شما و اتومبيل اتان


علل جوش آوردن موتور خودرو

علل جوش آوردن موتور خودرو

سوختن فیوز پروانه خنک کردن رادیاتور

 

واقعاً بهترین روش برای خبره شده و مهارت پیدا کردن در اتومکانیک داشتن یک خودرو معیوب آنهم از نوع ایرانی اش است . گ

همین دیروز برای یک سفر درون استانی به همراه زن دایی عازم شدم که خودرو شروع به داغ کردن کرد . قبلاً هم چند بار اینطور شده بود فکر کردم چون آب رادیاتورش را عوض کرده ام لابد هواگیری نشده است چند بار هواگیری اش را انجام دادم بازهم مشکل ادامه پیدا کرد اول صبح که حرکت کردم مشکلی نبود لابد بخاطر خنکی هوا و بخاطر اینکه در جاده بیرون شهر رانندگی می کردم یک ساعت بعد درجه حرارت بالت رفت و مجبور به توقف شدم /

خوب که دقت کردم دیدم فن های رادیاتور کار نمی کنند سریع به یک برق کارا نشانش دادم با یک چراغ تست در دست آمد و متوجه شد فیوز فن ها سوخته است فیوز عوض شد و مشکلی که چند روز مرا مشغول کرده بود حل شد .

خلاصه وقتی سیستم خنک کننده خودرو ایراد داشته باشد مصیبتی است چون رانندگی غیر ممکن می شود حالا ممکن است  علتی ساده داشته باشد یا علتهای پیچیده که من با توجه به تجربه ای که در این همه سال داشته ام خلاصه ای از آنها را فهرست وار در اینجا می آورم :

1-      نشتی از شلینگها و یا رادیاتور که با کم کردن آب همراه است

2-      ریختن آب معمولی و بدون ضد یخ ( حتماً باید آب بدون املاح DM = همون آب مقطر به همراه ضد یخ که در عین حال ضد جوش هم هست در به نسبت 3 به یک در رادیاتور ریخته شود .

3-      پاره شدن تسمه پروانه برای خودروهای قدیمی و خرابی فن ویا سوختن فیوز آن در ماشینهای جدید که باعث می شود پروانه کار نکند و خودرو جوش بیاورد .

4-      هوا گرفتن سیستم خنک کننده – برای این کار لازم است حتماً پیچ بالای شلینگ رادیاتور باز شود و تا هواهایی که در سیستم خنک کننده وجود دارند تخلیه شوند .

5-      خرابی ترموستات – که ممکن است گیر کرده باشد و اجازه ورود آب به رادیاتور را نمی دهد .

6-      خرابی و مسدود بودن لوله های رادیاتور – که این در حالت هم می توان لوله ها را سیخ زد و باز کرد و هم می توان رادیاتور را عوض کرد . که عوض کردن بهترین مورد است برای خودتان دردسر درست نکنید !

7-       

 

................نوشته : محمد توکلی – 28 آبان ماه 1390 – BIPC – خوارزمی


mohammad tavakoli