شما و اتومبيل اتان


ماجرای ماشین های از رده خارج وطنی

 

 

 

Tuesday, September 15, 2015

ماجرای ماشین های از رده خارج وطنی

وقتی ماشینی فرسنگها از فناوری روز دنیا عقبه نتیجه اش این میشه که مصرف سوختنش بالاست ایمنی لازم رو نداره رانندگی باهاش لذت بخش نیست . قابلیت اطمینان reliability  لازم رو نداره که ادم بخواد برنامه ریزی کنه و یه سفر درست و حسابی باهاش بره ... و خیلی نکات منفی دیگه

بذارید یه مقدار  ملموس تر به مسئله نگاه کنیم .

متوسط زمانی رو که یه خودرو می تونه کار کنه تا کاملا ً مستهلک و از رده خارج بشه رو اگه 400 هزار کیلومتر فرض کنیم

با توجه به اینکه متوسط مصرف سوخت خودروهای ساخت داخل هم بالای 10 لیتر به ازای هر صد کیلومتره ( پراید که 206 که کم مصرف ترین اشون هستن صدی هفت و سمند و 405 و پرشیا هم صدی 12 مصرف می کنند... )

ببینید هزینه بنزین این خودرو در طی این مسافتی که طی کرده چقدر میشه ؟

هز هزار کیلومتر = بطور متوسط صد لیتر بنزین مصرف میشه

400  ضربدر 100 لیتر = 40000 لیتر

40000 ضربدر 1000 نومن = 40 میلیون تومن

اگه ماشین خارجی بود نصف این مقدار بنزین مصرف می کرد یعنی 20 میلیون کمتر

می بینید که این ماشین وطنی فقط به اندازه قیمت خودش ،  سوخت اضافه مصرف کرده

چون الان اغلب ماشین های خارجی مصرف سوختشون حدود 5 لیتر در صد کیلومتره  بگذریم از چند تا خودروی پرمصرف شاسی بلند ...

فاجعه اینجاست که همون ماشین های خارجی و مدرن هم که جسته و گریخته و بعد از پرداخت عوارض گمرکی سنگین وارد مملکت میشن یا مثه خودروهای چینی  کیفیت زیادی ندارن یا از نوع خودروهای بیرون شهری که اصطلاحا SUV   نامیده میشن هستن که این روزا تو ایران به اونا میگن شاسی بلند !

خودرو شاسی بلند مناسب محل های بیرون شهری و دشت و بیابون و کوه و صحراست نه برای پز دادن در خیابونای جردن و  نیاوران و شهرهای بزرگ ...

چون مصرف سوخت این خودرو ها بالاست و باز همون مشکل خودروهای فرسوده و قدیمی رو به شکلی دیگه دارن ...

همه اینها بخاطره اینه که قیمت بنزین در این مملکت بیش از اندازه ارزونه بنزین هم باید قیمتش آزاده باشه یعتی اجازه بدن پالایشگاه خصوصی درست بشه و بعدش نفت رو به فیمت جهانی بخره و تصفیه کنه و بعدش قیمت تمام شده اونو به همراه سودش بده دست مشتری ...

تا اون موقع معلوم بشه کدوم یک از این اوباش هایی که سر مست از بنزین ارزون قیمت سوبسیدی تو این ماشین هاشون لم میدن و تا دو روز تعطیلی گیرمیارن راهی شمال میشن به این ولخرجی هاشون ادامه میدن ؟!  هیچکدوم . اینا همش نتیجه ارزون بودن قیمته

همون سازنده خودرو وطنی هم که ماشین های از رده خارج رو به مردم قالب می کنه بخاطر اینه که قیمت بنزین ارزونه . اگه قیمت بنزین به روز باشه کدوم ادم عاقلی این خودروهای پر مصرف رو می خره ؟!

تازه این وقت بحث سوخت بود . خودرو وطنی وسایل بدکی هاش هم بی کیفیته . تعمیر و نگهداریش هم زیاده و هزینه بره ...

اگه دروازه های مملکت باز می شد و اجازه میدادن خودوری خارجی خوب وارد بشه اون وقت معلوم میشد که این شرکت های وطنی می تونن یه دونه از اون ماشین های لگنی که تولید می کنن بفروشن ؟ ! باور کنین یکیش هم فروش نمی رفت .

وقتی همه چی انحصاری و دولتیه وضع همینه

 


mohammad tavakoli