شما و اتومبيل اتان


ديزل هاي توانمند

Sunday, April 10, 2005

 Performance Diesel

Opportunities for the Automotive Aftermarket

 

ديزل هاي توانمند

فرصتهايي كه سازندگان خودرو در  پيش رو دارند

مقدمه :

چالش عميقي كه بسياري از كشورهاي توسعه نيافته و از جمله ايران در پيش رو دارند اين است كه تا بيايد تكنولوژي روز  دنيا به اين كشورها راه پيدا كند و مستقر شود مدتها طول مي كشد و در طي اين مدت فن آوريهاي مدرن با چنان سرعتي تغيير كرده اند كه بايد دوباره به فكر عوض كردن مجدد بيفتند و به اين ترتيب ما هميشه نه يك فاز بلكه چندين فاز در بسياري از زمينه ها از فن آوري روز دنيا عقب هستيم .

صنايع خودرو سازي يكي از موادر است تازه ما  در ايران و در ايران خودرو و سايپا و ساير شركت هاي ريز و درشت ديگر ، شروع به مونتاژ خودروهاي دهه 70 و 80 اروپا مانند پژو 405 كرده ايم در صورتيكه اين خودروها مدتهاست در اروپا از گردونه توليد خارج شده اند و اصلا تغيير ماهيت داده اند بطوريكه در حال حاضر حدود نيمي از خودروهاي سواري اروپا با تكنولوژي ديزل هاي مدرن شاخته مي شوند كه مصرف سوخت كمتر آلايندگي كمتر و كارآيي بيشتري دارند اين در حالي است كه حتي شماره گذاري خودروي سواري ديزل از سال 1350 در ايران ممنوع بوده است و هنوز هم ممنوع است !

بهتر است بجاي اينكه مصرف كننده توليدات از رده خارج اروپا باشيم جديدترين فن آوري روز دنيا را به خدمت بگيريم ولو اينكه هزينه بيشتري بپردازيم چون حقيقتا ارزش آن را دارد . خاصه اينكه در ايران اين هزينه از جيب مشتري  پرداخت مي شود و مديران صنايع حتي با پول عامه مردم حاضر نيستند فن آوري جديد  و خودروي روز دنيا را در اختيار همان كساني كه سرمايه مورد نيازشان را تامين مي كنند بگذارند! چرا مردم نبايد از جديدترين خودروها استفاده كنند ؟ و به چه دليل مردم بايد بهاي توسعه صنايع خودروسازي را بپردازند ؟ تازه اگر توسعه باشد كه اينگونه نيست هيچيك از اين خودروسازان قادر نيستند حتي يك دستگاه از خودروهاي توليدي خود را نه در يك كشور اروپايي بلكه به كشوري مانند افغانستان يا پاكستان بفروشند !

يك اصل بديهي در اين ميان وجود دارد و هيچ عذر و بهانه اي هم در مورد آن پذيرفته نيست و آن اينكه توده مردم حق دارند از جديترين فن آوري روز در همه زمنيه ها از پزشكي و كشاورزي گرفته تا مهندسي و ساير بخش هاي تكنولوژي ، بهره مند شوند ... ما يا اين فن آوري را يا بايد بصورت بومي در اختيار داشته باشيم و  يا اگر نداريم به هر قيمتي كه شده فراهم كنيم و در اختيار توده مردمي كه مدام از خدمت به آنها دم مي زنيم قرار دهيم . راه حل سومي وجود ندارد !

 

مصرف كنندگان اغلب بدنبال اتومبيل هايي هستند كه سوخت كمتري را مصرف كنند و از نظر اقتصادي به صرفه تر باشند خصوصا بدنبال افزايش قيمت بنزين آنها بدنبال ماشينهايي هستند كه با سوخت هاي جايگزين بنزين كار كنند . هر چند اين روزها ماشينهاي بنزيني با سوخت دو گانه عموميت يافته اند اما اين ماشين ها قادر نيستند توان مورد نيازي را كه از آنها انتظار مي رود ارائه دهند  در ايم ميان اما ماشينهايي كه با موتور ديزل كار مي كنند قادرند كه گشتاور بالاتري را نسبت به موتور هاي بنزيني توليد كنند اكنون موتورهاي ديزلي با بازار آمده اند كه علاوه بر ارائه توان بالا قادرند كه سرعت مورد نيازي را هم كه در شاهراهها مورد نياز است تامين كنند .

نمونه آن اتومبيلي است كه شركت توربو ديزل دوج در داكوتاي آمريكا ساخته است و سرعت آن به 222 مايل در ساعت مي رسد . شركت مهندسي Gale bank  تنها يكي از شركت هاي تامين قطعات بعد از فروش است كه به قابليت هاي بالقوه  موتورهاي ديزل پي برده است .  

موتورهاي ديزل نه تنها راندمان  مصرف سوخت آنها 30% بهتر از موتورهاي مشابه بنزيني است بلكه به ميزان 25% هم  كمتر از موتورهاي بنزيني دي اكسيد كربن توليد مي كنند . . بسياري از شركت هايي كه ارائه دهنده خدمات پس از فروش هيتند از مدتها خود را درگير بازار موتورهاي ديزلي كرده اند و و مشاركت ارزنده اي در زمينه اين تكنولوژي انجام داده اند . در اين ميان شركت : گيل بانك با ارائه موتور توربو ديزل دوج توانسته ركورد سرعت را با 222 مايل در ساعت ( 355 كيلومتر در ساعت )  بشكند.

د رحال حاضر با پيشرفتهاي قابل توجهي كه در ساخت موتورهاي ديزل جديد حاصل شده است بازار فروش ديزل بر اساس عملكرد آن نامگذاري مي شود . پيشرفت فن آوري باعث شده است كه سوخت گازوئيل با مقدار گوگرد خيلي كم به بازار عرضه شود سيستم هاي تزريق شوخت كا در فشار بالا كار مي كنند ، مديريت الكترونيك سوخت و توربو شارژهايي  با ايعاد هندسي متغيير :

variable geometry turbocharging همه و همه منجر به ساخت موتورهاي ديزل قدرتمند تر ، تميز تر  و كارآتر گرديده است .

Innovations in Diesel Technology

نوآوري در فن آوري موتورهاي ديزل :

 استفاده از توربو شارژر يكي از مزايايي است كه در فنآوري ساخت خودرو مورد استفاده است و سبب شده است انقلابي در موتورهاي ديزل جديد بوجود آيد تا پاكيزه تر از گذشته كار كنند و توان و كارآيي ببشتري داشته باشند . در ديزل هاي مدرن نوعي  از توربو شارژر مورد استفاده است كه توربو با شكل هندسي متغيير ناميد ه مي شود . اين نوع آوري در شكل توربو شارژر باعث شده است كه توان بيشتري در طيف گسترده اي از دور موتور بدست آيد كه در مقايسه  با توربو شارژرهاي قديمي كه  متناسب با سرعت گازهاي خروجي دور انها تغيير مي كرد .

 در موتورهاي ديزل جديد تزريق سوخت از طريق يك تزريق كننده پر فشار و با كنترل كامپيوتري صورت مي گيرد در صورتيكه در موتورهاي قديمي سوخت بطور مستقيم به داخل سيلندر تزريق مي شد .  و همين امر باعث شده است كه 40% توان بيشتري بدست آيد و 30% كاهش در مصرف سوخت صورت گيرد .

تراشه كامپيوتري كه تزريق سوخت را  كنترل مي كند سبب مي شود با زمان بندي متغييري كه براي تزريق سوخت انجام مي دهد كارآيي مصرف سوخت را به حداكثر برساند و در مقايسه با ديزل هاي قديمي سر و صداي كمتري هم توليد كند .

تا سال 2006 كه استفاده از ديزل هاي با سوختي كه حداقل گوگرد ممكن را دشته باشد اجباري خواهد شد ميزان انتشار مواد آلاينده و از جمله ذراتي كه در مبدل هاي كاتاليستي به دام مي افتند كاهش پيدا خواهد كرد . و كاهش ميزان  اكسيدهاي نيتروژن  باعث خواهد شد كه  موتورهاي ديزل باز هم تميز تري به بازار عرضه شود .

بازار رو به رونق خودروهاي سبك ديزلي :

اين بازار روز به روز در حال گسترش است و بستر مناسبي را براي بسياري از شركتها فراهم مي كند تا در اين زمينه سرمايه گذاري كنند . .

در ژوئيه سال 2003 بيش از 1/3 ميليون وانت  در جاده ها وجود داشته اند كه از اين ميان 7/1 ميليون آن متعلق به شركت فورد بوده است . د.ج و شورولت هم به ترتيب با 700 هزار و 500 هزار وانت ديلزي رد رده هاي بعدي قرار داشته اند .

در بين تمامي شركت هاي سازنده وانت هاي ديزلي ، شركت فورد بتدريج تسلط خود را از دست داده است و اين سهم  نصيب ساير شركتهاي شده است . ( شكل 1 )

Diesel Light-Truck Market Share

 

چشم انداز سهم  شركتهاي  سازنده ديزل روند رو رشدي را نشان مي دهد كه در نمودرا زير آمده است :

 

 

 

.................................................................مقدمه و ترجمه از : محمد توكلي -21فرودين ماه 1384 ماهشهر

منبع  : http://www.sema.org/main/semaorghome.aspx?id=52557

 

 

 


mohammad tavakoli