شما و اتومبيل اتان


برنامه فن آوري شركت تويوتا براي سال 2010

Wednesday, June 21, 2006

Toyota Outlines 2010 Technology Plans; Plug-in Hybrids on

the R&D Agenda (updated)

13 JUNE 2006

 برنامه فن آوري شركت تويوتا براي سال 2010

استفاده از خودورهاي تركيبي (هايبريد ) در دستور كار تحقيق و توسعه قرار دارد :

 

مقدمه :

 

در جلسه بحث و تبادل نظر زيست محيطي در  شركت خودور سازي تويوتا :

TOYOTA MOTORS COMPANY= TMC

 

رئيس اين شركت كاتسوكي واتانابه ، خط مشي كلي برنامه هاي اين شركت را براي 4 سال آينده و تا سال 2010 مورد بررسي قرار داد به گونه اي كه فن آوري هاي اين شركت  از قابليت انعطاف مستمر برخودار باشند .

يكي از اين راهها استفاده از خودروهايي است كه بصورت تركيبي ساخته مي شوند و شركت تويوتا بيش از هر سازنده خودروي ديگري خود را ملزم به استفاده از آن مي داند .

سه فن آوري اصلي را كه شركت تويوتا براي اين منظور دنبال مي كند عبارتند از :

1- بهبود راندمان سوخت جهت كاهش ميزان انتشار گاز   دي اكسيد كربن CO2

2- ساخت اگزوزهايي كه بتوانند انتشار گازهاي آلاينده را مهار كنند تا از ميزان الوده شدن محيط زيست بكاهند .

3- اتخاذ روشهايي براي متنوع ساختن انرژي و محدود كردن استفاده از سوخت هاي فسيلي خصوصا سوخت هاي نفتي .

 

Top of Form

Conventional powertrains.

موتورهاي متعارف :

تويوتا طرح هايي در دست دارد تا خط توليد موتور بنزيني و سيستم انتقال نيروي آن تا سال 2010 مجددا مورد بررسي و تجديد نظر قرار دهد و اين كار را با توسعه نوع جديدي از موتورهاي خورجيني V-6 ENGINE  كه در سال 2003 ساخته است شروع كرده است . و در ادامه اين تلاش ها ، شركت تويوتا اقدام به ساخت موتور بنزيني 8/1 ليتري بنزيني كرده است كه كه جعبه دنده متغيري دارد كه مي توان از ان به عنوان قوه محركه هم براي خودروهاي كوچك تويوتا و هم براي خودروهاي سواري با اندازه متوسط استفاده كرد .

اين خودرو جديد 8/1 ليتري از سيستم دوگانه  سوپايهاي متغير با زمان بندي هوشمند :

DUAL VVT-I (variable valve timing intelligent )

استفاده مي كند كه ان را قادر مي سازد كنترل مداوم و بهينه اي را بر روي زمان بندي موتور در  سرعت هاي مختلف و تحت بارهاي گوناگون داشته باشد . اين موتور ارائه دهنده  يكي از بهترين عملكردهاي گشتاور – قدرت در كلاس خودورهاي 8/1 ليتري است .

تويوتا از پيستونهاي فوق العاده سبك استفاده خواهد كرد و در كنار اين  تلاش ها قصد دارد كه تلفات ناشي از اصطكاك را در بين قطعاتي مانند ياتاقانهاي غلتشي roller bearing  و مجموعه اسبك ها به حداقل برساند تا بتواند به هدفي كه دارد و بهبود 5% درصدي در راندمان سوخت نسبت به خودروهاي قديمي است دست پيدا كند . و با ساخت اگزوزهاي پاكيزه تر مقدار انتشا گازهاي آلاينده را به حداقل كاهش دهد ( كه به ميزان  75% كمتر از حداكثر مقدار استاندارد  مجاز انتشار گازها در سال 2005  است ) .

هدف شركت تويوتا اين است كه تا سال 2010 سطح انتشار گازهاي آلاينده را تا 75% كمتر از استاندارد مجاز در سال 2005 برساند و افزايش راندمان خودروهاي سواري هم تا سال 2010 به ميزان 10% بيشتر از استاندارد ژاپن  خواهد بود .

 

Toyota Outlines 2010 Technology Plans; Plug-in Hybrids on

Hybrids and plug-in hybrids.

شركت تويوتا تعداد خودروهاي مدل تركيبي را تا سال 2010 دو برابر خواهد كرد .

واتانابه همچنين اظهار داشته است كه شركت اش در زمينه تحقيق و توسعه بر روي موتورهاي تركيبي ، پيشرو است . هم اكنون شركت تويوتا بر روي نسل جديدي از خودرو كار مي كند كه قادر است مسافت هاي زيادي را صرفا  با استفاده از موتور الكتريكي طي كند كه اين امر مي تواند اثر قابل توجهي بر روي كاهش ميزان دي اكسيد كربن co2 داشته باشد و به كاهش آلودگي هوا كمك شاياني نمايد .

 

 واتانابه  رئيس شركت تويوتا مي گويد :

براي شركت هاي خودرو سازي ؛ توسعه پايدار و بقا به معني وفق دادن خود با شرايط موجود در قرن 21 است و ما بايد حركت رو به جلوي خود را با درك اين نكته آغاز كنيم كه بزرگترين خطر اين است كه دست به چالش هاي بزرگ براي تغييرات نزنيم .

خودورهايي با سوخت متنوع :

Flex-fuel vehicles

تويوتا اين فن آوري را در اختيار دارد كه همه توليدات خود را با تركيب E10  به بازار عرضه كند اين شركت  در نظر دارد نمونه E100  را در بهار 2007  به بازار برزيل عرضه كرده كند . و براي بازار آمريكا نيز خودروهايي با سوخت متغير را در نظر گرفته است تا سياست توسعه استفاده از سوخت هاي بيو اتانول را به اجراء در

..................................................مقدمه و ترجمه از : محمد  توكلي

منبع :

http://www.greencarcongress.com/2006/06/toyota_outlines.html

 

 

 


mohammad tavakoli