شما و اتومبيل اتان


پائین و بالا شدن دمای موتور پژو 206

 

پائین و بالا شدن  دمای موتور پژو 206

مقدمه :

 

موتورهای گرم warm motor

موتور های tu5 و tu3  از دسته موتورهای گرم هستند به این معنی که برای بالا بردن راندمان آنهاو احتراق کامل تر طوری طراحی شده اند که  دمای آنها بالا و مثلا 90 درجه باشد

سوختن واشر سر سیلندر الزاما بدلیل کم آبی و داغ شدن بیش از حد موتور نیست جنس واشر سرسیلندر در اغلب خودرهایی که بعد از 1388 ساخته شده اند خوب نیست کما اینکه برد نمایشگر درجه ها هم چینی است چون دمای آب را ننوشته و فقط خط گذاشته ( در صورتیکه گیج = درجه نشون دهنده آب در 206 فرانسوی شماره داره و نوشته 90 درجه )

دمای طبیعی 206

دمای طبیعی ماشین 206 همون 90 درجه است حالا اگه یه مقدار پایین هم بیاد بخاطر خنکی هوا یا سرد بودن موتور به هنگام روشن شدن اولیه است . ولی موقع روشن کردن کولر وبویژه در مناطق گرم و سوزانی چون ماهشهر و ممکو گاهی دما یه مقدار از 90 بالاتر میره که باید دقت کنید زیاد بالا نره

 

اما همونطوریکه که گفتم 206  بدلیل اینکه طراحی اش نسبت به بقیه خودرهای قدیمی موجود در ایران به روز تر است  در دمای بالاتری کار می کنه

این دما در  شهر معمولا حدود 90 درجه است و در جاده ممکن تا 80 درجه هم پایین بیاید .

ولی خب از این حدود نباید بالا و پائین تر شود

-           اگر دما از حدود 92 درجه بالاتر رود دور کند فن  خنک کننده روشن می شود

-          و اگر دما به 110 درجه برسد دور تند (جت فن) شروع می شود.

اگر دما مثلا به 80 درجه کاهش پیدا کند زیاد نباید نگران بود چون در جاده های مستقیم وبدون سربالایی و در سرازیری  دمای موتور 206 تا 80 درجه هم کاهش پیدا می کند و این نشانه خرابی نیست .

گیر کردن ترموستات و عمل نکردن آن می تواند مخارج سنگینی را به شما تحمیل کند

مهم تر از آن تعویض هر ساله یا دو سال یکبار آب رادیاتور است چون ضد یخ موجود در رادیاتور در اثر حرارت خاصیت اش را از دست می دهد و آب بدون املاح هم ممکن است در تماس با بخش های موتور خاصیت خالص بودنش را از دست دهد . خیلی از مشکلات بزرگ و پر هزینه را می توان با همین اقدامات کوچک و کم هزینه پیشگیری کرد

-          ترموستات 206 باید بطور دوره ای مثلا هر چند سال تعویض شود. چون اگر ترموستات خراب شود و عمل نکند و موتور جوش بیاورد احتمال سوختن واشر سرسیلندر وجود دارد حتی اگر قمقمه آب رادیاتور پر بوده باشد و آب هم کم نکرده باشد چون همین عمل نکردن ترموستات می تواند باعث عدم چرخش آب و بالارفتن دمای موتور گردد .

-          ............................محمد توکلی 18 آبان ماه 1394 – ممکو


mohammad tavakoli