شما و اتومبيل اتان


کیفیت روغن موتور :

Thursday, May 15, 2008 کیفیت روغن موتور : مقدمه :  در ایران با وجود انبوه مواد نفتی و وفور روغن های معدنی برای ساخت روغن موتور متاسفانه  آنچنان که باید و شاید کیفیت روغنهای داخلی چندان مناسب نیست و نمونه اش اینکه همه ماشینهای گرانقیمت خارجی از روغن های خارجی برای موتورهایشان استفاده می کنند و این غیر از روغن های ویژه توربین و کمپرسور و پمپ است که برخی اساسا در داخل وجود ندارند . از همین روست که فرسودگی قطعات موتور و نیاز به تعمیر بیشتر داشتن در این دیار بیش از کشورهای پیشرفته صنعتی است  یکی از روشهای متداول افزودن عمر موتور توجه کافی به روغن و نحوه روغن کاری و کیفیت روغن مورد استفاده در  قسمت های مختلف موتور می باشد.  روغن موتور چیست ؟  مواد افزودنی مخصوص + روغن پایه که از نفت خام به دست می اید = روغن موتور پس : 1) کیفیت روغن موتور بستگی به مواد افزودنی ان دارد. 2)تشخیص کیفیت روغن با دیدن و لمس کردن امکان پذیر نمیباشد چون مواد افزودنی ان دیده و لمس نمیگردد. 3)زمان تعویض روغن از تغییر رنگ و یا چسبندگی ان و موارد مشابه مشخص نمی شود چون انچه ما میبینیم و لمس میکنیم روغن پایه است نه مواد افزودنی ان ؛ پس باید گفت بر اثر کار کردن موتور در مدت زمان مشخص مواد افزودنی موتور خواص خود را ازدست میدهند.  نقش مواد افزودنی اصلی به موتور : 1)مواد افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی. 2)مواد ضد اکسیداسیون 3)مواد صابونی(پاک کنند) 4)مواد ضد خوردگی 5)مواد ضد زنگ 6)مواد ضد کف کردن روغن 6)مواد کاهش دهنده اصتکاک  وظایف روغن در موتور 1) روانکاری(کاهش دهنده اصتکاک بین قطعات) 2)خنک کردن موتور 3)درز بندی موتور 4)شستشوی داخل موتور ( از گرد و غبار و براده اهن و دوده و اب و مواد زاید دیگر و....) 5)کاهش سر و صدا موتور ( ضربه گیری)  طبقه بندی روغن موتور : 1)از نظر کیفیت 2) از نظر غلظت  1)طبقه بندی روغن موتور ها از نظر کیفیت ؛ تولید کنندگان روغن موتور تولیدات خود را بر اساس موتور و مدل و نوع سوخت ان و شدت کار موتور و نیز عمر مفید مورد انتظار موتور توسط سازنده در کیفیت های متفاوت عرضه مینایند. طبقه بندی های گوناگونی دردنیا متداول است که اغلب تولید کنندگان بر اساس استاندارد یکی از موسسات API , USMS , CCMC محصولات خود را معرفی میکنند.  الف) طبقه بندی انجمن نفت امریکا API ; american petroleum institute  به ترتیب از بالا به پایین افزایش کیفیت (برای موتور های بنزینی): SA SB SC SD SE SF SG SH SJ . .ب)طبقه بندی بر اساس ارتش امریکا و انگلیس USMS ; United state military یا MIL-L ; Military lubricant و به معنای روغن روان کننده از نظر طبقه بندی نظامی است. (از بالا به پایین افزایش کیفیت) MIL-L-2104A MIL-L-2104B MIL-L-2104C MIL-L-2104D . MIL-L-212-60C MIL-L-45199B MIL-L-46115 MIL-L-46152A MIL-L-46152B . .پ)طبقه بندی سازندگان اتومبیل کشورهای بازار مشترک اروپا که مخفف ان به فرانسه )CCMC) نامیده میشود. CCMC G1 CCMC G2 CCMC G3 .البته طبقه بندی های دیگری نیز وجود دارد که عمومیت ندارند ؛ مانند طبقه بندی شرکت فلکس واگن (VW ) یا شرکت مان (man ) .  سطح کیفیت روغن موتور پیشنهادی برای برخی خودروهای سبک :  1)پیکان(1600-اردی) SE  2)پژو 405 SG  3)پژو 206 SJ  4) ماکسیما SJ  5) نیسان پاترولSE  6) رنو 5 (سپند)SE  7)پى کى SF , SG  8)پرایدSF ,SG  9)زانتیا SJ  10)رنو SG 21  11)مزدا 1600 SE  12) تویوتا کارینا SC ,SD,SE  13)فولکس(گلف - پاسات)SE  14)اپل(کورسا-استرا)SG  15)دوو(سیلو - ماتیز)SJ  16)بنز(1985 0 1998)SG  17)بنز(1998 به بعد ) SJ  برای هر اتومبیل صرفا به دفترچه راهنما ان مراجعه گردد. ب) طبقه بندی روغن ها بر اساس غلظت(ویسکوزیته یا گرانروی)  موارد مهم در انتخاب روغن موتور 1) از روغن فله به هیچ وجه استفاده نکنیم 2)گرانروی ان را مد نظر داته باشیم ( کتابچه اتومبیل) 3)کیفیت مناسب ( کتابچه اتومبیل) 4)نکته بسیار مهم اینکه همیشه از یک نوع روغن موتور (یک شرکت خاص) استفاده شود چون فرمول شمیایی مواد افزودنی شرکتها متفاوت است و چون در تخلیه روغن کهنه از کاتر مقداری از ان داخل موتور باقی میماند اگر نوع روغن تغییر کند تاثیر نامطلوبی بر روغن (از نظر انجام وظایف) خواهد داشت. ولی اگر خواستیم مارک و نوع روغن را عوض کنیم : پس از تخلیه روغن قبلی همراه با تعویض فیلتر روغن با استفاده از فشار باد از ناحیه درب قالپاق موجب میشویم تا اخرین ذرات روغن در مجاری نیز به سمت کاتر هدایت شود ؛ پس از بستن پیچ کارتر روغن جدید را داخل موتور میریزیم و پس از مدتی (حداکثر 1-2 روز یا مسافتی کمتر از 100 کیلومتر ) روغن را تخلیه کرده و فیلتر روغن را عوض میکنیم و مجددا موتور را از روغن جدید پر میکنیم و در تعویضهای عدی صرفا از همان روغن اتفاده میکنیم.  5)در حالی که موتور گرم است پس از خاموش کردن موور قبل از انکه روغن فرصت ته نشین شدن داشته باشد پیچ خلیه روغن را باز میکنیم تا روغن کهنه تخلیه شود.اجازه دهید اخرین قطرات روغن(بعد از چند ساعت) از کارتر چکه کندکه در تعویض روغنیها این مدت به چند دقیقه تقلیل یافته که در این خصوص باید بدانیم انچه در دقایق اول از کارتر خارج میشود روغن مستعمل همراه مقداری اب است ولی انچه مهم است خروج قطعات تراشیده شده از قطعات و دیگر مواد زاید است که قطره قطره و پس از زمان یاد شده از کارتر بیرون میاید .              عوارض روغن بیش از  در موتور    1- نشت و خرابی آببندهای ( کاسه نمدهای ) سر عقب و جلوی میل لنگ موتور 2- ایجاد حباب و کف بر اثر لگدهای، لنگهای میل لنگ و عدم تشکیل لایه نازک ( فیلم روغن) بدون حباب و در نتیجه فرسایش زود هنگام یاتاقان 3- جلوگیری از ایجاد قدرت دورانی موتور بعلت تلاطم در موتور 4- نشت به بالای محفظه احتراق و ایجاد رسوب و کاهش قدرت 5- ایجاد رسوب در محل نشستگاه رینگها و در درازمدت چسبندگی رینگ 6- ایجاد رسوب در نشیمنگاه سوپاپ دود و عدم آببندی و کوتاه شدن عمر آن 7- ایجاد رسوب در نشیمنگاه سوپاپ هوا سوخت و کاهش کمپرس سیلندر 8- کثیفی موتور در محل واشرها- درب روغن ( قالپاق) 9- ایجاد بخار روغن زیادی( بر اثر پدیده حرارت ناشی از پاشش به اطراف غیر متعارف موتور) و چرب شدن بیش از اندازه معبر های دریچه گاز و سنسور دور آرام موتور و دمای موتور 10- مسموم شدن سریعتر کاتالیست 11- مصرف سوخت بیشتر بعلت دیر رسیدن به دمای کارکرد موتور 12- در مواردی زود از کار افتادن فیلتر هوا 13- آلودگی محیط زیست (بعلت سوختن و ریزش روغن) 14- چرب شدن صفحه کلاچ و سابید گی زودهنگام آن 15- هزینه اضافی و آلودگی بیشتر برای محیط زیست  روغن اضافی را می توان با دستگاههای مکش روغن تخلیه کرد .  
mohammad tavakoli