شما و اتومبيل اتان


نسل جديد موتورهاي ديزل براي خودروهاي سواري و سبك :

Saturday, April 09, 2005

 

نسل جديد موتورهاي ديزل براي خودروهاي سواري و سبك :

 

اگر چه در كشور ما فنآوري ساخت موتورهاي ديزل حدود 30 تا 40 سال از تكنولوژي روز دنيا عقب است ولي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي و خصوصا دراروپا  با پيشرفت هاي  شگرفي كه درزمينه ساخت و طراحي نسل جديد موتورهاي ديزل صورت گرفته است هم انكون تعداد زايادي از خودروهاي سواري . سبك با استفاده از موتور ديزل ساخته و مورد استفاده قرار مي گيرد چون اين نوع خودورها مزايا ي زيادي در مقايسه با موتورهاي بنزيني دارند از جمله اينكه بين 20 تا 65 % سوخت كمتري مصرف مي كنند بطوريكه در هر 100 كيلومتر 4 ليتر گازوئيل مصرف مي كنند و اين در حالي است كه بهترين خودورهاي بنزيني بيش از 6 ليتر بهه ازاي هر 100 كيلومتر مصرف مي كنند.

 ( در ايران كه كه اين ميزان حتي به 15 ليتر و بيشتر هم برا بسياري از خودروها مي رسد ) .

 

موتورهاي ديزلي 24% CO2  كمتري توليد مي كنند و 30% نيز گاز مونواكسيد كربن CO  كمتري را وارد جو مي كنند بنابراين از نظر آلايندگي محيط زيست هم باعث مي شوند كه كمتر محيط زيست آلوده شود . همه اينها در كنار يك سري مزيت هاي فني مثل توليد گشتاور بالاتر و راندمان كاري بيشتر باعث شده است كه هم اكنون در فرانسه 60% خودروهاي سواري از نوع ديزلي باشند اين رقم در آلمان حدود 50% است و در آمريكاا بهد علت عدم آشنايي كه با اين فن آوري وجود دارد و هنوز عموميت پيدا نكرده است اين رقم حدود 205 است كه در تمام اين كشورها رو به افزايش است .

 

 

جا ما هم اينجا در ايران از اين فن آوري  جديد به بهترين وجه ممكن استفاده كنيم  به چند دليل :

·        اولا ما هم از نظر بنزين هم اكنون د رمضيقه هستيم و مجبور به صرف مقادير هنگفت براي واردات بنزين مي باشيم كه باتغيير سوخت خودورها به گازوئيلي بخش زيادي از اين مشكل حل مي شود

·        توليد گازوئيل در كشور ما بيش از بنزين است

·        آلايندگي محيط زست مشكلي است كه اگر چه د رايران چندان جدي گرفته نمي شود ولي ما براي راه پيدا كردن به جامعه جهاني و حفظ سلامت محيط خودمان ناچاريم قوانين زيست محيطي را رعايت كنيم .

·         

آنهايي  هم كه مثل يوسف حجت معاون سازمان حفاظت از محيط زيست بهانه مي آورند كه در اروپا گاز وجود ندارد و ما با داشتن منابع گاز نيازي به خودروهاي ديزلي نداريم اساسا تخصصي در زمينه مكانيك و ساختار موتورهاي ديزلي ندارند و اظهارات آنها بيشتر سياسي كاري است تا  اينكه بخواهد مطلبي علمي و كارشناسي باشد و نبايد اين حرفها را جدي گرفت !

 

استفاده از موتورهاي ديزلي مدرن بايد در كنار خودورهاي گاز سوز توسعه پيدا كند چون ماهيت موتورهاي ديزل به گونه اي است كه اولا هيچ بديلي در حال حاضر ندارند ثانيا در آينده كه بهر حال سوخت هاي فسيلي رو  به پايان خواهند گذاشت مي توانند با استفاده از سوخت هاي گياهي و بيو فيول هم كار كنند .

 

ممنوعيت بي مورد شماره گذاري سواري هاي ديزلي :

در سال 1350 به بهانه  حمايت از خود روهاي بنزيني و در  واقع به دليل جلوگيري از واردات خودروهاي بنز سواري گازوئيلي  كه باعث بي رونقي خودروهاي وارداتي آمريكايي شده بود ، شماره گذاري خودروهاي سواري گازوئيلي را ممنوع كردند كه اين قانون غير منطقي تا به امروز بر جا مانده است و يكي از موانع استفاده از سواري هاي گازوئيلي همين قانون است ولي مسئله به همينجا ختم نمي شود .

 

پالايشگاههاي قديمي در ايران :

در ايران گازوئيلي كه توسط پالايشگاهها توليد مي شود بدليل قديمي بودن فرآيند تصفيه داراي مقادير بالايي از گوگرد است اين گوگرد علاوه بر اينكه براي  همان موتورهاي قديمي هم زيان آور است و با تشكيل اسيد سولفوريك باعث خودگي قطعات داخلي موتور مي شود اساسا  در موتو رهاي ديزلي جديد غير قابل استفاده است اين موتو رها به گازوئيلي  نياز دارند كه ميزان گوگرد آن طبق استاندارد يور- 4 فقط PPM 50 باشد در صورتيكه چنين گازوئيلي در هيچيك از پالايشگاههاي ايران توليد نمي شود تنها پالايشگاه تهران و بندر عباس مقداري محدودي گازوئيل با ميزان گوگرد PPM  500 توليد مي كنند كه اين فقط مي توان استاندارد يورو -2 را پاس كند

بنابراين  براي توسعه و  گسترش استفاده از موتورهاي ديزلي لازم است پالايشگاههاي ايران نوسازي شوند و فرآيند  پالايش در انها مدرن گردد . و اين رشته سر دراز دارد !..............ادامه دارد

..............................................................................نوشته : محمد توكلي   20فروردين 1384ماهشهر

 


mohammad tavakoli