شما و اتومبیل اتان


علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

 

دوشنبه، ٢۸ فروردین ۱۳٩۶  - ۱٠:۳۴ ‎ب.ظ

علت کم شدن آب رادیاتور ماشین

سلام رییس میگم این فن های 405 چطوری هستن یکی شون دور کند هستش یکیشون دور تند ؟ بعد اینا چطوری روشن میشن کامپیوتر دستور میده دیگه ما که کاره ای نیستیم ؟

 حالا مشکل من که البته ربطی به فن نداره. ماشین 405 مدل 90 گرفتم تازه. کلی آب کم میکرد و گل و لای زیر درب رادیاتور بود و آب هم کمی چرب بود.  ظاهرا واشر ترسونده بود بردم تراشکاری کرد گفت قبلا دو بار واشر عوض شده و الان واشر 3 سوراخه شده و دفعه ی آخرته میتونی عوض کنی بعدش باید خود سرسیلندر رو عوض کنی این سری. این درسته؟

 میگه دیگه جای تراشکاری نداره. حالا مشکل چرب بود آب و کم شدن شدید آب حل شده ولی ظاهرا همچنان آب یخورده کم میشه. هنوز نمیدونم چقدر چون وقت نکردم خیلی ماشین رو ببرم بچرخونم ببینم چطوری میشه. با توجه به پاسخ هاتون به کامنتها ظاهرا یا نشتی میتونه داشته باشه یا اینکه چون من ضد یخ نریختم این مشکل بوجود اومده و الان آب خالی تو رادیاتور هستش و یه هواگیری مشتی نکردم هنوز با ضدیخ و آب مخصوص رادیات.

 من خودم به این بیشتر معتقدم و ضمنا اگه ضد یخ بریزم فکر کنم نشتی زودتر مشخص میشه چون سبز میزنه بیرون. درسته ؟ نظر خودت چیه با این تفاسیر ؟ اگه بعد ریختن ضد ی

نویسنده: مصطفی [mostafanfs@gmail.com]

پاسخ:

سلام مصطفی

سوالات خیلی زیادی مطرح کردی که من سعی می کنم تا جایی که وقت دارم به همه اونا جواب بدم  ضمنا شما کجا زندگی می کنی ؟ چون کسی که در مناطق سردسیر زندگی می کنه و با اونی که تو یه منطقه گرمه مشکلاتشون با هم فرق می کنه !

  1. فن های 405 از طریق فشنگی که در سر راه آب رادیاتور قرار داره روشن و خاموش میشن و یه سوئیچ ساده است و البته فیوزی هم سر راهش هست ... یکی از علل مهم داغ کردن و جوش اوردن موتور خرابی همین فن های خنک کننده که بویژه وقتی ماشین درجا کار می کنه بشدت جوش میاره ...

  2. وجود مواد گل مانند و بقول شما گل و لای زیر درب رادیاتور نشانه خیلی خوبی نیست و نشون میده که سیستم خنک کننده ( رادیاتور و جداره سیلندر خیلی کثیفه ) و چرب بودن این آب نشونه وارد شدن روغن به داخل آب رادیاتوره که نشون میده یه جایی واشر سر سیلندر سوراخ شده و نشونه خیلی بدیه ..

  3. واله ما تو اصطلاحات کوچه بازاری استادکارهای مکانیک ( سوپاپ ترسونده رو شنیده بودیم ولی این واشر ترسوندن رو دیگه اولین باره می شنوم !) بهرحال هر گونه خرابی واشر سر سیلندر رو باید جدی گرفت و سریعا آن را تعویض کرد .

  4.  بله سرسیلندر رو به دفعات معدود میشه تراش داد ... اون مکانیک هم درست گفته سر سیلندر تراش دادنش محدوده یکی دو بار اون هم به مقدار کم  ... تازه ممکنه بقدری تاب برداشته باشه که حتی برای بار اول هم نشه تراشکاریش کرد !!  بیشتر از اون باید عوض بشه

     

  5. سر سیلندری که داغ کرده باشه به احتمال خیلی زیاد تاب برداشته و معمولا با تراشکاری درست نمیشن چون اگه مقدار براده ای که بر می دارند اگه کم باشه تاب اش گرفته نمیشه و اگه زیاد بردارن طراحی و حجم موتور به هم می خوره و ماشین دوباره جوش میاره و کلی مکافات در پی داره ...

  6. توصیه من در این مواقع اینه که کل سر سیلندر عوض بشه بخصوص اگه ماشین مدل پائین باشه یا کیلومتر زیادی رفته باشه ... ماشین شما درسته که مدل 90 هست ولی احتمال زیاد کیلومتر زیادی رفته و یا تعمیر و نگهداری خوبی نداشته ... مثلا داغ کرده و به دادش نرسیدن و زده سر سیلندر رو نابود کرده ...

  7. راستش اگه ماشین از هر نظر سالم باشه ...  نریختن ضد یخ اونقدرها تاثیر در جوش اوردن ماشین نداره بیشتر باعث خوردگی و داغ کردن تو روزهای خیلی داغ ( مثه خوزستان و جنوب ) میشه.  اون صاحب اولی ماشین از همون روز اول باید این کار رو می کرد !

  8. ماشین بعد از ریختن آب باید حتما هوا گیری بشه اگه نشه که حتی ماشین سالم هم جوش میاره

  9. اون آب سبز رنگ هم فقط برای شناساییه آب بدون املاح ( آب مقطره) خیلی از این آبها هم تقلبی هستن ! ولی خب رنگش علامت خوبی برای پیدا کردن نشتی هست قیمتی هم نداره

  10. بنظرم یه بار آب رادیانور رو کامل عوض کنه یه شستشویی بده و بعدش 50 درصد آب بدون املاح و 50% هم ضد یخ بریز یه چند روزی ببین چی میشه ؟ اگه بازم نشتی وجود داشت و جایی بصورت چشمی این نشتی قابل دیدن نبود دیگه از واشر سرسیلندره

  11.  

  12. بهرحال نظر نهایی من اینه که اگه دیدی درست نشد قید سر سیلندر رو بزن و یه سر سیلندر نو بخر و خودت رو راحت کن چون تراش دادن سر سبلندر باعث کم شدن حجم اتاق احتراق میشه و ماشین مرتب داغ می کنه هر چند شتابش بهتر میشه !!

  13. زیاد نگران نباش ... سعی کن کارهایی که گفتم همه رو انجام بدی امیدوارم هر چی زودتر مشکلت حل بشه نتیجه کار رو هم حتما به من اطلاع بده ... ممنونم

 

..................محمد توکلی – 29 فروردین ماه 1396 – ممکو  khbipc


mohammad tavakoli