شما و اتومبيل اتان


مشخصات فنی مگان 1600

مشخصات فنی  مگان 1600

نام خودرو: رنو مگان 1600

تعداد سیلندر: 4 عدد

تعداد سوپاپ : 16 عدد

حجم موتور: 1600 سی سی

قدرت موتور: 115 اسب بخار

حداکثر سرعت: 193 کیلومتر بر ساعت

شتاب: 11.1 ثانیه

وزن: 1300 کیلوگرم

مصرف سوخت ترکیبی: 6.8 لیتر در 100 کیلومتر

طول: 4498 میلیمتر

امکانات

ترمز ها: EBV - ABS - EBA

سیستم صوتی:

کیسه هوا: کیسه هوای سرنشینان جلو

سایر امکانات:

روشن شدن خودرو بدون کلید - تنظیم برقی آینه ‏ها - سنسور باران

 

قیمت: 27 میلیون تومان 2 سال پیش الان دو برابر شده !

 

مهمترین ویژگی مگان این است که اگر تصادف کنید همه ماشین خرد و خمیر شود سرنشینانش سالم می مانند این را به خانمی گفتم که مگان داشت و امشب به کافی نت سناتور آمده بود . او فکر می کرد بهترین ویژگی مگان این است که چپ نمی کند . البته ایشان درست می گفت : مگان از پایداری و استحکام بسیار خوبی برخوردار است و در سر پیچ‌ها، حتی با سرعت بالا نیز اصلاً احساس واژگون‌شدن به سرنشینان دست نمی‌دهد. او در بخش دیگری از نظراتش می‌گوید: با وجود سر و صدای زیادی که مگان در پیست به وجود آورده بود، طراحی آکوستیک خودرو چنان بود که کمترین صدا وارد کابین می‌شد.

هر چند که برخی اشکالات کوچک در مگان به چشم می‌خورد، اما این خودرو با داشتن امکانات قابل توجه‌، موتور پرشتاب، ترمزهای قوی و هندلینگ فوق‌العاده، یکی از خودروهای خوب در ایران است

آپشن‌های فوق‌العاده سودمند این خودرو است. برخی از این آپشن‌ها عبارتند از:

1-      سیستم تهویه مطبوع با دریچه‌های خروج هوا در چهار گوشه خودرو وقتی کسی در صندلی جلو سیگار بکشد، دود آن هرگز نفرات پشتی را آزار نمی‌دهد.

2-      صندلی‌های راحت، حتی برای افراد قد بلند. این صندلی‌ها طوری طراحی شدند که گودی کمر را نیز پوشش می‌دهند.

3-      قابلیت کنترل سیستم صوتی از روی فرمان. این سیستم نیز به صورت استاندارد بر روی مگان قرار داده شده است. خودروهای 206 هم  سیستمی مشابه را دارند

4-      تنوع رنگ : 8 رنگ مختلف را برای خودرو خود سفارش دهید.

5-      چرخ‌های این خودرو تنها با قالپاق‌های مدل باهاماس پوشیده شده‌اند در حالی که اگر آنها با رینگ‌های فولادی و یا آلومینیومی همانند مدل 2000 سی‌سی این خودرو جایگزین می‌شدند، زیبایی بیشتری برای مگان به ارمغان می‌آوردند.

6-      کاربرد مناسب چراغ در آن است. از چراغ‌های لامپی در کف خودرو گرفته تا LED‌های رنگارنگ که با زیبایی کامل سرتاسر کنسول را فرا گرفته‌اند. از نظر زیبایی، نمی‌توان نمره خیلی خوبی در مورد طراحی کنسول به مگان داد. حداقل این قضاوت در قیاس با Gen2 و مزدا3 بیشتر آشکار می‌شود.

7-       حالت ترمزدستی و چینش مناسب عناصر مورد نیاز راننده در مگان به صورتی است که این نقص چندان به چشم نمی‌آید.

8-      از تمام فضاهای خالی و GAP‌های موجود استفاده کرده‌اند و در این بین می‌توان به طراحی مناسب فضای زیر پای راننده، طاقچه عقب و همچنین فضای زیر ترمزدستی اشاره کرد.

9-      اگر با این خودرو ناگهان از یک فضای روشن به فضای تاریک بروید، سیستم هوشمند نور این خودرو به سرعت با محیط هماهنگ می‌‌شود و روشنایی داخل کابین را تنظیم می‌کند.

10-  حفظ ایمنی سرنشینان : دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو و چهار کیسه هوای جانبی از جمله آنها است. کمربندهای پیش‌کشنده سه نقطه‌ای مگان را هم به آپشن‌هایش اضافه کنید.

11-   یک سیستم EBD (سیستم الکترونیکی توزیع هوشمند نیروی ترمز بر چرخ‌ها

12-  استارت کارتی مگان نیز بسیار جالب است و کسانی که برای اولین بار سوار بر این خودرو می‌شوند مطمئناً تعجب می‌کنند. مگان سوئیچ ندارد و به جای آن باید از یک کارت هوشمند استفاده کرد. با جازدن این کارت در جای مخصوص و زدن دکمه استارت شما هستید و 1190 کیلوگرم رنو!

13-  مگان1600 می‌تواند 115 اسب ‌بخار نیرو در 6000 دور در دقیقه تولید کند و همچنین در 4200 دور بر دقیقه به گشتاوری معادل 152 نیوتن‌متر برسد.

14-   شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو در شرایط استاندارد و ایده‌آل 11.1 ثانیه است.

15-  مصرف سوخت : مگان جزو برترین امتیازات آن به شمار می‌‌رفت به طوری که میانگین مصرف این خودرو زیر 9 لیتر در هر 100 کیلومتر است. یعنی حتی کمتر از پراید.

16-  مگان سال 2003 از موسسه استاندارد اروپا NCAP پنج ستاره گرفت و همراه با ب‌ام‌و سری‌پنج در یک رده قرار گرفت. شما با این مصرف کم و باک 60 لیتری‌اش می‌توانید سفرهای طولانی را نیز تجربه کنید و در صورت خستگی، فرمان خودرو را، هم در عمق و هم در ارتفاع تنظیم نمائید.

سرعت بالا و شتاب اولیه مناسب سیستم ترمز ABS مجهز بود و به دلیل قفل‌نشدن چرخ‌ها حین ترمزگیری، هیچ اثری هم از خط ترمز نبود. از سوی دیگر می‌توان با وجود وزن نسبتاً بالای مگان، نمره خوبی به ترمزهای آن داد که می‌توانست به خوبی اتومبیل را در سرعت‌های بالا کنترل کند.

اما هر دو سرنشین، امین آزاد و سعید اعرابیان به اتفاق به این موضوع اشاره داشتند که فرمان مگان دقت چندانی ندارد و در مانورهای تیز چندان در اختیار راننده نیست. بعد از این دو نفر، نوبت به مانی حدادی و سجاد ولدی رسید تا آنها نیز بخش دوم تست را به انجام برسانند. سجاد ولدی ابتدا پشت فرمان نشست و تست ترمز را هنگام حرکت با دنده عقب انجام داد. با توجه به این که گرانیگاه وزن خودرو در قسمت جلوی خودرو است، آگاهی یافتن از این که آیا ترمز‌ها حین حرکت در دنده عقب هم به خوبی زمان حرکت به سمت جلو کار می‌کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است. ولدی سپس برای تعیین شعاع گردش فرمان با سرعت بالا، فرمان را کاملاً به سمت چپ پیچاند و مگان را با همان سرعت به پیش برد.

حرکت مارپیچ (Slalom) هم یکی دیگر از تست‌هایی بود که سجاد ولدی و مانی حدادی انجام دادند. به نظر سجاد فرمان مگان به دلیل نرمی بسیار زیاد در واکنش‌های سریع کمی متزلزل ظاهر شده و هر لحظه امکان دارد کنترل آن از دست راننده خارج شود، هر چند که این مشکل با توجه به هندلینگ بسیار خوب و برخورداری از سیستم ترمز ضد قفل چندان به چشم نمی‌آید.

ترمز این خودرو نیز به گونه‌ای طراحی شده که در چند مرحله عمل می‌کند و به هنگام ترمز‌های شدید می‌توانید لرزش آن را که به خاطر سیستم ABS می‌باشد زیر پای خود حس کنید. حسی که شاید کمی برای عادت کردن به آن زمان نیاز باشد‌. اما همان‌طور که در تست‌های برنامه تاپ گیر (Top Gear) هم عمل می‌شد، یک تست جالب هم بر روی مگان انجام گرفت.

مانی خارج از خودرو کنار آن ایستاده بود و سجاد منتظر فرمان مانی برای حرکت بود. در این تست قرار بر این بود که با دور موتور بالا اتومبیل به حرکت در بیاید و طول خط بکسوات آن بر روی زمین اندازه‌گیری شود. هر چه این طول کمتر باشد، چرخ‌های خودرو زودتر به زمین چسبیده و نیروی موتور را بیشتر به سطح جاده منتقل می‌کنند.

این طول برای مگان 4متر و 85 سانتی‌متر بود. رقمی که با توجه به قدرت بالای موتور و شتاب بالای خودرو نسبت به سایر خودروهای موجود در کشور، بسیار قابل توجه است. یکی دیگر از موارد جالب توجه در مگان دور موتور آن است.وقتی در حالت خلاص پا را بر روی پدال می‌فشارید دور موتور به سرعت بالا می‌رود اما با برداشتن پا از روی پدال، دور موتور خیلی آرام پایین می‌آید و به این ترتیب تنش‌های «ماند» در سیستم گیربکس و موتور از بین می‌رود و آسیب کمتری به قطعات آنها وارد می‌شود.

اما بیشتر تست‌های انجام شده بر روی مگان در پیست شرکت پارس‌خودرو با دنده یک و یا حداکثر دو صورت می‌گرفت. مگان به راحتی با دنده یک به سرعت 60 کیلومتر در ساعت می‌رسید و صدای موتور آن بسیار لذت‌بخش بود. چیزی که به نظر سجاد یکی از نقاط قوت مگان است. نوبت به مانی رسید و این بار او پشت فرمان نشست. مانی حدادی از منظر دیگری می‌خواست مگان را مورد بررسی قرار دهد و آن، وضعیت کمربندهای ایمنی در شرایط ترمز سخت بود. مانی ابتدا به آرامی در دور پیست شروع به حرکت می‌کرد و هر چند متر ناگهان پا را بر روی ترمز می‌فشرد تا میزان ضربه وارده از سوی کمربندها را به سرنشین بررسی کند. وی این کار را در سرعت‌های بالاتر نیز انجام داد و در نهایت او و سجاد ولدی به این نتیجه رسیدند که کمربندهای ایمنی مگان با وجود آن که دارای سیستم پیش کشنده هستند، چندان در حد و اندازه‌های خودرو راحتی چون مگان ظاهر نشده و کمی آزاردهنده می‌باشند.

اما علاوه بر سیستم سوئیچ، ترمزدستی مگان هم با سایر خودروهای سواری فرق می‌کند و بیشتر می‌توان آن را شبیه به اهرم‌های موجود در هواپیما دانست تا ترمزدستی یک خودرو سدان ! دکمه خلاص‌کننده این ترمزدستی نیز کمی سفت است

مگان هنگام عبور از روی زمین ناهموار بسیار آزاردهنده بود و لرزش‌های شدید کنسول آن سرنشینان را اذیت می‌کرد با این وجود برخورداری از فرمان هیدرولیک با سیستم الکترونیک، عبور مگان از مسیرهای مارپیچ را بسیار ساده می‌کرد.

 البته این موضوع را هم باید به شما گوشزد کنیم که پایین سپر جلویی مگان فاصله کمی با زمین دارد و هنگام پایین آمدن ما از روی سراشیبی به زمین مالیده شد. به همین علت به شما هم توصیه می‌کنیم که اگر مگان دارید، به هنگام عبور از روی سرعت‌گیرها و یا زمین‌های ناهموار دقت بیشتر داشته باشید. اینو برای کسانی گفتم که  مگان دارند و می خواهند از این همه مانع که تو ممکو هست عبور کنند

.................م.ت 20 ا دریبهشت ماه 1392

 


mohammad tavakoli