شما و اتومبيل اتان


از زانتیا تا C5

Sunday, June 03, 2007

از زانتیا تا C5

 واردات  سیتروئن C5 :

 

مقدمه :

واقعیت این است که خودروهای سیتروئن اغلب طراحی بدنه زیبایی ندارند از همان زمانهای قدیم شکل ظاهری این خودرو متفاوت با دیگر خودروها بود و همیشهد بنظر می رسد که طراحی این خودرو حالتی قدیمی و از مد افتاده دارد نمی دانم چرا اینگونه است شاید این فقط  برداشت من باشد و درست نباشد ولی بهر حال من از این جور طراحی ها خوشم نمی آید . شما کافی است همان ژیان معروف خودمان را بخاطر آورید که اولین ماشین سیتروئنی بود که در ایران مونتاژ می شد و اگر چه مدلهای مختلف آن خیلی طرفدار داشت خصوصا قیمت ارزان آن که همه مردم و فقیرترین آنها هم می توانستند این ماشین را خریداری کنند ولی شکل و قیافه ظاهری آن کاملا متفاوت از همه ماشین ها بود چیزی شبیه فولکس قورباغه ای که خودرویی کاملا شاخص از نظر قیافه بود .

اما از حق نباید گذشت که مشخصات فنی این خودرو و قدرت و شتاب آن واقعا قابل توجه است همان خودروهای ژیان قدیمی بقدری راحت بودند که حد نداشت مصرف کم بنرین و ارزانی قیمت و رینگ های با قطر بزرگ و بدنه سبک و سیستم فنربندی خاصی که داشت همه و همه باعث شده بود که این خودرو در نوع خود بی نظیر باشد . حالا هم که نسل مدرن تر آن با نام زانتیا مدتهاست  وارد ایران شده است و نیز مدل  وc5  که قرار است بزودی وارد شود نیز مشخصات خوبی دارند بدنه بزرگ و جادار و موتوری با حجم بالا باعث شده است که امکان رانندگی با سرعت های زیاد و راحتی و  ایمنی و نسبتا بالا را فراهم کند ( حیف که ما در ایران جاده های درست و حسابی نداریم و این خودرو بیشتر مناسب همان جاده های استاندارد فرانسه است !)

همین زانتیا اگر چه ظاهر زیاد جذابی ندارد ولی ماشینی با ایمنی بالا و سرعت و قابلیت زیاد است ترمزهای ای بی اس , کیسه هوا و بدنه آئرودینامیک که کاملا نشت بندی شده است و صندلی های راحت  همه و همه از مزایای آن است برای کسانی که 23 میلیون تومان برای آنها مبلغ زیادی نیست وتوانایی  خرید این خودرو را دارند خردی این ماشین می تواند امکان استفاده از یک خودروی استاندارد را در جایی که هیچ چیز استاندارد نیست را فراهم کند . از جمله ویژگیهای زانتیا فنربندی بادی  آن است که امکان بالا و پائین کردن ارتفاع خودرو را می دهد که این قابلیت خصوصا درایران که برخی جاده ها را نمی توان با خودروهای معمولی رانندگی کرد خیلی جالب است .

 

سیتروئن C5 یک اتومبیلی  بزرگ و جادار است که همین بزرگی و جادار بودن سبب می شود که رانندگی راحتی را برای راننده و سر نشین ها  خصوصا  در مسیرهای طولانی ,ایجاد کند  .  قیمت  این ماشین نیز در مقایسه به همتایانش مثل   پژو 407 نیز ارزان تر است .

 

واردات سیتروئن آغاز شده است و  سیتروئن C5 دارای موتورهای 8/1 لیتری با قدرت 117 اسب بخار و 2 لیتری با 143 اسب بخار و 3 لیتری با قدرت 210 اسب بخار است. قیمت آن نیز حدود  25 تا 30 میلیون تومان می باشد .

 

خودروی سیتروئن C5

 برای اینکه بدنبال خودروی بزرگ و راحت هستند  انتخاب این ماشین مناسب است چون سیتروئن به ویژه در مدل های بزرگ بیش از هر چیز یک اتومبیل راحت است تا  اینکه بخواهد خودرویی با قابلیت های اسپورت باشد .

 

نسل نخست سیتروئن C5 در سال 2000 و در دو گونه پنج در لیفت بک و استیشن به بازار آمد. این اتومبیل جایگزین سیتروئن زانتیا در بازار اروپا شد. نسل دوم C5 که مدل Facelift شده این اتومبیل است در ماه های پایانی سال 2004 به بازار آمد. این مدل به ویژه در گونه پنج در لیفت بک در نماهای جلو و عقب مورد یک بهینه سازی گسترده که شاید بتوان آن را با یک جراحی پلاستیک پیروزمندانه نیز سنجش کرد قرار گرفت. بدین روی چهره نو این اتومبیل از چراغهایی زیبا و مارک جذب شده سیتروئن در جلو پنجره بهره مند شد.

 

کابین: جادار سیتروئن C5 برآورده کننده هدف طراحان این ماشین در طراحی کابین برای رانندگی در مسیرهای طولانی بوده است. صندلی های جلوی این ماشین بزرگ و پهن و به ویژه نرمتر از صندلی های دیگر همکلاسان سیتروئن C5 هستند. پهنای این ماشین فضای مناسب برای نشستن سه بزرگسال را در قسمت عقب کابین فراهم کرده و بلندای قسمت عقب کابین برای سرنشینان تا قد190 سانتیمتر مناسب است.

 

بدین روی طراحان کابین این ماشین با به کار گیری نشان دهنده هایی زیباتر با قاب های کروم کاری شده و تغییر اندکی در کنسول میانی و دستگیره دنده و روکش صندلی ها به زیبایی های کابین C5 افزودند.از این گذشته سیتروئن C5 به گونه استاندارد در همه مدل ها از ایرکاندیشن فول اتوماتیک کامپیوتر سی دی گردان با شش بلندگو سیستم قفل مرکزی با کنترل از راه دور فرمان با تنظیم چهار گانه شیشه بالابر های الکتریکی و آیینه های قابل تنظیم الکتریکی نیز سود می برد.گنجایش صندوق  عقب  نوع  لیفت بک این ماشین 471 لیتر  که می توان آن را  تا 1315  لیتر نیز افزایش داد .

 

سیتروئن C5 با کمک سیستم های الکترونیکی خود از یک سیستم فنربندی هوشمند بهره مند است.بدین روی ارتفاع کف این اتومبیل تا زمین بسته به سرعت اتومبیل به گونه ای خودکار تنظیم می شود.بر این پایه در هنگام رانندگی با C5 با سرعت 110 کیلومتر در ساعت ارتفاع این اتومبیل به گونه اتوماتیک کم می شود. این کار نه تنها پایداری اتومبیل را بالاتر می برد بلکه مقاومت بدنه ماشین نسبت به باد مخالف را پایین تر می آورد.از این گذشته راننده C5 خود نیز می تواند به تنظیم دستی فنرها در چهار وظعیت گوناگون بپردازد.

 

موتور و گیربکس:

 

موتور  اتومبیل مورد آزمایش از گونه 4 سیلندر 2 لیتری با توان 138 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه و گشتاور 320-340 نیوتن متر در 2000 دور در دقیقه است. همچنین شتاب صفر تا100 این خودوردر حدود  8/9 ثانیه و بیشترین سرعت آن 205 کیلومتر در ساعت است.

وزن این خودروی فرانسوی 1475 کیلوگرم می باشد. سیتروئن C5 با یک گیربکس پنج سرعته دستی و نوع  دو گیربکس 4 و 6 سرعته نیز خودکار نیربه سفارش مشتری قابل تولید است .

 

تجهیزات ایمنی

 

فرانسوی ها از آنجا که میدانند خریداران اروپایی خواهان خرید اتومبیل های امن هستند اتومبیل های خود را با آخرین سیستم های امنیتی به بازار اروپا می فرستند. درهای این ماشین پس از گذشتن از سرعت 10 کیلومتر به گونه اتوماتیک قفل می شود. C5 از هفت ایربگ(کیسه هوا) سیستم پایداری الکترونیکی ESP  چراغ های زنون قابل گردش با گردش فرمان و سیستم روشن کردن چراغهای جلو با تاریک شدن هوا به گونه اتوماتیک سود می برد. سیتروئن C5 از سنسور رانندگی بر روی خط نیز بهره می برد. این سیستم از یک حسگر فراسرخ بهره مند است در این هنگام اگر راننده ای آگاهانه یا به گونه ای ناخوداگاه از روی خط (خط کشی روی خیابان) براند این سیستم با لرزاندن صندلی راننده به وی هشدار می دهد.

 

پس از نشستن بر روی صندلی راننده نخست بزرگی پهنی و نرمی صندلی و سپس جاداری کابین بیش از هر نکته ای به چشم می آید. سیستم فنربندی این خودرو بسیار نرم عمل کرده ولی در هنگام راندن از روی ناهمواری های نسبتا بزرگ چون خودروهای اسپرت کمی سفت عمل می کند. این سیتروئن از یکی از آخرین سیستم های ترمز ABS نیز بهره مند است که در هنگام ترمز گیری های سنگین نیروی ترمز را با نیروی بیشتری به پشت هر چهار چرخ می رساند.

 

 


mohammad tavakoli