شما و اتومبيل اتان


شرح دو اصطلاح آوانس و ریتارد

Thursday, June 28, 2007

 

شرح دو اصطلاح آوانس و ریتارد در موتورهای بنزینی :

بنا به خواست یک شاگرد قدیمی بنام م.م.م

مقدمه :

زمان بندی در موتورهای بنزینی اهمیت زیادی دارد و نباید زودتر و یا دیرتر از موعد لازم , جرقه زده شود آوانس کردن موتور در دورهای بالا باعث شتاب گرفتن سریع خودرو و بهبود وضعیت احتراق می شود همانگونه که ریتارد کردن زمان جرقه شمع ها در هنگامی که دور موتور پائین است می تواند باعث کاهش فشار و حرارت تولیدی در سیلندرهای شود وبه کاهش میزان انتشار آلایند ه های کمک نماید

 لازم است هر 100 هزار کیلومتر یکبار موتور خودرو را تنظیم نمایند ( البته این مربوط به خودروهای پیشرفته است و در مورد خودروهای قدیمی و فرسوده این زمان کوتاه تر است ) تا هم در مصرف سوخت و هم بازدهی موتور بیشتر شود .

تنظیم نبودن موتور باعث ایجاد آلودگی و مصرف سوخت بیشتر و کم شدن توان موتور می شود .

 

 

زمان بندی جرقه زدن در موتورهای بنزینی از اهمیت زیادی برخوردار است  . چون زمان جرقه زدن می تواند جلوتز از موعد مقرر باشد advanced و یا اینکه دیتر از موعد مقرر باشد که به آن retarded گفته می شود .

زمانی که لازم است تا سوخت محترق شود معمولا ثابت است . اما سرعت پیستون همزمان با افزایش سرعت موتور افزایش می یابد . این بدان مفهوم است که هر چقدر سرعت موتور سریع تر شود لازم است که جرقه زودتر از موعد مقرر شده انجام گیرد به این کار آوانس  شدن جرقه می گویند. هر چقدر که سرعت موتور بیشتر باشد مقدار آوانس کردن آن نیز باید بیشتر شود .

 

اهداف دیگری که برای این کار وجود دارد کنترل میزان آلودگی است در هنگامی که حداکثر توان مورد نیاز نمی باشد مثلا با به تاخیر انداختن زمان جرقه زدن ( نزدیک کردن جرقه به زمانی که پیستون به بالا ترین نقطه تراکم خود می رسد سبب می شود که حداکثر فشردگی بین هوا و سوخت  و درجه حرارت می تواند کاهش پیدا کند . پائین آمدن درجه حرارت کمک می کند که از تشکیل اکسیدهای نیتروژن  NOx (  (N2O2- N2O4 جلوگیری بعمل می آید که اینها از آلاینده های مهم زیست محیطی هستند .

بتاخیر انداختن زمان جرقه ( ریتارد کردن ) باعث حذف ضربه های وارد به موتور knocking نیز می شود . برخی از خودروها دارای حس کننده های خودکار ضربه هستند که این کار را بصورت خودکار انجام می دهد

 

..................... مقدمه و ترجمه از محمد توکلی – ماهشهر – BIPC

منبع :

http://auto.howstuffworks.com/ignition-system1.htm

 


mohammad tavakoli