شما و اتومبيل اتان


و شیوه درست رانندگی

و شیوه درست رانندگی

استارت صبحگاهی خودرو

 

گرم کردن موتور خودرو قبل از حرکت

و شیوه درست رانندگی

استارت صبحگاهی خودرو

 جالب است بدانید که بیشترین استهلاک موتور یعنی بالای 90% سائیدگی  قطعات داخلی آن در همان استارت صبحگاهی است چون ماشین بعد از چندین ساخت توقف در پارکینگ همه روغنهایی که در قطعات موتور و از جمله پیستونها بوده است همگی در اثر نیروی جاذبه به کارتل برگشته است و موتور خشک شده است در چنین حالتی باید موتور را بدون گاز دادن روشن کرد و حداقل یک دقیقه صبر کنید تا روغن به همه بخش های ماشین برسد و موتور کمی گرم شود و سپس اقدام به حرکت کنید ولی اغلب راننده ها به محض روشن کردن ماشین یک گاز جانانه هم به آن می دهند که این کار کاملاً غلط است

بهترین شیوه برای گرم کردن موتور حتی در زمستان آن است که به محض خاموش شدن چراغ روغن و عادی شدن وضعیت کارکرد پیشرانه، با سرعت کم و دور موتور پایین، حرکت را آغاز کرده تا دمای خودرو به حالت عادی رسیده و تمامی قسمت ها در شرایط مناسب کار قرار گیرند، در این شرایط خودروی شما بهترین عملکرد را خواهد داشت حال در مقابله با کاهنده های سرعت و دست اندازها چه نکاتی باید رعایت شود.

عوض کردن به موقع دنده

در همین ممکوی خودمان رانندگانی را می بینم که با دنده سبک دارند از گذرگاهها عبور می کنند در حالی که سرعت خودرو کم است و براحتی می توان صدای سوپاپها را شنید . بویژه زنان که برخی اوقات خیلی بد رانندگی می کنند شاید دلشان نمی آمد و یا تنبلی می کنند دنده را سنگین کنند . ضمناً وقتی سراعت خودرو از 70 یا 80 گذشت باید سریعاً دنده 5 بروید تا دو موتور پائین بیاید  زیاد به موتور ماشین فشار نیاورید البته این بستگی به وضعیت ماشین هم دارد که تک سرنشین است و یا پر از بار و مسافر است .

حداقل استفاده از ترمز

بهترین روش رانندگی این است که تا جایی که امکان دارد از ترمز استقاده نکنید یعنی به شیوه ای رانندگی کنید که نیازی به این همه ترمز گرفتن نباشد بارها و بارها در همین ممکو افرادی را می بینم که در چند صد متری میدان ورودی ممکو هستند و با سرعت زیاد حرکت می کنند و  چندین ثانیه پایشان روی پدال ترمز است و این را از چراغ ترمزی که روشن شده است می توان فهمید و این کار غلط است باید قبل از رسیدن به میدان سرعت را کم کرد و حتی دنده را خلاص کرد  .

در ضمن با وجود این همه  دست اندازها و سرعت گیر ها، کم کردن سرعت، قبل از رسیدن به آنها ضروری است .

ولی اگر  موقع رسیدن به این موانع، ترمز شدید کنید و فشار آوردن بر پدال ترمز را ادامه دهید، با توجه به نیرویی که از سمت سیستم ترمز بر مجموعه زیربندی  و جلوبندی اتومبیل وارد می آید، همه آنها و از جمله  سیستم های فنربندی و تعلیق، ترمز و همچنین محور جلو اتومبیل فشاری بیش از حد معمول را تحمل می کنند این نوع رانندگی کردن باعث می شود که بعد از مدتی  صدمات زیادی در قسمت های مختلف و حتی در نواحی اتصال کمک فنرها به بدنه خودرو می شود. پس این کار را نکنید مطمئن باشید اگر درست رانندگی کنید تعداد مراجعات شما به تعمیرگاه خیلی کاهش پیدا می کند .

..................نوشته : محمد توکلی – 20 دیماه 1390 – ممکو


mohammad tavakoli