شما و اتومبيل اتان


مقایسه پیکان و پراید و پژوی 206

 

مقایسه پیکان و پراید و پژوی 206

 به نوعی مقایسه ایران خودرو و سایپا است.

 روزگاری ایران خودرویی ها با پیکان حکمران مطلق بازار بودند و حال سایپا با پراید سهم عظیمی از بازار خودرو کشور را در اختیار دارد.
    چندسالیه که بالاخره مسئولین ایران خودرو در حق ملت لطف کردند و این پیکان از رده خارج مزخرف رو کنار گذاشتن . ولی با همه جار و جنجال و تبلیغاتی که که کردن که می خواهیم پلت فرم فلان ماشین رو بیاریم از l90  دم می زنند نهایتاً پراید جایگزین پیکان شد !بله در زمان شاه که پیکان و ژیان تولید می شد اولا با فناوری اون روزاینها ماشینهای بدی نبودند وانگهی ایرانی ها دهها و صدها حق انتخاب دیگر هم داشتند از خودروهای مونتاژ داخلی مثل آریا و شاهین  گرفته تا  شورولت و کادیلاک و تا خودروهای بنز و ب ام و و صد البته انواع مدلهای بی نظیر تویوتا ...

 

-          پیکان انژکتوری با موتور 1600 cc  اش قدرتی برابر با 75 اسب بخار تولید می کند. شتاب صفر تا صدکیلومتر=3/14 ثانیه

-          پراید با حجم موتوری 1400cc توانایی تولید 63 اسب بخار قدرت را دارد. پراید هم همین شتاب پیکان را دارد

-          پژوی 206 با حجم 1360cc      توانی معادل 75 اسب بخار دارد.

-          پیکان در هر 100 کیلومتر سیکل برون شهری مصرفی برابر 9 تا 10لیتر دارد

-           اما پراید 3/5  تا 7 لیتر بنزین را در این سیکل می سوزاند

-          سیستم ترمز پیکان به مراتب بهتر از پراید عمل می کند بخصوص پیکانهای انژکتوری ۸۲ و ۸۳ .

-          امنیت در پیکان هم خیلی بیشتر و اتاق و بدنه ی آن هم محکمتر از پراید است

-          پیکان جادار تر است و . توی جاده هم رانندگی اش خیلی بهتر از پراید است !

-          206 اما از هردوی اینها بهتر است قدرت مانور خوبی دارد تند وتیز است و در سربالایی ها خیلی راحت بالا می رود

-          یکی از دلایل اصلی حذف پیکان از خط تولید ایران خودرو پرمصرف سوخت و آلایندگی بالای آن بود

-          استفاده از پیکان درگرمای طاقت فرسای جنوب واقعاً عذاب اور است چون کولر ندارد .

-          206هم در دو نوع موتور 1.4 و 1.6 لیتری ( تی یو 3 - تی یو 5 ) عرضه میشه که تکنولو‍ژی برتری رو به خودشون اختصاص دادند

 

 

در واقع کنار گذاشتن پیکان از بازار بدنبال بروز بحران سوخت و کمبود بنزین در داخل کشور بود و گرنه این آقایان حالا حالاها به صرافت از رده خارج کردن این ماشین منسوخ نیم افتادند  وسعی کردند موتور پژو را روی بدنه پیکان بگذارند ( پیکان موتور پژویی ) و یک بار هم موتور پیکان را روی بدنه پژو (پژوی آردی و اخیراً هم روآ )

  و به خودشان زحمت ندادند یک ماشین داخلی طراحی کنند .

پراید هم کم وبیش همین کار را کرده مدلهای مختلف آن فرق چندانی با هم ندارن   در حال حاضر پراید صبا که تیراژ بیشتری در مقایسه با مدل های دیگر دارد با قیمت 17 میلیون  تومان به فروش می رسد.

اما واقعیت اینه وقتی که حداقل هر سال در کشورهای خارجی ماشین جدید با تجهیزات ایمنی و رفاهی  جدید تولید می شه تولید خودروی از رده خارجی مثل مثل پیکان به مدت 40 سال چه توجیهی دارد ؟! حالا جالبه که سواری پیکان متوقف شده ولی وانت اش هنوز داره ساخته می شه !  واقعیت اینه که تا این مافیای حاکم بر تولید  خودرو وجود داره که هر محصول بنجلی رو در بازاری بی رقابت به مشتری تحمیل می کنند وضع از این بهتر نمیشه .

 و این پرسش همیشگی مطرحه که چه کسی مسئول حوادث ناگوار ناشی از ساخت این خودروهای غیر استاندارده ؟! خودروسازانی که جان مردم برایشان هیچ اهمیتی نداره و فقط به سود و منافع شخصی خودشون فکر می کنن وگرنه کیسه هوا و ترمز ABS و دهها  وسیله ضروری دیگه ماشین رو که در همه جا نصب اونهاروی ماشین اجباریه . اینجا اختیاریه = آپشنال نمی کردن که بابت اش از مشتری نگون بخت پول اضافی بگیرن .

طی یکسال گذشته قیمت اغلب ماشین ها دو تا سه برابر افزایش پیدا کرده ! به قول معروف گل بود به سبزه هم آراسته شد . باید ورود خودروی خارجی آزاد بشه و بعد به این تولید کنندگان انحصارطلب داخلی گفت : حالا اگر مرد میدان هستین  ماشین بسازین و به هر قیمتی خواستین بفروشین ! دگه کمیته تنظیم قیمت و این جور کارها لازم نیست ....

...................محمد توکلی – 21 مردادماه 1392 – ممکو


mohammad tavakoli