات داخلی ماشین از قبیل واتر پمپ و جداره داخلی رادیاتور و جداره داخلی سیلندرها همگی دچرا زنگ زدگی بشن ... این آب رادیاتور خیلی مهمه ... ماشین اگه آب و روغنش مرتب چک و تعویض بشه و درست باهاش رانندگی بکنی مدتهای مدیدی کار می کنه و به راحتی ها خراب نمیشه ... ولی خب ما تعمیر و نگهداری ماشین رو بلد نیستیم اینقدر سوار ماشین بشیم تا خراب بشه ... !

نکات ایمنی به هنگام جوش اوردن موتور

 وقئی موتور ماشین جوش میاره این علامت خیلی بدیه ... مثه تب کردن انسان خطرناکه ... می تونه علتش یه موضوع ساده مثه از کار افتاده فن های خنک کننده  یاذ یه نشتی ساده باشه .... می تونه مشکلات اساسی تر باشه تو یه همچین مواقعی باید حوصله به خرج بدین و خودتون جوش نیارین ! ماشین رو متوقف کنید ( البته ماشین های مثه 206 خودشون وقتی چراغ STOP روشن میشه اتوماتیک خاموش میشن ! ) ولی آردی رو باید خودتون نگه دارین و با حوصله ماشین رو خنک کنید

وقتی ماشین جوش میاره یعنی  آب رادیاتور به بالای 100 درجه رسیده و هنوز هم بصورت آب باقی مونده ! ( چون آب در یک محفظه دربسته قرار داره و در 100 درجه هم جوش نمیاد !)  و مقداری هم بخار داره که اگه درب رادیاتور رو باز کنید با افتادن فشار این آب با شدت و به همراه بخار به سرو صورتتون می پاشه ... !

پس این کار رو نکنید راه حلش اینه که اولا ( ماشین رو خاموش کنید و کاپوت رو بالا بزنید ) وبذارید یه چند دقیقه ای بگذره و کمی از حرارت ماشین کم بشه  بعدش با یک حوله ضخیم که اونو دور درب رادیاتور پیچیدید ابتدا نیم دوری درب رادیاتور رو باز کنید و بذارید که فشار آب بیفته و بعدش با چرخش و فشار به پائین درب رو باز کنید و سریع توی رادیاتور آب بریزین و موتور رو روشن رو کنید بذارید آب بچرخه که قسمت های داخلی موتور خنک بشن که نکنه یه دفعه جام کنن و حسابی خرج رو دستتون بذاره

.................نوشته : محمد توکلی – 17 دیماه 1393 – ممکو

 

 


mohammad tavakoli