شما و اتومبيل اتان


چهارشاخه گاردان= UNIVERSAL JOINT

Sunday, July 01, 2007

 

چهارشاخه گاردان= UNIVERSAL JOINT

 

 

مقدمه :

اگر چه در خودرو های مدرن و امروزی , نیروی محرکه موتور مستقیم به چرخهای جلو منتقل می شود و دیگر نیازی به میل گاردان نیست و به همین جهت به چهارشاخه گاردان هم که در دو سر میل گاردان متصل می شود احتیاجی وجود ندارد . اما هنوز هم  اغلب خودروهای سنگین و کامیونها و برخی از خودروهای سواری قدیمی از این روش انتقال قدرت به چرخهای عقب استفاده می کنند و به همین جهت لازم است که با جزئیات اینگونه قطعات آشنایی لازم را داشته باشیم . در ایران نه تنها هنوز هم همه کامیونها از میل گاردان استفاده می کنند بلکه حتی خودروهایی چون پیکان و حتی آردی نیز به همین ترتیب حرکت را به چرخهای عقب منتقل می کنند . اساسا نام  خودرویی که با موتور پیکان و بدنه پژو , مدتی است که در ایران مونتاژ می شود و بنام آر دی نامیده می شود بر گرفته از همین مسئله است .

RD= REAR DRIVE  حروف R و D  بر گرفته از کلمات رانش از عقب است یعنی همان خودرویی که بر خلاف پژو که با چرخهای جلو حرکت می کند این خودرو با چرخهای عقب حرکت می کند و بدین گونه باید در کنار همه معایبی که ماشین آر دی دارد این خصوصیت را هم به عنوان عیب دیگری به آنها افزود . چون خودروهایی که دارای گاردان هستند با مشکل بالانس نبودن این محور طولانی روبرو هستند که خودش می تواند در سرعت های بالا مسدله ساز شود و باعث لرزش خودرو در دورهای معینی که همان دور بحرانی باشد می شود ضمن اینکه وجود چهارشاخه گاردان در دو طرف آن هم مزید بر علت است و اغلب دچار خرابی و اشکال می شود که باید تعویض شود .

گشاد کردن قطعات چهارشاخه گاردان باعث می شود که ماشین به هنگام تعویض دنده که با گرفتن کلاچ همراه است ضربه ای تقه مانند بزند . اساسا دریک خودرو هر چقدر که تعداد قطعات چرخنده و طولانی نظیر میل گاردان کمتر باشند بهتر است . ضمن اینکه خودروهایی که با چرخ جلو حرکت می کنند کنترل بهتری دارند و بکسواد هم نمی کنند  .

در شکل زیر ریز قطعات مورد استفاده در چهارشاخه گاردان نشان داده شده است دانستن نام آنها باعث می شود که تعویض و تهیه قطعات به آسانی صورت گیرد .

اما موضوع خیلی جالب این است که چرا اساسا به این چهارشاخه کاردان نیاز است ؟

خودرو وسیله ای است که در جاده های ناهموار حرکت می کند ضمن اینکه چه خودروهای سواری و چه خودروهای باری گاهی بدون مسافر و بدون بار هستند در چنین شرایطی فشار وارده به فنر های خودرو تغییر می کند و به همین جهت اتاق خودرو و درنتیجه موتور و گیربکس که شاسی خودرو  هم بالا و پایئن می شوند در چنین شرایطی لازم است که طول میل گاردان کم و زیاد شود و در ضمن میله مزبور توانایی حرکت در دو محور عمودی و افقی ( محور X و محور Y ) را داشته باشد از همین روست که این آزادی  ها را  به ترتیب : هزارخاری و  چهارشاخ گاردان ایجاد می کنند .

 

 

 

اسامی قطعات :

1-     میل گاردان =PROPELLER SHAFT

2-     خار = BUSHING RETAINER

3-     کاسه نمد =  SEAL

4-      خار نشت بند = SEAL RETAINER

5-     سر صلیبی = CROSS

6-     بوش و یاتاقان غلطکی=BUSH AND RPLLERS

7-     هزار خاری =SLIDING YOKE

 

 

منبع عکس

 

.......................

منبع :

http://www.dippy.org/svcman/image/0018.jpg

 


mohammad tavakoli