شما و اتومبيل اتان


مروری بر اصطلاحات خودرو BA، BAS و EBA\ ABS EBD

مروری بر اصطلاحات خودرو BA، BAS و EBA\ ABS  EBD

این روزها سیستم های نصب شده روی خودروها ( مخصوصاً خودروهای خارجی 9 بقدری پیشرفت کرده و تعدادشان زیاد شده که برای فهم و درک مشخصات این ماشین ها باید اطلاعات زیادی درمورد  ماشین داشته باشید  واژه ها و اصطلاحات جدیدی که حتی تحصیل کرده های ما هم با آنها آشنایی ندارند تا چه رسد به افراد عامی . کار از مخفف هایی چون ABS فراتر رفته است و به EBD (کمک ترمز اضطراری ) ESP ( سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ) BA، BAS و EBA و اصطلاحاتی چون :  و   Keyless Go Starterرادار و سقف پانورامیک ... منتهی می شود . در اینجا توضیح مختصری در مورد هر یک از این مخفف ها داده شده است :

1-      سیستم ترمز ABS: Anti-Lock Brake System = ترمز ضد قفل شدن

همه کسانی که با ماشین های قدیمی رانندگی کرده اند می دانند ک وقتی محکم ترمز می گرفتند ترمزها باعث قفل شدن چرخها می شد و لاستیک ها به طول ده پانزده متر خط سیاه روی جاده می انداختند و در واقع خودرو با چرخهای قفل روی جاده لیز می خورد و در این حالت برخورد و تصادف اجتناب ناپذیر می شد بویژه اگر جاده لیز بود که دیگر همه چیز از کنترل خارج می شد ولی ابداع ترمز ضد قفل ABS این امکان را می دهد که به هنگام ترمز کر دن چرخها قفل نشوند و ماشین درجا در محل خودش میخکوب شود این سیستم  با قطع و وصل کردن ترمزها، از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند. در خودروهایی که این سیستم وجود ندارد، قفل شدن چرخ ها همانگونه ای که گفته شد باعث انحراف و سرخوردن خودرو می شود.

سیستم EBD:

این سیستم که  روی ترمز ABS نصب می شود در واقع نوعی کمک ترمز محسوب می شود که  وظیفه توزیع الکترونیکی نیروی بین ترمز بین چرخ ها را به عهده دارد.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP DSC= = ESC

اینها سیستم های کنترل پایداری " هستند که با کمک سنسورهای مختلف، شرایط خودرو را آنالیز کرده و به وسیله ایجاد تغییر در قدرت موتور، گشتاور چرخ ها، از سرخوردن اتومبیل در پیچ ها جلوگیری کرده و پایداری را بهبود می بخشد.

سیستم ترمزگیری اضطراری:

این سیستم با نام هایی مانند BA، BAS و EBA روی خودروها عرضه می شود و عملکرد آن به این صورت است که اگر در شرایط اضطراری، پدال ترمز را به طور ناگهانی و با شدت زیاد فشار دهید، حداکثر نیروی ترمز را برای توقف خودرو مهیا می سازد.

 

فرمان حساس به سرعت:

این سیستم در اکثر اتومبیل های امروزی دیده می شود و نقش بسزایی در جلوگیری از واژگون شدن خودرو دارد. در واقع عملکرد آن بدین صورت است که هرچه سرعت خودرو بیشتر شود، فرمان آن نیز سفت تر می شود زیرا عملکرد فرمان هیدرولیک، بسیار نرم بوده و چرخش آنها در سرعت های بالا ممکن است موجب به هم خوردن تعادل خودرو شود.

جعبه دنده تیپ ترونیک:

گیربکس تیپ ترونیک، نوع کامل تری از گیربکس اتوماتیک بوده که امکان تعویض دنده به صورت دستی را نیز در اختیار شما قرار می دهد. به این صورت که اهرم تعویض دنده را در حالت تیپ ترونیک قرار داده و با حرکت آن به صورت جلو و عقب و یا چپ و راست، دنده ها را به صورت دستی تعویض می نمایید.

پدال های تعویض دنده در پشت فرمان:

بعضی از اتومبیل هایی که گیربکس تیپ ترونیک داشته باشند از این سیستم نیز بهره می گیرند تا لذت رانندگی افزایش یابد. در این اتومبیل ها راننده می تواند با استفاده از پدال های تعبیه شده در پشت و یا روی فرمان، تعویض دستی دنده ها را انجام دهد. از این سیستم ابتدا در خودروهای فرمول یک استفاده می شد.

سیستم استارت و ورود بدون کلید:

این سیستم که Keyless Go Starter نام دارد در بسیاری از خودروها به صورت استاندارد یا آپشن عرضه می شود. عملکرد آن به این صورت است که راننده با دارابودن یک سوئیچ یا کارت هوشمند به فاصله یک متری خودرو رسیده و قفل درها به صورت اتوماتیک باز می شود. سپس بعد از بازکردن درها می تواند با فشاردادن دکمه Start و نگه داشتن پدال ترمز اتومبیل را روشن کند.

در خودروهایی که مجهز به این سیستم باشند، سرنشینان فقط دمای موردنیاز خود را انتخاب می کنند و سپس سیستم تهویه مطبوع با استفاده از سنسورهای حرارتی وظیفه تنظیم دما را عهده دار می شود. البته شما می توانید دور چرخش فن را نیز به صورت دلخواه تنظیم کنید. بعضی از خودروها دارای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم چندگانه هستند، یعنی هریک از سرنشینان به طور مستقل می توانند دمای موردنیاز محدوده خود و دور فن را تنظیم کنند.

سیستم حافظه صندلی، فرمان و آینه ها:

این سیستم برای خانواده هایی که همه اعضای آن از یک خوردو استفاده می کنند بسیار مناسب است و هریک از اع ضا می توانند باتوجه به تعداد حافظه ها، وضعیت صندلی، فرمان و زاویه آینه ها را تنظیم کرده و در یکی از حافظه های تعبیه شده، ثبت نمایند تا در صورت استفاده از خودرو، با فشاردادن کلید معین، وضعیت مطلوب خود را مهیا سازند.

سقف شیشه ای پانورامیک =  PANORAMIC

این روزها اگر به خودروهای هیوندایی سوناتا مدل 2012 و  بسیاری از اتومبیل های جدید نگاه کنید که مثل این است که سقف آنها تماماً شیشه ای است به این نوع سقف پانورامیک می گویند  با وجود سقف پانورامیک، فضای کابین بسیار روشن و دل باز می شود و خوبی اش این است که علاوه بر اینکه می توانید  آسمان را ببینید  اگر به مناطق توریستی رفته اید می توانید کوهها و مناظری را که بالای سرتان است را نگاه کنید و دیگر لازم نیست برای دیدن و عکس گرفتن از این مناظر و مثلاً کوهها و یا ساختمانهایی که بالای سرتان قرار دارند سرتان را از پنجره بیرون آورید !

این نوع سقف در واقع نوع پیشرفته تر همان سانروف های قدیمی است بدین ترتیب که از 2  سانروف تمام شیشه ای درست شده و یک ستون عرضی آنها را از هم جدا کرده است. بدین ترتیب امکان بازشدن سانروف برای سرنشینان جلو یا عقب فراهم شده و در مکانهایی که نو رآفتاب شید است مثل همین ممکو و ماهشهر می توانید با کشیدن یک محافظ پرده ای از ورود نور جلوگیری کنید

دکمه های چند منظوره  روی فرمان:

دکمه های مختلفی هستند که  روی فرمان خودرو نصب شده اند  و با استفاده از آنها می توانید تنظیمات سیستم صوتی و کامپیوتر را کنترل نمایید. هم اکنون روی ماشین های 206 این کنترل سیستم صوتی و رادیوی ماشین نصب هست و راننده بدون اینکه بخواهد دستش را حرکت دهد و حواسش پرت شود می تواند به آهنگ مورد علاقه و یا ایستگاهی رادیویی که می خواهد گوش دهد

سیستم نمایشگر مقابل چشم   Head Up Display

این سیستم ابتدا در هواپیماهای جنگی استفاده می شد بدین ترتیب اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، وضعیت دنده و دور موتور به وسیله لیزر روی شیشه جلوی خودرو و در مقابل چشمان راننده نمایش داده می شود و دیگر لازم نیست راننده جاده را رهاکردن و چشم به صفحه داشبرد بدوزد .

رادار:

رادار نصب شده روی اتومبیل ها وظیفه تشخیص فاصله با اتومبیل جلویی را برعهده دارد و گاهی با نصب رادارهای مختلف در دو طرف خودرو (سیستم تشخیص نقطه کور)، فاصله ای جانبی نیز بررسی می شود. سیستم رادار با کمک سیستم کروز کنترل پیشرفته، از برخورد خودرو با دیگر خودروها (در جلو و یا اطراف) جلوگیری می کند.

سنسورهای پارک=  park sensor

این سنسورها در بعضی از اتومبیل ها علاوه بر سپر عقب، روی سپر جلو نیز نصب می شوند و به هنگام پارک کردن با ایجاد آلارم صوتی متغیر، شما را از فاصله برخورد مطلع می سازند. البته بعضی از اتومبیل ها نیز علاوه بر این سیستم، دوربین دید عقب و سیستم کمک پارک را دارا هستند.

سیستم مکش درها

این سیستم روی اکثر ماشینهای چهار در = سدان های لوکس  دیده می شود و عملکرد آن بدین صورت است که بدون نیاز به نیروی اضافی، در را در جلوی قفل رها می کنید و سپس با استفاده از سیستم مکش، در به آهستگی و به طور اتوماتیک بسته می شود.

سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ ها:

این سیستم با کمک سنسورهای نوری و باتوجه به میزان تاریکی مسیر، چراغ ها را روشن می کند. البته در حال حاضر نوع هوشمندی از این چراغ ها نیز در بعضی خودروها دیده می شود که میزان تابش نور را در مقابل خودروهایی که از مقابل می آیند کمتر می کند و از آزار دیدن چشم راننده مقابل، جلوگیری می کند.

سیستم دید در شب یا نایت ویژن = Night vision

این سیستم در تاریکی شب با کمک دوربین مادون قرمز، تصویر روشن تری از مسیر را روی مانیتور خودرو نمایش می دهد، وبه راننده این امکان را می دهد که دیدی بهتر در تاریکی و شرایط آب و هوای نامناسب فراتر از آنچیزی که چراغ های جلوی اتومبیل نشان می دهند را داشته باشد  استفاده از این سیستم در حال حاضر اختیاری = آپشنال است و در برخی خودروهای گران قیمت  چون مرسدس بنز S-Class یا ب ام و سری 7  و نیز تویوتا این سیستم با کمک سنورهای حرارتی و رادارها، وجود اشیاء زنده و غیرزنده را در مقابل خودرو تشخیص داده و به وسیله سیستم های هشداردهنده و ترمز خودکار، از تصادف جلوگیری می کنند.

An automotive night vision system is a system to increase a vehicle driver's perception and seeing distance in darkness or poor weather beyond the reach of the vehicle's headlights. They are currently offered as optional equipment on certain premium vehicles.

دید در شب از سال 2003 روی خودروی لکسوس Lexus LX 470 درسال 2002 نصب شده است  تویوتا برای اولین بار ازاین سیستم دید در سب برای روی Lexus LX 470 و  لندکروز Cygnus استفاده کرده است . در این سیستم چراغهای جلوی خودرو نور مادون قرمز می تاباند و دوربین های CCD این انعکاس هارا دریافت می کند سپس این علائم در کامپیوتر پردازش می شوند وتصویری سیاه و سفید در پائین شیشه ماشین نمایش داده می شود .در سال 2008 تویوتا این مشخصه را به ماشین های هیبریدی مدل کراون خود اضافه کرد و در حال حاضر نمایشگر آن بصورت صفحه LCD   است

Night View system on the 2003 Lexus LX 470In 2002, Toyota introduced the first production automotive active night vision system or Night View on the Lexus LX 470 and Land cruiser Cygnus. This system uses the headlight projectors emitting near infrared light aimed like the car's high beam headlights and a CCD camera then captures that reflected radiation, this signal is then processed by computer which produces a black-and-white image which is projected on the lower section of the windshield In 2008 Toyota added a feature to the Crown Hybrid which highlights pedestrians and presents them in a box on an LCD

...............ترجمه از محمد توکلی – 16 مرداد ماه 1392 – ممکو – سناتور

منابع :

http://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_night_vision

http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/automotive/in-dash-night-vision-system3.htm

 


mohammad tavakoli