شما و اتومبيل اتان


بالا رفتن دمای موتور پژو 206

بالا رفتن دمای موتور پژو 206

 

موتور 206 بخاطر طراحی خوبی که دارد باید در دمای 90 درجه سانتی گراد کار کند یکی از عللی که مصرف سوخت در 206 پائین است همین کارکردن در دمای بالاست که باعث می شود راندمان مکانیکی بالاتری داشته باشد و این دما نسبت به خودروهای دیگر بالاست  بطوریکه در شهر همیشه این دما روی 90 درجه است هر چند در جاده های بیرون  شهر این دما ممکن است  تا 80 درجه هم  پایین بیاید .

ضمناً  از حدود 92 درجه که دما بالاتر می رود پروانه خنک کننده =fan  با دور آهسته  روشن می شود و اگر دما به 110 درجه برسد دور تند جت فن=  jet fan    روشن می شود .

در بعضی از ماشین ها  مثل 405 وقتی  که موتور خاموش می شود فن آن تا چند دقیقه کار می کند، 206 معمولا این طور نیست  مگر اینکه دما به 110 رسیده باشد که خیلی بندرت پیش می آید برای همین تصور می شود 206 چنین قابلیتی ندارد.

در جاده صاف یا جاده ای که  شیب سر پایین دارد  دمای موتور 206 تا 80 درجه پایین می آید.

 روزی که هوا زیاد هم گرم نبود در جاده می رفتم. کم کم دمای موتور آنقدر بالا رفت که چراغ STOP روشن شد. نگه داشتم و آب روی رادیاتور ریختم و کمی خنک شد و حرکت کردم کمی بعد دوباره جوش آورد طوری که آب رادیاتور از زیر در قمقمه رادیاتور بیرون میزد! دستم را بردم پشت رادیاتور و دیدم خنک است! خوب که وارسی کردم دیدم لوله آب = joint که از موتور به رادیاتور  می آید جوش است و لوله ای که از پایین رادیاتور به موتور می رود خنک. پس باید در رادیاتور گرفتگی بوده باشد. سنگی برداشتم و فقط چند بار روی قاب پلاستیکی رادیاتور زدم ناگهان فن خاموش شد و دما پایین آمد.!

ترموستات 206 باید بطور دوره ای مثلا هر سال تعویض شود.

 در تعمیرگاه یک 206 دیدم که واشر سرسیلندر آن سوخته بود. صاحبش تعجب کرده بود که چطور با پر بودن قمقمه آب رادیاتور این اتفاق افتاده؛ عمل نکردن ترموستات باعث عدم چرخش آب و بالارفتن دمای موتور می شود. یکی از دلایل عمده داغ کردن موتور و جوش آوردنش از کار افتادن فن خنک کننده است که یا فنت خراب شده و یا فیوزش سوخته و بهرحال باید سریعاً رفع عیب شود

یادتان باشد که مشکل دمای بالا موتور خیلی جدی است و در مورد  206 خیلی جدی تر است و حتما"  باید موردتوجه قرار گیرد هر سال یا حتی هر 6 ماه ترموستات رو عوض کنید من به خاطر یک سهل انگاری ساده بدجوری نقره داغ شدم. چون جوش آوردن موتور مساوی با سوختن واشر سرسیلندر و تاب برداشتن سرسیلندراست که چیزی حدود 700 تا یک میلیون تومان برایتان ممکن است خرج بردارد !

به همین جهت دقت کردن به دمای آب و نیز تعویض ترموستات یک پیشگیری بسیار خوب قبل از درمان است

در این شرایط حتما ماشین  را سریع خاموش کنید البته ماشین های جدید مثل 206 بطوراتوماتیک خودشان خاموش می شوند چون خاموش نشدن و ادامه جوش آوردن می تواند منجر با گریپاژکردن موتور ( چسبیدن پیستونها در داخل سیلندر ها می شود ) که حسابی شما را توی خرج می اندازد .

تشخیص این وضع هم بدین ترتیب است که  لوله بعد از  ترموستات خنک و رادیاتور هم خنک است   ولی سر سیلندر حسابی داغ کرده است !

در این شرایط یا باید خودتان ترموستات را باز کنید و یا ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا یک مکانیک این کار را برای شما انجام دهد . گاهی ضربه زدن به ترموستات هم می تواند مفید باشد .

آخرین باری که موتور ماشین جوش آورد بخاطر خرابی فن خنک کننده آن بود که باعث شده بود واشر سر سیلندر بسوزد آن را باز کردیم سر سیلندر را برای تراش به تراشکاری فرستادم و فن خنک کننده هم اشکال داشت که تعمیر شد .

................نوشته : محمد توکلی – 15 اسفندماه 1390 – bipc  خوارزمی .

http://www.mynrma.com.au/images/motoring-car-makes-peugeot/peugeot-206-xt-2001.jpg

 


mohammad tavakoli