شما و اتومبيل اتان


ANTI –LOCK BRAKES SYSTEM = ABS

ترمز ضد قفل :

ANTI –LOCK  BRAKES  SYSTEM  = ABS

 

 امروزه با پيشرفت هاي زيادي كه در الكترونيك و كاربرد تراشه هاي  نيمه هادي بوجود آمده است تحول بزرگي هم در كنترل سوخت و هدايت ماشين و ترمز هاي ماشين رخ داده است كه استفاده از ترمز هاي ضد قفل يا : ABS  يكي از آنهاست .

همه كساني كه تجربه ممتد رانندگي با اتومبيل بخصوص در جاده هاي خيس و لغزنده را دارند بخوبي مي دانند كه در اين شرايط چقدر كنترل اتومبيل مشكل است و تا چه اندازه خطر سر خوردن و بخصوص هنگام گرفتن ترمز هاي ناگهاني وجود دارد كه كمترين نتيجه ان پرتاب ماشين به بيرون از جاده است .

چند سال پيش همين مشكل در يكي از جاده هاي كوهستاني و هنگاميكه باران مي باريد و جاده ليز بود براي خودم بوجود آمد كه اگر چه مقصر راننده مقابل بود كه انحراف به چپ آنهم درست در سر پيچ جاده  داشت و باعث شد كه من  بخاطر فرار از تصادف  ، بشد ت ترمز كنم و ماشين از سمت راست جاده به بيرون پرتاب شد و واقعا به خير گذشت كه آسيب زيادي نديدم ولي  ماشين صدمه زيادي ديد و هزينه زيادي را هم برايم به بار آورد .

خلاصه اينكه امروزه با وجود ترمزهاي ضد قفل امكان پيش آمدن چنين حوادثي بسيار كم است ولي هميشه امكان روبرو شدن با راننده هاي بي احتياطي كه حتي رانندگي درست را هم نمي دانند مثل مورد ي كه ذكر شد زياد است !

در اينجا خلاصه اي از سيستم كاري ترمز ABS  آمده است كه ترجمه اي است از يك منبع خارجي :

...........................................................................

شرح : اين روزها تمامي اتومبيل ها چه  بصورت دلخواه و سفارشي و چه به صورت استاندارد ، مجهز به ترمز هاي ضد قفل هستند . اين ترمزها شامل سه بخش اساسي مي باشند :

1-  حس كننده هاي سرعت چرخ:...WHEEL  SPEED SENSORS

2-  واحد كنترل هيدروليك ....HYDROLIC  CONTROL  UNIT 

3-واحد كنترل الكترونيك ...ELECTRONIC CONTRO UNIT

# هنگاميكه پدال ترمز را فشار مي دهيد : واحد كنترل الكترونيك اين فرمان را مي گيرد و آن را با سيگنالهايي كه از حس كننده  هاي چرخها مي آيد مقايسه مي كند

اگر واحد كنترل الكترونيك سرعت بالايي را در هر يك از چرخها حس كند كه احتمال قفل شدن ان چرخ را در پي داشته باشد . به واحد كنترل هيدروليك دستور مي دهد كه فشار هيدروليك چرخ مزبور را كاهش دهد .اين نوع محدود كردن فشار درست شبيه به ان است كه شما چند بار پشت سرهم ترمز را فشار دهيد و در واقع ترمز را پر كنيد . تنها تفاوت در اين است كه اين كار در ترمز ABS  سريع تر انجام ميگيرد

البته در كاميون ها و وسايل حمل بار هم از اين نوع ترمز ها استفاده مي شود ولي چون نوع نيازي كه اين وسايل دارند متفاوت است ترمز ABS فقط بر روي چرخ هاي عقب آنها نصب مي شود .

هدف از ترمز ABS  :

هدف از طراحي ترمز ABS  اين بوده است كه هنگام ترمز كردن در رانندگي كنترل ماشين حفظ شود و منحرف نگردد. اين موضوع بخصوص در جاده هاي نامساعد ( خيس و لغزنده) بسيار اهميت دارد تا امكان تصادف را  به حداقل كاهش دهد  .

ترمزهاي   ABS مخصوصا براي جاده هاي لغزنده بسيار مفيد هستند . با اين نوع ترمز ديگر شما نيازي نداريد كه پدال ترمز را پر كنيد ( چندين بار فشار دهيد ) چون سيستم خودش اين كار را بطور خودكار انجام مي دهد . تنها كافي است كه پدال را بطور پيوسته و محكم فشار دهيد . ممكن است در اين حالت احساس ضرباتي در زير پايتان بكنيد .

مواقعي كه براي مدت طولاني نياز به استفاده از ترمز ABS  نيست . سيستم ترمز به همان حالت معمولي ترمز هاي هيدروليك بر مي گردد بدون اينكه تداخلي از طرف ABS  در آن صورت گيرد .

توصيه ها و نكاتي در مورد تعمير و نگهداري :

هنگاميكه سوئيچ اتو.مبيل را باز مي كنيد و ان را روي حالت روشن قرار مي دهيد . بلافاصله يك چراغ زرد رنگ با عنوان :

BREAK- ANTILOCK  يا  ABS   

روشن مي شود و لحظاتي بعد خاموش مي گردد . هرگاه اين چراغ همچنان روشن باقي بماند  يا به حالت چشمك زن در آيد و يا هنگام رانندگي به يكباره روشن شود نشان دهنده آن است كه اشكالي در كار سيستم ترمز  ABS  بوجود آمده است . و بايد فورا اتومبيل  شما توسط يك تكنيسين كار آزموده چك و بررسي شود تا علت خرابي پيدا گردد .

بسياري از سازندگان  خودرو در دفترچه راهنماي آن مطالبي در مورد دوره زماني كه بايد روغن هيدروليك عوض شود و يا كمبود آن اضافه شود نوشته اند كه بايد به اين دستورات دقت شود .

بهر حال بهتر است كه كار سرويس و چك كردن سيستم ترمز و هيدروليك را به تعمير كاران مجرب واگذار كنيد چون بسياري از اين ترمز هاي  ABS  قادرند فشار هاي بالايي را ايجاد كنند كه مي تواند خطرناك باشد . به همين جهت مجددا ياد دآوري مي كنيم كه كار سرويس و تعمير اينگونه تجهيزات را به افراد باتجربه و حرفه اي واگذار كنيد . /

......................................................................................................................................

 


mohammad tavakoli