شما و اتومبيل اتان


زوزه کشیدن دیفرانسیل آردی

 زوزه کشیدن دیفرانسیل آردی

مهندسین ایران سواد ندارند و قدرت خلاقیت اشان صفر است و به همین جهت همه کارشون کپی کاریه و یه طراحی درست و حسابی از خودشون ارائه ندادن

از اونجائیکه همه کارهای این مملکت بر اساس رویه معجزه آسای سعی و خطا استواره و ربطی به تحقیق و پژوهش و این جور سوسول بازیها نداره .. و مسئولین ایران خودرو و سایر شرکت های خودروسازی هم از این قاعده مستثنی نیستن ..

یه روز موتور پژو رو گذاشتن رو بدنه پیکان اسمش رو گذاشتن پیکان پژویی ! دیدند موتورش قویه و تمام بدنه پیکان وشاسی هاش ترک برداشته و این کار شدنی نیست و بدنه پیکان که مال 50 سال پیشه تحمل و توان موتور پژو رو نداره ...

ولی از اونجائیکه نبوغ ایرانی هیچوقت افول نمی کنه کار رو وارونه کردند ! یعنی این بار اومدن و موتور پیکان را گذاشتن رو بدنه پژو و اسمش رو گذاشتن پژوی آردی ... چون موتور پیکان دیفرانسیل عقب بود و بدنه پژژ برای این کار ساخته نشده بود و به همین جهت اسمش شد آر دی ... اما این که نه پیکان بود نه پژو . چون موتورش همون موتور آشغال قدیمی و کاربوراتوری منسوخ پیکان بود و قدرتی نداشت دیفرانسیل و گیربکس هم هر کدوم از جایی اورده بودند گیربکس از برزیل و دیفرانسیل هم معلوم نبود ساخت کدوم خراب شده بود که از همون روز اول زوزه می کشید و صدای غیرعادی می داد

بعد از سال 1393 اولین مدل انژکتوری رو روانه بازار کردند ولی موتور همچنان پیکان بود  وقتی کولر رو روشن می کردی ماشین یا جوش می آورد و یا از سربالایی بالا نمی رفت .

آردی که ما داشتیم از همون روزهای اول دنده سه اش می پرید این شد که گیربکس رو بردیم تعمیر و دنده اش رو درست کردن ولی زوزه دیفرانسیل اش کم کم شروع شد . حالا بماند که چه مشکلات دیگه ای برداشت داغ کرد سر سیلندر رو باز کردیم بردیم تراش ..

یه بار هم خودم موتور رو کامل باز کردم و بستم و بیرینگ ها و کاسه نمد و چیزهای دیگه اش رو عوض کردم آخرش نشد که بشه یه ماشین درست و حسابی ... هنوزم کم و بیش مشکلاتی داره از جمله همون صدای دفش که باید یه دف تویوتایی از گناوه بخرم بندازم روش .  
بعدش این ماشین رو تبدیل روآ کردند و همون مشکلات کم وبیش ادامه داشت . چون نه کیسه هوا داشت و نه ترمز ای بی اس و نه استاندارد بود .

خلاصه این سریال سعی و خطاهای ایران خودرو  تمرین کپی کردن ماشین همین جوری ادامه داره ...

 

..........محمد توکلی – 14 شهریورماه 1395

  • آر دی - که مخفف :   RD= Rear Differential  دیفرانسیل عقبه

mohammad tavakoli